Aihe: Peavey 6505 erikoinen vika
1
Pete1979
19.01.2022 07:28:17
Moro!
Ostin uuden Peavey 6505 vahvistimen (ei plussa mallia) Gear4musicista. kaappina käytetty 6505 4x12. Lisäksi Setupissa on Bluetonen uusi keinokuorma (150w loadbox).

Kerkesin soitella n. 10min kunnes äänet hävisi ja vihreä stanby valo ei enää syttynyt. Punainen Power -valo paloi normaalisti. Noh, kaveri joka on nuppeja korjaillut niin tarkasti sen ja sisällä oleva sulake oli palanut. Päätettiin samalla vaihtaa kiinalaiset pääteputket uusiin TAD premium malleihin. Ensviikolla pääsee testaileen uudestaan.

Kysymys kuuluu, onko muilla ilmennyt vastaavanlaisia vikoja? Voisiko vika olla tullut kuljetuksessa? Olisin voinut toki lähettää sen takuuseen, mutta sitten pitäis taas odotella kuukausitolkulla kun ei näitä tällä hetkellä saa mistään.. eihän keinokuorma voi aiheuttaa tällaista?

Kiitos vastauksista ja kommenteista!

-Petri
basisti1971
19.01.2022 10:40:39
Moi.

Pete1979: Kerkesin soitella n. 10min kunnes äänet hävisi ja vihreä stanby valo ei enää syttynyt. Punainen Power -valo paloi normaalisti. Noh, kaveri joka on nuppeja korjaillut niin tarkasti sen ja sisällä oleva sulake oli palanut. Päätettiin samalla vaihtaa kiinalaiset pääteputket uusiin TAD premium malleihin. Ensviikolla pääsee testaileen uudestaan.

Paljon selviäsi siitä mikä sulake oli palanut.
Samoin siitä miten oli palanut, siististi katkennut vai pätkät sulaneet palloksi tai lanka höyrystynyt lasin sisäpintaan.
Samalla mallimerkinnällä 6505 näyttäisi löytyvän useampiakin erilaisia skemoja, joten sulakettakin pähkäillessä pitää käyttää tietty oikeaa skemaa.
Sulla on valveutuneempi auttaja, häntä kannattaa käyttää diagnoosin suorittamisessa.

Joistain Peaveyistä poiketen tuossa ei näyttäisi olevan ainakaan noiden skemojen perusteella joita vilkaisin kuin kahta hehkujen sulakekytkentää, joko kaikki sulakkeen takana, tai ei mitään (jaetut tasa-/vaihtojännitehehkut).

Ensiasennusputkien tarkistaminen tai vaihtaminen laadukkaampiin ei ole mun mielestä koskaan hukkaanheitettyä rahaa.
Todella heikkoja putkia ainakin netti"tiedon" perusteella päätyy laadukkaidenkin brändien vahvistimiin.
Toisaalta, syyllinen voi olla myös pakkaus-/kuljetusmenetelmät, laadukaskaan putki ei määrättömästi tärinää tai iskuja kestä.

Pete1979: Kysymys kuuluu, onko muilla ilmennyt vastaavanlaisia vikoja? Voisiko vika olla tullut kuljetuksessa?

Mulle tulee Peaveystä brändinä/valmistajana näppyjä joten omakohtaista kokemusta niiden tiimoilta ei ole.
Ainoan putkivahvistimen kanssa jonka olen uutena ostanut (Fame/Smarvo BVH300) olisi melko varmasti ollut, mutta taputtelin putkien sisuskalut suoriksi kämmentä vasten ennen testaamista.

Jos kiillelevy ei kosketa putken lasiin tai tuenta on muuten epäkelpo, on joillain putkilla -mm. em. EH"KT88"- mahdollista että sisuskalut menevät oikosulkuun tai ainakin hyvin lähelle toisiaan kuljetuksen aikana, ja lämmetessään oikosulkuun.

Kaikki sulakkeet eivät kestä tärinää yhtä hyvin ja lanka katkeaa omia aikojaan, tai muokkauslujittuu/heikkenee ja katkeaa hyvinkin pienellä virralla.
Erilaisia tärinäongelmia on tullut sulakkeiden kanssa vosikymmenten varrella vastaan.
Itselle ei ole käynyt, mutta olen kuullut että nyky(putki)vahvistimissa on joskus lipsahtanut nopeat sulakkeet hitaiden tilalle valmistajan toimesta, ja palavat ennenpitkää, yleensä kyllä käynnistysvirtasykäyksen voimasta, ei käytössä.

Pete1979: ...eihän keinokuorma voi aiheuttaa tällaista?

Ehjä keinokuorma jossa impedanssit ovat kohdallaan ei ainakaan mun kokemuksen perusteella voi aiheuttaa tuollaista.

T:Samuli
McNulty
19.01.2022 10:50:32
Aina kuljetuksen päätteeksi kannattaa myös tsekata, että putket istuvat tukevasti kannoissaan. Erilainen tärinä ja värinä voi joissain tapauksissa aiheuttaa sen, että putki ei ole kunnolla kannassaan. Tällainen voi nopeasti käräyttää sulakkeen (onneksi vaan sen).

Mutta kuten Samuli tuossa yllä kertoi, syitä voi olla monia ja diagnosointia näin verkon välityksellä on vaikea tehdä.
moving in stereo
Shredator
19.01.2022 11:55:41

Tehdäänkö nämä nykyään samassa paikassa kuin 6505MH? Ainakin youtubesta löytyi siitä jossain vaiheessa paljon videoita ongelmista erityisesti biasin ja komponenttien liiallisen lämpiämisen kanssa.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Pete1979
23.01.2022 09:02:05
basisti1971: Moi.

Kaikki sulakkeet eivät kestä tärinää yhtä hyvin ja lanka katkeaa omia aikojaan, tai muokkauslujittuu/heikkenee ja katkeaa hyvinkin pienellä virralla.
Erilaisia tärinäongelmia on tullut sulakkeiden kanssa vosikymmenten varrella vastaan.
Itselle ei ole käynyt, mutta olen kuullut että nyky(putki)vahvistimissa on joskus lipsahtanut nopeat sulakkeet hitaiden tilalle valmistajan toimesta, ja palavat ennenpitkää, yleensä kyllä käynnistysvirtasykäyksen voimasta, ei käytössä.

Ehjä keinokuorma jossa impedanssit ovat kohdallaan ei ainakaan mun kokemuksen perusteella voi aiheuttaa tuollaista.

T:Samuli

Kiitos hyvästä ja laajasta vastauksesta. Kyseessä oli sisällä oleva sulake (pääsulake, joka on virtajohdon vieressä oli ehjä. Täytyy kysellä muista jutuista kaverilta tarkemmin putkienvaihdon yhteydessä. Tässä mallissa ei ollut kuulemma biasointimahdollisuutta, joten sellainen sinne lisätään myös. Teen tarkemman rapsan kun saadaan kuntoon ja pääsen testaamaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)