Aihe: vinkkejä kitarakaapeista
1
bigmasi
15.02.2009 10:09:02
moro, omistan Behringerin 412 kaapin, joka on alkanut kaikessa tuhnuisuudessaan vähän ketuttaa. Haen soundiin rosoa, kirkasta yläpäätä ja semmosta räkästä rokkimeininkiä. Toi benkku on jotenkin liian tumma heavyvehje ja itseasiassa semmoiseksikin aika paska. Ajattelin siis myydä halvalla pois ja hankkia jotain rähisevämpää tilalle. Ehdotuksia? sanotaan nyt vaikka budjetiksi enintään 600 euroa, mieluummin kyllä vaikka 400. 212 tai 412 käy kumpikin, mutta vahvistin on 100w hughes&kettner, joten yli 100w pitäis kaapin mieluusti kestää.

kiitos jo etukäteen.
bigmasi
15.02.2009 10:17:10
itseasiassa tajusin, että himoitsemani orange mahtuukin budjettiin. Siis se 212, joten alan varmaan tilailemaan sellasta heti kun on budjetit balanssissa... saa toki vielä ehdotella muitakin
Mr. Speed
15.02.2009 12:18:35
itseasiassa tajusin, että himoitsemani orange mahtuukin budjettiin. Siis se 212, joten alan varmaan tilailemaan sellasta heti kun on budjetit balanssissa... saa toki vielä ehdotella muitakin

Briteistä kotiin kuljetettuna hintaa taitaa tällä hetkellä tulla vajaa 700 euroa 412 Orankille, joten kannattaa harkita myös sitä vaihtoehtoa, jos siis on isommalle skobelle tarvetta. Jos 212 riittää, niin aina vain parempi!
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
bigmasi
15.02.2009 12:37:53
mulla ei oo ollu 212 kaappia, mutta jos tehonkestävyyttä on 120w niin eiköhän se riitä kun vahvistin on 100W...

Onko kokemusta 212 kaapin sijoittelusta. Tosin meillä on kämpillä pari orangen 412 kaappia niin enköhän saa raivattua tilaa vahvistimille ja laitettua ton sitten 412 päälle. Olis passelisti korvan juuressa sillon...

mitä syitä mulla muuten vois olla ostaa 412 kaappi? onko sillä kaapin headroomilla jotain oleellista vaikutusta?
pekurides
15.02.2009 13:03:14

mitä syitä mulla muuten vois olla ostaa 412 kaappi? onko sillä kaapin headroomilla jotain oleellista vaikutusta?

on. isompi saundi. (ja nyt ei tarvi tulla selittämään semmosia itsestäänselvyyksiä että hyvä 2x12 hakkaa huonon 4x12)

Kyllähän se 2x12 homopopissa ja bluussi/rokkitouhuissa ajaa asiansa mutta jos kaivataan kunnon hevijytkettä ja munia heiluttavaa botnea niin 4x12 ehdoton.

Livenä kun mikitetään niin silloin ei taas niin merkitystä mutta reeniksellä tämmöset jutut korostuu ja mä olen päätynyt fullstäkkiin kun se vain saundaa niin paljon paremmalta kun yksinäinen komero.... mutta ei niitä erkkikään halua roudata.... no ,onneksi ei ole keikkoja :=)

siitä roudauksesta sitä mieltä että kyllä se melkin yhtä vittumaisen on se 2x12 myös roudata niin minä en ainakaan näe mitään syytä antaa tasoitusta jytkeessä kenellekkään pienemmän kaapin muodossa.

No makuasiota nämäkin ja toiset taas lähestyy aihetta eri kantilta...
Tunteella päin vittua.
Ziggy Bubba
15.02.2009 13:19:08

Noista Orangen kaapeista on usein puhuttu, että soundiero 2x12 ja 4x12 kaapin välillä on aika pieni... On kyllä aika mörssi tuo 2x12:kin, eiköhän tuosta botnea irtoa kanssa oikein kivasti. Voin kertoa lootasta kommenttia kunhan DV:n immeiset saavat semmosen mulle lähetettyä :)
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
McNulty
15.02.2009 13:47:36
Itselläni on 2kpl Hughes & Kettnerin 2x12" kaappeja, yksi Dr.Z:n 2x12" on tulossa lisää ja Bognerin portattu 1x12" onpi kotikäytössä. Itse olen tykästynyt 2x12" kaappeihin, joita saa tarvittaessa suljettuna tai takaa avoimena.

Ehkä suurin ero hyvän suljetun 2x12" kaapin ja sen hevimiesten suosikin 4x12" välillä on sijoittelu ja se millä korkeudella elementit sijaitsevat. Itse tykkään sijoitella 2x12" kaappeja kummallekin puolelle drumraiseria. Yleensä keissin päälle tai sitten pystyyn, sillai vertikaalisesti. Eli näin: http://www.drzamps.com/images/zbest_mazjrNRcab.jpg

Yllättävän suuri merkitys on itse rasian rakenteella ja elementeillä. Esim. hiljaa soitettuna suljettu kaappi ei välttämättä anna samaa alakertaa kuin avoin kaappi. Ja sitten kun tuutataan kovaa, niin takaa avoin kaappi hukkaa alakertaa, kun taas suljetussa rasiassa toimii hienosti. Samalla hyvin kasattu suljettu 2x12" kaappi, vaikka Eminencen Texas Heateilla (150W tehonkesto per elementti, eli 2x12" kaappi 300W RMS) puhaltaa kevyesti jonkun perus-Marshallin 1960A:n jossa Celestion G12T-75W elementit. Testattu on, ja 2x12" kaappi kuulosti tiukemmalta ja jytää oli vähintään saman verran kuin 4x12" kaapissa.

Mitä roudaamiseen tulee, niin monia 2x12" kaappeja pystyy roudaamaan toisessa kädessä (edellyttää fiksusti sijoiteltua, hyvää ja tukevaa kantokahvaa) ja toisessa kädessä menee sitten kitara tahi nuppi. Randallin 2x12" kaappia ajattelin yhdessä vaiheessa roudauskelpoiseksi, kun siinä on myös fillarit alla. Eli kyllä 2x12" on ihan kiva roudattava. Etenkin jos reenikselle tai keikkapaikalle on rappusia (eikä hissiä). 4x12" vaatii lähes poikkeuksetta kaksi jantteria roudaamaan, jos haluaa että selkä on ehjä vielä vanhempana soittajana. 2x12" sen sijaan kantaa vaikka yksin sivukahvoista, rasittamatta liikaa selkää.

Oma suositukseni onkin se, että ostaa 2kpl 2x12" kaappeja, joissa on muunneltava takapaneeli, eli saa tarvittaessa closed back tai 1/4 open back tms. Tarvittaessa nuo 2x12" kaapit voi pinota half-stackiksi tai sijoitella rumpalin kummallekin puolelle jne.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Simo78
15.02.2009 15:19:15
Oma suositukseni onkin se, että ostaa 2kpl 2x12" kaappeja, joissa on muunneltava takapaneeli, eli saa tarvittaessa closed back tai 1/4 open back tms. Tarvittaessa nuo 2x12" kaapit voi pinota half-stackiksi tai sijoitella rumpalin kummallekin puolelle jne.

Tämä on mun suunnitelmissa, kuhan saan hommattua toiseen kaappiin uudet elementit. Uudessa rojectissa vain yksi kitara, joten tää systeemi tuntuis parhaalta vaihtoehdolta.
bigmasi
15.02.2009 16:07:11

kuulostaa idealta. Jos sitten joskus taas päivittelee vehkeitä niin vois olla mielenkiintosta ostaa toinen orankutanki, mutta open backina..?
bigmasi
15.02.2009 17:31:46 (muokattu 15.02.2009 18:10:06)
tässä tuumaillessa törmäsin framukseen, onko kokemuksia. Samat kaiutinelementit kuin orangessa löytyy... hiukan ohuempaa puuta ja pikkasen pienempi. Hinta puolitoistasataa pienempi, joten kiinnostaa kovasti.

Mitäköhän kaikkea saan lisänä orangen mukana, paitsi merkin, ylpeyden merkistä ja kavereitten hyväksyvät murinat..?

e:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/593000

e: siis hinta on parisataa pienempi kun aloin googlaamaan... pitäis muutenkin tilata tompalta jotain pikkusälää ;-)
bigmasi
16.02.2009 20:59:02
framus lähti tilaukseen... hinta vei voiton orangesta. Ehkä sit joskus...

ilmotan vielä tähänkin maksimoidakseni viestinnän tehokkuuden, että entinen benkun kaappi lähtee nyt sitten torilta 80 euron hintaan.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=299152
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)