Aihe: Paha ongelma Fender Deluxe Stratin kanssa!
1 2 3
aalataur
27.01.2009 08:53:10

Ostin keväällä -08 Thomannilta Fender American Deluxe MN 3SB Stratocasterin.

Linkki: http://www.thomann.de/fi/fender_american_deluxe_strat_mn_3sb.htm

Kitaraan oli tehtaalla laitettu Fender Super Bullet 9-42 kielet. Pian ilmeni, että kielet katkeavat naurettavan nopeasti. Tallan juuresta, hyvin vähällä soitolla. Vaihdoin uudet kielet (Super Bullet 009, niitä suositeltiin kitaran manuaalissa), ja heti kohta joku niistä meni poikki, muutaman tunnin soittelulla. Taas uutta kieltä kehiin, ja sama juttu, poikki muutamassa tunnissa. Vein kitaran soitinkorjaajalle (Jyväskyläläinen Jasesoi oy) ja hän hioi tallapalat. Sama juttu tapahtui uudestaan tästä huolimatta. En edes koskenut vibrakampeen, soitin ihan normaalisti vaan. Vein kitaran takaisin korjaajalle ja hän koitti vielä tarkistaa työn laadun. Sama vika taas. Kielet kyllä kestävät mainiosti, jos laittaa paksumman setin esim. Dr Dimebag 10-52. Tällöin kitara tulee kuitenkin E-vireessä todella raskaaksi soittaa.

Miten saa 9-kielet kestämään Fenkussani? Käytän aika paksua plekua (2.00 mm) mutta soittotekniikkani ei ole mielestäni mitenkään kovakourainen. Jacksonissani missä on kelluva talla, 10-46 kielet kestävät samalla soittotekniikalla kuukausia.

Tossa Fenderissä kielet menevät bodyn läpi takapuolella oleviin koloihin, (tai siis takakautta laitetaan kieli sisään). Tuleeko siinä sen verran iso kulma, että kielet joutuvat liian kovalle rasitukselle? Mikä eteen? Haluan ehdottomasti käyttää 9-kieliä, sillä 10-setillä kitara on liian jäykkä.
Pluto
27.01.2009 08:55:04
Koitapa jotain muuta kielimerkkiä kuin Fenderiä, näin alkuun. Se manuaali tottakai mainostaa firman omia kieliä.
Dillon, you son of a bitch!
hopeno
27.01.2009 08:58:30

Koklaa Elixir -settiä, jospa sen pinnoite auttaisi asiaan ..
aalataur
27.01.2009 08:59:10

Koitapa jotain muuta kielimerkkiä kuin Fenderiä, näin alkuun. Se manuaali tottakai mainostaa firman omia kieliä.

Voisi tietty koittaa. Tykkäsin noiden Fendereiden soundista ja ostin niitä helvetinmoisen kasan. Epäilen kuitenkin että ei Fender niin paskoja kieliä tee, että ne menee poikki muutaman tunnin soitolla (eilen vaihdoin täysin uuden setin klo 16 aikaan ja aloin soittamaan... klo 20 aikaan oli kaksi kieltä mennyt poikki.)
J.Hollström
27.01.2009 09:03:57
Veikkaan että kielet katkeilee siitä reiän kohdalta mistä kielet tulee ulos ennen tallapaloja. Kandee hioo esim. vanhalla punotulla kielellä vetelemällä sitä siinä reiässä edes takas (vanha sisään / ulos temppu) se reunan terävä jäyste pois.
PETRUKI74
27.01.2009 09:06:27 (muokattu 27.01.2009 09:09:08)
No tuli mieleen että itse tutkisin nyt ainakin nuo tallapalat onko niissä kentis jotain epätasaisuukisa pinnalla siinä missä kielet kulkee?

On kyllä tutun kuuloinen ongelma kun itseltäkin kielet katkeili liian usein ja tämä korjaantui noiden palojen vaihdon jälkeen(kitara ei ollut fender)

Edellinen viesti(juki68) puki sanoiksi sen mitä itsekkin ajattelin kanssa!!
Kukaan ei huomannut kämmiäni...
Ukko
27.01.2009 09:08:28

Ei ongelma kielistä johdu. Mulla on kolmessa kitarassa Fenderin kielet eikä katkeile.
COVS jäsen nro 6
aalataur
27.01.2009 09:09:49 (muokattu 27.01.2009 09:10:19)

No tuli mieleen että itse tutkisin nyt ainakin nuo tallapalat onko niissä kentis jotain epätasaisuukisa pinnalla siinä missä kielet kulkee?

Tämä toki tuli mieleen sillon kun ne alkoi katkeilemaan, mutta kitara on ollut soitinkorjaajalla nimenomaan tämän ongelman takia, 2 kertaa. Ja se vakuutti hioneensa tallapalat niin hyvin kuin osasi.
Krice
27.01.2009 09:15:10

Jos sama kieli katkeaisi aina niin ongelma voisi olla tallassa, nyt se on soittotyylissä.
aalataur
27.01.2009 09:17:02 (muokattu 27.01.2009 09:18:34)

Jos sama kieli katkeaisi aina niin ongelma voisi olla tallassa, nyt se on soittotyylissä.

No miten mulla kestää Jacksonissa 10-46 setti kuukausia, saattaa kestää puoli vuottakin? (Käytän siinä 10-46 koska se on D-vireessä)
J.Hollström
27.01.2009 09:19:06

Saa olla aika erikoinen soittotyyli että saa kielet pelkästään sillä katkeilemaan.
Krice
27.01.2009 09:22:57

No miten mulla kestää Jacksonissa 10-46 setti kuukausia, saattaa kestää puoli vuottakin? (Käytän siinä 10-46 koska se on D-vireessä)

Ehkäpä sen rakenne aiheuttaa vähemmän rasitusta kieliin, plus että kielet on vähän vahvemmat, joka voi olla ratkaiseva tekijä.
Krice
27.01.2009 09:23:56

Saa olla aika erikoinen soittotyyli että saa kielet pelkästään sillä katkeilemaan.

Jos soittaa kovempaa niin kielet kyllä katkeilee useammin ja helpommin. Ei ole mikään erikoinen juttu.
PETRUKI74
27.01.2009 09:27:11
Tuossa omaa fenderiiniä tutkailessa tulin siihen tulokseen että kokeile tuota juki68 mainitsemaa temppua.

On meinaan pirun terävän näköinen se kulma mistä tulee kielet tallapalaan eli itse talla/kampimetallisysteemi vai mikä se ny oli?
Näin omassa kepissä mutta ei mulla ainakaan kielet ole vielä katkeillut.
Taidan tehdä tuon operaation kanssa.
Kukaan ei huomannut kämmiäni...
J.Hollström
27.01.2009 09:29:07 (muokattu 27.01.2009 09:29:20)
Jos soittaa kovempaa niin kielet kyllä katkeilee useammin ja helpommin. Ei ole mikään erikoinen juttu.

Asiahan on sitten vilpitön. Mitä tästä vääntämään.

Aloittajalle: opettele soittamaan silleen ettei kielet katkeile, mielummin niin että plektra ei osu kieliin.
aalataur
27.01.2009 10:09:21 (muokattu 27.01.2009 10:09:48)

No ei herranjumala, millä höyhenellä niitä kieliä pitäisi sitten kutitella? Kyllä oon Jacksonin 10-46 setin kanssa tottunu ihan rennolla kädellä läiskimään kieliä, eikä ne siitä katkea. Tohon tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=3aflM1vzczo
Eikö rokkimeininkiin nyt kuulu että jotkut nuotit näpätään vähän kovempaa? Miten Yngwiellä kestää kielet sehän soittaa Fenderiä 1.5 mm plekulla ja sillä 008 ohuin kieli... Ja eilen kun soitin sen 4 h jossa ajassa meni 2 kieltä poikki, soitin ihan kevyitä fiilistelyjuttuja, lähinnä venytyksiä enemmänkin kuin plekun heilutusta.
HeavyMachinery
27.01.2009 10:17:14 (muokattu 27.01.2009 10:18:03)

No ei herranjumala, millä höyhenellä niitä kieliä pitäisi sitten kutitella? Kyllä oon Jacksonin 10-46 setin kanssa tottunu ihan rennolla kädellä läiskimään kieliä, eikä ne siitä katkea. Tohon tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=3aflM1vzczo
Eikö rokkimeininkiin nyt kuulu että jotkut nuotit näpätään vähän kovempaa? Miten Yngwiellä kestää kielet sehän soittaa Fenderiä 1.5 mm plekulla ja sillä 008 ohuin kieli... Ja eilen kun soitin sen 4 h jossa ajassa meni 2 kieltä poikki, soitin ihan kevyitä fiilistelyjuttuja, lähinnä venytyksiä enemmänkin kuin plekun heilutusta.

Kerros ensi mistä kohti se kieli katkeaa ?

jos sulla kestää 10 setti D-vireessä mutta 9 setti ei kestä E vireeessä niin se voi olla soitto tyylistä kiinni. Tuo 10 setti onkummiskin suoraan pienemmässsä jännityksessä 9 settin nähden ja ne on se kikkareen paksummat.

Tiedän tapauksia joilla ei jotkut kielimerkit vaan kestä. Eräs kaveri ei voi soittaa muilla kun EBn slinkyillä koska se katkoo muut merkit. Itsellä ei tunnnu oikein 9 setit kestävän riippumatta merkistä.

Itse en pidä fenderin valmistamia kieliä kovin kummoisina, melkein viimmeisenä vaihtoehtona. Jokuhan ne alöihankintana fenderille tekee....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Krice
27.01.2009 10:18:01

Miten Yngwiellä kestää kielet sehän soittaa Fenderiä 1.5 mm plekulla ja sillä 008 ohuin kieli...

Sen apinan raivolla soittamisen voi tehdä niin monella tavalla. Aloittelijoilta usein katkeaa kielet siinä puuhassa, koska ne ei tiedä mitä ne kielet kestää ja mitä ei.
aalataur
27.01.2009 10:27:46

Kerros ensi mistä kohti se kieli katkeaa ?

Kieli katkeaa aina samasta kohtaa, eli tallan juuresta. Mielestäni ei sieltä reiän kohdalta, vaan tallapalan kulman kohdalta. Koitin mittailla tuolla katkenneella palalla, ja kyllä se tuli selkeästi ulos reiästä ja kohti tallapalaa.
aalataur
27.01.2009 10:29:02

Sen apinan raivolla soittamisen voi tehdä niin monella tavalla. Aloittelijoilta usein katkeaa kielet siinä puuhassa, koska ne ei tiedä mitä ne kielet kestää ja mitä ei.

Toki Ynkällä on taloudellisempi tekniikka kuin mulla, teen aika isoja liikkeitä kädellä. Mutta 4 tuntia ja 2 kieltä :/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)