Goljatt 31.12.2008 01:29:40 (muokattu 31.12.2008 01:30:05) | |
---|
Kas hei! Tulipa tässä mieleeni eräs kysymys teille kokeneemmille konkareille. Muistan joskus jonkun puhuneen, että uusissa kitaroissa kuulemma piile eräänlainen alku jäykkyys, joka saa kitaran soiton tuntumaan jokseenkin jopa vaikeammalta muutaman ensimmäisen viikon aikana. Tiedän toki, että kaulan puu tavallaan "elää" kokoajan, mutta haluaisin kuulla lisää aiheesta. Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksista uusien kitaroiden "kesyttämisestä." Itse ostin tuossa muutama viikko sitten Fenderin Mexico Stratocasterin ja nyt vasta tuntuu siltä, että soitto sujuu kuin tanssi. En usko, että kyseessä olisi vain kitaran sisäänajaminen, sillä omistan kaksi stratoa, joissa on sama kaula ja kielienkorkeus. Hyvää uutta vuotta kaikille! Oh, suit you sir! |
MuzaK 31.12.2008 01:50:30 | |
---|
Hmm... tänään mietin samoja asioita kun soittelin Baja Telelläni joka on ollut mulla keväästä saakka. Tele soi nyt jotenkin avoimemmin ja soinnukkaammin sekä akustisesti että vahvistettuna ja tuntuu todella hyvältä näpeissä. Olisko puun kuivumisella jotain tekemistä asian kanssa varsinkin kun nyt on talvi ja lämmitykset päällä ja ilman kosteus alhaalla? Ainakin otelaudan kutistumisen huomaa kun nauhat "kukkivat" sivuilla! |
jussimus 31.12.2008 02:16:54 | |
---|
Se on vähän sama juttu kun naisen kanssa: aluksi eukko voi tuntua kylmältä ja voi olla hankala käsitellä, mutta mitä enemmän sitä hipelöi ja kopeloi, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa lämpiämään. Ellei ala, niin sit on miehessä vika :) |
Les Fender 31.12.2008 02:21:32 | |
---|
Se on vähän sama juttu kun naisen kanssa: aluksi eukko voi tuntua kylmältä ja voi olla hankala käsitellä, mutta mitä enemmän sitä hipelöi ja kopeloi, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa lämpiämään. Ellei ala, niin sit on miehessä vika :)
...Toisinkin päin olen kuullut käyneen, jopa useammin;) "Living is easy with eyes closed!" |
Dog Breath 31.12.2008 17:08:39 | |
---|
...Toisinkin päin olen kuullut käyneen, jopa useammin;) Näinhän se taitaa valitettavan usein mennä :) In the Year of the Plague |
pekurides 31.12.2008 17:20:38 | |
---|
..ettei vaan olisi kyseessä KITARISTIN alkujäykkyys? Tosin mulla oli yhdessä kepukassa uutena sellainen ilmiö ettei kaulaan sanut uutena tarpeeksi reliefiä mutta ajan kanssa ja kunnon kieliä käyttämällä se antoi pikkuhiljaa periksi. suomen kuiva talvi voipi semmottia aiheuttaa. Muuten en kyllä keksi mitään muutakun jos uudet nauhat hiukan ahdistavat. ja nyt ei pitäisi puun vanheneminen(kuivuminen>) olla vielä ajankohtainen ja sekin enemmän saundiin vaikuttaa. Tunteella päin vittua. |
monotone 31.12.2008 17:30:07 | |
---|
..ettei vaan olisi kyseessä KITARISTIN alkujäykkyys? Parempi kuin loppujäykkyys. |
drlecter 31.12.2008 17:34:59 | |
---|
Aamujäykkyys on taas asia erikseen. |
benzin 31.12.2008 20:44:27 | |
---|
Juu ensin on alkujäykkyys varmaan itse kitaristissa. (siis sekä kitaran että naisen suhteen).Oma soitin kyllä kaipaa vähän kiristästä ennemmin kuin notkistamista jonkun ajan kuluttua. Varsinkin straton tallaruuvit näyttää laskevan tallaa itsekseen? Kumma juttu. |
FensonGibder 31.12.2008 21:07:23 | |
---|
Juu ensin on alkujäykkyys varmaan itse kitaristissa. Mäkin luulen, että tämä on se. Kitaraan pääsee pikkuhiljaa sinuiksi. 15 kitaran kokemuksella en keksi tuohon diipimpää shittiä. OT on OK |
trih 31.12.2008 22:20:29 | |
---|
Se on vähän sama juttu kun naisen kanssa: aluksi eukko voi tuntua kylmältä ja voi olla hankala käsitellä, mutta mitä enemmän sitä hipelöi ja kopeloi, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa lämpiämään. Ellei ala, niin sit on miehessä vika :) Tää... kuulostaako tämä jonkun toisenkin mielestä hieman huolestuttavalta lähestymistavalta vastakkaiseen sukupuoleen? Kyllä mun naiset on ollu aina kuumina ja halukkaina nimenomaan alussa. Sitten kun ollaan oltu tarpeeksi ja jompaakumpaa tai kumpaakaan ei kiinnosta on vähän kylmää ja jäykkää... Just. |
jussimus 31.12.2008 22:27:56 (muokattu 31.12.2008 22:29:35) | |
---|
Tää... kuulostaako tämä jonkun toisenkin mielestä hieman huolestuttavalta lähestymistavalta vastakkaiseen sukupuoleen? Kyllä mun naiset on ollu aina kuumina ja halukkaina nimenomaan alussa. Sitten kun ollaan oltu tarpeeksi ja jompaakumpaa tai kumpaakaan ei kiinnosta on vähän kylmää ja jäykkää... Hoho! Ihan ku mä jotain naisista tietäisin :) |
Dog Breath 31.12.2008 22:35:18 | |
---|
In the Year of the Plague |
jra 31.12.2008 23:00:17 (muokattu 01.01.2009 01:50:43) | |
---|
Naisista soittimiin (ja takaisin). Mulla ainakin uuden kitaran kohdalla sopeutuu soittaja, mutta myös kitara. Yleensä haen muutaman viikon tai kuukauden ideaalisäätöjä. Silloin tulee veivattua aluksi edestakaisin kaularautaa ja tallapalojen & mikkien korkeutta, viilattua satulauria ja nauhanpäitä. Samalla soitin alkaa istua käteen ja tuntuu heräävän henkiin. Väittäisin että suoraa pakasta vedetyn kitaran sointi muuttuu ainakin hieman kun sitä muutaman viikon rääkkää, eikä pelkästään että säädöt saa kohdalleen. Aivan samanlaista käsittelyä sähkökitara ei kuitenkaan vaatine kuin herkempi kapine viulu, uusi viulu tai soittamatta pitkään ollut vaatii usean kuukauden aukisoiton ennen kuin on teräkunnossa. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |