menijo 16.09.2008 20:26:37 (muokattu 16.09.2008 20:56:11) | |
---|
Tervehdys. Tässä olen pohtinut tapaa jolla saisin soundiini jyhkeyttä vielä enemmän. Ajattelinkin testata jotain niinkin ääliömäisen "nerokasta" jokaisen pomppumetallihipin valintaa, eli todella muhkeita kieliä. Yleensä en niinkään pidä ylipaksuista kielistä, mutta nyt aion kokeilla jotain hieman hc:mpaa settiä. Eli kitara johon kieliet laitan on schecterin hellraiser 7-kielinen. Tarkoituksena olisi korvata matalin kieli periaatteessa basson-kielellä, mutta millä koolla? Nyt siellä kitarapuristit vääntää itseään solmuun ja kiroilee, mutta antaapi heidän tehdä niin jos tarve niin vaatii :) Onko siis kenelläkään hajua minkämoinen setti kannattaisi hankkia, jos haluan rytmibasson ja kuitenkin haluan soittaa soolot samalla kepillä? Viilaa en kuitenkaan käteeni aio ottaa. Kiitos avusta jo valmiiksi. edit: Poistin editoinnin, koska ei se oikeastaan auttanut vastauksen selvittämiseen. :) |
Punisher 16.09.2008 21:50:50 (muokattu 16.09.2008 21:51:34) | |
---|
Riippuu paljon siitä, millä vireellä soitat. Itselläni on Wolf KS-70 kitarassa kielisettinä D'addarion EXL-110-7, jonka matalin kieli on paksuudenltaan 0.059 (koko setti .010/.013/.017/.026/.036/.046/.059) ja vire on puolikas standardista alaspäin (Bb). Drop Ab -vireeseen tuolla setillä ei ehkä kannata laittaa tätä kitaraa mouruamaan. Standardivireessä tuo voi olla aavistuksen verran kevyempi kuritettava, minusta ainakin mukavan jyhkeää alakertaa saa aikaan jo tuolla setillä. Toisaalta, jos haluaa botnea alakertaan ja samalla erottelevuutta yläkertaan, myös ehkäpä mikrofonivalintaa kannattaa myös miettiä. EMGt ovat kuitenkin minun korvaani kolkot ja jonkin verran sirisevät. Kielisetin vaihdon merkitystä ei minusta kuitenkaan voi kiistää. GHS:llä on Zakk Wylde -setti, joka minusta ainakin vahvuuksiltaan on aika omituinen: http://www.thomann.de/fi/ghs_ghsgbzw_lo_zak_wylde.htm Loppujen lopuksi kielien valinta on vähän sellaista peliä, ettei sitä kokeilematta tiedä mikä on omiin sormiin hyvä ja mikä ei. |
iso paha susi 16.09.2008 21:50:56 (muokattu 16.09.2008 21:52:39) | |
---|
Hellraiserissä taitaa kielet mennä läpi rungon? Siinä on todennäköisesti niin pieni reikä bodyssa ettei bassonkielien "pallukka" mahdu läpi. |
McNulty 16.09.2008 21:56:48 | |
---|
Hellraiserissä taitaa kielet mennä läpi rungon? Siinä on todennäköisesti niin pieni reikä bodyssa ettei bassonkielien "pallukka" mahdu läpi. Tokihan ne reiät holkitetaan perspuolelta ettei kieli mene pidemmänkään ajan saatossa rungosta mollukoineen päivineen lävitse. Samoin kuin Telecastereissa konsanaan. Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. |
menijo 16.09.2008 22:49:46 (muokattu 16.09.2008 22:58:31) | |
---|
Punisher: Kiitos suuresti hyviä neuvoja. Tuo wylde versio 011-14-18-036w-052w-070w on aika kiinnostava, tosin erikoinen hyppäys tuo 52-70 ehkä 54-70 olisi edes vähän siedettävämpi (menejatiedä). Mitä emgeihin.. heh.. tulee niin ne on mielestäni aika toimivat, niistä varmasti joko tykkää tai sitten ei, mulla ne tuntuu toimivan soiton kanssa yhteen. Se on totta kuin vesi, että kokeilemalla ne oikeat setit löytää. Mutta nyt vaihdan täysin kokeelliselle tasolle, eli huomattavasti paksumpiin testiksi joten neuvot ovat tervetulleita :). Ehkä olisi hyvä tässä vaiheessa mainita, että aion testata pystynkö saavuttamaan saundin minkä haluan tuolla seiskalla vai onko ainoa mahdollisuus kasikielinen. Halvemmaksi kuitenkin tulee ostaa uudet kielet. iso paha susi ja bonecrusher: tuota mietin kanssa, voipi olla, että tiukoille menee. Jos kuvitellaan, että 0.70 olisi vaikka tuo matalin kieli voi olla, että joutunee viilailemaan satulaakin hieman? Sitä en taida tehdä, eikä tuo kitara taida jaksaa kantaakkaan sitä paksuutta. Tai miten se nyt sitten sanotaankaan :) Haluan että se saundi on timmi ja mukavasti soitettava, mutta juurikin bassomainen. Edit: Tämmöinen järjestely on aika mielenkiintoinen tosin 8-kieliselle kitaralle 0.9-46, 54 ja 70 miten muuttaa se järkevästi 7-kieliselle, siten, että jättäisi tuon 70... onko se edes järkevää? Soikohan tuo enää edes, jollei ole super jäykkä kasikielinen. |
lärviapina 16.09.2008 23:07:12 | |
---|
Ite vetelen universellä A-D-A-D-G-B-E vireellä ja settinä on dean markleyn bluesteel .10-.52 ja sitten ghs:n .70 matalimpana ja toimii hyvin.... eli jos haluat jämäkästi soivaa ja punchia antavaa alapäätä, niin on tuo .70 vallan mainio valinta. business in the front, party in the back. |
menijo 17.09.2008 00:24:04 | |
---|
Kiitoksia kovasti avustanne. Täytynee kokeilla hurjana mitä tuo hellraiseri sanoo tuosta .70. Tosin hetki hetkeltä alkaa tuntumaan siltä, että kahdeksankielinen on tulossa taloon, etenkin jollei tämä toimi. Eikä siinä eipähän tarvitse tehdä mitään kompromisseja. Mutta pitänee testailla nyt eri kielikokoja jos löytyisi vaikka se etsimäni saundi. Haluaisin vain sellaisen setin, että sillä voi soittaa kivaa perus kitaraa ja tilutella menemään ilman, että kielet tuntuu raskailta ja sitten matalaa päätä saa mourimaan niin sekavalla tavalla kuin taasen mahdollista. hmmm ei kellään satu olemaan kahdeksankielistä myynnissä. :D No enivei, kiitos vielä kerran jatketaan harjoituksia. |
Tomi_R 17.09.2008 17:23:36 (muokattu 17.09.2008 20:04:43) | |
---|
Itselläni Hellraiser C-7 standardi vireessä (E-H) ja alimpana kielenä juurikin tuo .70. Muuten kitarassa on normaali 10-setti EB:n SLinkyjä, mutta ala E on .52 ja H on .70. Hyvin toimii, saundi ja myöskin tuntuma on jämäkkä mutta kuitenkin täysin soitettava. En joutunut muokkaamaan kitaraa mitenkään intonaatiosäätöä lukuunottamatta. |
something 24.06.2009 01:17:03 | |
---|
Tere! Käykö tämä... http://www.strings.fi/PublishedServ … e&pageID=9&itemcode=STD1062 ...Skullin setti soitettavaksi vireille A D A D G B E ja B E A D G B E hyvin vai huonosti. Haen kyllä semmoista vähän paksumpaa settiä, ihanne olisi varmaankin joku 010, 014, 018, 028, 040, 052, 065. Tai jotain sinnepäin. Haluaisin että se 6 kieli olis se 052. Ongelma nyt vaan on se että mistään ei tunnu löytyvän tommosta settiä mikä myydään ihan kokonaisena noin, vaan pitää ostaa erikseen. Kyllähän niitä settejä on 010-052, esim. GHSTNT ja DR:ltä ja Skullilta löytyy, mutta mistä löytäis kielen 065. Se ois kyllä hyvä olla semmonen. (kitarassa skaala baritoni 27"), jos se nyt vaikuttaa. En tiä... Älä usko unissapuhujia! |
Ze Kink 24.06.2009 03:08:22 | |
---|
Ite en hirveästi tykkää noista paksuista B-kielistä. Tuntuu menevän saundi tukkoiseksi ja kaikki "twangi" katoaa. Siksipä itse siirryin 010-052 ja 068 -setistä 25.5" -skaalalla 010-046 ja 056 -settiin 27" skaalalla. Tuo 056 on vähän liian ohut, mutta Elixirillä ei ole 060 -kieltä kitaralle, joten olen sinnitellyt ohuemmalla. Aiemmassa RG1077XL:ssä käytin Elixirin 060:stä bassosetistä, mutta kalliimman hinnan lisäksi se myös saundasi erilaiselta, siitä tuntui puuttuvan samalla tavalla se "twangi" ja kirkkaus kuin noista tosi paksuista kitarankielistä. Bassonkielissä on vähän erilainen rakenne, josta tuo saundiero ilmeisesti johtui. Sama rakenne on myös noissa tosi paksuissa kitarankielissä, josta syystä nekään eivät oikein saundaa samalta kuin ohuemmat. Kasikielinen on tietty ihan hyvä valinta sekin, mikäli haluaa päästä alemmas. Mulle pitäisi tällä tai ensi viikolla tulla customina teetetty multiskaalainen 8-kielinen. Mulla oli jo aiemmin Ibanez RG2228, mutten oikein tykännyt siitä liian lyhyen skaalan ja aktiivimikkien takia. |
Väinämöinen 24.06.2009 09:54:12 | |
---|
menijo: Onko siis kenelläkään hajua minkämoinen setti kannattaisi hankkia, jos haluan rytmibasson ja kuitenkin haluan soittaa soolot samalla kepillä? Viilaa en kuitenkaan käteeni aio ottaa. Mä olen käyttänyt 6-kielisessä baritonissa ja 7-kielisessä seuraavanlaista settiä -> http://www.thomann.de/fi/daddario_exl157.htm , ja seiskassa tämän lisäksi .010-irtokieltä, jolloin seitsemän kielen paksuudet ovat siis 10-14-18-26-44-56-68. Tälle ratkaisulle on perusteena juurikin tuo muhkeampi alapää, sen lisäksi myös toiseksi ja kolmanneksi alimmat kielet ovat myös mukavan paksut, ja sitten ihan saatavuus - noita löytyy kaupan hyllyltä kohtuulliseen hintaan. Mä en soita sooloja, joten siitä puolesta on paha sanoa, mutta näemmä ylinten kielten paksuudet ovat melkein samat kuin Zakk Wylden Lo-setissä (11-14-18). |
Sensonic 24.06.2009 11:10:39 | |
---|
Mulla on ollut seiskakielisissä GHS:n Boomersit, 0.09-0.58. Alunperin kokeilin paksuimmaksi kieleksi 0.54:sta, mutta se tuntui liian hötöiseltä. Sitten huomasin, että GHS:llä on valikoimissaan 0.09:n setti, jossa paksu B on 0.58. Kokeilin sitä settiä ja siinä se oli. Eipähän tarvitse enää ostaa paksua B:tä irtokielenä, kun tuo em. GHS:n setti natsaa. Tosin käyttäisin seiskakielisissäkin Optima Gold -kielisettejä, jos heillä olisi kielisatseja seiskakielisiin kitaroihin, mutta kun ei niin ei... Kitarat (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550,
Ibanez PF-200,
Ibanez "Jem",
Charvel 3,
Schecter Omen-7,
Radix Saint
Radix Deluxe 7
Radix Deluxe Broken Wings,
Landola F6/Cut |
something 24.06.2009 12:02:51 (muokattu 24.06.2009 12:06:31) | |
---|
Väinämöinen: Mä olen käyttänyt 6-kielisessä baritonissa ja 7-kielisessä seuraavanlaista settiä -> http://www.thomann.de/fi/daddario_exl157.htm , ja seiskassa tämän lisäksi .010-irtokieltä, jolloin seitsemän kielen paksuudet ovat siis 10-14-18-26-44-56-68. Mitä virettä käytät? Eikö ole tuo 068 B:nä vähän kireä? Soittaminen antaa hyvin jännän, hyvän ja raukean mielen kun mieli on paha ja hullun kuri kateissa. |
Väinämöinen 24.06.2009 12:32:37 | |
---|
something: Mitä virettä käytät? Eikö ole tuo 068 B:nä vähän kireä? Makuasiahan tää ennen kaikkea on, mutta mulle riittäis kyllä baritonin tapauksessa reilusti ohuempikin B:ksi. Mutta jos aloittaja halusi kokeilla seitsenkymppistä alakieltä, niin juolahti mieleen, että tämähän menis suht lähelle. Mulla on vire yleensä GCGCGC(E), mutta oon veivannut 25,5" skaalaisen seiskan noilla kielillä myös normi-B:hen, mikä on toiminut itse asiassa yllättävän hyvin sekin. |
lärviapina 24.06.2009 16:56:33 | |
---|
heh....luimpa vanhan postaukseni...onpahan kielisetti vähä ohentunut! Nykyisin A-D-A-D-G-B-E vireessä veivaan 9-46 ja 56 A:han ja täytyy myöntää, etten oo harkinnukkaan takaisinvaihtoa, sillä nyt se kuulostaa kitaralta, eikä kitaralta jossa yksi bassonkieli.....katellaan taase vähä ajan päästä, mihin se mieli on muuttunu :) Ps. tähän totean, että kokeilemalla selviää mikä on itelle paras vaihtoehto ja rikkoa rohkeasti niitä stereotypioita välillä, eikä päätäpahkaa usko mitä pojat postilla puhuu. Tästä esimerkkinä tuo .56 valinta A-kieleksi, kun bändikaverit ihmetteli ja vittuili suureen ääneen, tyyliin: " No eeee... tommone lötkö spagetti, Hyrdeki vetää .70 A:na ja sillä sentää 27" skaala, höhöhöhöööö". No eihön siinä menny ku kuukausi, nii kyseltii, et "minkäpaksune se ny oli....jaa vois itekki kokeilla" :) Rauchen Sie Malrboro oder Rovaniemi? |