Aihe: Uutta virityskoneistoa Gibson Les Pauliin
1
Olli.M
28.08.2008 18:36:36 (muokattu 28.08.2008 18:41:07)
Kaverin puolesta kirjoittelen tänne. On siis uuden virityskoneiston hommaaminen hänellä edessä. T kaupassa paljonkin vaihtoehtoja mutta ehdotuksia otetaan vastaan. Nickel/pearloid olisi hakusessa.

http://www.thomann.de/fi/gibson_gimh010.htm

http://www.thomann.de/fi/gibson_mh040_tuners.htm

Mitä noissa on eroa? Staggered ja screwed?

Ja tuolta netin ihmeellisestä maailmasta löysin jotain arvosteluja tuosta edullisemmasta, ja kovin paljoakaan hyvää niistä ei ollut kirjoiteltu.

E: Les Paul Studio siis kyseessä. Jos noissa jotain eroja on eri mallien kanssa siis.
Niin käy joskus
Mikaelo
28.08.2008 19:01:33

Mitä noissa on eroa? Staggered ja screwed?

Ihan pystymettästä voisin heittää että kiinnitysruuvien kolot saattaa olla eri kohdilla.

Ei siis ole Gibboneista kokemusta, mutta virikoneista muuten. Fiksummat jatkakoon.
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
Olli.M
28.08.2008 19:05:45 (muokattu 28.08.2008 19:06:04)
Ihan pystymettästä voisin heittää että kiinnitysruuvien kolot saattaa olla eri kohdilla.

Ei siis ole Gibboneista kokemusta, mutta virikoneista muuten. Fiksummat jatkakoon.

Samaa mietin minä, mutta varmistukseksi ajattelin täältä kysellä. Ja jos on, niin kummat käy Studio lespaan? Onko noissa muuten eri vuosimallien kanssa eroja?
Niin käy joskus
Mulder
28.08.2008 19:17:05
Voin suositella Groverin virityskoneistoja, omaani asennettin just viime viikolla kitarapajassa 70 euroa/srj. 150 euroa asennettuna uuden satulan ja uusien kielien kera.
fox
28.08.2008 20:16:53

Mulla on sellainen hytinä että "staggered" on virikonesarja staggered post- tolpilla eli korkeus on muuttuva. Jos ei ihan välttämättä halua tuota tekstiä "Gibson Deluxe" niihin, niin nuo tulip-button virikoneet on useimmiten Studioissa Schallerit, joskus Klusonit. Eli jos ostaa Schallerin koneet, voi päästä "hiukan halvemmalla". Klassikkohan on vaihtaa noihin Groverit. Joko tulip-buttonit tai vielä klassisemmin kidneyt.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Olli.M
28.08.2008 20:19:53
Mulla on sellainen hytinä että "staggered" on virikonesarja staggered post- tolpilla eli korkeus on muuttuva. Jos ei ihan välttämättä halua tuota tekstiä "Gibson Deluxe" niihin, niin nuo tulip-button virikoneet on useimmiten Studioissa Schallerit, joskus Klusonit. Eli jos ostaa Schallerin koneet, voi päästä "hiukan halvemmalla". Klassikkohan on vaihtaa noihin Groverit. Joko tulip-buttonit tai vielä klassisemmin kidneyt.

Osasinkin sinulta odottaa kattavaa vastausta :)

Kiitoksia tästä.
Niin käy joskus
WinterMad
28.08.2008 20:23:44
http://www.thomann.de/fi/gibson_moderne_mechaniken.htm

Tänään itse pohdin tätä samaa kysymystä että mitä laittaisin nykyisten Deluxejen tilalle, osa ottanut osumaa ja tuleet löysiksi. Nuo yllämaintsemani viritimet ovat varmasti ihan pätevät ja sopivat LP Standardiin?
oiva tumpeloinen
28.08.2008 20:26:02
Pieni ehdotus käytännöllisyyden kannalta. Ostakaa lukkovirikojeet. Ei käy perinnehenkisille, mutta pitää vireen, eikä kieltä tarvitse rullata juuri ollenkaan koneeseen--->vaihtuu kieli keikallakin todela nopeasti.
fox
28.08.2008 20:38:21 (muokattu 28.08.2008 20:42:51)

Tänään itse pohdin tätä samaa kysymystä että mitä laittaisin nykyisten Deluxejen tilalle, osa ottanut osumaa ja tuleet löysiksi. Nuo yllämaintsemani viritimet ovat varmasti ihan pätevät ja sopivat LP Standardiin?

Kyl vaan käyvät, juuri tuos kesällä vaihdoin pari virikonesatsia. Tosin Standardiin laiton juurikin Groverin kidneyt (kaveri halus) ja toinen oli Studio johon tuli kullatut Schallerit, tosin tuollasten pearloid-button Schallerien tilalle.
Noita lukkovirikoneita en oo itse oldskool-äijjänä niin kovin suosinu omissani, joten enpä tiedä onko ihan perinneskebassa niistä niin kovin hyötyjä, kun ei oo sitä veiviä.
Tosin, onhan noit hienoviritys-kielenpitimiäkin laitettu (eli siis TP-6 "pyrstöjä")

Niin, sen verran, että jos joku ihmettelee, mitkä ne kidneyt on, niin ne on ne vähän pyöreemmällä nupilla olevat Grooverit, nuo Modern Deluxet (tai mitä nimeä haluaakin käyttää) on tuolla keystone- tai tulip-button-johdannaisella.
Ja jos haluu olla "erilainen" niin ainahan voi laittaa Groverin Imperialit... (tosin niis on se rungon "barrel" muistaakseni sen verran iso, että joutuu hieman jyrsäsemään virikoneen reikiä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
dropD
29.08.2008 08:41:49

Pätevät ovat. Omaan studiooni vaihdoin tuollaiset heti uutena kosmeettisista syistä. Meni heittämällä paikalleen. Tosin nuo groverit tulee kiinni vaan yhdellä ruuvilla (muistaakseni alemmalla) eli toisen ruuvin reikä jää vähän näkymään.

Jonkin aikaa sitten olin vaihtamassa samanlaisia myös stankku SG:een, mutta olivat silloin T-kaupassa loppu eikä grovereita saanut pääkaupunkiseudulta mistään. Sain vastaavat tehtyä gotohin SG301 vireistä + 04 nupeista. En ole käytännössä huomannut mitään eroa näiden kesken.
myy mulle Bossin HM-2
rheinone
29.08.2008 09:37:48 (muokattu 29.08.2008 16:29:41)

Kannattaa tosiaan varmistaa lavan paksuus, eli onko tarvetta tolpille joissa on muuttuva korkeus. Kun vaihdoin Ibanezin LP-kopioon virityskoneistoa, mulla oli kitara mukana virikoneliikkeessä, jossa sitten kokeiltiin normitolppaisia koneistoja. Eipäs vain tolpanpituus riittänytkään vaan piti ottaa muuttuvakorkeuksiset koneet. Hankin Gotohin SD90HAP-SLG:t. Todella tyytyväinen olen; Laadultaan ovat vähintään samaa tasoa kuin Gibsonin omat.

http://www.millbrook.fi/SD-Series.htm

E: Jos olisin tilannut nettikaupasta, olisin todennäköisesti mennyt vipuun.

EE: Gotoh eikä Schaller. Kiitos korjauksesta.
Andy J.
29.08.2008 09:41:40 (muokattu 29.08.2008 09:41:51)
Minäpä sekoitan soppaa kehaisemalla ToneProsin Klusoneita... Ulkonäkö sama kuin Gibboneissa, toiminta huomattavasti parempi, sisällä titaanikoneisto. Omassa Stankussani on se screw-in-bushing, ilman lukitusta, mutta saatavana myös lukkiutuvana ja push-in-bushingilla.
artopee
29.08.2008 15:20:44

Kannattaa tosiaan varmistaa lavan paksuus, eli onko tarvetta tolpille joissa on muuttuva korkeus. Kun vaihdoin Ibanezin LP-kopioon virityskoneistoa, mulla oli kitara mukana virikoneliikkeessä, jossa sitten kokeiltiin normitolppaisia koneistoja. Eipäs vain tolpanpituus riittänytkään vaan piti ottaa muuttuvakorkeuksiset koneet. Hankin Schallerin SD90HAP-SLG:t. Todella tyytyväinen olen; Laadultaan ovat vähintään samaa tasoa kuin Gibsonin omat.

http://www.millbrook.fi/SD-Series.htm

E: Jos olisin tilannut nettikaupasta, olisin todennäköisesti mennyt vipuun.

Mulla on kans Millbrookista hankitut GOTOH:in Kluson-tyyppiset vintage-henkiset LP-virittimet, eikä ole moittimista. Ovat toimineet kuin junan vessa vuodesta 2003 saakka...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)