pekurides 21.03.2008 21:27:16 (muokattu 21.03.2008 21:29:45) | |
---|
KT77 putket nyt ihmetyksen aiheena kun reilun vuoden enimmäkseen kotikäytön aikana saundit köyhtynet ja näyttää vaffarin omat mittauspisteet hyvinkin alhaisia virtoja e34l putkiin verrattuna vaikka pitäisi olla siltä osin lähes vastava putki. Kyseessä siis JJ:n tuotteet.. ja aika kevyellä rasituksella olleet. Kun ei vaan millään tahtoisi uskoa että loppu ovatten.. Kun e34l näyttää mittarilta 37ma niin kt77 samalla trimisäädöllä jotain 13mv.. ja kun ruuvaa potikasta hönkät täysille niin pääsee nippa nappa 30ma.. ja saundit edelleen kaukana E34l puhdista. Onkohan se nyt uskottava että loppu mitkä loppu, vai löytiskö vika kenties yksittäisestä rööristä? loppuhan ne varmaan.. Ja uutena nuo KT77 putket saundasivat selvästi tuhdimmilta ja paremmilta kuin vertailukohtana olevat nykyiset/edelliset JJ e34l tuubit.. Ketään kt66 putkia highgainissa kokeillut? ediit, vaffarina siis Framus Cobra omilla bias mittauspisteillä ja trimmipotikalla Tunteella päin vittua. |
nakedzen 22.03.2008 03:14:49 (muokattu 22.03.2008 03:15:06) | |
---|
Itse olen tullut siihen tulokseen että JJ:n päätteet eivät ole niitä kaikkein pitkäikäisimpiä. Viimeisimmät E34L:lät kestivät 8kk viikonloppuisin soittelua. (Eli noin 2kk jos olisin soittanut päivittäin!) |
vale 22.03.2008 08:03:12 | |
---|
Samanlaisia kokemuksia myös täällä, ettei ihan pitkäikäisimmästä päästä ole. Hyvät yksilöt vissiin kestää. Mutta Pekurides, jos ja kun nuo tässä vaihdat niin suosittelen kokeilemaan Tung-Solin EL34B:tä. viikolla sellaiset postitse saapuivat ja tykkään mielettömästi niinden lämpimästä soundista josta ei munaa puutu. En ole KT77 testannut mutta näin kuvailuiden perusteella molemmat tuovat jotain sellaista hieman lisää mikä EL34:sta puuttui. Eivät ole edes kalleimmasta päästä uraltonella (15.00e tuubi) www.rumienmiestenliitto.net |
Janne19691 22.03.2008 08:46:03 | |
---|
Täysin vastakkaisia kokemuksia on mulla ollut JJ pääteputkista (ja ylipäätään JJ putkista). EL84:t on kestäneet nyt yli 2 vuotta Vox AC30:ssä, ei mitään ongelmia. Mulla on pari JJ 6L6GC (ja nelikko sitä ennen Marshall Superbassossa, ennen kuin vaihdoin 6550C putkiin) joissa ei ole ollut mitään ongelmia n. 3 vuoden aikana kun ne on olleet käytössä. Nyt on ollut JJ EL34 pari Vox AC50:ssa reilun vuoden tosin aika vähällä käytöllä mutta ei ongelmiakaan. Divided by 13 RSA23:ssa oli JJ KT88 pari kiinni kun sen ostin, kaiken kaikkiaan tuo pari oli kiinni masiinassa pari vuotta ennen kuin vaihdoin vain kokeeksi Shuguang KT88. JJ etuasteputkia mulla ei ole mennyt yhtään ja mulla on niitä vahvistimissa kiinni yhteensä 16 kpl. JJ GZ34 tasasuuntausputkia mulla on mennyt yksi rikki tosin semmoisessa vahvistimessa joka hajottaa ilmeisesti mitä hyvänsä merkkiä tasasin väliajoin. Rule #1: There are no rules. |
pekurides 22.03.2008 12:57:40 | |
---|
tarkemmin rupesin miettimään niin onhan nuo KT77 ollu jo melekin pari vuotta kiinni mutta hyvin kevyellä voluumilla ja tosin melkein päivittäin käytössä niin loppuhan ne varmaan ovat... mutta kun tuntui että olisi melkein samantien läsahtäny saundit.... että olisiko joku putkimennyt rikki? no siihen pikkuhiljaa väsymiseen varmaan vaan tottui ilman vertailukohtaa. Nyt kova Gasitus KT66 putkiin... no katotaan mihin hintaan Kitarapajalta nelikko lähtisi.. Lähdempä tästä samantien kyselemään:) KUn juttuna vähän sellanen että pitäisi mahdollisimman paljon eri putkia tyyppiä että jos vaikka löytyisi Graalin malja joltain vaikka yllättävältä suunnalta! ..ja se personal sound:) Tunteella päin vittua. |
nakedzen 22.03.2008 13:56:28 | |
---|
KUn juttuna vähän sellanen että pitäisi mahdollisimman paljon eri putkia tyyppiä että jos vaikka löytyisi Graalin malja joltain vaikka yllättävältä suunnalta! ..ja se personal sound:) Cobraan suosittelen todella lämpimästi TAD:in EL34B-STR:ää. Noissa putkissa on jotenkin todella "moniulotteinen" soundi. Ikäänkuin "värikäs" sointi. Ja etusiksi NOS-putkia, ehdottomasti. RFT ja Mullard henk. koht. suosikkeina. |
pekurides 22.03.2008 14:34:55 | |
---|
No.... nyt on nelikko Tung-sol KT66 putkia pöydällä.. viälä kun tietäisi mikä on cobran plate voltage ja osaisi päätellä mikä olisi turvallinen bias alue? jotain 40Ma aluksi suunnittelin..... jos cobran voltage n.400v niin pitäs olla vissiin välillä 35ma-47Ma kuulostaisiko suunnilleen oikealta/turvalliselta? apuva! Tunteella päin vittua. |
pekurides 22.03.2008 14:49:19 | |
---|
Tunteella päin vittua. |
nakedzen 22.03.2008 15:45:25 (muokattu 22.03.2008 15:51:40) | |
---|
KT66 biasoidaan täsmälleen samalla tavalla kuin normaali EL34 jotka itse olen yleensä laittanut n. 33-35 mA:n välille. Weber antaisi KT66:lle ylärajaksi 35,7 mA 490V jännitteellä. (Tuohan vaihtelee hiukan vahvistinkohtaisesti). http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm Henkilökohtaisesti tosin kannatan mieluummin omien korvien käyttöä biasin säädössä kuin laskimella saatua arvoa. |
pekurides 22.03.2008 17:20:23 | |
---|
Saaplari juu:) varovasti alotin n.35Ma nostele biasta ja siin 40Ma hutakoilla rupesi laite syttymään liekkeihin ja vaikka putket ei vielä asettuneet.... kylmin 38Ma ja kuumin 41Ma niin nyt tuntuisi olevan saundit kohdillaan!!!! Perskeles juu! tuli cobrasta hiukan 5150 ja Dual recton risteytys näin äkkiseltään arvioituna, keskiset luonnollisesti putosivat mutta samalla koko vehje tiukkeni ja se EL34 "puinen" bassotoisto siirtyi tiukempaan Botneen ja pieneen jysäykseen aivan alakerrassa! Laite on liekeissä! ainakin nyt kotivolyymillä, saas nähä miten reeniksellä potkii ja mihin tuo Bias oikein tulee asettumaan.... nyt Tuon Weberin oppaan mukaan tosiaan liian kuumana, mutta kun alkoi vasta hönkimään kunnolla siinä 40Ma hutakoilla niin.... hmm. Ei kyllä viittisi polttaa liian nopeasti nuita loppuun... 35€ kpl. Pitänee vielä vaihtaa JJe34l lamput hetkeksi takaisin niin selviää lopullinen ero... Nyt tuntui kyllä lopussa loistavalta Rässiriffittelykoneelta! Oliksulla nakedzen tarkempaa faktaa Cobran Plate voltagesta? Tunteella päin vittua. |
nakedzen 22.03.2008 18:23:38 (muokattu 22.03.2008 18:23:52) | |
---|
Ei sen tarkempaa kuin mitä muilta omistajilta olen kysellyt, tuntuu vaihtelevan siinä 470-500V välillä. Oikean arvonhan saa selville vain itse mittaamalla, isket volttimittarin pluspään pääteputki-istukan reikään nro 3 ja miinuspään maihin. |