Aihe: Epiphone SG-310 Vasuri säätöä. 1 | |
---|---|
![]() 19.02.2008 12:18:51 | |
Jostain syystä nykyisen keppini lähes kaikki ominaisuudet alkoivat hiljattain ottaa päähän jotenka sitä piti ryhtyä sitten päivittämään. Vireen pitävyydestä (tai sen puutteesta) johtuen olisi tarkoitus rakentaa kokonaan uusi talla-satula-virityskoneisto -ketju joka mahdollisesti auttaisi asiaan. Ongelmana on se, että kun joskus takavuosina opettelin soittamaan kitaraa oikeakätisellä kitaralla niin nyt näiden vasurien kielet on käännettävä peilikuvaksi. Eli siis soitettaessa paksuin kieli on alimpana. SG:ssä on talla vinossa jotenka sen minulle ammattimainen kitaraseppä siihen peilikuvaksi sorvasi. (Näin parin sadan Epissä tuo kannen porailu ei vielä kirpaise niin kuin jossain useamman tonnin Les Paulissa). Löytyisikö siis kokemusta minkälaisia vaihtoehtoja tallaksi tuohon voisi olla? Torilla olisi kaupan tälläinen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=216205 - joka vaikuttaisi toimivan myös peilikuvana, vaikka hivenen vinossa näyttäis olevankin nuo ruuvit ylhäältä katsottaessa. Entäpä ehdotuksia virittimiksi? http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1090 - tälläsistä olen salaa haaveillut, ovathan ne vähän enemmän aidon SG:n virittimien näköisetkin. Spekseistä en ole varma, sopivatko edes entisten tilalle. Satulahan sorvautuisi luonnollisesti luusta ongelmitta noinkinpäin. Ja viimeisin haave oli tietenkin laittaa tuollanen vähän räyhäkkäämpi Seymour Duncanin SH-5 custom tuonne tallaan, mutta se on sitten seuraava juttu.. Kokemuksia, ehdotuksia, kommentteja? | |
![]() 19.02.2008 13:23:17 | |
Vaihda nyt ekaksi ne kielet oikein päin, eli paksut E on ylhäällä ja ohut E alhaalla ;-) Kitarat (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550,
Ibanez PF-200,
Ibanez "Jem",
Charvel 3,
Schecter Omen-7,
Wolf KS-70,
Wolf KS-70LX,
Wolf KP3C,
Wolf-SS,
Landola F6/Cut | |
![]() 19.02.2008 23:27:16 | |
...ja mitenkäs tämä oli arvattavissakin, että joku tähän tarttuu. =) Muutenhan en ideaa pahana pitäisi, mutta mun enemmän tai vähemmän tehokas kymmenen vuoden treeni menee ihan hukkaan sitte. Sitä kun on kerran väärinpäin aloittanu ni ei voi muuta ku jatkaa valitsemallaan tiellä. Vaihda nyt ekaksi ne kielet oikein päin, eli paksut E on ylhäällä ja ohut E alhaalla ;-) | |
![]() 20.02.2008 09:41:37 | |
Löytyisikö siis kokemusta minkälaisia vaihtoehtoja tallaksi tuohon voisi olla? Torilla olisi kaupan tälläinen: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=216205 - joka vaikuttaisi toimivan myös peilikuvana, vaikka hivenen vinossa näyttäis olevankin nuo ruuvit ylhäältä katsottaessa. Ite olen vuosien varrella aika paljonkin näiden juttujen kanssa paininut. Tosin olen kääntänyt oikeakätisiä ihan normi vasuriksi... :) Luulen että tuossa linkin tallassa on ongelmana että säätövara ei yksinkertaisesti riitä. Itellä oli tuollainen hetken aikaan kiinni tuossa V:eessä, mutta sain paremman tuloksen ihan sen normi tallalla. Tällä hetkellä säätövara riittää nipinnapin. Gibsonilla on se yksi tallamalli mitä pystyy hyvinkin käyttämään tälläisissä tapauksissa. En saa just nyt kirveelläkään päähäni sen nimeä, mutta se oli sellainen suhtiso neliönmallinen mötikkä(suhteellisen ruma :). Olisko ollut joku nashville tai vastaava; joku varmasti muistaa? Virittimet kannattaa ihan ostaa vasurina, niitä on markkinoilla kyllä vasurimallisia melkein kaikkia eri malleja. www.circusnecropolis.com
Katsasta uusi demo! ^^ | |
![]() 20.02.2008 09:52:50 | |
Virittimet kannattaa ihan ostaa vasurina, niitä on markkinoilla kyllä vasurimallisia melkein kaikkia eri malleja. Meni kyllä vähän ohi tuo vasuriviritinjuttu. Siis kyllä ne 3+3 virittimet on siinä lavassa ihan samalla tavalla oli kielet tai soittaja miten päin haluaa. Kannattaa mitata minkä kokoinen reikä virittimelle on lavassa. Niissä tuppaa olevamaan erilaisia mitoituksia. Isommaksi saa toki helposti. | |
![]() 20.02.2008 11:13:25 | |
Kiitti vinkeistä tallan suhteen. Voi olla, että aloitan projektin ihan teettämällä uuden satulan ja vaihtamalla virittimet ja sitten katsomalla paraniko vireysongelmat ollenkaan. Tuo nykyinen talla on kumminkin suhteellisen hyvin paikallaan kun vireen saa kohdilleen, joskin säätövaraa ei suurestikkaan enää jää. ...niin ja mä olen käsittänyt kans että 3+3 virittimet ovat ihan vasen ja oikeakätiselle samat...? Miten muuten jos virittimen reikä on liian iso niin mihin se vaikuttaa? Käsittääkseni se kumminkin kiritään siihen tuollasella isommalla päälle tulevalla lätkällä eli vois kuvitella, että liian suuri reikä on lähinnä vain kosmeettinen haitta? Ja kysehän on vain muutamista milleistä.... Meni kyllä vähän ohi tuo vasuriviritinjuttu. Siis kyllä ne 3+3 virittimet on siinä lavassa ihan samalla tavalla oli kielet tai soittaja miten päin haluaa. Kannattaa mitata minkä kokoinen reikä virittimelle on lavassa. Niissä tuppaa olevamaan erilaisia mitoituksia. Isommaksi saa toki helposti. | |
![]() 20.02.2008 12:03:13 | |
Miten muuten jos virittimen reikä on liian iso niin mihin se vaikuttaa? Käsittääkseni se kumminkin kiritään siihen tuollasella isommalla päälle tulevalla lätkällä eli vois kuvitella, että liian suuri reikä on lähinnä vain kosmeettinen haitta? Ja kysehän on vain muutamista milleistä.... Ainakin noissa sun linkittämissä Gotoheissa näyttäis olevan tuo holkki vaan painettavaa mallia eli ei pysyisi paikallaan liian suuressa reiässä. Sellaiset kierrettävät holkit menevät yleensä 25/64" (noin 10 mm) reikiin. Eli kannattaa katsoa ensin millaiset on nykyään kiinni ja hankkia uudet sen mukaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)