Werde 29.01.2008 14:36:28 | |
---|
Joskus on päiviä jolloin kaikki menee vituiksi. Tämä sattui jo viikko takaperin, mutta vahingot on nyt todettu oletettua pahemmiksi. Ostin ebaysta Marsun JCM-900 SL-X 2500 nupin. Siinä ilmeni heti tuoreeltaan sellaista vikaa, että lämmettyään vahvari alkoi "pätkimään". Teho siis tippuu välillä noin puoleen, ja välillä siihen liittyy rätinää. Myös footwitch-valo vilkkui aina häiriöiden ilmetessä. Putket olivat varmaan 10 vuotta vanhat, joten pistin vian niiden piikkiin. Tänään sitten löin masiinaan uunituoreet putket, ja vika jatkui edelleen. Ainoastaan footswitchin valo ei vilkkunut (ja rätinää oli vähemmän), mutta tehot heiluivat samaan tapaan kun vahvari oli lämmennyt. Välillä siis tuntuu että joku putki putoaa pelistä, tai kytkisi pari elementtiä pois kaapista.. ja sitten tehot taas palaavat. Viikko sitten siis ajoin vahvaria ekaa kertaa, ja vian ilmettyä löin äkkiä Mesan tulille että soitto jatkuu. Siinä oli sitten 3 vahvarin virtapiuhaa vierekkäin, ja kiireessä tietysti tökkäsin vahvarin perään väärän jossa ei ollutkaan laskevaa hakkuria välissä (Mesa on jenkkimalli).. ja arvaahan sen miten siinä käy. Valot syttyivät, mutta sammuivat napsahduksen kanssa samantien. Sulake oli takaa palanut, joten tänään kokeilin uudella sulakkeella.. joka paloi samantien kun virrat löi päälle. Takalistossa on kutina, että tästä ei selvitä halvalla. Osaako joku äkkiseltään arvailla, mikä noissa voisi olla vikana? Dead men tell no tales. |
DZN 29.01.2008 14:49:39 | |
---|
Jumaliste, sulla nyt ei käy tuuri ton SL-X:n kanssa. Mesan paukkuminen onkin sitten jo vielä huonompaa tuuria. Hitto, kun Mönkkönen ei enää korjaa meidän putkivermeitä. Se mies olisi osannut suoraan kertoa mikä on vikana, kauan paranemiseen menee ja mitä se maksaan. Otan osaa... Aka. Dino and 6077dino |
duc 29.01.2008 14:53:11 | |
---|
Marsussahan voi olla vaan kylmäjuotos virtalähde-osastolla tms. Sitä on liikkeellä. Ei pitäisi montaa kymppiä maksaa jos korjaajalla käyttää. Mesa voi olla pahemmassa kunnossa. |
kimmel 29.01.2008 15:49:09 | |
---|
Onpas huonoa tuuria... Tuntemani tyyppivika SL-X:ssä liittyy etuasteputkien hehkutukseen. Siellä on elektrolyyttikondensaattori (C8) joka hajoaa ja vie mennessään lähimmän tasasuuntaussillan (BR3). Nuo vaihtamalla olen itse pärjännyt. C8 oli muistaakseni 16 V jännitekestoltaan, laitoin siihen 25 V mallin. Tasasuuntaussillan tilalle laitoin 4007 -nelikon. Minun SLX 2100:ssani oireet olivat hiukan erikuuloiset - tai siis vahvistimesta ei kuulunut mitään... Nyt jyrisee kunnolla. -J |
maxillaris 29.01.2008 20:00:43 | |
---|
Ensiksi suruvalittelut. Noin huonoa tuuria ei kellekään soisi ja kaikki vielä kerralla:(.. Mikäli muuntaja(mesa) on kärvähtänyt ym..niin suosittelen tsekkaamaan mercury magneticsin valikoimat. Minulle sivuja suositteli Soldanon-miehet, kun T100:n modasin (filterchoke). Edukkaat hinnat, nopea toimitus ja huippu muuntajat. http://www.mercurymagnetics.com/ |
Werde 29.01.2008 22:33:33 | |
---|
Kiitos kaikille, täytyy alkaa selvittelemään mikä noita vaivaa. Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että joku putki olisi mesassa ottanut osumaa ja polttelisi noita sulakkeita? Sen saa testattua tosin helposti jahka treenikselle selviän. Valot tosiaan syttyvät edelleen hetkeksi, kunnes sulake kärvähtää. Dead men tell no tales. |
Werihukka 29.01.2008 22:48:47 | |
---|
Kiitos kaikille, täytyy alkaa selvittelemään mikä noita vaivaa. Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että joku putki olisi mesassa ottanut osumaa ja polttelisi noita sulakkeita? Sen saa testattua tosin helposti jahka treenikselle selviän. Valot tosiaan syttyvät edelleen hetkeksi, kunnes sulake kärvähtää. Ainakin esim. tasuriputket polttaa sulakkeen, jos ovat hajalla. |
Exhausted 30.01.2008 14:45:41 | |
---|
En tiedä auttaako, mtuta mulla oli Mesan 2:Fifty -putkipäätteessä rikkinäinen etuaste(!)putki joka poltti sitten sulakkeita. |
StJerky 30.01.2008 15:06:23 | |
---|
Ostin ebaysta Marsun JCM-900 SL-X 2500 nupin. Siinä ilmeni heti tuoreeltaan sellaista vikaa, että lämmettyään vahvari alkoi "pätkimään". Teho siis tippuu välillä noin puoleen, ja välillä siihen liittyy rätinää. Oletko kokeillut laittaa piuhaa efektilenkin in ja out jakkien välille (mikäli sinulla ei jo kamaa efektiloopissa). Minun vanhassa JCM800:ssa oli juuri noita oireita, mutta toimi hyvin jos oli piuha efektiloopissa. |
Tami 30.01.2008 15:20:46 | |
---|
Oletko kokeillut laittaa piuhaa efektilenkin in ja out jakkien välille (mikäli sinulla ei jo kamaa efektiloopissa). Minun vanhassa JCM800:ssa oli juuri noita oireita, mutta toimi hyvin jos oli piuha efektiloopissa. Jep, tuo on "perustestaus" ja monessa tapauksessa toimiikin.. mutta tosin ekassa viestissä esiintyvä footswitchin valonvilkkuminen viittaa johonkin muuhun... T: nimim " ostetaan epäkuntoinen jcm900" En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Neulo, Sami imas oluen.... |
Werde 31.01.2008 14:27:55 | |
---|
Testikierros tehty, eikä juuri paremmalta näytä. Marsuun kokeilin kaikkia yllä ehdotettuja temppuja, ja mikään ei auttanut. Soittelin sillä pidempään, ja rätinä loppui aikanaan. Teho vakiintui alemmalle tasolle kahdesta portaasta joilla se hyppii, ja aina välillä masteriin koskettaessa käväisi hetken ylempänä. Mesasta irrottelin putket, ja kokeilin nutikoiden eri asentoja mutta sulake paloi aina. Pieni palaneen käry myös oli aistittavissa kun tarkemmin "nuuski". On ne vaan hienoja vehkeitä. Dead men tell no tales. |
ReBeat 31.01.2008 14:39:58 | |
---|
Kokeilitko syöttää suoraan marsun päätteeseen jollain muulla vehkeellä? Näkis että vaikuttaako etuasteen ohittaminen jotain. |
mvirta 31.01.2008 14:47:35 | |
---|
Veikkaan että marsussa piirilevyltä on joku komponentti vähän irti, ehkä semmoinen joka on kiinni sekä levyssä että etupaneelissa. Ota auki ja tee visuaalinen tarkastus, mutta älä saa sähköiskua mistään konkista tai putkenkannoista. Sinne voi jäädä jännitteitä vaikka töpseli on irti. Shut Up 'n Play Yer Guitar |
Puavali 31.01.2008 15:11:06 | |
---|
Marsussahan voi olla vaan kylmäjuotos virtalähde-osastolla tms. Sitä on liikkeellä. Ei pitäisi montaa kymppiä maksaa jos korjaajalla käyttää. Mesa voi olla pahemmassa kunnossa. Vastaava vika oli Ampegissa, kolme kymppiä meni kun oikea korjausmies laittoi juotokset uusiksi. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
Insane Kane 31.01.2008 15:23:59 | |
---|
Volumepotikat puhdistettu & varmistettu ehjiksi? Ei näin! >=) |
Werde 31.01.2008 17:09:41 | |
---|
Kokeilitko syöttää suoraan marsun päätteeseen jollain muulla vehkeellä? Näkis että vaikuttaako etuasteen ohittaminen jotain. Ei ollut tänään käytettävissä, tätä ajattelin kokeilla seuraavaksi. Paljastaa varmasti paljon.. Veikkaan että marsussa piirilevyltä on joku komponentti vähän irti, ehkä semmoinen joka on kiinni sekä levyssä että etupaneelissa. Tämä voi olla hyvinkin mahdollista. Kokeilin räplätä ja naputella kaikkea mahdollista, mutta millään ei tuntunut olevan suoraa vaikutusta ongelmaan. Ainoastaan masterin kääntäminen suuremmalle aiheutti toisinaan hyppäyksen, mutta sekään ei tuntunut olevan suoraan potikasta kiinni. Epäilen, että virtojen / jännitteiden muutostilalla on asiaan vaikutusta.. olisikohan vika jossain konkassa? Volumepotikat puhdistettu & varmistettu ehjiksi? Potikat tuntuvat toimivan hyvin, vian en usko olevan niissä. Täytynee repiä tuo auki, elektroniikkaa olen opiskellut useamman vuoden joten sen ei pitäisi olla ongelma. Laite on vaan vieras, eikä ole yhtään hajua että mistä vikaa pitäisi omin päin lähteä etsimään kun en kitaravahvistimien kanssa ole ennen leikkinyt. Kiitos taas kaikille vihjeistä! Selvittely jatkuu.. Dead men tell no tales. |
Insane Kane 31.01.2008 17:27:07 | |
---|
Marsuun kokeilin kaikkia yllä ehdotettuja temppuja, ja mikään ei auttanut. Soittelin sillä pidempään, ja rätinä loppui aikanaan. Teho vakiintui alemmalle tasolle kahdesta portaasta joilla se hyppii, ja aina välillä masteriin koskettaessa käväisi hetken ylempänä. Viallinen volupot voi tehdä juuri tätä ongelmaa. Ei olisi ensimmäinen marshall jossa potikka vituilee ja ensiksi putket vaihdetaan Ei näin! >=) |
Werde 10.03.2008 16:26:15 (muokattu 10.03.2008 16:33:27) | |
---|
Mesa auki, ja yllätys oli "iloinen". Vastassa oli heti räjähtänyt kondensaattori, toiveissa on että tuon vaihtaminen riittäisi (sininen haljennut lätyskä oikealla keskellä): edit: Osa taitaakin olla varistori lähemmän tarkastelun jälkeen. http://i171.photobucket.com/albums/u291/JaakkoW/Misc/SL700637.jpg Marsun toimii muuten normaalisti, mutta puolella teholla. Tehot palaavat aina noin puoleksi minuutiksi kun vahvistimen käyttää pois päältä, ja tippuvat kun hetken soittelee. Dead men tell no tales. |
Werihukka 10.03.2008 18:26:50 (muokattu 10.03.2008 18:29:24) | |
---|
Mulla on sama vika Mesassa, kun sulla Marsussa. Yhellä kaverin tutulla (melko pätevä vahvistinkorjaaja) ollu käymässä ja sano, että ei hän osaa tehdä vehkeelle mitään. Mitähän sitä keksis. Edit: Tai ei se ihan sama vika vissiin ole. Mulla saundi menee ihan käyttökelvottomaks ja kuuluu hirveetä kohinaa välillä. |
oiva tumpeloinen 10.03.2008 20:22:05 | |
---|
Mesa auki, ja yllätys oli "iloinen". Vastassa oli heti räjähtänyt kondensaattori, toiveissa on että tuon vaihtaminen riittäisi (sininen haljennut lätyskä oikealla keskellä): edit: Osa taitaakin olla varistori lähemmän tarkastelun jälkeen. http://i171.photobucket.com/albums/u291/JaakkoW/Misc/SL700637.jpg Marsun toimii muuten normaalisti, mutta puolella teholla. Tehot palaavat aina noin puoleksi minuutiksi kun vahvistimen käyttää pois päältä, ja tippuvat kun hetken soittelee. Voisko siellä olla putkenkannassa huono juotos? Jos efekti olisi vähän sama kuin putkiparin pois ottamisella? Tietämätöntä mutuilua siis.... |