Aihe: Kitaran bodyn ja kaulan käsitteleminen
1
Hannu H.
18.12.2002 21:58:33

Elikkä teen kitaraa jossa body on mahongista ja kaula vaahterasta. Miten tämä kannattaisi käsitellä, kun haluaisin säilyttää puunvärin siinä. Lakkaa? Jotain Öljyä? Jättää silleen? Jokin muu tapa? Kiilto ei ole välttämätön. Matta voisi olla jopa parempi kun stratosta kiillotan koko aika sormenjälkiä pois:)
reksa
18.12.2002 22:17:48 (muokattu 18.12.2002 22:23:12)

Elikkä teen kitaraa jossa body on mahongista ja kaula vaahterasta. Miten tämä kannattaisi käsitellä, kun haluaisin säilyttää puunvärin siinä. Lakkaa? Jotain Öljyä? Jättää silleen? Jokin muu tapa? Kiilto ei ole välttämätön. Matta voisi olla jopa parempi kun stratosta kiillotan koko aika sormenjälkiä pois:)

Hmmh, miten olisi puolikiiltävä nitroselluloosalakka?
Siinä ei sormenjäljet näytä niin karuilta ja on muutenkin miellyttävän näköinen. Jos rungon jättää silleensä(ilman pintakäsittelyä) niin se imee sisäänsä kaiken lian... Mikä tahansa lakkaushan sinänsä korostaa puun kuviointia ja voimistaa väritystä, huomaa kun kastelee puuta vedellä.

Nitroselluloosalakkaa jos laittaa, on paksun kerroksen aikaansaaminen helkkarin työlästä. Kerroksia tarvitaan 10-20 , jotta aikaan saataisi paksu kerros.Kuitenkin jo ohuenmpi selluloosa lakka on kaunis kitaran kannessa.

Nitroselluloosalakkaa saa mattana, puolikiiltänä ja täyskiiltävänä. Dicco Huonekalulakka on ainakin nitroselluloosalakkaa, siis tinneriohenteista.Hyvä lakka pensselillä siveltäväksi, vaikkakin kuivuu erittäin nopeasti.
Selluloosalakassa on myös se hyvä puoli, että se on paljon pehmeämpi kuin 2 komponenttilakat, ja siten antaa puun soida vapaasti.
Itse oon kokeillu kitarassa polyuretaanilakkaa ja nitroselluloosalakkaa. Polyuretaania laitoin 4 kerrosta, jolloin se oli jo yhtä paksu kuin 15 kerrosta nitroselluloosalakkaa.

Ps. polyuretaanilakka haisee paremmalta =)

EDIT: Korjasin huonosti muotoillun lauseen
Slo1
19.12.2002 02:05:10
Moro,
Eikös siihen mahongin pohjakäsittelyyn ole erikseen 'filleriä' joka täyttää puun syyt ettei lakkaa mene niin paljon. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää...

Korjatkaa jos olen väärässä.
Hauskaa Joulua kaikille tasapuolisesti.
Juzzu
19.12.2002 07:24:40
Moro,
Eikös siihen mahongin pohjakäsittelyyn ole erikseen 'filleriä' joka täyttää puun syyt ettei lakkaa mene niin paljon. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää...

Kyllä näin on, jos tekee fillerin vaikkapa vesi+kitti+sopiva väriaine, voi mahongin syy-kuviota (tai niitä "pistemäisiä syitä" mitä siinä nyt on) vahvistaa näppärän näköisesti - näinhän lienee varmaa aika monessa kitarassa tehtykin.

Muutama viikko sitten eräs kitaranrakentaja näytti filleröityä mahonkirunkoa ja varsin erinomaisen näköinenhän se oli. Itse on tarkoitus filleröidä oman Tele-projektin saarnibody tarkoituksena sekä parantaa näköä notta helpottaa sitten lakkauksia, kun niitä lakkakerroksia ei tarvitse niin hirveästi.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
19.12.2002 09:57:35

Kyllä minunkin mielestä tuo selluloosalakka saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Jos ei käytä filleriä ollenkaan saa kyllä varmasti lakata 10-20 kertaa ohennetulla lakalla . Mikäli päädyt selluloosa lakkaan, älä käytä mitään muuntyyppistä lakkaa (alkaa keittämään) esim. viimeistelyyn. Selluloosa lakan etuja on m.m erittäin nopea kuivuminen. Saat hioa ja lakata heti seuraavana päivänä! Selluloosa lakka on kaiken lisäksi helppo hioa ja kiillottaa.
Toinen vaihtoehtohan on öljyäminen tai vahaus. Riippuen vähän siitä kuinka tiheäsyisestä mahongista on kyse saatat joutua käyttämään filleriä. Hyvin varustetuista rauta ja väri liikkeistä saa ihan oikean väristä filleriä (vesiliukoista pakkelia) joka sellaiseksi paksukoks velliks laimennettuna sopii erinomaisesti filleriks. Öljytty tai vahattu puu on kyllä tosi hyvän näköinen ja miellyttävä hipelöidä.
Mr. Tekonivel
19.12.2002 12:21:24
Jos saat jostain 2-komponentti polyuretaanilakkaa, niin käytä sitä! Pari kerrosta kehiin ja annat kuivua kunnolla. Erittäin tasaisen mattapinnan saat käyttämällä viimeisenä hiontana HIENOINTA TERÄSVILLAA mitä löytyy. Esim. kaulan takaosa tulee erittäin hyväntuntoiseksi. Tosin tuota 2-komponenttilakkaa voi olla vaikeaa löytää vähempää kuin 10litran kanisteria. Ja lisäys: mikäli runko oli mahonkia - se "imee" lakkaa tosi paljon!! Eli sitä saa laittaa monta kerrosta ennen kuin tulee hyvä... Kun taas esim. leppärunkoiset bodyt ei juurikaan ime lakkaa juuri yhtään.
Mr. Tekonivel
19.12.2002 12:26:49
Osaisko joku kertoa miten esim. Warvickin bassot pysyvät niinkin hyvässä kunnossa ILMAN LAKKAA, kun tuntuu että kaikki itsetekemät rungot on aina ihan kolhuja täynnä jos vähänkin johonkin osuu. Tämä pätee siis jo itse rungon valmistusvaiheessa... Kun hiot runkoa lakkauskuntoon, niin huomaat tietämättäsi tehneesi kolhuja... Onko Warvickeissa puut niin kovia, vai tekeekö se vahaus/viimeistely puusta jotenkin kestävempiä?
Tumppi38
19.12.2002 12:42:05
Osaisko joku kertoa miten esim. Warvickin bassot pysyvät niinkin hyvässä kunnossa ILMAN LAKKAA, kun tuntuu että kaikki itsetekemät rungot on aina ihan kolhuja täynnä jos vähänkin johonkin osuu

Puuöljyä ainaskin mun mahonki San dimasiin suositeltiin (Mahonki runko linnunsilmävaahtera kaula)
Cornflake
19.12.2002 12:50:24
Poppamies:
Selluloosa lakan etuja on m.m erittäin nopea kuivuminen. Saat hioa ja lakata heti seuraavana päivänä!

Ai. Toiko on nopeaa?

€<- nussittu pilkku;-)

Toinen vaihtoehtohan on öljyäminen tai vahaus.

Tämä olisi mun valinta. Vaikka selluloosa lakka ei varmasti yhtä jämäkästi muottiinsa kuivu niin lakka kuin lakka. Vahaisin mieluummin. Tosin ei mitään käytännön kokemusta, mutta näin peruskoulun pohjalta...;-)

Ei vaan, ehkäpä itsellänikin on edessä jokin näistä.

Mr. Tekonivel
Ja lisäys: mikäli runko oli mahonkia - se "imee" lakkaa tosi paljon!! Eli sitä saa laittaa monta kerrosta ennen kuin tulee hyvä...

Kannattaa varmaan ohennella ekoja kerroksia. Ellei sitä kakskomponentti lakkaa tosiaan ole sitä 10 kanisteria=D
poppamies
19.12.2002 13:08:13

Osaisko joku kertoa miten esim. Warvickin bassot pysyvät niinkin hyvässä kunnossa ILMAN LAKKAA, kun tuntuu että kaikki itsetekemät rungot on aina ihan kolhuja täynnä jos vähänkin johonkin osuu. Tämä pätee siis jo itse rungon valmistusvaiheessa... Kun hiot runkoa lakkauskuntoon, niin huomaat tietämättäsi tehneesi kolhuja... Onko Warvickeissa puut niin kovia, vai tekeekö se vahaus/viimeistely puusta jotenkin kestävempiä?

Warwick:in basson bodit on monesti tehty Bubinga nimisestä, punertavasta puusta joka on erittäin kovaa ja sen takia siihen ei kovin helposti tuu lommoja.Kaulat taas Wengestä.
Olen itse tehnyt yhden basson bubingasta(sitä ainakin saa Turun Viilukeskuksesta), ja se on erittäin vaikeasti työstettävä. Mikäli muistan oiken pilasin ainakin kaksi(laakeroitua) jyrsinterää.
KK
19.12.2002 15:21:36
Tietääkö joku tarkalleen mitä öljyä käsittelemättömään vaahterakaulaan ja -otelautaan voi käyttää?
reksa
19.12.2002 15:45:29

Itsellä oli laukkausvaiheissa sellasia ongelmia, että heti kun ruiskutin lakan bodyn pinnalle ilmeni mystisiä pieniä reikiä. Reiät eivän olleet rungon sisältä tulleita ilmakuplia, koska reikiä ilmeni vain viimeisillä lakkakerroksilla.

Lopulta syyllinen löytyi; olin käyttänyt hiontablokkina tällaista kaupasta saatavaa silikonilla pehmustettua laitetta, johon sa kiinni hiekkapaperin. Siis kun sillä hioi lakkaa ja bodyn pintaa, hankausliikkeestä johtuen siitä hiomablockin silikoni- osasta irtosi pieniä varautuneita hiukkasia, mitkä tietenkin hylkivät lakkaa ja täten aiheuttivat pieniä syviä reikiä.
Eli jos lakkaa rupeaa hiomaan niin älä käytä tällasia palikoita, vaan tee itse esim puusta sellanen hiontakappale.

Toinen homma on se että jos käyttää vesihiontapapereita veden kanssa, niin uutta lakkakerrosta ei saa samana päivänä siihen laittaa päälle.
reksa
19.12.2002 15:46:39

Niin, ja kyllä itse sain muistaakseni puolen litran purkin polyuretaanilakkaa, ja siihen puolen litran purkin kovetinta. Ei ollut kovin kallista edes. Ostin nuo automaaliliikkeestä.
Hannu H.
19.12.2002 16:49:11

niin voiko tuon kaulankin öljytä? Entäs millä otelauta(ruusupuuta)pitäisi käsitellä? Siis ihan joku huonekaluöljy käy?
poppamies
20.12.2002 12:51:23 (muokattu 20.12.2002 12:52:12)

niin voiko tuon kaulankin öljytä? Entäs millä otelauta(ruusupuuta)pitäisi käsitellä? Siis ihan joku huonekaluöljy käy?

Paras öljy otelautaan on sitruunöljy. Sitä voi saada hyvinvarustetuista väri ja rautakaupoista.
Kaulaan varmasti sopisi joku puuvaha. Sitä voisi saada vaikka jonkun huonekaluentsöintiliikkeen kautta tai peräti rautakaupasta. Musiikkiliikkeistä saa kyllä ostaa esim. Warwick:in omaa vahaa pienissä nuuskarasian kokoisissa purkeissa. Siinä on sopiva sekoitus mehiläisvahaa ja sitruunaöljyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)