Aihe: Buzizee kielet vaikka mikä on..!!
1
Gilgaman
15.09.2007 11:45:00
Tere! Eli puolen vuoden ahkeran soittelun jälkeen olen huomannut, että les paulini on vähitellen alkanut potkia vastaan. Eli cleanilla särisee kielet varsinkin basso-e (välit 1-5 & 10-17), a, d kielillä. Korkeammat kielet soivat hyvin, tosin korkea-e kielikin on 3mm korkealla 12:sta fretillä. Olen nostanut tallaa jo särisevien puolelta melko lailla. Basso-e-kielestä mitattuna n.+4,.. mm (luonnollisesti 12:sta fretistä). Ja tämä korkeus tietysti hieman häiritsee, jos standardi korkeudet ovat siinä 1,2-2,0mm (3/64"-5/64") ainakin joidenkin lähteiden mukaan. Eli niin kummalliselta kuin tämä kuulostaakin, niin voisiko olla tarpeen säätää kaularautaa? Tiedän, että sen säädöissä tulee olla varovainen ja siksi luultavasti vien sen jonnekin kitaraliikkeeseen säädettäväksi. Omasta mielestäni tosin kaarevuus on hieman kupera, mitä koitin capolla katsoessa..täytyy varmaan vielä toistamiseen tarkistaa..ja mites sitten jos siirryyn ,009 kielistä ,008. Tuleeko tällöinkin kaularautaa säätää? Help menee päiviä hukkaan ku pohdin tätä ja haluaisin soittaa! :D Siksi pikaisia vastauksia kiitos!
lasinilkka
15.09.2007 13:44:46 (muokattu 15.09.2007 13:46:05)
Mulla oli ongelmia charvelini kolmen ylimmän kielen kanssa, särinää kuului vaikka tallaakin nosti. Vein kepin Kitarafaktorille hoitoon ja Harri paikallisti vian tallapaloihin, joita piti viilata. Eli kieli oli ilmeisesti kaivanut uran tallapalaan ja särisi sitä vasten. Itse en vian lähdettä keksinyt, mutta jos särinää kuuluu viimeiseltäkin nauhalta niin pakkohan tallassa on olla häikkää. Suosittelen siis kuuntelemaan vielä tarkasti ylimpien nauhojen ääniä, vaikka sinun tapauksessa vika onkin ehkä jossain muualla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)