Aihe: Onko mitään merkitystä mitä puuta on käytetty..?
1
Nowhere_Man
29.06.2007 21:45:34
Hei, olen tsiigaillut paljon kitaroita tässä lähiaikoina ja olen huomannut, että itse kitara ja kitaran kaula on tehty eri puista, kuten esimerkiksi maplesta tai rosewoodista. Muuttaako se kitaran laatua tai mitään, lisääkö se kenties sustainia tai mitään jne.? Haluaisin tietää miten se vaikuttaa kitaraan ja kitaran kaulaan, jos on vain jotain negatiivista sanottavaa, niin jätä väliin.

Myös mieleen heräsi yksi toinen kysymys puusta, onko sillä mitään väliä miten se puu on leikattu tai miten päin se on leikattu?

Kiitos!
pekurides
29.06.2007 22:05:28

eri puut soi erilailla. pitkälle makuasioita.
Tunteella päin vittua.
Simo78
29.06.2007 22:07:30
Vaikuttaa ja paljon, en nyt osaa tarkemmin sanoa miksi. Mahonki-body on kuulemma hyvä, itsellä on sellainen yhdessä kitarassa ja on siinnä paras soundi--> sama mikki kaikissa kitaroissa. Eiköhän tarkempaa infoa tule, kun vähän enemmän asiasta tietävät alkaa kertomaan...
ravensoul
29.06.2007 22:12:16
Hei, olen tsiigaillut paljon kitaroita tässä lähiaikoina ja olen huomannut, että itse kitara ja kitaran kaula on tehty eri puista, kuten esimerkiksi maplesta tai rosewoodista.

Kaulaa harvemmin ruusupuusta veistellään, otelautoja kylläkin. Ruusupuinen otelauta on tummempisoundinen, vaahtera kirkkaampi ja napakampi.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
mvirta
29.06.2007 22:50:37 (muokattu 29.06.2007 22:51:41)
Myös mieleen heräsi yksi toinen kysymys puusta, onko sillä mitään väliä miten se puu on leikattu tai miten päin se on leikattu?

Kiitos!

Tällä on väliä, puun leikkaussuunta vaikuttaa suuresti ainakin siihen kuinka luja (kestävä) soittimesta tulee.

Eri puulajien välillä olevia soinnillisia eroja en itse pysty sokkotestissä erottamaan, jotkut varmasti pystyvät. Epäilemättä ne soivat hiukan eri lailla, mutta on joskus vaikea sanoa mikä kahden soittimen välisestä eroavaisuudesta johtuu puulajista, mikä konstruktiosta (pulttikaula, liimakaula, kiinteä talla, floikka jne) ja mikä johtuu mikeistä ym. Erilaiselta ne kaikki kuulostavat, siitä ei pääse mihinkään.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Fortune
30.06.2007 15:27:18
Look behind you, a three-necked guitar!
Barry White, I won't let you Barry White
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)