Aihe: Fenderissä liikaa tehoa.
1 2
karikko
18.06.2007 19:14:37
Voiko Fenderin Hot Rod 40w vahvistimesta ottaa huoletta toisen pääteputken pois,tarkoituksena pienentää tehoa? Olen kokeillu puolittajia (sekä putki-että irtopalikkaa) vaan ei toimi niinkuin pitäis.
Onko muita konsteja tehon puolittamiseen?
Sais varmaan enemmän saudeja ulos kun vois volanamikkaa nostaa vaikkapa kutoselle.=)
Antti1
18.06.2007 19:19:12
Eikös ton pääte ole ab? Periaatteessa ei voi, käytännössä sieltä voipi tulla huono soundi.

Jotain power scaling -juttuja mä miettisin, jos tuon soundi muutoin miellyttää. Mikä keinokuormissa sitten mätti?
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
juzi
18.06.2007 21:34:51
Revi vaan putki pois jos ei nykyinen pääteastemuuntaja miellytä. Uusi muuntaja + työt tekee jotain 150-200 euroa... Sen päätteen vois periaatteessa modata käyttämään 6V6:sia nykyisten 6L6:ten sijaan. Tehoa lähtis sillon jotain 20W. Millanen homma olis toteuttaa, en osaa tarkkaan sanoa. Helpoimmillaan onnistuu joitain vastuksia vaihtamalla

Noissa Hot Rodeissa on sen volumen toiminta aika syvältä. Alussa mielettömän herkkä ja klo 09 jälkeen ei tapahdu juuri mitään. Ainakaan mullistavaa. Mä ehkä kokeilisin vaihtaa siihen jonkun paremman elementin sen originaalin tilalle näin aluksi. Mulle ainakin jäi semmonen tuntuma, että se siinä eniten jarruttaa.
karikko
18.06.2007 21:47:37
Kiitos vastauksista. Ehkä ei keinokuormamyyjä osannu itekkään säätää sitä oikein,mut ei ollu tehon puolitus sitä mitä odotin.
Siis tarkoitusena olis saada Fenderin volat edes kutoselle kun nyt on keikoillakin välillä kakkonenki liikaa. Ja-kele ku en oikeen ite tajuu noista mitään,eikä oo varaa ostaa uutta pienenpää vahvaria.
"Jotain power scaling -juttuja mä miettisin, jos tuon soundi muutoin miellyttää." Mitä toi tarkoittaa,en nääs tiedä noista juuri mitään?
Fenderin saudi kyll miellyttää,varsinki cleanit on hyvät.
Siis Ei toista pääteputkea tosta vaan irti?????
ReBeat
18.06.2007 22:05:21

Ja-kele ku en oikeen ite tajuu noista mitään,eikä oo varaa ostaa uutta pienenpää vahvaria.

No mitä jos laittaisit tuon myyntiin? Kyllä tuo kaupaksi menee. Mun mielestä on vähän siinä ja siinä kannattaako alkaa teettämään mitään parin sadan modaustakaan. Samantien vaihtaa sitten vahvistimen kokonaan johonkin pienempitehoiseen.
duc
18.06.2007 22:18:59
Tehon puolitus ei vaikuta äänen määrään juurikaan, jollain enemmän tehoa haukkaavalla keinokuormalla vois päästä parempaan tulokseen. Volumepotikan vaihtaminen lineaarisesta logaritmiseksi auttaa sitten siihen volumen säätämiseen kohdolleen pikku voimakkuuksilla, ei tule samalla tavalla sellasia massiivisia hyppäyksiä äänenmäärässä kun millin sadasosan vääntää.

Tai vahvistin myyntiin ja Blues Junior tilalle, puhtaat toimii jo pikku äänenvoimakkuuksilla.
Vasu
18.06.2007 22:53:37
"Tehon puolitus" toinen pääteputki irroittamalla ei ole hyvä ratkaisu. Pahimmassa tapauksessa toimenpiteellä tuhotaan päätemuuntaja tai jotain muuta. Kunnollinen keinokuorma toimii ja vastaa sitä että vahvistin on täysillä mutta korvien tärykalvot pysyy ehjinä.
Jungleman
19.06.2007 08:21:30
Olen samoilla linjoilla ReBeatin ja ducin kanssa. Myyntiin ja Blues Junior tilalle.

Minulla oli varsin samanlainen ongelma HR Deluxen kanssa silloin kun aikanaan sellaisen omistin. Lisää avautumista aiheesta löytyy ketjusta jossa kysellään Blues Juniorille sopivaa säröä. Löytynee helposti haulla tai käsikopelolla.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
karikko
19.06.2007 18:51:34
Soitto Kitarapajaan selvitti asian:Ei saa ottaa toista pääteputkea irti,voi hajota koko himmeli.Nyt vaan keinokuormaa (8 ohmia) metsästämään.Tossa 40w pelissä on niin hyvät cleanit joten en osta 15w peliä.
Kiitos kaikille vastauksista.
duc
19.06.2007 19:00:45
Jaa jaa... Tuosta sais satasella rakennettua keinokuorman jos kolvi ja porakone pysyy käsissä:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=661
LaMotta
25.06.2007 23:42:55

Omaan Hotrodiini vaihdatin 1½ vuotta mm. sitten jo aiemmin mainitun 6V6 (JJ) pääteputkiparin.

Vahvistin on nyt noin 20W. Kotikäyttöön tehoa on vieläkin liikaa. Bänditreeneissä riittää vol 2½.

Olen antanut kertoa itselleni, ettei ne Fenderin alkuperäiset putket ole kuulema saundiltaan parhaita.

Siitä olen samaa mieltä että volumepotikka kannattaisi vaihtaa toisen tyyppiseen. Volumen tarkka säätö on melko hankalaa. Varsinkin särökanavan volumekontrolli on ihan ahterista.
rrroope
26.06.2007 08:32:27 (muokattu 26.06.2007 08:43:50)
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

tuo on aika hyvä hot rodeille omistettu sivusto. siellä mainitaan tosiaan, että vastoin kaikkea yleistä käytäntöä, tuossa vahvistimessa on lineaarinen volumepotikka logaritmisen sijaan. ilmeisesti hyvä myyntikikka kun kaupassa kokeillessa vaikuttaa tosi äänekkäältä pienillä volumeilla.

Jonkin verran kiltimmäksi tuota saa ihan vain vaihtamalla pikkusen kiltimmät etuasteputket, esim 12AT7 tilalle. Tosin melko kovaa tuo silti soi.

EDIT: niin tietty jos sä haluut tota enemmän rosolle pienemmällä voluumilla ni sit ei kannata vaihtaa etuasteputkia. lue tuolta sivulta se artikkeli headroomista, siellä on aika hyvin selitetty asiat.
P-Nut
26.06.2007 10:39:27 (muokattu 26.06.2007 10:39:38)

Onko Blues Junior-mallissakin tuo volumepotikka lineaarinen vai koskeeko tämä idioottimainen ratkaisu vain muutamia malleja :) ? Itseäni on alkanut kiinnostamaan Blues Junior pienen kokonsa ja suhteellisen pienen tehonsa myötä. Kyseessä olisi ensimmäinen putkivahvistin itselleni vaikka sitä täysillä ei pääsekkään kerrostalossa huudattamaan.
Welcome to jazz club...Grrrrreat
duc
26.06.2007 10:52:59
Onko Blues Junior-mallissakin tuo volumepotikka lineaarinen vai koskeeko tämä idioottimainen ratkaisu vain muutamia malleja :) ? Itseäni on alkanut kiinnostamaan Blues Junior pienen kokonsa ja suhteellisen pienen tehonsa myötä. Kyseessä olisi ensimmäinen putkivahvistin itselleni vaikka sitä täysillä ei pääsekkään kerrostalossa huudattamaan.

On se lineaarinen, tosin helpommin hallittavissa kuin isompien vahvistinten potikat, joiden kanssa saa olla todella varovainen kun säätää.
kari10
26.06.2007 11:08:46 (muokattu 26.06.2007 11:10:34)

Itsellä oli Blues Junior kotikäytössä. Voin sanoa, että on aivan liian meluisa kerrostalokäyttöön. Kankaanpään Mikolta sain hyviä vinkkejä putkista, joilla Juniorista sai säröä alemmalla volumella irti ja joilla headroomi oli siedettävä.

En nyt tähän hätään muista reseptiä, mutta täältä http://www.uraltone.com/putki-infoa.html löytyy osviittaa.
J.Hollström
26.06.2007 11:39:55
Jonkin verran kiltimmäksi tuota saa ihan vain vaihtamalla pikkusen kiltimmät etuasteputket, esim 12AT7 tilalle. Tosin melko kovaa tuo silti soi.

Mulla on 30W Fenderin putkikone, ja juurikin etuasteputkilla sitä saa todellakin hiljaisemmaksi. Itse tosin vaihdoin 12AX7:jen tilalle tyrnimmät putket (ECC81 ja ECC83S), ja voluumia ja rähinää tuli puolet lisää. Which was nice.
Antti1
26.06.2007 16:27:37
Itse tosin vaihdoin 12AX7:jen tilalle tyrnimmät putket (ECC81 ja ECC83S), ja voluumia ja rähinää tuli puolet lisää. Which was nice.

Jännää, että rähinää tulee lisää, kun vaihdat pienemmällä vahvistuskertoimella varustetun putken sisään... Psykoakustiikkaa, tai kirjoitusvirhe?
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
LaXu
26.06.2007 16:41:38
Tehon puolituksilla ei yleensäkään saa volaa juuri tiputettua. Soundi voi muuttua toki.

Minä suosittelisin, että aluksi modautat sen master volumen paremmaksi. Power Scaling (http://www.londonpower.com) on ehkä vähän rankka (ja kallis), joskin erittäin hyvin toimiva ratkaisu. Noissa Hot Rodeissa on kyllä tosiaan ihan käsittämättömän huono master volume jonka asennot on juurikin "ei mitään" ja "hemmetin lujaa".

Henk. koht. en keinokuormista kauheasti välitä vaikka sellaisenkin omistan. Kaikki kokeilemani ovat aiheuttaneet saman ilmiön, eli soundin kompressoitumisen ts. dynamiikan kaikkoamisen mitä enemmän vaimennusta on lykätty. Tätä ei tapahdu ilman keinokuormaa. Tietysti tässä on hyvätkin puolensa, eli tulee pehmeämpi ja pyöreämpi soundi ja ERITTÄIN dynaamisissa vahvareissa kompressoituminen ei välttämättä haittaa tolkuttomasti, riippuen soittajan mieltymyksistä.

Blues Junior ei minusta ole oikea ratkaisu, se kun ei kuulosta ollenkaan samalta kuin Hot Rod. Ainakin itse tykkään noiden tehokkaampien 6V6/6L6 putkia käyttävien Fenderien soundista enemmän.
J.Hollström
26.06.2007 16:59:26
Jännää, että rähinää tulee lisää, kun vaihdat pienemmällä vahvistuskertoimella varustetun putken sisään... Psykoakustiikkaa, tai kirjoitusvirhe?

No, näin pääsi käymään. Ihan faktisesti. Joko entiset oli finaalissa tai sitten mun kone vaan käyttäytyy näin ko. putkien kanssa.
LaMotta
26.06.2007 17:48:03

Minulla olisi yksi hiukan off topic kysymys.

Saako (pääte)putken helinää vaimennettua?

Toinen putki resonoi ikävästi. Jos sitä painaa plektralla, helinä lakkaa.

Painelin putkea kangasrätin avulla (jottei jää sormista rasvatahroja käryämään) ja helinä lakkasi hetkiseksi, mutta palautui pikkuhiljaa takaisin.

Ja sitten vielä semmottines juttu, että jos joku sattuisi tietämään kaupan olevaa pientä kabinettia antamaan Fenkun soundiin tukevuutta bändikäytössä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)