Aihe: Framus FR212 CB vs Harley Benton G212 Vintage
1 2
kipu69
09.05.2007 13:14:05
Tuli ostettua Framuksen FR212 kaappi ja sen jälkeen osui silmään tuo Harley Benton. Samat V30 elementit näyttää kummassakin olevan ja melkeistä vaikuttaa että on monipuolisempi tuo HB. Onkohan noilla jotain soundi eroa ja mikähän noissa tekee sit hinta eron jos ei ota merkkiä huomioon??

Tässä vielä linkit Thjoomannin kauppaan:
http://www.thomann.de/fi/framus_fr212_cb.htm
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g212_vintage.htm
Kaikki muu on paskaa, paitsi kusi...
duc
09.05.2007 13:30:03
Monipuolisuus menee aika tasan, toisesta saa takalevyn osaksi pois ja toista voi käyttää stereona. Ja Framus on pari kiloa kevyempikin...
McNulty
09.05.2007 13:59:14
Monipuolisuus menee aika tasan, toisesta saa takalevyn osaksi pois ja toista voi käyttää stereona. Ja Framus on pari kiloa kevyempikin...

Plus että toinen on nätti ja toinen on ruma :)
Toista saa heti ja toista sitten joskus kun sattuu saamaan.

Äkkiä sitä meinaan virittelee Framukseen stereo-kytkennän jos se on se tärkein kriteeri. Itse ainakin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen omaan edukkaaseen Framus FR212-kaappiin. Tykkäsin sen soundista enemmän kuin samoilla elementeillä varustetusta "puolet kalliimmasta" Marshall 1936 2x12" kaapista. Jotenkin Framuksessa ainakin tuon Trilogyn kanssa avoimempi ja selkeämpi soundi, vaikka Trilogy tuuttaakin reilusti alakertaa.
this is how i disappear
Umas
09.05.2007 14:27:01 (muokattu 09.05.2007 14:28:34)

Toisessa maksaa se framus -logo ;P
...tosin saa nähdä kumpaan itse päädyn mikäli kitara nupin hommaan.
Bentonia kohtaan ei yhtään luottoa. Basistin benton kombosta menny 2 kertaa reeneissä elementti, puolilla volilla. Tosin ei oo bentonin elementit tossa, mutta silti.
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
Ze Kink
09.05.2007 14:33:48
Plus että toinen on nätti ja toinen on ruma :)
Toista saa heti ja toista sitten joskus kun sattuu saamaan.

Äkkiä sitä meinaan virittelee Framukseen stereo-kytkennän jos se on se tärkein kriteeri. Itse ainakin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen omaan edukkaaseen Framus FR212-kaappiin.

Allekirjoitan täysin. Nimim. tyytyväinen Framuksen omistaja.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
McNulty
09.05.2007 14:37:40
Toisessa maksaa se framus -logo ;P
...tosin saa nähdä kumpaan itse päädyn mikäli kitara nupin hommaan.
Bentonia kohtaan ei yhtään luottoa. Basistin benton kombosta menny 2 kertaa reeneissä elementti, puolilla volilla. Tosin ei oo bentonin elementit tossa, mutta silti.

Mä olisin enemmän huolissani siitä, että pysyykö se toleksi kuinka kauan kiinni siinä kotelossa, kestääkö grilli mitään jne. Eli onko ensimmäisen lämpimän kesäpäiväreenailun jälkeen Bentonista tolexit rullalla ja repsottamassa jokaisesta saumauksesta ja liimauksesta... ja että onko tuo grilli jotain sukkahousua josta menee heti mikkiständi läpi kun se sattuu reeniksellä kaatumaan (tai vaihtoehtoisesti kitaran lapa).

Elementit on varmasti ok... Celestionia ovat luvanneet komeroonsa laittaa ja se on ihan hyvä juttu. Nuo muut seikat vain pistävät miettimään, mistä on oikeastaan säästetty.
this is how i disappear
Umas
09.05.2007 16:06:37

Elementit on varmasti ok... Celestionia ovat luvanneet komeroonsa laittaa ja se on ihan hyvä juttu. Nuo muut seikat vain pistävät miettimään, mistä on oikeastaan säästetty.

Niinpä niin... ihan vain jos miettii mitä on aikasemmin palstalla pohdittu noista elementtien hinnoista verrattuna kaappiin, on varmaan aikas turha odottaa sitten muulta osalta kaapista mitään erikoista... tosin mahtaako se satku hinnassa lisää tehdä autuaaksi? ...nyt tarttis benttonien omistajien kommenttia... kuka tunnustaa?
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
jussimus
09.05.2007 17:32:41
Itse ainakin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen omaan edukkaaseen Framus FR212-kaappiin. Tykkäsin sen soundista enemmän kuin samoilla elementeillä varustetusta "puolet kalliimmasta" Marshall 1936 2x12" kaapista. Jotenkin Framuksessa ainakin tuon Trilogyn kanssa avoimempi ja selkeämpi soundi, vaikka Trilogy tuuttaakin reilusti alakertaa.

Mäkin kokeilin Trilogyn jatkeena rinnakkain tuota Framusta ja Marsun 1936:sta. Tosin mun 1936:ssa ei ole kahta V30:stä, vaan toinen ämyri on G12 Heritage, joten kaapit eivät olleet aivan suoraan verrannollisia toisiinsa nähden.

Mutta siis, Framus saundasi erittäin hyvältä, mutta saundi oli kuitenkin hiukan ohut näkkäri tuohon Marsuun verrattuna. Mutta tosiaan ero elementeissä vaikutti varmasti asiaan, ja pändisoiton myllerryksessä eroa tuskin edes huomaisi.

Loistava kaappi tuo Framus on, ei siitä pääse mihinkään.
Dr. Muff
09.05.2007 18:18:37
Bentoni on tilavuudeltaan isompi. Bentoni 16mm vaneria, vähän framusta painavampi. Eiköhän ne tolexit pysy kiinni siinä missä Framuksessakin. Eipä noista kumpikaan ole mikään sisustuselementti, Framus ei varsinkaan. Eiköhän noi aika samantasoisia kaappeja ole, sillä erotuksella että toinen maksaa elementtien verran..
Olen kojootti. Älä koske.
stratocaster
10.05.2007 15:47:49
Allekirjoitan täysin. Nimim. tyytyväinen Framuksen omistaja.

Kuten myös minä, toimii Orangen AD30:n kanssa todella mainiosti yhteen.
"Forget the message, forget the lyrics, and just play." -Cream
McNulty
10.05.2007 15:56:56
Bentoni on tilavuudeltaan isompi.

Tilavuus yksistään ei korreloidu suoraan parannukseksi soundiin. Siitä voi olla myös "haittaa"... riippuen mitä hakee ja mihin käyttöön + miten kaappi ja elementit toimivat yhdessä vahvistimen kanssa jne.

Eiköhän ne tolexit pysy kiinni siinä missä Framuksessakin.

Niin... sitä en tiedä ja siksi sitä tuossa pohdiskelinkin.

Eipä noista kumpikaan ole mikään sisustuselementti, Framus ei varsinkaan.

Nyt en ymmärrä? Varsin siisti kaappi tuo Framus, missä on musta tolexi ja oxblood grilli. Näyttää varsin hyvältä olkkarissa ja reeniksellä :) Tokihan kauneus on katsojan silmässä, eipä siinä.

Eiköhän noi aika samantasoisia kaappeja ole, sillä erotuksella että toinen maksaa elementtien verran..

Voipa hyvinkin olla. Itse kun en ole Bentonia kuullut, ainoastaan nähnyt läheltä ja roudatessa.
this is how i disappear
Dr. Muff
10.05.2007 16:28:33
Tilavuus yksistään ei korreloidu suoraan parannukseksi soundiin. Siitä voi olla myös "haittaa"... riippuen mitä hakee ja mihin käyttöön + miten kaappi ja elementit toimivat yhdessä vahvistimen kanssa jne.

Jep. Se oli yleisenä huomiona eroavaisuuksista, kuin myös painot. Voidaan päätellä että materiaalivahvuus on aikalailla sama. Toki vanereissakin on eroja, mutten usko että jompaan kumpaan olisi käytetty kaappikäyttöön sopivampaa materiaalia. Harvoimpa taidetaan näitä asioita huomioida, varsinkaan näin edullisessa hintaluokassa.

Nyt en ymmärrä? Varsin siisti kaappi tuo Framus, missä on musta tolexi ja oxblood grilli. Näyttää varsin hyvältä olkkarissa ja reeniksellä :) Tokihan kauneus on katsojan silmässä, eipä siinä.

Tarkemmin kun sitä nyt katson niin ei se oikeastaan ole hassumman näköinen. Logo vaan veks ja kromatut kulmapalat suolaveteen pariksi päiväksi. Relic u know. Uusin Hiwattin kahvan kiinnityspalan peltipäälisen ja se oli kyllä pakko relikoida. No nyt ei tiedä kumpi on uusi ja kumpi 30 vuotta vanha. Logo pitäisi vielä suuremmalla syyllä ottaa pois bentonista ja korvata jollain mielenkiintoisemmalla varoitusmerkinnällä.

Noiden vertaileminen ostamatta IRL taitaa olla mahdotonta, joten päätös pitää varmaan tehdä hinnan, ulkonäön yms seikkojen perusteella. Vaikea uskoa että bentonin hinnalla saisi ihan huippulaatua, mutta tekeekö se välissä oleva satanen mitään, kuuluu kysymys. Selittyykö hintaero sillä että Thoman tilaa kerralla valtaisan määrän kaappeja? Tietääkö kukaan noiden Benton/Framus-kaappien valmistusmaata? Framushan tais olla Saksalainen firma, mutta teetetäänkö noi alihankintana esim. Kiinassa?
Olen kojootti. Älä koske.
stratocaster
10.05.2007 20:32:03
Logo vaan veks ja kromatut kulmapalat suolaveteen pariksi päiväksi. Relic u know. Uusin Hiwattin kahvan kiinnityspalan peltipäälisen ja se oli kyllä pakko relikoida.

Hehee, hyvä idea muuten! Vois koittaa. En sitten tiedä tuosta logon repimisestä.
Ze Kink
10.05.2007 21:05:03 (muokattu 10.05.2007 21:05:16)
Hehee, hyvä idea muuten! Vois koittaa. En sitten tiedä tuosta logon repimisestä.

Tuossa Framuksessa on ihan liimalla vaan kiinni. Kokeilin varovasti vähän raottaa sitä, kun mietin että repisin ne pois, mutta muutin mieleni.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
stratocaster
10.05.2007 21:14:10
Tuossa Framuksessa on ihan liimalla vaan kiinni. Kokeilin varovasti vähän raottaa sitä, kun mietin että repisin ne pois, mutta muutin mieleni.

Aijaa, voishan ne tietysti liimata takaisin vaikka epoksilla.. Eiköhän noita kulumisen jälkiä tule muutenkin kuin tekemällä.
mailbag
10.05.2007 21:44:41
toinen on kallis, toinen on halpa
toista saa heti, toista joutuu oottamaan maailman tappiin
duc
10.05.2007 22:00:36
Kummatkin ovat halpoja. samat kajarithan löytyvät vaikka tästäkin:
http://www.thomann.de/fi/orange_ppc212_gitarrenbox.htm
Tai jos ei väristä ja painosta tykkää niin tästä:
http://www.thomann.de/fi/framus_fr212_cs_bp_cabinet.htm
stratocaster
10.05.2007 22:30:09
Kummatkin ovat halpoja. samat kajarithan löytyvät vaikka tästäkin:
http://www.thomann.de/fi/orange_ppc212_gitarrenbox.htm
Tai jos ei väristä ja painosta tykkää niin tästä:
http://www.thomann.de/fi/framus_fr212_cs_bp_cabinet.htm

Sanokaa mulle että mikä noissa maksaa noin paljon enemmän, kun elementit on samat? Voiko rakenne/ulkonäkö vaikuttaa niin paljon soundiin että pitäisi ostaa monta kertaa kalliimpi samoilla elementeillä?
pekurides
10.05.2007 22:37:34 (muokattu 10.05.2007 22:38:04)

Sanokaa mulle että mikä noissa maksaa noin paljon enemmän, kun elementit on samat? Voiko rakenne/ulkonäkö vaikuttaa niin paljon soundiin että pitäisi ostaa monta kertaa kalliimpi samoilla elementeillä?

Carlos santanalle tehty ja siinä vielä jotain eksoottista puuta... tuleva keräilyklassikko?
maksaahan jotkut niistä esikuvan mukaan moukaroiduista ja naarmutelluista kitaroistakin kymmeniä tuhansia eikä siinäkään ole sitten yhtään mitään järkeä:)
Tunteella päin vittua.
hullu_ukko
10.05.2007 22:38:50
Sanokaa mulle että mikä noissa maksaa noin paljon enemmän, kun elementit on samat?

En ole varma, mutta käsittääkseni noissa halvemmissa nuo Celestionit ovat kiinavalmisteisia. Olisiko mahdollista, että kalliimmissa olisi brittivalmisteiset tai vastaavat? Pelkkää mutua siis on tämä.. Tai sitten tosiaan merkki yms. tuo lisää hintaa.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Hallitus on myös vedonnut kansainvälisiin järjestöihin, kuten Euroopan neuvostoon ja Natoon, jotta nämä estäisivät virolaisten aikeet olla myymättä halpaa alkoholia suomalaisille.'' -Lehti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)