Aihe: Fender Blackface
1 2
Speedfan
22.04.2007 19:01:06
Mitkä kaikki Fenderin kitaravahvistimet kuuluvat tämän Blackface-nimikkeen alle ja miksi?
Artist
22.04.2007 19:06:30 (muokattu 22.04.2007 19:17:08)
Mitkä kaikki Fenderin kitaravahvistimet kuuluvat tämän Blackface-nimikkeen alle ja miksi?

Tiettynä aikakautena tehdyt vahvistimet (1963-1967/1968), joissa on musta etupaneeli.

http://www.ampwares.com/ffg/

Yleensä kai blackface sanalla viitataan nimenomaan noihin kuuskytluvun mustanaamaisiin Fendereihin, vaikka myöhemminkin koneita on mustalla etupaneelilla tehty.

Edit: 1967 alkoi siis silverfaceihin siirtyminen ja 1968 alkaen valmistettiin vain silverfaceja.
"I wish life could be Swedish magazines."
Wahi
22.04.2007 19:08:44
Itse olen ymmärtänyt että Blackface Fenderit ovat näitä 60-luvulla ja 70-luvun alussa (?) valmistettuja mustalla etuosalla (onko sillä joku virallinenkin nimi?) varustettuja vahvistimia.

http://www.dietside.de/DIETSIDE%20B … Fender%20Super%20Reverb%20Front.JPG

Tässä vertailun vuoksi Silverface: http://www.vintage-stuff.co.uk/images/bassman50.gif
Rölölöö!
kimurantti1
22.04.2007 19:39:44
Ja nämä blackface-kauden Fenkut ovat niitä halutuimpia yleensä, eikö? Mihin kastiin menevät Silverfacet, eivätkös nekin ole aika haluttuja?

Koska tuli efektiluuppi mukaa Fenkun vahvistimiin? Sitä ei kai black- ja silverface-kausilla vielä ollut. Oon pyöritellyt ajatusta silverface-kauden Twin Reverbistä, Deluxe Reverbistä tai Bassmanista, mutta kun looppi olisi meikäläiselle aika tärkeä...

Muuten jos tykkää Twin ja Deluxe Reverbistä, niin minkälainen Bassman on? Onko mulla aivan väärää tietoa, että se on jotain sukua Reverbeille?

Mulle iski kyselyikä, ja pienimuotoinen Fender-GAS ollut jo yli vuoden...
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Artist
22.04.2007 20:17:06 (muokattu 22.04.2007 20:18:18)
Ja nämä blackface-kauden Fenkut ovat niitä halutuimpia yleensä, eikö?

Riippuu vähän vahvistimesta, pääosin kyllä Blackfacet ovat kalliimpia kuin Silverfacet, joissain malleissa tietysti Blondet tai Tweedit menevät vielä edelle.

Mihin kastiin menevät Silverfacet, eivätkös nekin ole aika haluttuja?

Silverfaceja tehtiin jostain '68 vuodesta jonnekin vuoden '80 tienoille, joten ainakin noita on tehty hemmetisti enemmän kuin Blackfaceja. Vanhat Silverfacetkin alkavat näemmä keräämään jo vähän ikäviä hintoja, toisaalta jostain '70-luvun lopulta olevia saa (pitäisi saada) ihan inhimillisiin hintoihin.

Koska tuli efektiluuppi mukaa Fenkun vahvistimiin? Sitä ei kai black- ja silverface-kausilla vielä ollut. Oon pyöritellyt ajatusta silverface-kauden Twin Reverbistä, Deluxe Reverbistä tai Bassmanista, mutta kun looppi olisi meikäläiselle aika tärkeä...

Kai noissa 80-luvulla esitellyissä red knob Twineissä luuppi on, eri asia onko tonea. Mutta itselläni ei myöskään tule mieleen silverface tai blackface konetta, jossa efektilooppi olisi.

Muuten jos tykkää Twin ja Deluxe Reverbistä, niin minkälainen Bassman on? Onko mulla aivan väärää tietoa, että se on jotain sukua Reverbeille?

Bassman on särölle taipuva rokkikone, eikä niin kuulu cleanista soundistaan kuin Twin R tai Deluxe R.
kimurantti1
22.04.2007 22:20:08 (muokattu 22.04.2007 22:42:15)
Vanhat Silverfacetkin alkavat näemmä keräämään jo vähän ikäviä hintoja, toisaalta jostain '70-luvun lopulta olevia saa (pitäisi saada) ihan inhimillisiin hintoihin.

Muuttuiko Silverfacien soundi sitten jotenkin loppupään malleissa, vai onko alkupään mallit alkaneet iästään johtuen keräämään vintagelisää?

Bassman on särölle taipuva rokkikone, eikä niin kuulu cleanista soundistaan kuin Twin R tai Deluxe R.

No sitten se ei ole aivan se, mitä haen. Juurikin se puhdas soundi mua miellyttää. Jostain mulla on mielikuva, että Twin Reverbistä on joku nuppiversio. Tai sitten joku nuppi, joka oli aika lähellä sitä, pitääkö paikkansa?

Twin Reverbiinhän kävi myös 6V6-putket?
Kuha
22.04.2007 22:38:50 (muokattu 22.04.2007 22:47:38)

Jostain mulla on mielikuva, että Twin Reverbistä on joku nuppiversio. Tai sitten joku nuppi, joka oli aika lähellä sitä, pitääkö paikkansa?

Se nuppiversio on Dual Showman.

Edit: tai siis nuppi, joka on kaiketi lähinnä Twiniä.
Fenkku ja reissumies, siinä varmaan on sellanen pari...
Tolppa
22.04.2007 23:27:14

Bassman on rokkikone.

Juuri näin. Sekä bassolle että kitaralle.
- Rokkenroll pidentää murrosikää -
Joees
22.04.2007 23:29:50
Meikäläistä innostaisi juurikin bassman ja sit joku clean-masiina. Bandmaster olis aika luja vekotin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
kimurantti1
22.04.2007 23:45:02
Onko markkinoilla (muilla valmistajilla) ollenkaan kopioita/jäljitelmiä Twin ja Deluxe Reverbeistä?
Wahi
23.04.2007 00:45:12
Silverface Bassman nuppi on yksi parhaimpia kokeilemiani vahvistimia. Vähän jo mietin Bassmanin ostamista nimittäin, vielä kun olisi Tremolo mesissä niin olisi melkein pakko-ostos.
Rölölöö!
kimurantti1
23.04.2007 00:47:28
Silverface Bassman nuppi on yksi parhaimpia kokeilemiani vahvistimia. Vähän jo mietin Bassmanin ostamista nimittäin, vielä kun olisi Tremolo mesissä niin olisi melkein pakko-ostos.

Kitarapajalla olisi '76 vuoden Bassman 800 eurolla. Tiedä sitten onko halpa vai kalis, mä en ole näiden hinnoista kovinkaan perillä.
Wahi
23.04.2007 00:54:25 (muokattu 23.04.2007 00:55:32)
Kitarapajalla olisi '76 vuoden Bassman 800 eurolla. Tiedä sitten onko halpa vai kalis, mä en ole näiden hinnoista kovinkaan perillä.

Juu, tuota juuri testailin. Hemmetin hyvä soundi, todellakin. Ja Tube Screamer eteen, huhhuh! Ja eiköhän tuon kanssa pelitä mikä tahansa pedaali.

Ilmeisesti jonkilaisessa tarjouksessa tuo, mutta 800e tuntuu silti jotenki ehkä hitusen vähän liian kovalta hinnalta.

Edit. Oli muuten vähän aikaa sitten Blackface Bassman 212 kaapin kanssa, harmi kun en sitä testannut. Noin niinku vertailun vuoksi, olisi voinut Silverfaceen verrata.
Rölölöö!
Tolppa
23.04.2007 01:34:32

...jos Bassman on huollettu ja iskussa, ei kai 800e ole hirveän rasvanen hinta? Onhan se jo kolkytä vuotta toiminu, ja pelittää edelleen!
- Rokkenroll pidentää murrosikää -
Wahi
23.04.2007 01:45:31
...jos Bassman on huollettu ja iskussa, ei kai 800e ole hirveän rasvanen hinta? Onhan se jo kolkytä vuotta toiminu, ja pelittää edelleen!

Totta kyllä joka sana.
Rölölöö!
Artist
23.04.2007 13:05:49 (muokattu 23.04.2007 13:08:34)

Ei nyt hirveä, mutta ei erityisen halpakaan, en tosin tiedä onko tuohon tehty esim. konkkaremonttia ja kauanko edellisestä putkienvahdosta on. Jos sen haluaa ja siitä tykkää niin ei se sitten ole paha, 800 ei tunnu missään, jos saa justiinsa sen soundin kuin haluaa. :)

Vertailun vuoksi, Custom Soundsilla oli pitkään modattu Blackface Bassman samaan hintaan, mutta ei mennyt kaupaksi niin lähettivät Björn Juhlille, joka kai modaa/modasi siitä jotain muuta. Tiedän tämän koska menin innolla kokeilemaan sitä ja oisin ehkä ostanut pois, mutta olivat jo lähettäneet nupin Ruotsiin. Tai niin minulle kerrottiin.

Jenkeissä ovat huomattavasti edullisempia nuo Bassmanit, jollain 300-500 on jo saanut sekä SF että BF malleja. Ainakin tällein pienellä otannalla tarkasteltuna.

Bassman on kyllä ehdottomia suosikkejani Fender vahvistimista, Izzy Stradlin veti ekan soololättynsä kitarat muistaakseni Bassmanin läpi (käyttänyt muutenkin paljon) ja siinä on aivan mahtava vanhan koulukunnan rock-soundi.

Mutta saa esim. Blackface Twinistäkin rokkia ja säröä, Johnny Thundersin setuppi Heartbreakers aikoihin oli yleensä kaksi Twiniä, täysillä. :)
juzi
23.04.2007 14:21:13
Muuttuiko Silverfacien soundi sitten jotenkin loppupään malleissa, vai onko alkupään mallit alkaneet iästään johtuen keräämään vintagelisää?

Menikös se homma jotenkin niin että alkupään siverfacet on käytännossä samoja koneita sisuksiltaan kuin blackfacet. Siis vain kosmeettinen muutos. Sitten jokusen vuoden jälkeen tuli muutoksia myös kytkentään. Etuasteessa joitakin komponenttien arvoja muutettu, vissiin aika helppo modata takaisin blackfacen arvoihin. Jostain jääny mieleen tämmönen legenda että fenderin inssit ois laskenu hommat paperilla, "että näinhän sen täytyy olla", vaikka vanhempi kytkentä kuulostikin paremmalta...
whitler
23.04.2007 14:32:14
Paljon on puhetta ollut blackface reissueiden piirilevyistä. Kysyin asiasta eräältä "putkigurulta", joka sanoi kokeilleensa reissueta piirilevyllä ja myös poin-to-point modifioinnin jälkeen. Vakuutti, että eroa ei ollut tonessa.
Mutta sanokaas, mitkä olisivat "ultimate" putket Deluxe Reverbiin (reissue -65) jos haluaa sen mahdollisimman lämpimän, mutta tarvittaessa oikein rasahtavan Fender Tonen?
Kiinankeisari
23.04.2007 16:11:51
Paljon on puhetta ollut blackface reissueiden piirilevyistä. Kysyin asiasta eräältä "putkigurulta", joka sanoi kokeilleensa reissueta piirilevyllä ja myös poin-to-point modifioinnin jälkeen. Vakuutti, että eroa ei ollut tonessa.
Mutta sanokaas, mitkä olisivat "ultimate" putket Deluxe Reverbiin (reissue -65) jos haluaa sen mahdollisimman lämpimän, mutta tarvittaessa oikein rasahtavan Fender Tonen?

myös guitarplayerissä testivät reissue-twinreverbin ja alkuperäisen eroja, saundiero paikannettiin siinä elementteihin: reissuekone alkuperäisen elementeillä soitettuna oli heidän mielestään lähes 1:1 vanhan twin reverbin saundi.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
kimurantti1
23.04.2007 19:00:47
myös guitarplayerissä testivät reissue-twinreverbin ja alkuperäisen eroja, saundiero paikannettiin siinä elementteihin: reissuekone alkuperäisen elementeillä soitettuna oli heidän mielestään lähes 1:1 vanhan twin reverbin saundi.

Oliko koneissa eri elementit, vai samat elementit, joista toiset oli vaan vanhemmat?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)