Aihe: Mikit vaihtoon
1
samoilija
09.01.2007 16:20:02
Ajattelin vaihtaa kitaraan humbuckerit P-90 mikkien tilaalle. Kitarani on Gibson les paul special, ja hiukan tummempaa/paksumpaa soundia kaipaisin. Kirkkautta soundissa tuntuu olevan riittävästi, mutta se on jotenkin ohut..
Oon ajatellu esim Semouyr duncanin SH-1 59 mikkiä kaulaan ja SH-5 duncan customia tallaan.. Antakaahan mielipiteitä ja jos jollain on parempia visioita ni kertokaa..
Soitan paljon sooloja puhtaalla rauhallisiin taustoihin. Yleisesti soitan enimmäkseen jazzia, rokkia ja reggaeta..
Lancelot
09.01.2007 16:23:40 (muokattu 09.01.2007 16:29:14)
Ajattelin vaihtaa kitaraan humbuckerit P-90 mikkien tilaalle. Kitarani on Gibson les paul special, ja hiukan tummempaa/paksumpaa soundia kaipaisin. Kirkkautta soundissa tuntuu olevan riittävästi, mutta se on jotenkin ohut..
Oon ajatellu esim Semouyr duncanin SH-1 59 mikkiä kaulaan ja SH-5 duncan customia tallaan.. Antakaahan mielipiteitä ja jos jollain on parempia visioita ni kertokaa..
Soitan paljon sooloja puhtaalla rauhallisiin taustoihin. Yleisesti soitan enimmäkseen jazzia, rokkia ja reggaeta..

Ei ollenka huonot vaihtoehdot, noilla lähtee oikeestaan mitä vaan. Mut jos mä soittelisin noita mainitsemiasi tyylejä niin laittasin duncan alnico pro 2, koska Slash on niin kova jätkä:)
McNulty
09.01.2007 16:37:58 (muokattu 09.01.2007 16:38:52)
Muistathan sitten, ettei humbuckerit mahdu suoraan P90-mikkien kolosiin. Joudut jyrsintä näyttämään tahi röytämään taltalla ja vasaralla :)

PS. P90-mikit on varsin hyvät niin rockiin, jazziin kuin myös rastamenoihin. Suosittelen että harkitset EQ-pedaalin, säristimen tahi jopa uuden vahvistimen hankintaa.
Jungleman
09.01.2007 16:48:02
Allekirjoitan Bonecrusherin kommentit. Mieti myös, löytyisikö jostain toinen kitara joka täyttäisi soundimieltymyksesi paremmin. En missään tapauksessa lähtisi survomaan humbuckereita P90-mikkien koloihin...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Muuki
09.01.2007 16:49:57
Voisin ilmeisesti samalla kysäistä että minkälaista SSS-settiä suosittelisitte stratokopiooni, jonka otelauta on vaahteraa eikä puusta ole muuta tietoa kun että tältä maapallolta (ilmeisesti).

Mielelläni soittelen puhdasta bluessia ja kasaria, että tiettyä monipuolisuutta ja ehkä jopa tulisuutta haen. Käytettynä ajattelin ostaa jos joskus tulee vastaan HALVALLA jotain, mutta vielä ei ole tärpännyt.
Europe on maailman paras bändi.
Lancelot
09.01.2007 16:52:12
En missään tapauksessa lähtisi survomaan humbuckereita P90-mikkien koloihin...

Niin joo unohdin ton täysin!! Vaihda päikseen vaik toiseen gibsoniin..
McNulty
09.01.2007 16:55:18
Voisin ilmeisesti samalla kysäistä että minkälaista SSS-settiä suosittelisitte stratokopiooni... Mielelläni soittelen puhdasta bluessia ja kasaria, että tiettyä monipuolisuutta ja ehkä jopa tulisuutta haen...

DiMarzio Virtual Vintaget... on meinaan oikeasti hyvät ja monipuoliset sinkut. www.dimarzio.com

Esim. DM Virtual Vintage Blues kaula- ja keskimikeiksi, Virtual Vintage Solo tallamikiksi. Kyllä lähtee!
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Iron Horse
09.01.2007 16:55:24 (muokattu 09.01.2007 16:56:38)
Harkitsisin tosiaan equn/overdriven/buusterin hankintaa, mutta esim:
http://www.seymourduncan.com/produc … pecializeddescr.shtml#HotP90Soapbar
löytyy noita tehokkaampia P-90 mikkejä, eipähän tarvi jyrsiä Lespaa ja jos vaihdat orkkismikit takaisin joskus, niin ei jää ylimääräistä tilaa humpparien koloista
E: Ja Bonea komppaan DiMarzioiden suhteen
Kuha
09.01.2007 16:56:03 (muokattu 09.01.2007 16:56:12)

Ajattelin vaihtaa kitaraan humbuckerit P-90 mikkien tilaalle. Kitarani on Gibson les paul special

Oletko varma etteivät ole P100:set?
Muistakaa venytellä.
fox
09.01.2007 16:57:21

Ajattelin vaihtaa kitaraan humbuckerit P-90 mikkien tilaalle. Kitarani on Gibson les paul special, ja hiukan tummempaa/paksumpaa soundia kaipaisin. Kirkkautta soundissa tuntuu olevan riittävästi, mutta se on jotenkin ohut...

Tuohon vois harkita vaikka P-90:n kokoista humbukkeria, esim. P-100 tai DiMarzion vastaava.. Kuitenkin, monet haluaa juur nimenomaan P-90:n soundia tuollaseen musiikkiin jota soittelet.. Onko kaikki sävynsäädöt jo käyty läpi vahvistimesta, entä joku EQ-pedaali? Tonekonkat vois tässä tapauksessa vaihtaa reilusti isompiin myös siitä kitarasta.. Tuossa jotain ajatelmia..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
samoilija
10.01.2007 14:55:08
HUPSista!
Tosiaan toi toinen mikki on P-100 ja toinen P-90... Kaikki vahvistimen säädöt yms on kohillaan. Kaveri kävi kokeilemassa mun orangea sen tokai les paulilla jos on EMG:t ja soundi oli jotenki paljon pehmeempi ja paksumpi, tosin yleisesti ottaen mun kitara kuulosti omaan korvaan paremmalta. Mul on jotenki kirkkaampi ja erottuvampi soundi. Kaipaisin vaan palasen tota paksuutta ja pehmeyttä.
Toi jyrsiminen ei kyl kiinnosta yhtään houkuttelevalta, joten taidan unohtaa noi humbbarit... Ehkä myös koko mikkien vaihdon...
En oo tutustunu noihin EQihin joten ehkä nyt olis sen aika...
Rypsolisti
10.01.2007 15:10:42
Gibsonin tai jonkun muun valmistajan Mini humpparit voisivat olla myös hyvä vaihtoehto. Eikös Minihumpparit menny ihan heittämällä P90:ten koloihin?
Fender Stratocaster '62
Bookkeeper
10.01.2007 15:25:15
Voisin ilmeisesti samalla kysäistä että minkälaista SSS-settiä suosittelisitte stratokopiooni, jonka otelauta on vaahteraa eikä puusta ole muuta tietoa kun että tältä maapallolta (ilmeisesti).

Mielelläni soittelen puhdasta bluessia ja kasaria, että tiettyä monipuolisuutta ja ehkä jopa tulisuutta haen. Käytettynä ajattelin ostaa jos joskus tulee vastaan HALVALLA jotain, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Mikä on "halpaa"? :-) Kuvaukseesi sopisi täydellisesti Duncanin Everything Axe setti:

http://www.musamaailma.fi/bandikama … et/152/274/everything_axe_set.phtml
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
J.Hollström
10.01.2007 15:32:09
Yleisenä ilonpilaajana mikinvaihtointoiluun omat provokommentit.

Usein mikinvaihdolla saavutettu ero on niin mariginaalinen, että pienellä sävynsäädöllä vahvistimesta saa saman vaikutuksen. Usein tuntuu siltä, että porukkaa kiehtoo suurempi ulostulo, eli kuumempi mikki. Tämä ei ole minua autuaaksi tekevä ominaisuus. Pedaalilla voi buustata vahvistimeen menevää signaalia ihan samaan tapaan, jos etuastetta haluaa rääkätä (tai vaihtaa vahvistimen etuasteputket kuumemmiksi). Paitsi että pienempi ulostuloinen mikki kuulostaa joskus paljon paremmalta, ja kitaraa tai bassoa kurittamalla soundi senkun paranee.

En minä sitä ettei kandeis vaihdella, jos siitä saa kiksejä. Ihan vapaasti vaan. Itse pyrin pitelemään ainakin vanhoissa soittimissa originaalit mikit. Esim. 30-vuotias mikki alkaa olla juurikin sopivasti menettänyt magneettisuuttaan, että soundi on parhaimmillaan, vaikka ulostulo onkin pienempi. Ilmeisesti ns. vintage mikeissä on tavoiteltu tätä samaa feelistä. Siihen kun täräyttää jonkun EMG:n aktiivin surisemaan rinnalle niin itku pääsee ;o).
"Kekkulissa ei seiso, rapulassa vaan." -hemmo
losli
10.01.2007 15:53:57 (muokattu 10.01.2007 15:56:32)
Kaikki alkaa olla sanottu. Bone, Juki ja muut tuossa jo olennaisimmat heitti. Tulinpahan vaan lisäämään karuselliin vauhtia ja toteamaan minäkin että lyhin tie laulavaan ja kermaiseen soolosoundiin käy melkein aina jonkun boosterin kautta.

Konkreettisin etu uusilla mikeillä saavutetaan mahdollisesti pienempänä kiertoherkyytenä. Riippuu mitä vaihdetaan ja mihin vaihdetaan.
StJerky
10.01.2007 16:03:46
juki68 puhuu asiaa +
Bookkeeper
10.01.2007 17:01:01
Yleisenä ilonpilaajana mikinvaihtointoiluun omat provokommentit.

Provoa? Pyh! Hyvä kirjoitus...

+
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
McNulty
10.01.2007 17:08:34
Usein tuntuu siltä, että porukkaa kiehtoo suurempi ulostulo, eli kuumempi mikki. Tämä ei ole minua autuaaksi tekevä ominaisuus. Pedaalilla voi buustata vahvistimeen menevää signaalia ihan samaan tapaan, jos etuastetta haluaa rääkätä (tai vaihtaa vahvistimen etuasteputket kuumemmiksi). Paitsi että pienempi ulostuloinen mikki kuulostaa joskus paljon paremmalta, ja kitaraa tai bassoa kurittamalla soundi senkun paranee.

Olen absolut 100% samaa mieltä kanssasi tästä. Itselläni oli Les Paulissa ja myöhemmin Ibanezin S-sarjasessa Dimebucker kiinni. Siinä oli hönkää jo niin paljon, että nykyiset higain-vaffarit menivät tukkoon sen kanssa (kokeiliin Rectoilla, 5150+, 6505+, H&K Trilogy, Laney VH100R, ENGL Powerball jne.). Soundi oli nuhainen ja kaikkea muuta kuin raaka ja rankka. Paljon paremman ja oikeasti räyhäkkäämmän soundin sain "kevyemmällä" mikillä (esim. Gibson Burtsbucker #2, DM PAF Pro jne.) Eli, ongelmaksi kuuman mikin ja hi-gain styrkkarin kanssa tulee tuo tukkoisuus ja erottelemattomuus, jonkun iisimmän vaffarin kanssa varmasti kuuma mikki on omiaan kyllä (ajamaan sen etusta yli)... nykyään vain kun alkaa etuasteista saamaan sen verran paljon gainia että oksat pois, lähes laitteesta kuin laitteesta.

Tuo kuuma mikki ei siis ole millään tavalla "oikotie onneen" kun haetaan rankkaa soundia. Kannattaa siis muistaa että kitaran ja vaffarin balanssi on tärkeämpää kuin yksittäiset seikat jommassa kummassa vermeessä.

En minä sitä ettei kandeis vaihdella, jos siitä saa kiksejä. Ihan vapaasti vaan.

Kyllä, kun tietää mitä tekee ja osaa arvioida realistisesti lopputuloksen. Kyllähän esim. EMG81/85 setin vaihtamalla vaikkapa miedosti alikäämittyihin Fralineihin vaikuttaa soundiin ja kovasti, mutta esim. DiMarzio Super Distortionin vaihto Marzion Evolutioniin on sen verran marginaalinen, että itse kyllä miettisin useamman kerran, vaihtaako vaiko ei.

Itse pyrin pitelemään ainakin vanhoissa soittimissa originaalit mikit. Esim. 30-vuotias mikki alkaa olla juurikin sopivasti menettänyt magneettisuuttaan, että soundi on parhaimmillaan, vaikka ulostulo onkin pienempi. Ilmeisesti ns. vintage mikeissä on tavoiteltu tätä samaa feelistä. Siihen kun täräyttää jonkun EMG:n aktiivin surisemaan rinnalle niin itku pääsee ;o).

Makuja on monenlaisia, mutta etenkin kaikille HiGain-diggareille suosittelen kokeilemaan EMG81/85, Duncan Dimebuckeria ja DiMarzio Evolutionia "miedompia" mikkejä sen kunnon möyhyn tuottamiseksi. Nimittäin se "medium output"-mikki säilyttää erottelevuuden vaikka olisi gainit kaakossa, se ei vedä vaffaria/soundia tukkoon ja jättää vielä pelivaraa monen muun musatyylin soitteluun.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
oiva tumpeloinen
10.01.2007 17:20:28
Makuja on monenlaisia

Tämä lienee tiivistää kaiken parhaiten siihen muotoon, että omia korvia parhaiten kutkuttava tapa on paras. Toiset tykkää kyykyttää Higain etustakin vähän kuumemmalla mikillä. Kompressoi soundia kuitenkin eri tavalla kuin vähän hillitympi mikki. En mä kyllä heikompihönkäisiä mikkejäkään huonona vaihtoehtona pidä, ainoastaan erilaisena. Siksi mulla on molempia kitaroissa, molempi parempi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)