Disasterpiece- 18.12.2006 17:36:00 | |
---|
Elikkäs olen ostamassa ensimmäistä kertaa nupin ja kaapin, mutta en tiedä käykö kaikki nupit ja kaapit yhteen. Olen tyhmä. Siitä ei tarvitse huomauttaa. Entäs sitten jos on vaikka 75 watin nuppi ja 200 watin kaappi ni lähteekö siitä vaan 75 siitä yhdistelmästä ääntä 75 wattia vai 150? Olen kuullut siitä et siitä lähtee vain 75 ja joiltakin taas 150.. |
ReBeat 18.12.2006 17:44:26 | |
---|
Kaapeissa ei ole tehoa, on vain tehonkestoa. Sen verran on tehoa pelissä kuin mitä sulla nupista lähtee. Jos haluat soittaa nupilla täysillä, niin kaiutinelementeillä on silloin syytä olla tehonkestoa yhteensä vähintään saman verran kuin nupista lähtee tehoa. Jos et soita täysillä niin sitten riittää vähempikin. |
Kitarasankari 18.12.2006 18:04:48 (muokattu 18.12.2006 18:05:39) | |
---|
Elikkäs olen ostamassa ensimmäistä kertaa nupin ja kaapin, mutta en tiedä käykö kaikki nupit ja kaapit yhteen. Olen tyhmä. Siitä ei tarvitse huomauttaa. Entäs sitten jos on vaikka 75 watin nuppi ja 200 watin kaappi ni lähteekö siitä vaan 75 siitä yhdistelmästä ääntä 75 wattia vai 150? Olen kuullut siitä et siitä lähtee vain 75 ja joiltakin taas 150.. nuppien ilmoitettu teho on siis se mitä nuppi antaa pihalle. kaappien ilmoitettu wattilukema on siis se miten paljon tehoa kaappi kestää ennen ku poksahtaa. E:myöh Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn... |
Jucciz 18.12.2006 21:39:12 (muokattu 18.12.2006 21:39:42) | |
---|
Putkinuppien ilmoitettu teho on siis se mitä nuppi antaa pihalle ennenkö pääteaste on ruvella. Siispä en pitkäjaksoisesti luukuttaisi 50W Marshallia täysillä kaappiin, joka ei kestäisi vähintään sataa wattia. |
kimurantti1 18.12.2006 22:01:48 | |
---|
Siispä en pitkäjaksoisesti luukuttaisi 50W Marshallia täysillä kaappiin, joka ei kestäisi vähintään sataa wattia. Huh, paljonko sitä tehoa oikein tulee lisää kun pääte klippaa? Ooko sä joskus huudattanut 50w putkinuppia täysiä mihinkään kaappiin? |
Grabel 18.12.2006 22:22:38 | |
---|
Putki ennenkö pääteaste on ruvella. Siispä en pitkäjaksoisesti luukuttaisi 50W Marshallia täysillä kaappiin, joka ei kestäisi vähintään sataa wattia. Mulla on 100w putkinuppi ja sen alla 100w kestävä 4x12" kaappi -> oiskohan nyt hyvä syy/selitys ostaa toinen 100:n watin 4x12 -kaappi, kun eihän sitä ilman hyvää syytä kehtaa ostaa :D Rokkia rennolla asenteella! |
kivi 18.12.2006 22:36:36 (muokattu 18.12.2006 22:38:01) | |
---|
Huh, paljonko sitä tehoa oikein tulee lisää kun pääte klippaa? Ooko sä joskus huudattanut 50w putkinuppia täysiä mihinkään kaappiin? Mä olen. Semmoinen 250W peak-kesto on hyvä kaveri 50W putkinupille, 100W nupin kanssa pitää olla jo 400 watin kestävä kaappi. Noinhan ne yleensä onkin. Marshallin kaappi jossa lukee takana 380W ei ole 380 watin kaappi, vaan 100W nupille tarkoitettu RMS100W PEAK380W -kaappi. Eikä niilläkään oo tarkoitus luukuttaa "ihan täysiä". Mutta saa jos tahtoo. :-D Grabel: Mulla on 100w putkinuppi ja sen alla 100w kestävä 4x12" kaappi -> oiskohan nyt hyvä syy/selitys ostaa toinen 100:n watin 4x12 -kaappi, kun eihän sitä ilman hyvää syytä kehtaa ostaa :D Kyllä se sun kaappisi on varmaankin RMS100-kestävä, eli sen takia ei tarvi toista kaappia :-D |
kimurantti1 18.12.2006 22:58:32 | |
---|
Mä olen. Tämä selvä. Mua kiinnostaa vielä kovasti, missä yhteydessä piti/sai huudattaa 50w nuppia täysillä? Vai "oliko vaan pakko kokeilla"? :-) |
tommiot 18.12.2006 23:00:37 | |
---|
Tämä selvä. Mua kiinnostaa vielä kovasti, missä yhteydessä piti/sai huudattaa 50w nuppia täysillä? Vai "oliko vaan pakko kokeilla"? :-) Se on pakko kokeilla. Mä kokeilin Laneyta täysillä himassa =) Kaveri vielä unohti ulko-oven raolleen kun tuli käymään. No, kuulivatpahan naapuritkin kuinka helvetin hyvä saundi lähti =) |
kivi 18.12.2006 23:39:51 | |
---|
Tämä selvä. Mua kiinnostaa vielä kovasti, missä yhteydessä piti/sai huudattaa 50w nuppia täysillä? Vai "oliko vaan pakko kokeilla"? :-) On ollut "vain pakko kokeilla". Aina. :-D Lapsena meidän treenikämpän kuuli puolen kilometrin päähän vastatuulellakin. Nykyään soitan hiljaa. |
oiva tumpeloinen 18.12.2006 23:58:32 (muokattu 19.12.2006 00:01:11) | |
---|
Noinhan ne yleensä onkin. Marshallin kaappi jossa lukee takana 380W ei ole 380 watin kaappi, vaan 100W nupille tarkoitettu RMS100W PEAK380W -kaappi. Onko noin? Mä kyllä voisin melkein väittää, että Marsun kaapeissa lukee tehonkeston perässä aina RMS. Yhden kuvan vanhasta takalevystä laitoin omakuvaan. Huono kuva kieltämättä, mutta siitä syvennyksen yläreunasta nähnee sen tehonkeston ja RMS-kirjaimet. E: en siis väitä, etteikö joissain kaapeissa voisi olla näin. Mutta kaikissa kaapeissa, mitä olen nähnyt tai kokeillut, on muistaakseni ollut näin. |
kivi 19.12.2006 00:16:39 (muokattu 19.12.2006 00:20:28) | |
---|
Onko noin? Mä kyllä voisin melkein väittää, että Marsun kaapeissa lukee tehonkeston perässä aina RMS. Yhden kuvan vanhasta takalevystä laitoin omakuvaan. Huono kuva kieltämättä, mutta siitä syvennyksen yläreunasta nähnee sen tehonkeston ja RMS-kirjaimet. E: en siis väitä, etteikö joissain kaapeissa voisi olla näin. Mutta kaikissa kaapeissa, mitä olen nähnyt tai kokeillut, on muistaakseni ollut näin. Voi hyvin olla. Riippuu aivan elementtien kokonaiskestosta, ei oikeastaan siitä miten ne on kytketty. Kun putki-kitarakamoista puhutaan, nuppia ei haittaa jos kaappi on sitä suuritehoisempi (laulukamoissa tai PA:ssa asia menee toisin). Elementin teho, herkkyys ja äänenpaine eivät myöskään kulje käsi kädessä saati ole täysin riippuvaisia toisistaan, vaan ne pitää kuunnella korvalla tai lukea valmistajan spekseistä. Celestion Vintage30 on kestoltaan 60 wattia. Neljällä V30:llä kuormitettu kaappi on onnen omiaan 50W plexin alla, mutta ehkä vähän liian pieni 100W nupille - pitää varoa luukuttamasta liikaa. PS. Oiva, toi sun kaappisi toimii 1x100W tai 2x50W vahvistimien alla varmasti hyvin. |
masterhat 19.12.2006 00:19:36 (muokattu 19.12.2006 00:21:30) | |
---|
ja eikös transitorivahvistimista muutu huomattavasti suurempi prosentti tehosta lämpöenergiaksi kuin putkivahvistimista. Tästä johtuen putkivahvistimesta saa enemmän mökää irti vaikka tehoa olisi vähemmän. vai näinkö? Edit: mul on tuollainen 4xcelenvintage30-kaappi ja 100 vatinen putkinuppi. En ole täysillä luukuttanut. Masterit puolessa välissä ja hiukan gainia takaa jo melkoisen äänenpaineen Head like a hole |
kivi 19.12.2006 00:21:20 | |
---|
ja eikös transitorivahvistimista muutu huomattavasti suurempi prosentti tehosta lämpöenergiaksi kuin putkivahvistimista. Tästä johtuen putkivahvistimesta saa enemmän mökää irti vaikka tehoa olisi vähemmän. vai näinkö? Tuo on yksi teoria. Mä en kyllä uskoisi tuohon, mutta teoria se on silti :-D |
masterhat 19.12.2006 00:22:32 | |
---|
Tuo on yksi teoria. Mä en kyllä uskoisi tuohon, mutta teoria se on silti :-D hifi lehden entisenä tilaajana ainakin näin siellä on kuulutettu moneen otteeseen:) Head like a hole |
kivi 19.12.2006 00:31:05 | |
---|
hifi lehden entisenä tilaajana ainakin näin siellä on kuulutettu moneen otteeseen:) No sitten sen on pakko olla totta :-D Mä harmittelin kirjastossa lapsille, kuinka enää ei ole harmittomia ja viattomia huumorilehtiä kuten Pahkasika, vaan ne ovat täynnä kaikenlaista perapervoa kuten Myrkky. Silloin silmäni osui poismyytävien lehtien laariin, ja totesin riemuissani: "...Paitsi onhan vielä tuo Hifi-lehti!" No, enää ei oo sitäkään. |
masterhat 19.12.2006 00:33:47 (muokattu 19.12.2006 00:35:46) | |
---|
se on muuten hämmentävää millaisia summia jengi on valmiita maksamaan kaiuttimista, jotta voisi maksimoida kuuntelunautinnon:) eräätki 65000 markkaa maksavat skobet sai muistaakseni hifilehden testissä 3,5 tähteä viidestä. En edes halua tietää mitä viidentähden kajarit maksaa.. ja mitkä mahtoi olla vertailu kajarit Head like a hole |
kivi 19.12.2006 00:38:23 | |
---|
se on muuten hämmentävää millaisia summia jengi on valmiita maksamaan kaiuttimista, jotta voisi maksimoida kuuntelunautinnon:) eräätki 65000 markkaa maksavat skobet sai muistaakseni hifilehden testissä 3,5 tähteä viidestä. En edes halua tietää mitä viidentähden kajarit maksaa.. High-Endissä hinta ja laatu on eri asioita. Ne viiden tähden kajarit voi maksaa vaikka satasen. Tai ihan mitä vain. Hinta ei nouse laadun parantuessa, eikä toisinpäin. Hifismissä hinta ja laatu liittyvät toisiinsa. Siksi se onkin vähän ruma sana, yleensä herjana käytetty. Viittaa henkilöön joka kuuntelee lompakollaan. :-D |
oiva tumpeloinen 19.12.2006 00:40:10 | |
---|
Voi hyvin olla. Riippuu aivan elementtien kokonaiskestosta, ei oikeastaan siitä miten ne on kytketty. Kun putki-kitarakamoista puhutaan, nuppia ei haittaa jos kaappi on sitä suuritehoisempi (laulukamoissa tai PA:ssa asia menee toisin). Elementin teho, herkkyys ja äänenpaine eivät myöskään kulje käsi kädessä saati ole täysin riippuvaisia toisistaan, vaan ne pitää kuunnella korvalla tai lukea valmistajan spekseistä. Jäin vain ihmettelemään sitä RMS-kommenttia. Mielestäni se on kuitenkin siinä mielessä olennaista, että kumpi luku kaapissa lukee, kun kaikki ei välttämättä osaa kuunnella, että milloin on kaappi antamassa periksi. Celestion Vintage30 on kestoltaan 60 wattia. Neljällä V30:llä kuormitettu kaappi on onnen omiaan 50W plexin alla, mutta ehkä vähän liian pieni 100W nupille - pitää varoa luukuttamasta liikaa. Kyllä mä olen ainakin 2x12" V30-komeroa kyykyttänyt 50W:n vahvarin perässä. Tai oikeastaan kaappi oli 4x12", mutta pääte oli 2x50W. Ei mitään kyllä käynyt, vaikka pitkän aikaa ammuttiin sillä nupit kaakossa. Muutamista paikoista myös muistaisin lukeneeni (mistä mulla ei nyt tietenkään ole linkkiä laittaa), että myös elementit kestävät reilummin, kuin tarra pohjassa antaa ymmärtää. Mielestäni se kuulostaa aika loogiselta muutenkin. Mutta en tästä tämän enempää väittelemään lähde, kun en kuitenkaan mikään ammattilainen ole. Mulle riittää vähän vähempikin teho. :) |
masterhat 19.12.2006 00:46:18 | |
---|
nyt meni kyllä ihan offtopiciksi, mutta mieleeni tuli eräs hauka piirre hifilehden levyarvioista. Siinä oli kaksi asteikkoa; ensimmäisessä annettiin musiikille pisteet ja toisessa "äänenlaadulle":) Head like a hole |