Aihe: Kysymys Ibanez rg2620 virityksestä
1
VilleV
28.08.2006 22:13:59 (muokattu 28.08.2006 22:59:33)
Anteeksi jälleen kerran, jos tällainen aihe on jossaki, mutta haku ei tuottanut tällä kertaa tulosta.

Eli huomannut sellaisen asian, että kun saan tuossa kitarassa kielet vireeseen, niin heti kun kun väännän tallassa olevalla kammella joko ylös tai alas, kielet menevät epävireeseen. 3 kieliä puristavaa pulttia ovat hyvin kiristetyt, eivätkä päästä virettä muuttumaan, jos virityskoneiston nappuloita kiristetään tai löysätään. Onko vika vain 2-3 viikkoa vanhoissa kielissä, jotka eivät vielä ole löytäneet sitä optimaalista paikkaansa vai jossakin muussa?

Kiitos jälleen vastauksista.

EDIT: Niin, ja kielet ovat 10-52 ja ovat lapsivire C:ssä, eli Dropped C

EDIT 2: Talla on suorassa kitaraa nähden.

Huomasin kyllä, että toi kitara on ollut Musiikkimestarin hyllyllä pari vuotta, että voi jousetki olla aika wanhat, ku ei pidä virettä jos vatkaa kammella, vaan menee ylä- tai alavireeseen. Mutta joku voisi kyllä sanoa, että johtuuko tää vaa aika uusista kielistä, vai onko pakko mennä ostaa uudet jouset tai tehä jotai muuta?
Hössö
28.08.2006 22:27:31 (muokattu 29.08.2006 19:33:17)
Itselläni on RG1570 jossa on sama talla, jossa on ajoittain esiintynyt saman tapaisia ongelmia. Vire ei tunnu aina löytyvän...
kimurantti1
28.08.2006 23:49:05 (muokattu 28.08.2006 23:58:03)
Kielisetti on C-vireelle niin ohut, etten yhtään ihmettele jos vire ei pysy. Ihan ensin vaihtaisin siis paksummat kielet (12-settiin, tai vähintäänkin täyteen 11-settiin). Onko talla kovastikin etu- tai takakenossa? Sen pitäisi olla vaakatasossa. Avaa kitaran takaata se muovi, ja katso kuinka monta jousta tallaa vetää.

Kyllä kaksi päivääkin vanhat kielet pysyvät hyvin vireessä jos ne on venytellyt kielten vaihdon yhteydessä hyvin. Mä en tiedä onko sulla siellä kovinkin jäykät jouset, mutta kolme jäykkää jousta luulisi ajavan asian. Jouset kuluvat (metalli antaa periksi) ajan mittaan, joten uusien jousten vaihtamisesta ei varmasti olisi haittaa, vaikkei niitä ihan yhtä usein kuin kieliä tarvitse vaihtaa.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
VilleV
29.08.2006 00:07:20
Kielisetti on C-vireelle niin ohut, etten yhtään ihmettele jos vire ei pysy. Ihan ensin vaihtaisin siis paksummat kielet (12-settiin, tai vähintäänkin täyteen 11-settiin). Onko talla kovastikin etu- tai takakenossa? Sen pitäisi olla vaakatasossa. Avaa kitaran takaata se muovi, ja katso kuinka monta jousta tallaa vetää.

Kyllä kaksi päivääkin vanhat kielet pysyvät hyvin vireessä jos ne on venytellyt kielten vaihdon yhteydessä hyvin. Mä en tiedä onko sulla siellä kovinkin jäykät jouset, mutta kolme jäykkää jousta luulisi ajavan asian. Jouset kuluvat (metalli antaa periksi) ajan mittaan, joten uusien jousten vaihtamisesta ei varmasti olisi haittaa, vaikkei niitä ihan yhtä usein kuin kieliä tarvitse vaihtaa.

Joo kuten sanoin, talla on suorassa kitaran kannen kanssa. Takana on kolme jousta ja niistä kaksi olen laittanut vinoon, että olisi enemmän säätövaraa. Kitara on kuitenki ihan vasta ostettu, eli 2-3 viikkoa sitten, joten aika kökkö, kun pitäisi heti alkaa ostaa uusia jousia. Noh, ainakin saavat antaa mojovaa alennusta kyseisestä musiikkikaupasta, mistä ostin tämän kitaran, koska olen ostanut sieltä lähes kaikki minun sähkökitaraan kuuluvat hommat esim. kieliä, viritysmittarin, vahvistimen jne. Mutta minä ensiksi kuitenkin testaan tuota kielten vaihtoa. Jos ei ala sujumaan sen jälkeen, alan sijoittamaan uusiin jousiin.
Aki
29.08.2006 02:24:21

Takana on kolme jousta ja niistä kaksi olen laittanut vinoon
Tuo tekee sen että tietyllä säätöalueella jouset ovat löysempiä. Suosittelen pistämään kaikki jouset suoraan. Jos säätövara ei riitä, jäykemmät jouset tilalle.

Oletko sinä ja aiemmat käyttäjät varmasti muistaneet öljytä kaikki liikkuvat osat? Jos ei, on jo todella korkea aika.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
Vipu
29.08.2006 08:47:38
Tuo tekee sen että tietyllä säätöalueella jouset ovat löysempiä. Suosittelen pistämään kaikki jouset suoraan. Jos säätövara ei riitä, jäykemmät jouset tilalle.

Oletko sinä ja aiemmat käyttäjät varmasti muistaneet öljytä kaikki liikkuvat osat? Jos ei, on jo todella korkea aika.

Mistä tietää jousien jäykkyyden?
6505 = HOT?
Visakoivu
29.08.2006 10:32:37
Mistä tietää jousien jäykkyyden?

No ainakin myyjältä niitä ostettaessa. Ja kyllä väsyneen ja tuoreen jousen eron huomaa jo käsilläkin.
Hössö
29.08.2006 19:28:35
Se vielä mainittakoon omista kokemuksistani, että kitarani pysyvät paremmin vireessä talvella, kun asuntoni lämpötila on n. +20, kun taas talvella lämpötila on 25-27 astetta. Luulenpa että tuo lämpötila ja kosteus vaikuttavat paljonkin vireeseen. Ei siis välttämättä juuri sinun tapauksessasi(todennäköisesti ei, koska puhuit kampeamisesta:)) Mutta ajattelin vaan sanoa....
Hössö
29.08.2006 19:32:14
Talla on suorassa kitaraa nähden.

Talla ei välttämättä toimi aina parhaiten kun se on täysin kannen suuntainen, itse olen huomannut omani tomivan parhaiten tallan ollessa hitusen, HUOM. HITUSEN, kallistuneena mikrofoneihin päin.
oiva tumpeloinen
30.08.2006 11:55:36
Talla ei välttämättä toimi aina parhaiten kun se on täysin kannen suuntainen, itse olen huomannut omani tomivan parhaiten tallan ollessa hitusen, HUOM. HITUSEN, kallistuneena mikrofoneihin päin.

Yksilöitähän nuo tallat tuntuvat olevan, ja käyttäytyvät eri tavalla kuluessaan. Peruslähtökohtaisesti kuitenkin tallan optimiasento on kannen suuntaisesti tai pikkaisen TAKAkenossa. Ei siis etukenossa, kuten sinulla on säädetty.
Krice
30.08.2006 13:35:04 (muokattu 30.08.2006 13:36:22)

tai pikkaisen TAKAkenossa.

Jemsiten säätövinkit sanoo, että takakeno on huonoin ratkaisu:

http://www.jemsite.com/tech/1setup.htm#step1

(e: Vihreämustien kaavakuvien alla lukeva teksti.)
oiva tumpeloinen
30.08.2006 16:24:38
Jemsiten säätövinkit sanoo, että takakeno on huonoin ratkaisu:

http://www.jemsite.com/tech/1setup.htm#step1

(e: Vihreämustien kaavakuvien alla lukeva teksti.)

Jännää....

Mä olen itse saanut yleensä parhaat tulokset jättämällä tuon etukenon kokonaan pois laskuista. Itseasiassa mä opin tuon takakenon muutamalta soitinkorjaajalta ja -huoltajalta.

Mun kitarasssa vire ainakin pysyy huomattavasti paremmin talla taka- kuin etukenossa. Tosin nykyisin siinä kitarassa talla on suorana kantta vasten.

Tästä heräsikin mielenkiinto, kukahan tuon Jemsiten tekstin on kirjoittanut.
Hössö
30.08.2006 18:12:32
Mun kitarasssa vire ainakin pysyy huomattavasti paremmin talla taka- kuin etukenossa.

Niinpä niin, yksilöitä kun ovat:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)