Wk 04.08.2006 10:39:28 | |
---|
Elikkäs, itellä on ollut kitaransoiton alusta lähtien Squierin Strat-kopio, jossa on ollut koko ajan pientä pikkuvikaa. Tässä oikeastaan jo pitemmän aikaa on ollut sellainen erikoisuus, että ylä-E (tai se ohuin millä nimellä se nyt meneekään, termistö on ollu aina hukassa :D ) ei ole joka nauhan kohdalla vireessä, matalammat sävelet kyllä ovat eli esim. perus E-mollin voi soittaa ja se kuulostaa hyvältä, mutta sitten kun lähdetään kohti korkeampia säveliä, E-kieli menee koko ajan enemmän epävireeseen ja 12-nauhan kohdalla ääni ei enää olekaan E vaan aika tarkasti ½ sävelaskelta pielessä, D#. Mitä tälle vois tehdä? Mikään expertti en kitaran korjaamisessa tms. säätämisessä ole, mutta kokeilin sieltä tallan kohdalta niitä rautoja säätää mutta ei se mitään vaikuttanut. Kaikki muut kielet ovat kyllä aivan vireessä, ihmetyttää tuo yksi. Syynä ei ole kielen vanhuus tms. sillä homma on sama sekä uusilla että vanhoilla. http://www.mikseri.net/users/108413.php |
oiva tumpeloinen 04.08.2006 10:48:10 | |
---|
Ihan intonaation säätökeikka siinä on. Lue ohjeet tuolta FAQista (ne on aika hyvät), ja säädä niiden mukaan, niin ongelman luulisi ratkeavan. Siis sä joudut säätämään sitä tallan päässä olevaa ruuvia. Sitä jossa on jousi. Tarvitset mittarin tuohon operaatioon. Jos sitä ei saa täysin oikeaan vireeseen, voi ongelma olla tallan paikassa, mutta missään nimessä ero ei ole noin suuri, jos muut kielet saa kohdilleen. |
Wk 04.08.2006 10:52:50 (muokattu 04.08.2006 10:53:18) | |
---|
Ihan intonaation säätökeikka siinä on. Lue ohjeet tuolta FAQista (ne on aika hyvät), ja säädä niiden mukaan, niin ongelman luulisi ratkeavan. No joo, pitääpä lueskella, kiitos. Siis sä joudut säätämään sitä tallan päässä olevaa ruuvia. Sitä jossa on jousi. Tarvitset mittarin tuohon operaatioon. Joo sitä ruuvia koitin ruuvailla, siinä liikkuu se sydeemi siinä lähellä mistä kielet tulee läpi (prkl että olis hyvä opetella nuo termit :D ) Ruuvasin kyllä ihan nopeasti vain. Pitääpä tosiaan lukea FAQ ja säätää ajatuksen kanssa. Jos sitä ei saa täysin oikeaan vireeseen, voi ongelma olla tallan paikassa, mutta missään nimessä ero ei ole noin suuri, jos muut kielet saa kohdilleen. Kyllä se on noin puoli sävelaskelta, väittäsin. Se ihmetyttääkin että miks muuta sitten on vireessä ja yks on noin päin p**settä. Mutta kokeilenpa säätää sitä tässä päivän mittaan ja sanon sitten miten kävi. http://www.mikseri.net/users/108413.php |
oiva tumpeloinen 04.08.2006 11:03:14 (muokattu 04.08.2006 11:04:27) | |
---|
Kyllä se on noin puoli sävelaskelta, väittäsin. Se ihmetyttääkin että miks muuta sitten on vireessä ja yks on noin päin p**settä. Mutta kokeilenpa säätää sitä tässä päivän mittaan ja sanon sitten miten kävi. Kyllä se munkin mielestä vähän oudolta kuulostaa, jos sitä tapahtuu niin uusilla kuin vanhoillakin kielillä. Loppuun kuluneet kielet usein tuppaa virettä pudottamaan pitkin matkaa, joten siinä se ei ole niin harvinaista. E: voehanrähmä.... Mä yritin tässä vähän piirrellä palkeilla kuvia, mutta ilmeisesti mä olen liian huono siihen, joten mä sen poistin tästä....... |
Jonte 06.08.2006 01:28:15 | |
---|
Ihan intonaation säätökeikka siinä on. Lue ohjeet tuolta FAQista (ne on aika hyvät), ja säädä niiden mukaan, niin ongelman luulisi ratkeavan. Siis sä joudut säätämään sitä tallan päässä olevaa ruuvia. Sitä jossa on jousi. Tarvitset mittarin tuohon operaatioon. Jos sitä ei saa täysin oikeaan vireeseen, voi ongelma olla tallan paikassa, mutta missään nimessä ero ei ole noin suuri, jos muut kielet saa kohdilleen. Voihan tuon kuunnella huiluäänilläkin. Harvoin kai tehtaalla nauhojen paikat tulee väärin. Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |