Gwaeron 11.04.2006 11:54:04 | |
---|
Hommasin tuossa taannoin Japanista tollasen Edwardsin Les Paul kopion (joka on muuten helvetin hyvä kitara, n. 700€ ja soi ainakin paremmin kuin Gibsonin studio Lespat) johon haluaisin vaihdattaa alkuperäisen muovisen yläsatulan tilalle luusta tai grafiitista tehdyn.. Kumpaa suosittelisitte? Grafiitti kuulemma on "ylivoimainen" verrattuna luuhun mitä tulee vireen pitämiseen ja vaikka ei olekaan ongelmia juuri ollut vireen pysymisen kanssa, niin eipä pieni parannus koskaan haitaksi ole siinäkään. Lähinnä kuitenki haen parannettua sustainia ja soinnin kirkkautta tohon muoviseen verrattuna. Kuka mahtaisi Turun alueella tehdä tälläistä asennustyötä suht halvalla, mutta laadukkaasti? |
Fide 11.04.2006 12:09:38 | |
---|
korjatkoon viisaammat jos oon väärässä, mutta Les Paul -tyyppisessä ja siis ilmeisesti kiinteällä tallalla varustettuna tuo vireen pitäminen ei muutu luun tai grafitin suhteen... vireongelmat ja grafitin ylivoimaisuus lienee noiden tremolotallojen juttu? Eli tässä tapauksessa kallistuisin luutallan puoleen ihan vain perinteiden ja omien mieltymysteni tähden. (lienee vähän halvempikin?) Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
oiva tumpeloinen 11.04.2006 12:19:56 | |
---|
korjatkoon viisaammat jos oon väärässä, mutta Les Paul -tyyppisessä ja siis ilmeisesti kiinteällä tallalla varustettuna tuo vireen pitäminen ei muutu luun tai grafitin suhteen... vireongelmat ja grafitin ylivoimaisuus lienee noiden tremolotallojen juttu? Tietämättä sen paremmin asiasta luulisin tuosta satulasta olevan hyvinkin iloa kiinteänkin tallan kanssa. Samalla lailla kieli kuitenkin venyy bendatessa kuin tallalla pelleillessä. Ja jos satula bendatessa on liian ahdas ja/tai se ei luista tarpeeksi, niin voit olla varma, että vire ei pidä. Ihan samalla tavalla niissä 3k euron Gibsoneissakin on välillä vireongelmia johtuen huonosta satulasta..... |
Thule 11.04.2006 12:22:53 | |
---|
Samalla lailla kieli kuitenkin venyy bendatessa kuin tallalla pelleillessä. Juu, ja mikään ei ole virittäessä rasittavampaa, kuin ahdas yläsatula. Tyttis katsoessaan soololovellisen akkarin mainosta Soundista: "Onks tossa säästetty kun siitä on otettu pala pois?" |
Aki 11.04.2006 12:27:09 | |
---|
Kyllä Graph-Techillä hyötyä saa vireen pysymiseen, mutta niin saa lyijykynälläkin. Graph-Techin soundi ei välttämättä oo mieleen, se on aika tumma. Sen sijaan saman firman TUSQ (Manmade ivory) on varsin oivaa materiaalia, ja usean soitinkorjaajan lempiaihio. Maksaa 8€. Tuo on siis synteettistä luuta, tasalaatuisempaa kuin oikea luu. Juuri pari päivää sitten korvasin erään straton Graph-Techin tuollaisella, ja hyveni. Mutta satulahan ei vaikuta soundiin eikä sustainiin kuin pelkästään vapailla kielillä. Että älä kovin isoa mullistusta odota. |
Fide 11.04.2006 12:38:28 | |
---|
Tietämättä sen paremmin asiasta luulisin tuosta satulasta olevan hyvinkin iloa kiinteänkin tallan kanssa. Samalla lailla kieli kuitenkin venyy bendatessa kuin tallalla pelleillessä. Ja jos satula bendatessa on liian ahdas ja/tai se ei luista tarpeeksi, niin voit olla varma, että vire ei pidä. Point taken... totta tuokin. ...mä oon vaan vissiin asennevammanen ennakoluuloilija noiden grafiti satuloiden kanssa =) Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
Cujo 11.04.2006 12:42:32 | |
---|
...mä oon vaan vissiin asennevammanen ennakoluuloilija noiden grafiti satuloiden kanssa =) Niin miekin. Tää on vissiin vähän taas psykoakustiikkaa, mutta jostain syystä ajatus luusatulasta on paljon hienomman kuuloinen (eli kitarakin kuulostaa paremmalta) kuin ajatus grafiittisatulasta :) Sillähän ei ole väliä kumpi oikeasti on parempi. Lähtisiköhän munakkaat saundit, jos tekisi satulan karhun siitinluusta? Joo, anteeksi :) No llores mi querida Dios nos vigila Agarrame, mi vida AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
Ekku01 11.04.2006 12:58:39 | |
---|
Hommasin tuossa taannoin Japanista tollasen Edwardsin Les Paul kopion (joka on muuten helvetin hyvä kitara, n. 700€ ja soi ainakin paremmin kuin Gibsonin studio Lespat) johon haluaisin vaihdattaa alkuperäisen muovisen yläsatulan tilalle luusta tai grafiitista tehdyn.. Kumpaa suosittelisitte? Grafiitti kuulemma on "ylivoimainen" verrattuna luuhun mitä tulee vireen pitämiseen ja vaikka ei olekaan ongelmia juuri ollut vireen pysymisen kanssa, niin eipä pieni parannus koskaan haitaksi ole siinäkään. Lähinnä kuitenki haen parannettua sustainia ja soinnin kirkkautta tohon muoviseen verrattuna. Kuka mahtaisi Turun alueella tehdä tälläistä asennustyötä suht halvalla, mutta laadukkaasti? Kuten Aki tuolla aiemmin jo sanoi: TUSQ. Itselläni on ollut monessa skebassa ko. satuloita ja mainiosti ovat virkaansa hoitaneet. Lisäksi luu kuluu kielten alla jotenkin niin, että siitä alkaa irrota "lastuja" ja pinnasta tulee vähitellen epätasaista tms. (tämä oli Oeschilta kuultua). Bonuksena vielä tietysti kaunis luonnonvalkoinen väri. Tavalliset grafiittisatulathan taitavat olla suurimmaksi osaksi tylsän mustia? Lock 'n Loll, will nevel die! |
monisto 11.04.2006 13:32:33 | |
---|
Kuka mahtaisi Turun alueella tehdä tälläistä asennustyötä suht halvalla, mutta laadukkaasti? Mä olen käyttänyt kitarat mm. satularempassa Kärnän Tapanilla Nahkurinpolulla, siis Musitecissä. Työn laadussa ei ole ollut moitteen sanaa. Tottahan se maksaa monta kymppiä, mutta ammattimiehillä on ammattimiesten liksat. "I shot a man in Reno just to watch him die" |