Aihe: Multiefektipedaalihärpättimistä 1 | |
---|---|
![]() 17.03.2006 12:41:01 | |
Moi. Sellasta ajattelin kysellä että tarkotukseni olisi ostaa joku multiefektihärpätin mutta en tiedä minkälaista. Vaihtoehtoina on käyny Pod XT live ja Boss GT-8. Boss ME-50 ois ehkä hyvä(?) vaihtoehto myös. XT Livessä hyvänä ominaisuutena on kaappimallinnukset ja GT-8:ssa taas on se että saa soolosydeemin päälle yhellä napin painalluksena (ainakin näin siis ymmärtääkseni). Minulla on entuudestaan Boss-ME 30 joka olisi muuten hyvä laite, mutta sen säröt on aika katastrofit ja pedaalia kun käyttää wahina niin se on koko ajan wahina. Itse en ole päässyt testaamaan noita laitteita vielä yhtään mutta olen lukenut kommentteja. Säröpuoli varmaankin on parasta antia XT Livessä mitä olen lukenut mutta onko se kuinka paljon parempi noita muita sitten? Onko sitten olemassa jotain pedaalia jolla saa soolo-sydeemin päälle eli jos soittaa komppia ja sit haluaa soitella sooloa ni se erottuis paremmin? Tässä tällaset kysymykset ainakin tällä erää.. For those who can't be without the music! | |
![]() 17.03.2006 13:27:43 (muokattu 17.03.2006 13:29:23) | |
Ensiksi kannattaa kartoittaa mitä efektejä todellisuudessa tarvitsee. Jos tarve on esim. hyvät perussoundit (eli hyvä clean, hyvä crunch ja hyvä särö), niin silloin kannattaa hankkia parempi vahvistin. Kaverilla on vahvistimena ihan asiallinen putkicombo jota ryydittää 4 erikseen ostettua pedaalia: Wah, overdrive, phaser ja delay. Jos tuntuu ettei overdrivellä boostaus ole oma juttu, niin siihenhän voi tilalle ostaa jonkun muun säröttäjän. Tietysti jos multimuljutin on SE juttu, niin tsekkaa ihmeessä käytetty GT-6. Siinä on hyvin pitkälle samat rojut kuin GT-8. Tietysti pieniä eroja on mutta pääpiirteittäin sama laite. Niitä liikkuu siinä 200-300e hujakoilla. Onko sitten olemassa jotain pedaalia jolla saa soolo-sydeemin päälle eli jos soittaa komppia ja sit haluaa soitella sooloa ni se erottuis paremmin? Tän homma nyt voi toteuttaa monella tavalla. Helpoiten se käy multiefektissä kuin efektissä siten, että jos siulla on rytmisoundi presetissä #1, niin kopioit sen preset #2 paikalle ja käyt nostamassa joko EQ:lla sen volumetasoa tai master volumea. Näin minä tein jo aikanaan Boss ME-8:n kanssa ja se nyt oli kuitenkin 10-15 vuotta vanha multiefekti. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake | |
![]() 17.03.2006 16:37:04 | |
Mulla on Zoom G...jotain. On tosi hyvä. Monia erillaisia säröjä kliineistä voxeista ja fendereistä yybermetalsuperextrahyper säröihin. Samassa on voluumi pedaali wah-waheja, noise-gate, reverbbejä, delaytä yms... Siinä on myäs rumpukone ja UBS-liitäntä. Kannattaa tutustua. Ostin jouluna ja vieläkin löydän kaikkea uutta. | |
![]() 18.03.2006 14:38:03 | |
XT Livessä hyvänä ominaisuutena on kaappimallinnukset ja GT-8:ssa taas on se että saa soolosydeemin päälle yhellä napin painalluksena (ainakin näin siis ymmärtääkseni). En tiedä soolosydeemeistä, mutta itse käytän Pod XT Livessä AMP-painiketta kompressorin kytkimenä. Eli soolon ajaksi painan kompuran päälle. Kompuraan voi sitten määritellä lyttäyksen lisäksi gainia, eli nostan tuolla volumea tarvittavan määrän. Toinen mahdollisuus on asettaa STOMP-nappulan taakse joku sopiva boosteri, vaikkapa tubescreamer. XT:tä voin lämpimästi kyllä suositella. Itseäni ainut vaivaamaan jäänyt seikka on se, että vehkeestä ei löydy efektilenkkiä, toisin kuin GT-8:sta. Mutta eipä moni tunnu nuota kaipaavan. | |
![]() 18.03.2006 15:00:02 | |
Vox Tonelab SE olisi minun valintani. GT-6:n aikoinaan omistin ja totesin lopulta, että mun Yamaha DG combo (johon siis GT-6:stakin vetelin) kuulosti paljon paremmalta ja oli huomattavasti helpompi käyttää. | |
![]() 18.03.2006 15:26:33 (muokattu 18.03.2006 15:27:00) | |
GT-6:n aikoinaan omistin ja totesin lopulta, että mun Yamaha DG combo (johon siis GT-6:stakin vetelin) kuulosti paljon paremmalta ja oli huomattavasti helpompi käyttää, jolloin olisi varmaan kannattanut kokeilla neljän kaapelin systeemiä, jossa käytät vahvaria preamppina ja käytössä kaikki GT-6:n herkut. | |
![]() 18.03.2006 15:40:12 | |
, jolloin olisi varmaan kannattanut kokeilla neljän kaapelin systeemiä, jossa käytät vahvaria preamppina ja käytössä kaikki GT-6:n herkut. No vähän turhaa, kun DG:sta kuitenkin irtoaa kaikki mitä itse tarvitsen. Ei mulla ollut oikein käyttöä kaikille härpättimille. Mulle kun efektiosastolta riittää delay ja reverb pitkälti... Kokeilin kyllä tuota 4-kaapelin juttuakin ja mielestäni GT-6 söi vahvarin soundia pahasti. Sama juttu putkicombon kanssa. | |
![]() 18.03.2006 17:41:07 | |
Kokeilin kyllä tuota 4-kaapelin juttuakin ja mielestäni GT-6 söi vahvarin soundia pahasti. Sama juttu putkicombon kanssa. Minunkin mielestäni söi soundia vaikka millä metodilla kytkis ja neuvoisinkin kaikkia pysymään kaukana kaikista gt sarjan efekteistä kun niistä ei saa hyvää soundia vaikka miten ruuvais. testaamani bossin pedaalitkin ovat olleet täyttä kuraa: ds-1, sd-1... | |
![]() 18.03.2006 17:51:35 | |
Makunsa kullakin. Itse olen ollut täysin tyytyväinen Bossin GT-8:aan. Kyllähän sitä sai aikansa opetella ruuvaamaan, mutta se maksaa itsensä takaisin. GT-6n ja GT-8n omistaneena täytyy sanoa, että 8 on reilu parannus. PA:n olen todennut parhaaksi äänentoistajaksi tuolle. | |
![]() 18.03.2006 18:50:30 (muokattu 18.03.2006 18:51:04) | |
Noi multiefektit on kyllä vaikeasäätöisiä. Itse olen nyt Podi XT:tä ruuvaillut jo kolmatta vuotta ja vielä tuntuu olevan tekemistä. On niin paljon valinnanvaraa ja säädettävää. Soittaakos muuten Opethin jätkät noilla Bossin GT-efekteillä? Vai ottavatko säröt vahvarista? | |
![]() 18.03.2006 18:50:35 | |
Makunsa kullakin. Itse olen ollut täysin tyytyväinen Bossin GT-8:aan. Kyllähän sitä sai aikansa opetella ruuvaamaan, mutta se maksaa itsensä takaisin. GT-6n ja GT-8n omistaneena täytyy sanoa, että 8 on reilu parannus. PA:n olen todennut parhaaksi äänentoistajaksi tuolle. komppaan täysin tätä | |
![]() 18.03.2006 21:05:03 | |
, jolloin olisi varmaan kannattanut kokeilla neljän kaapelin systeemiä, jossa käytät vahvaria preamppina ja käytössä kaikki GT-6:n herkut. neljän kaapelin systeemiä? For those who can't be without the music! | |
![]() 18.03.2006 21:15:49 (muokattu 18.03.2006 21:16:27) | |
neljän kaapelin systeemiä? http://www.bossgtcentral.com/module … e=Content&pa=showpage&pid=1 eli vahvistimen etuaste bossin efektiluupissa | |
![]() 19.03.2006 11:29:15 | |
Juu, monesti olen itsekin tuohon ruuvaamiseen melkein kyllästynyt. Boss:n gt-sarjahan on säätäjien paratiisi:) Olen testaillut tuota 4:n piuhan systeemiä, sekä Engl:n Thunderin kanssa että Randallin RG50TC:n kanssa. Myös eri kitarakaiuttimilla testailtu. Aina on palattu siihen PA:han. Todettakoon(vaikka mitätön maineeni menee), että pidän viimeisestä vaihtoehdosta enemmän kuin suoraan noihin em. putkareihin soittelusta. Tällä hetkellä GT:n loopissa on L6 Ubermetal ja Damage Controllin Demonizer. Niistäkin olen todennut, etteivät ole säröosastolla selkeästi parempia kuin GT8 päristinmallinnukset, mutta tuovat vaihtelua. Viisain vaihtoehto olisi vetää vaan GT:llä suoraan kunnon PA-aktiiveihin, eikä näihin Behkun puolivillaisiin:) Maksavat vain helvatasti. | |
![]() 19.03.2006 17:38:57 | |
Mitä mieltä ollaan korgin ax1500g stä? Oon juuri semmosen hankkinu, en juurikaan oo muuta tehny ku kokeillu efektit läpi ja lukenu manuaalia pikkusen...mut oisko kellää mitään vinkkejä etc. joita ei manuaalissa oo? | |
![]() 23.03.2006 20:35:14 | |
http://www.mikseri.net/miracless ja listalta eka biisi "Unnamed Excitements" on juuri valmistunut demopätkä GT-8:lla nauhoitettuna. Särömallinnuksena käytetty MetalZonea. Sieltä kuuntelemaan, minkälaisia soundeja tuosta laatikosta saa aikaiseksi suoraan äänikorttiin äänittelystä. Joitain äänentasomokia vielä löytyy, mutta siksipä se onkin "demo" vasta :) | |
![]() 23.03.2006 23:02:04 | |
Mitä mieltä ollaan korgin ax1500g stä? Oon juuri semmosen hankkinu, en juurikaan oo muuta tehny ku kokeillu efektit läpi ja lukenu manuaalia pikkusen...mut oisko kellää mitään vinkkejä etc. joita ei manuaalissa oo? Mulla on korgin ax1000g joka on käytännössä melkein sama kuin toi1500nen ja se on hyvä. Mutta sitten mulla on myös VOX Tonelab SE ja sehän perustuu tolle korgin REMS tekniikalle ja soundaa sika hyvältä. Sitäpä siis suosittelisin.... Niin mulla toi "4-piuhan-systeemi" tonelabissa eli marsun pre amppi on tonelabin Loop/insert pistessä. Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa..... | |
![]() 26.03.2006 16:12:13 | |
Digitech gnx4:sta olen käyttänyt toista vuotta ja alan pikkuhiljaa kallistumaan jo erillisiin efekteihin ja pedalboardiin sen vuoksi, kun näissä multiefekti-hässäköissä on jotain mistä et pidä, ei sitä siitä voi vaihtaa. eikä ne soundit ole erillisten boxien veroisia. Varsinkin pienissä laitoksissa käyttökin on hankalaa. Sama myös vikojen suhteen, jos jokin mättää on koko laitos p*ska. Erillisillä vermeillä saa just sitä mitä itse haluaa, mutta onhan se multiefekti yleensä huomattavasti halvempi hankinta, kuin sarja vastaavia erillisiä efektejä. METALLINJANOISILLE VELJILLE: www.mikseri.net/johnnymichael | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)