Aihe: Muutama sana Matti Nevalaisesta
1 2 3 4 58 9 10 11 12
kimurantti1
05.03.2006 18:39:07 (muokattu 05.03.2006 20:16:40)
Minulla ei ole tapana puhua pahaa ihmisistä joten yritän kertoa niin objektiivisesti kuin pystyn vain sen mitä on oikeasti tapahtunut. Tässä on kaksi eri konfliktia joista pitkän harkinnan jälkeen tekstini kirjoitan.

Kävin keskustelemassa Matti Nevalaisen kanssa 7-kielisen kitaran teettämisestä noin vuosi takaperin. Pitkän harkinnan jälkeen sovimme speksit, jätin tilauksen ja maksoin käsirahan. Kun bodya maalattiin menin pajalle katsomaan, ja hän kysyi olisinko halukas tulemaan töihin kesällä. Palkaksi saisin Flying Finn-kitaran, joka oli määrä valmistaa sinä aikana kun olin töissä. Vastasin saman tien, että ehdottomasti tulen. Nyt minulle oli tulossa sekä custom 7-kielinen että Flying Finn.

Kun custom-kitara vihdoin monta kuukautta myöhässä valmistui, vein kitaran kotiin testattavaksi. Kielet särisivät aivan kohtuuttomasti, soitettavuus oli mitä oli ja paksu h-kieli ei soinut niin kuin kitaran kielen pitäisi. En ottanut asiaa liian vakavasti koska juuri valmistuneen kitaran säätöjen kestää tietenkin vähän aikaa asettua. Kitara kävi Nevalaisella säädettävänä kolme kertaa, eikä lopputulos ollut paljoakaan parempi. Totta puhuen vireisyydessäkin oli hieman parantamisen varaa.

Lyhyen harkinnan jälkeen kerroin Nevalaiselle, että kitara on aivan ala-arvoinen sekä soitettavuudeltaan että soinniltaan enkä voi hyväksyä sitä. Nyt oltiin elokuun lopulla jolloin lopetin työni, eikä Nevalainen ollut aloittanutkaan Flying Finnin tekemistä. En ollut vielä maksanut loppuosaa custom- kitarasta ja Nevalainen luonnollisesti pettyneen kuuloisena sanoi maksavansa käsirahan takaisin. Palautin kitaran, keskustelimme asiasta ja löimme kättä päälle, että tämän takaiskun jälkeenkin voimme tehdä yhteistyötä. Nevalainen sanoi alkavansa valmistamaan Flying Finn-kitaraa.

Parin kuukauden päästä soitin kysyäkseni missä vaiheessa Flying Finn on, ja miksi hän ei ole vielä laittanut käsirahaa tililleni. Nevalainen sanoi, että ei ole aloittanutkaan ja aikoo antaa minulle työpalkaksi tämän epäonnistuneen 7-kielisen. Sanoin, että näin ei sovittu ja asiasta pitää puhua. Nevalainen vastasi, että tässä ei ole mitään puhuttavaa ja löi luurin korvaan. Muutaman kerran yritin tuloksetta soittaa takaisin ja lopuksi lähetin viestin, jossa ilmoitin päivämäärän ja ajan jolloin tulen liikkeelle neuvottelemaan. Nevalainen vastasi viestiin vähän ajan päästä ja saimme ajan sovittua.

Menin liikkeelle sopimanamme ajankohtana. Keskustelun alussa Nevalainen yritti kieltää että kitara on susi, mutta ehdotettuani että arvioittaisimme sen jollakin toisella kitaranrakentajalla hän perääntyi. Loppujen lopuksi pääsimme tulokseen, että hän valmistaa Flying Finn-kitaran tammikuun 2006 loppuun mennessä. Hän ehdotti, että kitaraan ei tulisi minun valitsemiani speksejä niin kuin alunperin sovittiin, vaan hän tekisi perus Flying Finnin. Tämän kompromissin hyväksyin. Käsirahasta hän antoi puolet saman tien takaisin ja sanoi laittavansa toisen puolen joulukuun loppuun mennessä tililleni. Asian piti olla tällä selvä.

Yritin tämän jälkeen toista kymmentä kertaa soittaa Nevalaiselle ja lähetin teksiviestin enkä saanut mitään vastausta. Menin käymään liikkeellä sopiakseni speksit (ne mihin sain vaikuttaa) ja kysyäkseni, että onko tässä joku ongelma. Nevalainen menetti malttinsa ja huusi kaikenlaista jonka viimeisenä hyväntahdoneleenä päätän sensuroida. Hetken aikaa tilannetta rauhoiteltuani pääsimme kuitenkin asialliseen keskusteluun kitaran spekseistä ja Nevalainen sanoi, että kitara myöhästyisi korkeintaan 4-5 päivällä. Hän oli myös erittäin kiitollinen, että en ollut "kohtuuttomasti" vaatimassa heti loppua käsirahaa takaisin. Kun ehdotin kirjallisen sopimuksen tekemistä, hän kieltäytyi sanoen: "Etkö sinä luota miehen sanaan?" Ajattelin että kärsivällisyys olisi valttia, eikä kirjallista sopimusta tehty.

14 helmikuuta, viiden päivän, noin kymmenen puhelun ja kolmen tekstiviestin jälkeen sain Nevalaisen kiinni. Hän kertoi laittaneensa lopun käsirahan tililleni ja että Flying Finn valmistuu ensi viikon perjantaihin (24.2) mennessä. 24 helmikuuta Nevalainen lähetti viestin jossa sanoi, että kitara ei ole valmis, palataan asiaan ensi viikon alussa. 3.3 perjantaina soitin Nevalaiselle ja hän sanoi olleensa sairaslomalla ja soittavansa kun kitara on valmis. Kysyin, että mitä tämä tarkoittaa. Nevalainen huusi ja kiroili puhelimeen jonka jälkeen hän katkaisi puhelun. Samana päivänä otin yhteyden oikeusaputoimistoon ja varasin ajan. Olen myös ollut yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja vastaus oli yksiselitteisesti se, että Suomen laki on minun puolellani. Pyydän oikeusavustajaa lähettämään Nevalaiselle haasteen ja jää nähtäväksi miten hän tähän reagoi. Tätä kirjoittaessani kuitenkin vilpittömästi toivon, että virallisiin oikeustoimiin asti ei tarvitse mennä.

-Kim Wirzenius

Edit: Sen verran vielä, että KUN minä tuon Flying Finnin vihdoin saan, niin en periaatteesta halua soittaa sillä minuuttiakaan vaan mitä todennäköisimmin se päätyy torille.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
meitu
05.03.2006 18:49:23

Jos asiakaspalvelualalle lähtee niin pitäisi tosiaan osata käyttäytyä ja pitää sopimuksista kiinni. Plussaa kirjoittajalle ja haaste Nevalaiselle.
Ne jotka soittaa ne tietää
askomiko
05.03.2006 18:49:49 (muokattu 05.03.2006 18:52:32)
Ihan *erseestä tuommoinen. Mennään vetää sitä kaveria nekkuun.

Jep, näitä asiallisia kommentteja varmaan haettiinkin. No, tämä on tietysti vain toinen puoli tarinasta. Varsin ikäviä sattumuksia. Osoittaa taas kirjallisen sopimuksen hyötyjä, vaikkei semmoista kehtaisi vaatia, "oon mä niin kiltti".

En ihan vielä lähtisi lynkkaamaan ketään, ja miettisin myös tarkkaan onko tämä kirjoitus hyödyllinen asialle.
Tahdon bändiisi soittamaan. "Ei oo tosi miten paljon rahanmeno vaikeuttaa rikastumista!"
Härski
05.03.2006 18:52:13 (muokattu 05.03.2006 18:53:08)
Mä olen aina kuvitellut, että Nevalainen olisi viimeinen mies, joka tuolla tavalla käyttäytyisi.. tässä tapauksessa ottaen huomioon kesätyöt ym. asiat. Todella, todella surullista toimintaa.
kimurantti1
05.03.2006 19:05:23 (muokattu 05.03.2006 19:54:53)
No, tämä on tietysti vain toinen puoli tarinasta.

Toki näin.

Osoittaa taas kirjallisen sopimuksen hyötyjä, vaikkei semmoista kehtaisi vaatia, "oon mä niin kiltti".

Jep, mutta milläs teet kirjallisen sopimuksen jos toinen osapuoli ei suostu sellaista allekirjoittamaan.

En ihan vielä lähtisi lynkkaamaan ketään, ja miettisin myös tarkkaan onko tämä kirjoitus hyödyllinen asialle.

Tämä kirjoitus ei todennäköisesti millään tavalla asiaani edistä. Katson kuitenkin, että tällaisen tapahtuessa asiasta ei pidä vaieta. Taannoin oli kirjoitus Landolan kyseenalaisesta toiminnasta. Tämä eroaa siinä, että kritiikki kohdistuu yksityistä toimijaa eikä firmaa kohtaan. Ymmärrän asian, ja olenkin harkinnut tekstin julkaisemista viikon ajan. Niin kun sanoin, yritin kirjoittaa ujuttamatta loanheittoa tekstiin ja vain sen mitä on oikeasti tapahtunut. Ihmiset vetäkööt siitä johtopäätöksensä. Toki jokaisen on hyvä käyttää kirjoittamani teksti tehokkaan suodattimen läpi. Vastaan myös kaikista seurauksista joita tekstini voi aiheuttaa.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Abgrund
05.03.2006 19:13:08
Mutta miten asiaan voidaan puuttua lain voimin, jos teillä ei ole mustaa valkoisella? Nevalainenhan voi kieltää koko jutun, eikä kenelläkään ole todisteita häntä vastaan.
Take a look at the guy!
kimurantti1
05.03.2006 19:16:09 (muokattu 05.03.2006 19:18:55)
Abgrund:
Mutta miten asiaan voidaan puuttua lain voimin, jos teillä ei ole mustaa valkoisella? Nevalainenhan voi kieltää koko jutun, eikä kenelläkään ole todisteita häntä vastaan.

Sekä työaikani että palkkalupauksen on todistanut monta henkilöä joihin voin ottaa yhteyden jos Nevalainen vielä lähtee kieltämään asiaa.

Pluto:
mä luulin että Nevalainen on Negativen oma kitarantekijä.

Sarkasmia? :) On Nevalainen tenyt kitaroita mm. Micky Moodille, Heikki Silvennoiselle jne. Ja hyviä kitaroita ovatkin. Valitettavasti tuo 7-kielinen ei onnistunut yhtä hyvin ja siitä tämä koko juttu lähti.
Spike
05.03.2006 19:18:04
Jos yksityisyrittäjällä menee huonosti, saattaa se heijastua juuri tuolla tavoin. Veikkaan, että jotain tällaista takana.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
McNulty
05.03.2006 19:21:38 (muokattu 05.03.2006 19:21:49)
Suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinen sopimus, vieläpä jos kimurantilla on todistaja.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
kimurantti1
05.03.2006 19:22:55 (muokattu 05.03.2006 19:44:52)
Spike:
Jos yksityisyrittäjällä menee huonosti, saattaa se heijastua juuri tuolla tavoin. Veikkaan, että jotain tällaista takana.

Kahden ja puolen kuukauden töiden jälkeen sain käsityksen ettei kovin huonosti mene. Miehellä on töitä niin paljon kuin hän itse vain jaksaa ottaa. Kaipa se kertoo jotain työn laadusta. Hänkin on ihminen ja teki virheen, mutta en olisi arvannut että tähän mennään. Työaikana Nevalainen vaikutti todella mukavalta periaatteen mieheltä. Vaikka haluasin, en voi enää sanoa niin.

Bonecrusher:
Suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinen sopimus, vieläpä jos kimurantilla on todistaja.

Näin.
Imper
05.03.2006 19:25:06

Aika surullinen ja outo tapaus!

Itsekin olen Nevalaisen kanssa asioinnut ja hommasta on jäännyt kyllä niin hyvä maku, että tekisi mielli olla uskomatta noi sinun kokemukseksi.

Itse siis asioin Nevalaisella viime syksyn aikana.

Minulle jäi Nevalaisesta nopea ja luotettava kuva, ja homma hoitui yli odotusteni ja vielä edullisemmin kun aluksi oli puhuttu.
Everyone is a per-son
Super-Jari
05.03.2006 19:25:27
Hyvä että tallaiset asiat otetaan puheeksi jo sen vuoksi että rakennuttajat tietävät vaihtoehdoista jotain muutakin kuin nimen ja hinnan. Tämä ei varmasti toimi kovin hyvänä mainoksena soitinrakentajalle, mutta sitä saa mitä tilaa.
Ocean Boulevard
05.03.2006 19:26:57

Suullista sopimusta voi tosiaan olla vaikea näyttää toteen. Periaate kuitenkin on, että suullinen sopimus velvoittaa yhtä paljon kuin kirjallinen.
Jani The Rock
05.03.2006 19:28:01

Hyvä että tallaiset asiat otetaan puheeksi jo sen vuoksi että rakennuttajat tietävät vaihtoehdoista jotain muutakin kuin nimen ja hinnan. Tämä ei varmasti toimi kovin hyvänä mainoksena soitinrakentajalle, mutta sitä saa mitä tilaa.

Näin tää menee. Piirit ei oo Suomessa niin isot, että kellään olis varaa tollaseen perseilyyn.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
kimurantti1
05.03.2006 19:28:52 (muokattu 05.03.2006 19:32:41)
Minulle jäi Nevalaisesta nopea ja luotettava kuva, ja homma hoitui yli odotusteni ja vielä edullisemmin kun aluksi oli puhuttu.

Näin yleensä tapahtui kun olin töissä hänellä, palvelusta ei voinut valittaa. Niin kuin kirjoituksestani voi lukea, olin pitkään sinisilmäinen koko asialle syystä, että mielestäni meistä tuli ihan hyviä tuttuja työaikana enkä halunnut uskoa Nevalaisesta tällaista.
Ukko
05.03.2006 19:29:43

On. Ikävä kyllä sitä ei moni tiedosta.
Super-Jari
05.03.2006 19:31:15
Näin tää menee. Piirit ei oo Suomessa niin isot, että kellään olis varaa tollaseen perseilyyn.

Ja lienee vieläpä sellainen ala muutekin että se kerran menetetty maine on vaikea saada takaisin.
Mrezzye
05.03.2006 19:38:05

Ja lienee vieläpä sellainen ala muutekin että se kerran menetetty maine on vaikea saada takaisin.

Ja yksikin "hölmöily" usein riittää.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Les Fender
05.03.2006 19:52:36
Harmi, toivottavasti asiat järjestyy. Mukava mies, itsekkin asiakkaana olen ollut. Tosin aikaa on vierähtänyt parikymmentä vuotta. Joskus asiat menee persiilleen. Ymmärrystä puolin ja toisin toivottavasti riittää.
"Living is easy with eyes closed!"
Lancelot
05.03.2006 19:54:51
Niin mukavalta mieheltä vaikutti ku kävin tos joulukuun tienoilla vaihdattamassa mikit skebaan, vai oli vain joulumieltä? Ei vaan, ihan asiallinen ukko tuntui olevan mut aika harmillinen tapaus kyllä tämä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)