Aihe: Charvel 475DLX vaihtoon=> floikaton kitara tilalle
1
Diabolicum
21.02.2006 11:24:36

Pitemmän aikaa on jo himottanut hankkia floikaton kitara (ts. kitara jossa ei vibraa ollenkaan) ja olen miettinyt esim seuraavanlaisia. Soittotyylistäni johtuen (pidän kitaraa suht korkealla) pitäisi bodyn olla tuollaista PRS/Music man-suuntaa.
Musiikkityyli likkuu tuolla Opeth,Dream Theater => Rankka Trash/Metalli

Ibanezin SZ520QM

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177950.html

P.S. tuolla torilla on muuten tuo Charveli tarjolla,joten tsekatkaa jos kiinnostaa
Se riippuu kastikkeesta....
Werde
21.02.2006 12:03:41
Ibanezin SZ520QM

Kerran on tuollaista tullut musiikkiliikkeessä näperrettyä. Huomioita:

- Paksuhko kaula, muttei haitaksi asti
- Työn jälki todella hyvää
- Helmiäis_nauha_merkit bindauksessa eivät oikein erottuneeet
- Tällainen on pakko saada joskus
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
dropD
21.02.2006 12:17:15 (muokattu 21.02.2006 12:18:56)

Mainio kitara tuo ibanez. Kaulaliitos ainakin omaan käteen todella miellyttävä. Orggis tallamikki ei minua juuri säväyttänyt, vaan vaihdoin tilalle SD Distortionin. Sen jälkeen tuo on viihtynyt kädessä lespaa useammin. Lähinnä tosin miellyttävän soittotuntumansa takia. Kyllä lespasta löytyy edelleen karvan verran enemmän syvyyttä soundista.
McNulty
21.02.2006 14:02:15
Minä haluaisin ostaa tuon Charvelin suoraan rahalla...
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
mhaarala
21.02.2006 16:52:18
Hiton hienon näköinen Charvel tuo...
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Ville.K
21.02.2006 17:28:36

Hienon näköinen Charvel tuo...
Häh?!? Sanoksä jotain?
Mika_K
21.02.2006 17:36:48
Nätti Charveli, ei voi muuta sanoa ... siis mansikka. :)

Onko toi väritys muuten "See Thru Red" ?.
Diabolicum
22.02.2006 11:52:54 (muokattu 22.02.2006 12:31:09)

Nätti Charveli, ei voi muuta sanoa ... siis mansikka. :)

Onko toi väritys muuten "See Thru Red" ?.

"See thru" tai sitten "flame top"-en muista kumpiko...

Ny tarttis todellakin käyttökokemustietoa seuraavasta: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_sz520qmgab_prodinfo.html (kaikki kolme mallia QMGAB / TKS / DAS )

Eräs epätoivoinen :) teki ihan kiinnostavan tarjouksen Charvelista ja mietintä on nyt päällä myydäkkö pois ja ostaa tuollainen Iba tilalle.

Toinen vaihto ehto olis: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177950.html

Kattelin myös noita Brian Moore:ja ja Music Man:eja, mutta rajut on hinnat....
Mika_K
22.02.2006 14:18:40
"See thru" tai sitten "flame top"-en muista kumpiko...

Eräs epätoivoinen :) teki ihan kiinnostavan tarjouksen Charvelista ja mietintä on nyt päällä myydäkkö pois ja ostaa tuollainen Iba tilalle.

OK. Mulla on kans 475 DLX "See Thru Red" ... saman näköinen muuten mut lankun reunat on maalattu umpeen, vrt. "sunburst".

Toivottavasti saat hyvän hinnan jos myyt. Itse en moista myisi ... on sen verran hyvät puut noissa härveleissä ... istuvat, kelvottomat, mun lapaseen tosi hyvin. Jos olis juomatonta rahaa, nii tekisin tuosta tarjouksen. :)

-M-
McNulty
23.02.2006 02:30:56
Ny tarttis todellakin käyttökokemustietoa seuraavasta: http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_sz520qmgab_prodinfo.html (kaikki kolme mallia QMGAB / TKS / DAS )

Koitetaanpa antaa neutraalia ja tasapuolista arviota tästä SZ520-mallista. Itse olen testannut tätä Amber-värityksellä olevaa sekä sitä sinistä yksilöä paikallisessa musaliikkeessä. Viimeistely oli kummassakin erinomainen. Kaulaliitos on hyvä ja kaula muutenkin tuntui meikäläisen kouraan hyvältä. Non-electric soittelua harrastin ensimmäiset 10min ja kitara soi ihan asiallisesti "akustisesti". Kielethän siinä oli jotkut vakiot mitä tehtaalla ovat keksineet laittaa, mutta kitara tuntui syliin varsin pätevältä työkalulta. Minulla ei ainakaan tullut siinä vaiheessa mieleen valittaa mistään seikasta ko. skebassa. Ei ollut kaulapainoinen, piti vireen, viimeistely oli jees jne.

Tämän jälkeen kytkin skeban kiinni Krankin Rev.1 nuppiin kera Krank 4x12" kaapin jota tyypittelin siinä samalla. Ensimmäisenä oli tietysti kauhea hinku päästä kokeilemaan Krankin kuuluisia säröjä ja Ibanez/Duncan-mikit toimivat sillä osastolla vallan mainiosti. Eivät lainkaan tukkoiset/tuhnut, tietysti tallamikin olisin odottanut olevan hieman jykevämmän kuuloinen ihan flat-asetuksien kera. Se jäi vähän ohueksi, mutta sen toki pystyi paikkaamaan vahvistimen EQ:lla avaten hieman lisää bass-potikkaa. Kaulamikki oli todella läskin kuuloinen, tuhti... sellainen millä oli hyvä vetää blues-rosot ja kermaiset leadit. Mikeissä ei kummemmin mitään hurinoita joten elektroniikka vaikutti kyllä todella pätevältä kaiken kaikkiaan.

Kitarassa oli loistava sustain... veti vertoja jopa omalle LP Stanulle mitä nyt kuulomuistista silloin arvioin. Kyllä vain mahonkirunko, liimakaula ja asteen kuumemmat mikit toimivat hienosti.

*skipataan tässä vaiheessa muut Krank-säröjen tyypittelyt ja siirrytään clean-osastolle*

Eli niinhän siinä kävi kuten vähän säröjen perusteella pelkäsin. Tallamikki on auttamatta ohut ja soundiltaan turhan "ping" puhtailla soitteluun. Toisaalta taas, eipä tuo Krankin puhdas kanava nyt maailman paras ole, mutta kuitenkin. Kaulamikki sen sijaan toimi moitteetta juuri kuten halusinkin. Pehmeä, pyöreä, lämmin. Hyvä! Eikä mitään hurinoita ilmennyt puhtaillakaan (obviously?!?). Eli puhtaiden soundien kera olisin toivonut tallamikiltä jotain ihan muuta, mutta säröillä se toimi. Kaulamikki oli ehdottomasti tasapainoisempi niin puhtailla kuin säröilläkin.

Mikkikytkin oli näppärä, potikoiden asettelu hyvä (niihin pääsi nopeasti käsiksi mutta eivät olleet tiellä). Testin aika huomasin että satula oli viilattu hieman liian "naftiksi" D ja G-kielille. Pientä virehäikkää oli useamman bendauksen jälkeen, mutta tuollainen hoituu nopeasti kuntoon. Muistutan jälleen että kitarassa oli tehdaskielet.

Näin on :) Olen kyllä jäävi vastaamaan tuohon "pitäisikö myydä"-kysymykseen, mutta pitäisi! :)

Toinen vaihto ehto olis: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177950.html

Muuten hyvä, mutta tallasta miinusta. Yksinkertaisesti tuo kiinteä wraparound-talla ei salli tallapalojen siirtelyä lainkaan, koska niitä ei ole. Intonaation kanssa voi tulla ongelmia ja etenkin sen säätämisen, sillä tuota tallaa ei kauheasti säädetä. Muuten kyllä varsin asiallisia soittimia nämä PRS SE:t. Tietysti jos oikein odotella haluat, niin loppukesästä on tulossa SE Custom ja SE Singlecut (toinen tuleminen). Elikäs tällaiset:

http://prsguitars.com/showcase/current/secustom.html
http://prsguitars.com/showcase/current/sesinglecut.html

PS. mutta ihmettelen edelleen tuota PRS:n tallaratkaisua. Ilmeisesti se intonaatio on passeli 9-42 kielisetille, mutta entäs jos sinne heittää vaikka 11-52 setin? Mene ja tiedä...

Kattelin myös noita Brian Moore:ja ja Music Man:eja, mutta rajut on hinnat....

OLP valmistaa Musareita lisenssillä. Eivät vain ole kauhean loistavia pelejä mitä vastaan on tullut. Yksilöitä tietysti, mutta sikana säkissä en uskaltaisi tilata. Ibanez SZ520:n uskaltaisin... sen verran tasalaatuista tavaraa sieltä puskee että harvemmin niissä kovin suuria eroja on.
Diabolicum
23.02.2006 14:22:11

Luunmurskaajalle kiitos arviosta.
Pitää yrittää löytää täältä Rovaniemeltä tollainen Iba jos pääsis testaileen.
Se on vain se tunnearvo joka tuossa Charvelissa jyrää,joka tekee myynnistä niiiiin vaikeaa.....ja onhan se helevetin hyvä kitara siitähän ei pääse mihinkään...Ja nätti :)
mhaarala
23.02.2006 17:13:40 (muokattu 23.02.2006 17:18:18)
No jos minä olisin valitsemassa niin luultavasti yrittäisin vain säästää sen rahan minkä SZ vaatii.. niitä saa kuitenkin käytettynäkin tosi edullisesti. Omasta Charvelista en meinaa luopua ikuna, on se sen verran kiva laite.. :)

...ja maksoi sen remontointikin pikkusen... mutta tulipahan sellainen kuin halusin.. :P
sunder
23.02.2006 17:36:01
Jeps, SZ520QM:n omistajana en ole keksinyt siitä pahaa sanottavaa. Hienon näköinen, hyvä sustain, hyvä kaulaliitos, hyvä viimeistely. Mikeistä en osaa sanoa paljoa, mutta cleaneista sen verran, että mikkivalitsin keskiasennossa (humbuckereiden sisemmät kelat valittuna?) saan mieleiseni saundin. Mikkivalitsin ei ole ehkä parhaassa paikassa ja on uutena jäykkä, potikoiden sijoittelu on hyvä. Kaula on paksuhko ja lakattu. Tuo lakka häiritsi alussa, mutta nihkeys katosi nopeasti.

Mitähän vielä... Jos floikallisesta olet tuohon siirtymässä, niin tallan korkeuteen saattaa mennä hetki totutellessa. On kyllä hintansa väärti, itse maksoin keväällä 445e.
McNulty
23.02.2006 17:49:36
Tuosta SZ520-mallista vielä sen verran, että niissä on 25.1" skaala. Ei siis (hai) 25.5" tai 24.75" kuten normaalisti. Tuo on mielestäni hyvä kompromissi. Ei liian napakka, mutta ei liian löysäkään tatsi. Toimii hyvin myös alavireissä (esim. D ja Eb).
Mika_K
23.02.2006 20:48:01
No jos minä olisin valitsemassa niin luultavasti yrittäisin vain säästää sen rahan minkä SZ vaatii.. niitä saa kuitenkin käytettynäkin tosi edullisesti. Omasta Charvelista en meinaa luopua ikuna, on se sen verran kiva laite.. :)

...ja maksoi sen remontointikin pikkusen... mutta tulipahan sellainen kuin halusin.. :P

Komppaan ...

-M-
Diabolicum
24.02.2006 10:32:14

Minkälaista remonttia teit härvelilles? Miettiny olen jos tuon omankin laittais ykköskuntoon; nauhat pitäis hioa ja intonaatio säätää.
mhaarala
24.02.2006 11:38:28
No sain bändikaverilta tuon Charvelin, hän oli ostanut sen joltain kaveriltaan satasella. Murtoveikko oli mennyt treenikämppään ja mäiskäissyt kitaran seinään, jälki oli sen mukaista:

http://sitruuna.unk.fi/charvel/DSC01414.JPG

http://sitruuna.unk.fi/charvel/DSC01413.JPG

Hioin tuosta maalit pois, alta paljastui hieno lehmusrunko. Siinä vaiheessa olin löytänyt vanhalle LTD MMV-SN:lle ostajan, joten alkoi tulla kiire saada kitara kondikseen. Joten siinä vaiheessa vein romut soitinrakentajalle (Tapani Kärnä), pyysin häntä tekemään uuden pintakäsittelyn, kokoonpanon ja säätämisen. Parin tallan osan lisäksi piti uusia yksi mikki (J-200, tuli Fenderiltä viikossa), sekä mikkikytkin joka oli Kärnän mukaan huonolaatuinen ja kulunut. Runkoon tuli sen verran muutosta että tuon keskimmäisen potikan jätin kokonaan pois, se kun olisi ollut vain tiellä. Tone-potikkaa ei siis kitarassa ole lainkaan, en ole koskaan sitä tarvinnut mihinkään... Kitarasta tuli tuollainen mitä omakuvassa näkyy ja mitä enemmän sillä soitan, sitä enemmän siitä pidän. :)

Lisää kuvatuksia korjatusta vehkeestä voi katsella täältä...

http://sitruuna.unk.fi/charvel/korjattu/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)