Jesus_Plastica 01.02.2006 16:17:38 | |
---|
Eli kummin päin se nyt sitten tulisi asentaa? Omaan kitaraan se asennettiin niin että säätöruuvit tuli kaulan puolelle, mutta esim. Ibanezin JP modelissa säätöruuvit on lähempänä tallaa. |
tommiot 01.02.2006 16:24:42 | |
---|
Eihän se ole kuin ulkonäkökysymys. Laita niin kuin näyttää kivemmalta. |
oiva tumpeloinen 01.02.2006 17:07:10 | |
---|
Eihän se ole kuin ulkonäkökysymys. Laita niin kuin näyttää kivemmalta. Nyt saattaapi olla puuta heinää, mutta mun muistaakseni sillä on jotain tekemistä soundin kannalta. Ja tuskinpa Dimarzion sivujen kytkiksissä olisi piirretty mikkejä kuvaan eripäin, jos sillä ei olisi mitään merkitystä. Linkki kytkiksen kuvaan: http://www.dimarzio.com/media/diagrams/C.pdf Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. |
fox 01.02.2006 17:36:11 | |
---|
Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Jos ei nimenomaan kytkiksessä/asennusohjeissa ole sanottu kumminpäin pitäs mikki laittaa, niin ei sillä oo väliä.. Joku tykkää vaan säädettävien naparuuvien sijainnista eri kohdassa soivaa kieltä, kyllä sillä pystyy ehkä hivenen vaikuttamaan sointiin.. Asia erikseen on sitte sellaiset "tehomikit" kuten DiMarzion X2N, jossa ne magneetit on työstetty kielten vetämisen estämiseks ja tasapainottamaan muutenkin magneettikenttää.. Eipä niillä säädettävillä naparuuveilla humbuckerin keksijän Seth Loverin muisteluksien mukaan ollu isommin merkitystä, mutta markkinointiosasto halusi siihenkin säätömahdollisuuden.. Ja missään nimessä ei se mikki mene rikki, kääntää sitten jos siltä tuntuu ja johdossa on varaa... ;) |
Explorer 01.02.2006 18:01:51 | |
---|
Eli kummin päin se nyt sitten tulisi asentaa? Omaan kitaraan se asennettiin niin että säätöruuvit tuli kaulan puolelle, mutta esim. Ibanezin JP modelissa säätöruuvit on lähempänä tallaa. Normaali tapa on niin päin että ruuvit on kaulan puolella, kuten yleensäkin. JPM:ssä on John Petruccin erikoiskytkentä, jossa kuuluu mukaan tuo kaulamikin kääntäminen. |
McNulty 01.02.2006 18:05:11 | |
---|
Jos Air Nortonin laittaa tallamikiksi, niin säädettävät navat tallan puolelle. Jos taas Air Norton tulee kaulamikiksi, niin säädettävät navat kaulan puolelle. Mikään ei estä kiepsauttamasta mikkiä ympäri. Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja... se mikä soundaa omasta mielestään parhaalta = se ratkaisu kannattaa ottaa käyttöön. Oli se sitten kuinka dorkaa tai nerokasta muiden mielestä... Itse pistän vaikka LVI-teippiä mikin ympärille ja pulttaan sen kiinni kitaran takapuolelle jos se parantaa soundia :) Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten! While you talk the talk, I walk the walk! |
MarkoA 01.02.2006 18:10:41 | |
---|
Eipä niillä säädettävillä naparuuveilla humbuckerin keksijän Seth Loverin muisteluksien mukaan ollu isommin merkitystä, mutta markkinointiosasto halusi siihenkin säätömahdollisuuden.. Hei, stoppia tähän ;) Kokeilkaapas, jos on kitarassa vaihe/vastavaihe kytkin humpparille laskea mikkiä alas eli kauas kielistä. Sitten kun ruuvaa ruuvit ulos siihen normaaliin mikkikorkeuteen (1,5 - 2mm kielistä mulla) tällä saa hieman eloa hommaan. Muutenhan tuo samassa vastavaihe soundi on niin ohut ettei sitä voi edes käyttää. Muutenkin, tällä voi hieman värittää soundia kun laskee mikin ja nostaa ruuveja. Ilmeisesti kelojen välinen soundiero hieman korostuu ja esim rinnankytketty humppari kirkastuu nätisti lähemmäs 1kelaisen/P90:n soundimaailmaa. Sokkotestissä vois luulla, että on eri mikki kyseessä. Tosin pelkällä nostolla ja laskullahan saa jo paljon aikaan. - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Mean guitar, that's a swingin' old town
Rockin' and a-rollin' just a little while
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'... |
Jesus_Plastica 02.02.2006 00:46:30 | |
---|
Jahas hyvä että tämäkin selvis, ihme juttu tosin kun toi meikäläisen mikki pitäs olla reverse zebra ja kuitenkin säätöruuvien puoli on musta, eikös se pitäs olla valkoinen reverse zebrassa? |
Jesus_Plastica 02.02.2006 00:52:59 | |
---|
Eikun hetkonen, vai tarkottaako reverse zebra sittenkin sitä että mikit on musta-valkoinen-valkoinen-musta kaulasta tallaan päin mentäessä. |
askomiko 02.02.2006 01:07:50 | |
---|
Jos laittaa säätöruuvin sillai että se on sentin koholla mikistä ni sit se kieli on soolokiäli! Toimii kuin junan vessa. Sit vaan tilutellaan sooloja sillä yhellä kielellä, vähän ninq Timo Tolkki tokkiinsa. Canada! (:ž |
fox 02.02.2006 01:37:15 | |
---|
Jos laittaa säätöruuvin sillai että se on sentin koholla mikistä ni sit se kieli on soolokiäli! Toimii kuin junan vessa. Sit vaan tilutellaan sooloja sillä yhellä kielellä, vähän ninq Timo Tolkki tokkiinsa. Tuota..siihen vaan jää sitte kielet kiinni..ne toiset.. ;) Kyllä se itse mikin nostaminen ja laskeminen suurempa vaikuttaa humbukkereissa, joissa se naparuuvi ei itse asiassa oo kovin mittava "magneetti", ykskelaisissa F- virman mikeissä pikkusen eri juttu, koska ne napapalat on magneetteja, nimen omaan. Se magneettikenttä (flux field) ei muutu humpparissa naparuuvien korkeutta säätelemällä, toisin kuin esim. Straton mikkejen napapaloja "kompensoimalla" eli staggered-height magnet- systeemillä.. |
askomiko 02.02.2006 09:50:00 | |
---|
Lujempaa se yksi kieli kuitenkin tulee jos pistää vaikka mikin 2cm päähän kielistä ja nostaa yhen ruuvin niin ylös kun uskaltaa. Tilusoolo! Canada! (:ž |
Tumppi38 02.02.2006 13:57:32 | |
---|
Eli kummin päin se nyt sitten tulisi asentaa? Omaan kitaraan se asennettiin niin että säätöruuvit tuli kaulan puolelle, mutta esim. Ibanezin JP modelissa säätöruuvit on lähempänä tallaa. Mikkien polariteetilla on merkitystä tuohon väliasentoon jossa molemmat mikit päällä. Yksinään ei huomaa mutta valitsimen keskiasennossa sillä on merkitystä. "And when youre old and grey you will remember what they said, That two girls are too many, three is a crowd and four you're dead. (Ray Davies)" |
Aki 03.02.2006 00:56:25 | |
---|
Tavallisesti kaulamikin säätönavat on kaulan puolella, tallamikissä tallan puolella. Kaulamikkiä yksikelaisena pitäessä on todettu toimivimmaksi käyttää sitä säädettävää kelaa, ja tämä toimii parhaiten juuri kaulan puolella. Ja nostamalla niitä ruuveja saa sen yksikelaisen tulemaan lujempaa humppariin nähden. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
McNulty 03.02.2006 02:20:37 | |
---|
Minulla ei voi edes säätää mikin navan korkeutta erikseen kun on blade. Mutta sepä toimii loistavasti bendeissä ja muissa rämistelyissä. Vanhasta RG:stä käänsin tallamikin ympäri niin sain säädettävät navat lähemmäksi pikkauskohtaa. Soundi selkeni ehkä prosenttiyksikön. Ihan yhtä tyhjän kanssa sanon minä. Hyvä mikki on hyvä mikki, oli se kuinka päin tahansa. Tietysti jos keloissa keskenään on eroa. Esim. tallaa lähempänä oleva kela on alikäämitty ja kaulaa lähinnä oleva ylikäämitty. Silloinhan tuolla on jonkun verran merkitystä miten päin sen laittaa kiinni. Testaamalla selviää itselleen paras. Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten! While you talk the talk, I walk the walk! |