Aihe: Englin kaapit - vintage vs. standardi
1
JeKo
19.01.2006 16:48:22

Lueskelin tuossa noita vanhoja Engl-aiheita, mutta tähän en löytänyt vastausta. Eli Screamerille pitäis saada 2x12" kaappi ja noita Englin omia oon ajatellut. Sanokaas onko noitten välillä suurikin soundiero? Ainakin hinnassa on eroa. Kumpi kannattaa ostaa, horizontal vaiko vertical?

Tämmöstä.
dmntn
19.01.2006 17:30:41

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=114032

Nämä kysymykset vois laittaa tuonne. Saat luultavasti vastaukset nopeemmin.
Sweepatessa roiskuu!
Nacher
19.01.2006 18:31:05
Näin yleisesti kuvailtuina eroina voisin sanoa seuraavat :

Vintage on herkeämpi (v30 muistaakseni 3db herkempi elementti kuin v60), joten vintagekaappi soi samalla teholla jonkin verran kovempaa. Soundillisina eroina vintagekaappi on keskiäänivoittoinen, kun taas standardi on ääneltään pehmeämpi ja vähemmän keskiäänivoittoinen. Hieman enemmän trebleä ja basson ulottuvuutta kuulemma. Sanottu myös, että vintage soi paremmin suurella volumella, kun taas standardi paremmin vähän pienemmällä. Keskiäänivoittoisuutena puolesta v30 varmasti leikkaa paremmin bändiasetelmassa melun lävitse. Screamerin kanssa kannattaa huomioida tosiaan tuo, että screamer itsessäänkin on melkoinen keskiäänipukkaaja, joten jos perään iskee vintagekaapin, niin soundi todellakin on hyvin middlevetoinen. Kuulopuheiden mukaan myös tuo vintage 2x12 on hieman vähemmän räikeä, kuin se 4x12 versio, jonka kohdalla jotkut ovat kovasti keskiäänipiikistä purnanneet. Jos soitat pelkällä 2x12, kannattaa ottaa se vertikaalinen, eli pystymalli. Näyttää screamerin alla paremmalta, ja soundi ei huku sinne lattiatasolle.

Itse olen 4x12 standardia pikaisesti koettanut, sekä omistan itse screamerin ja vintage 2x12. Kokemuksen mukaan tosiaan tuo 4x12 taisi olla jonkin verran pehmeämpi/tummempiääninen, tosin mielipidekysymyksiä nuo, kumpi parempi. Valitettavasti vain missään ei tunnu pääsevän oikeasti kokeilemaan noita vierekkäin. Tuskin kuitenkaan hirveästi voi mennä metsään ostamalla ENGLin kaappia, sen verran jämeriä laitteita ovat, ja myös erittäin herkiksi kehuttu. Äärimmäisimmässä tarinassa joku kertoi vaihtaneensa Marshallin, olisiko ollut 1960 mallisen 4x12 tuohon engl vintage 4x12, ja sanoi saavansa saman volumen, joka Marshallilal vaati masterin vitoseen, englillä jo master kolmosessa.

Näin asiaan liittymättä, itse en ole kyllä pitänyt tuosta screamer+v30 yhdistelmästä, mutta vika taitaa olla enemmän nupin ominaissoinnissa minun makuuni, kuin kaapissa. Vertasin marsun 1936 2x12 vertikaalikaappiin, ja kyllä tämä englin vintagekaappi imo oli selkeästi parempi, joskin myös kirkkaampi/karkeampi.
Crackis
23.01.2006 00:58:21
Äärimmäisimmässä tarinassa joku kertoi vaihtaneensa Marshallin, olisiko ollut 1960 mallisen 4x12 tuohon engl vintage 4x12, ja sanoi saavansa saman volumen, joka Marshallilal vaati masterin vitoseen, englillä jo master kolmosessa.

Anteeksi off-topic, mutta...

Tuo kaappien ääniero on hyvin ilmeinen jo kun näkee pelkkien elementtien tiedot: G75T on herkkyydeltään ainakin 3dB heikompi kuin V30 ja lisäksi V30:ssä on juuri se ominainen "nenäkäs" soundi. Tuolla nenällä tarkoitan sitä ylämiddle "keihästä" minkä nuo pukkaa pihalle. Eli V30 korostaa jo itsessään niitä kitaran ominaisimpia taajuuksia, soundi leikkaa helposti läpi bändin kanssa, vaikka desibeleissä mitattuna vahvistin saattaa olla hiljemmalla kuin esimerkiksi G75T-elementeillä ladattu kaappi. Noille G75 ominaista on taas nimenomaan pieni middlen vähyys soundissa. Näiden elementtien ominaissoundi on taas hyvin precense-painotteinen. Ei siis mitään hurjaa alapäätä tai middleä, mutta tiukka ja joidenkin korvaan liiankin sihisevä särö.
Shit happens when u party naked
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)