Aihe: Kitara ja ilmankosteus
1
faq1
17.12.2005 19:39:08
Sähkökitarastani on alkanut kuulua epäilyttävää rapsahtelua nyt, kun on ulkoilman lämpötila siirtynyt pakkasen puolelle ja sisäilmankosteus alentunut.
Käytättekö talvella ilmankostuttimia huoneessa, jossa soittimianne säilytätte?

Lienee 50..60 % aika ihanteellinen kitaralle?
Öyvind
17.12.2005 19:51:08 (muokattu 17.12.2005 19:51:50)
Enpä käytä mitään kostuttimia, ja omien kokemuksieni mukaan se rapsahtelu tulee siitä, kun soittaa kitaraa kuivilla sormilla.
Ainakin stratossa tämä johtunee aika pitkälti siitä kun sormet osuvat pleksiin synnyttäen staattista sähköä.

niin ja kaipa se 50-60% on ihan ok, taidankii laittaa klassiseen kostuttimen...
Lullervo
17.12.2005 20:17:39
taidankii laittaa klassiseen kostuttimen...
Huh, hyvä että muistutit...
faq1
17.12.2005 20:34:09
Enpä käytä mitään kostuttimia, ja omien kokemuksieni mukaan se rapsahtelu tulee siitä, kun soittaa kitaraa kuivilla sormilla.
Ainakin stratossa tämä johtunee aika pitkälti siitä kun sormet osuvat pleksiin synnyttäen staattista sähköä.

Tai mun kitara on alkanut nyt ensi pakkasien ilmaannuttua seinällä itsekseen raksahtelemaan. Jotakin jännityksiä siellä lienee.
Millaisia ilmankostutusratkaisuja käytätte?
Hannu H.
17.12.2005 20:52:46

Tai mun kitara on alkanut nyt ensi pakkasien ilmaannuttua seinällä itsekseen raksahtelemaan. Jotakin jännityksiä siellä lienee.
Millaisia ilmankostutusratkaisuja käytätte?

Ota hyvä mies pois se sieltä! Mulla pari talvea sitten raksahti vähän kovemmin ja akkarin kansi perästä tallaan halki..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
Puavali
17.12.2005 21:45:41 (muokattu 17.12.2005 21:46:18)
...Lienee 50..60 % aika ihanteellinen kitaralle?

jep. Parillä kympillä saa lämpö/kosteusmittarin, jollainen mulla nyt ilmoittaa ilmakosteudeksi 29 % tässä huoneessa. Liian kuivaa hienolle akustiselle se.

Ed: "Mato" pitäs hommata.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Rämppy
17.12.2005 21:51:43
Kitaran kannalta paras ilmankosteus on 50%:n kieppeillä, suunnilleen siis. Kannattaa säilyttää kitaraa kotonakin omassa kotelossaan -se suojaa nopeilta lämpötila- ja kosteusvaihteluilta. Nuo nopeat muutokset rasittaa eniten kitaraa. Jos sisäilma on aivan hirveän kuivaa, normaali ilmankostutin on hyvä ja kosteusmittari helpottaa tilanteen seurantaa.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Cujo
17.12.2005 22:01:51

Miulla on tuollainen ja ajaa kyllä asiansa mainiosti. Sitten noissa seinille ripustamisissa pitää varoa erityisesti olla ripustamatta kitaraa pihan puoleiselle seinälle, joka voipi olla talvella aika kylmä. Ja sitten alkaakin paukkumaan.

Ja tosiaan, miekin olen käsittänyt, että nimenomaan ne nopeat kosteusmuutokset on pahimpia; sinällään joku 40 % kosteus on vielä ihan ok.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Aki
17.12.2005 23:01:17

Tai kätsympi PlanetWavesin "evä", jossa ei ole valumisvaaraa, ja on helpompi pistää paikoilleen ja ottaa pois. Ja säilyttää.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Les Fender
18.12.2005 04:46:43
Normaali ilmankostutin on paras ratkaisu, kuivasta ilmasta kärsii kämpässä kaikki muu/muutkin kun kitarat. Ufox on mate in vinland, jos kotomaista haluaa suosia.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Aki
18.12.2005 09:19:04

Normaali ilmankostutin on paras ratkaisu, kuivasta ilmasta kärsii kämpässä kaikki muu/muutkin kun kitarat. Ufox on mate in vinland, jos kotomaista haluaa suosia.

Totta tämäkin, joskin oman kämpän pahimmillaan 19% kosteutta ei Ufoxillakaan normitasolle nostettu. Tän takia evä oli täällä ehdoton. Paikkakohtaista, toki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Pnctocn
18.12.2005 10:48:27
Totta tämäkin, joskin oman kämpän pahimmillaan 19% kosteutta ei Ufoxillakaan normitasolle nostettu. Tän takia evä oli täällä ehdoton. Paikkakohtaista, toki.

pyykit (eritoten pyyhkeet) sisälle kuivamaan.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)