Aihe: Efektilaudasta 1 | |
---|---|
![]() 23.10.2002 12:20:03 | |
Kyllä.. tiedän että tämä on jo lähes loppuunkoluttu aihe, mutta haussa ei löytynyt paljoa vanhoja kirjoituksia. Okei, eli voisitko pistää kuvan omasta efektilaudastasi ja kertoa miten olet sen nikkaroinut. Minkälaista virtalähdettä olet käyttänyt ja miten pedaalit on kiinni tms. | |
![]() 23.10.2002 14:07:37 | |
Terve Tässä tätä taas tulee :) http://photo.jippii.fi/fi/image//da … ppii.fi/H/j/HjaS/1035369966912.jpeg Itse lauta on tehty 25 mm:n vesivanerista (löytyi sopivat palat töistä) ja päätykappaleet on kiinnitetty lautaan liimalla ja ruuveilla. Päätykappaleisiin on upotettu Neutrikin lukittuvat liittimet plugeille, sekä järeä Speakon tuomaan virtaa Mascotin muuntajalle. Virran olen ottanut ulos tavallisella "sokeripalarimalla". Kätevää ehkä, muttei öh.. kovin kaunista :) Pohjassa kumilevyä karkaamisen estämiseksi. Kitarasta signaali tulee Dod a/b boxiin, josta toinen lähtee Seikon virittimelle. Toinen kulkee Dunlopin JH1 Wahista Baby Blue Overdrivelle. Tästä edelleen Bossin Blues Driverille, josta jatkaa Dodin Ice Box chorukselle, josta edelleen Zoom 507 Reverbille (delay). Tästä signaali lähteekin sitten ulos vahvistimelle. Kaksi pientä mustaa rasiaa ovat vahvistimen kaiku- ja kanavanvaihto kytkimet. Välijohdoissa liittiminä Neutrikit. Efektit on kiinnitetty pohjastaan lautaan erillisillä peltilevyillä. Näkyy parhaiten ehkä tuosta vaaleansinisestä Baby Blue OD:sta. Eivät tartu aivan helposti ohikulkijan vaatteisiin. Toisaalta muutosten tekeminen on melko hankalaa, eikä pedaaleita tule kovin mielellään irrottaneeksi. Yhtenä ajatuksena laudan rakentamisessa oli saada se kulkemaan kätevästi vahvistimen mukana. Räkissä alimmaisena on vahvistin (Peavey 50 Head), jonka päällä on kiskot, joihin laudassa olevat reunat liukuvat. Itse tehdyssä räkissä on tuulettimet molemmilla sivuilla. Toinen puhaltaa ilmaa sisään ja toinen ulos. Pysyy Peaveyn lämmöt kurissa. Turhan järeäastä materiaalista tehty tuo lauta, mutta kun ilmaiseksi sai... :) Uusi kevyempi/isompi (Hoho!) lauta on työn alla. | |
![]() 23.10.2002 14:40:07 | |
Tällänen lauta tällä kertaa. (copy/paste jos ei toimi suoraan) www.sunpoint.net/~peepee2002/board100.jpg www.sunpoint.net/~peepee2002/board111.jpg 9mm vesivaneria, kahvat jotta kivempi liikuttaa, reunalistat J-muotoisesta alumiinista ja alla kumitassut. Vanerin ostin mittoihin (60x40cm) sahattuna puusahalta, listat kaverin firmasta ja tassut, ruuvit ja kahvat rautakaupasta. Virtalähteenä toimii tällä hetkellä Ibanezin muuntaja ja haaroituspiuha. Crybaby kulkee vielä pattereilla. Harkinnassa on jokin muu ratkaisu virtalähteeksi koko laudalle. Osa pedaaleista on kiinni velcrolla, toiset pysyy paikallaan itsestään kunhan ei liika potki. Plussat: +Ulkonäkö +Hinta +Kestävyys +Muunneltavuus Miinukset: -Roudattavuus Käytännössä tarvitsisi casen, johon ton voisi heittää, tälläsenaan saa olla aika varovainen kun kuljettaa. Ja vie paljon tilaa autossa, kun ei noiden päälle viitsi mitään suurta heittää. Ilman casea toimii hyvin kotona/studiossa/treenikämpällä jossa on hyvä pitää tavarat järjestyksessä ja helposti liikuteltavissa. | |
![]() 23.10.2002 14:53:34 | |
jaaKKKo Harkinnassa on jokin muu ratkaisu virtalähteeksi koko laudalle. Nyt tullaan sille hämärälle alueelle jossa olen itse varsinainen käsi: Mikä olisi tällainen näppärä ja kaikinpuolin hyvä ratkaisu? | |
![]() 23.10.2002 14:56:36 | |
Kyllä.. tiedän että tämä on jo lähes loppuunkoluttu aihe, mutta haussa ei löytynyt paljoa vanhoja kirjoituksia. Okei, eli voisitko pistää kuvan omasta efektilaudastasi ja kertoa miten olet sen nikkaroinut. Minkälaista virtalähdettä olet käyttänyt ja miten pedaalit on kiinni tms. No, mulla ei oo fotoa, tai siis osoitetta, josta näkisitte foton, mutta kerronpa: - ihan tavallinen 9 mm vanerinpala, noin 30x80 cm - pedaalit (10 kpl) 2 rivissä kiinni Nobelsin pedaalikiinnikkein - Ibanezin 500 mA virtalähde (1 kpl) ja jakopiuhat - pilipali-välijohdot Lauta menee matkalaukkuun, jossa kitara- ym. piuhaa. | |
![]() 23.10.2002 15:29:40 | |
Nyt tullaan sille hämärälle alueelle jossa olen itse varsinainen käsi: Mikä olisi tällainen näppärä ja kaikinpuolin hyvä ratkaisu? Riippuu ihan sun omasta tilanteesta. Äkkiseltään tulee mieleen muutama eri vaihtoehto. 1. Muuntaja ja sille haaroituspiuha. Edullinen ja käytännöllisin ratkaisu useimmille. Tai kuten HS:llä, virtalähde ja siitä haaroitus tavalla tai toisella. 2. Jatkojohto mukaan tai lautaan kiinni ja siihen sitten kaikki mahdolliset muuntajat mitä tarvitsee. Etu on siinä että saa virtaa eri tavoin maadoitetuille pedaaleille. Ja myös pedaaleilla jotka syo AC:eetä. 3. Voodoo Lab Pedal Power 1 tai 2. Näissä on eristetyt lähdöt, joten polariteetillä ei ole väliä. Ja kakkoksesta saa myös 18v ulos, eli Line kuutosetkin pelittää ton kanssa. Paras ja kallein vaihtoehto. Mieti omat tarpeesi etukäteen ennenkuin hankit mitään, niin ei mene rahat hukkaan. | |
![]() 23.10.2002 17:51:39 (muokattu 23.10.2002 20:51:33) | |
mutta haussa ei löytynyt paljoa vanhoja kirjoituksia No sepä kummaa .. eikös tästä juuri ollut yksi thread? No, joka tapauksessa, tässä omani: http://www.saunalahti.fi/~jpesola/images/PEDALB1.jpg Tuo on osin 6 mm, osin (muistaakseni) 15 mm vaneria. Pedaalit on takiaistarralla kiiinni, wah reikäpeltinauhalla. Päälle tulee sitten kansi, joka kiinnitetään salpalukoilla. Kannessa on vaahtomuovia, joka pitää spedut mukavasti paikallaan kovemmassakin roudauksessa. Muuntajana on Ibanezin 9v, 500 mA muuntaja, josta haaroituspihalla jaan virtaa pikkuspeduille, wahia käytän patterilla. Tilaa tuossa laudassa on useammallekin spedulle kuin kuvassa näkyy - tuo on yksi peruskattaus, joka kuvatessa sattui siinä olemaan. Takiaistarrasysteemissä kokoonpano vaihtuu helposti keikan mukaan. | |
![]() 23.10.2002 18:17:19 (muokattu 23.10.2002 18:18:57) | |
No, joka tapauksessa, tässä omani: http://www.saunalahti.fi/~jpesola/images/PEDALB1.jpg Päälle tulee sitten kansi, joka kiinnitetään salpalukoilla. Kannessa on vaahtomuovia, joka pitää spedut mukavasti paikallaan kovemmasskin roudauksessa. Tuleeko se kansi siten tuohon päälle, että se peittää sivutkin? Ihan roudattava keissi siis? Itse ajattelin tuonkaltaisen laudan kasata myöskin, siihen tulisi tosin input- ja output-jakit integroituna lautaan (tai ehkä useampi pari tulevia villityksiä silmällä pitäen), niin voisi tökätä vain piuhat niihin kiinni kasattaessa. Kannesta tulisi semmoinen, että se taittuisi laudan alle muodostaen lattiaa vasten tulevan osan (sisäkannessa kumitassut) käyttötilanteessa. Eli sitä ei irroitettaisi ollenkaan, laudan sivuilla olisi sitten ne sivuseinämät kiinteinä. Pitäisi oikeastaan piirtää kuva eikä selittää ;) Semmoinen nopeasti kasattava ja purettava systeemi, että pääsisi äkkiä karkuun jos Pohojjammaalla kävisi kuin rautalankabändeille aikoinaan, eli turpaan tulee jollei humppa soi. | |
![]() 23.10.2002 18:24:30 | |
Kaikki alkoi sateisena syyspäivänä... Ostin laukun joka vaikutti sopivalta efektien raahaamiseen. Näytti tältä: http://koti.mbnet.fi/~fisq/Seka/olkkari/Efektilaukku.jpg Elikkä siihen sai kaiken oikein kätevästi kyytiin, mutta joka kerta piti laitos pystyttää alusta asti. Niinpäs jossain vaiheessa hommasin 15mm paksun sopivan kokoisen vanerinpalan, ja pulttasin siihen tarvittavat pedaalit reikäpeltinauha-systeemillä. Kahteen nurkkaan keittiön kaapin kahvat jotta voi nostaa pois laukusta. Ja laukku ei ole sama, vaan kohtalaisen paljon isompi flightcase-tyyppinen raskas potkunkestävä systeemi. Ostin kourallisen plugeja, ja uhrasin yhden vanhan kitarapiuhan välipiuhoiksi. Eli leikkelin sopiviksi pätkiksi kun pedaalit oli ensin aseteltu sopiville paikoilleen, ja kolvailin piuhat kuntoon. Nyt ei tarvitse kuin nostaa lauta laukusta ja tökätä muuntaja seinään. Ja toki piuhat kitarasta lautaan ja laudasta vahvariin. Kompakti kokonaisuus, ja varsinkin roudauskunnossa herättää luottamusta, laukku on nimittäin entinen rahankuljetuslaukku. Kestää pienet ja vähän isommatkin käsittelyvirheet. Ja niin, tältä näyttää: http://koti.mbnet.fi/~fisq/Seka/efektilauta01.jpg | |
![]() 23.10.2002 18:30:41 | |
ja varsinkin roudauskunnossa herättää luottamusta, laukku on nimittäin entinen rahankuljetuslaukku. Siis veit sillä rahat soitinkauppaan ja pistit pedaalit tilalle? Hienoa rekvisiittaa muuten kuvassa! | |
![]() 23.10.2002 20:49:53 | |
Tuleeko se kansi siten tuohon päälle, että se peittää sivutkin? Ihan roudattava keissi siis? Kyllä. Juuri niin. Itse ajattelin .. OK. Ymmärrän perusideasi. Olen kyllä omaan ratkaisuuni varsin tyytyväinen parinkymmenen keikan jälkeen. Keissi on helppo ja kestävä roudattava. Se aukeaa lavalla nopeasti, ja kaikki on heti järjestyksessä. Efektien järjestystä ja kokoonpanoa on helppoa muuttaa. Kaikki spedut on myös oikeasti käytettävissä lavalla - ei tarvita ylimääräistä steppailua. Mutta ratkaisumalleja on monia - niinkuin esim. askomikon hieno laukku yllä. | |
![]() 23.10.2002 21:09:38 | |
Mutta ratkaisumalleja on monia - niinkuin esim. askomikon hieno laukku yllä. Aivan. Minulla tuppaa vaivaamaan näissä jutuissa tuo suuruudenhulluus. Samoin kuin musiikissa, kun oikein vauhtiin pääsee... | |
![]() 23.10.2002 21:36:36 | |
Mullakaan ei valitettavasti ole mitään hyvää kuvaa, joten tyydyn pelkkään sanalliseen ilmaisuun. Eli, lauta on vesivaneeria (en muista paksuutta) ja mitat on 95(leveys)x42 (muistaakseni). Samasta vanerista on oikeaan 'yläreunaan' tehty pieni koroke, johon mahtuu joko yksi Line6 pedaalimallintaja ja esim. BOSSin pikkupurkki tai Danon Cool Cat, Mesan pieni kanavanvaihtaja sekä tuo BOSSin pikkupurkki. Kaikki laudassa olevat systeemit on kiinnitetty reikäpeltinauhalla ja ruuveilla paitsi tuo Mesan kanavanvaihtaja on kiinni tarrasysteemillä. Syy on siinä, että Mesan etuaste ei ole tällä hetkellä aktiivikäytössä, joten aika useasti kanavanvaihtaja ei edes ole laudassa kiinni, joten tarrasysteemi toimii paremmin. Jos Mesa olisi aktiivikäytössä, olisi kanavanvaihtajakin kiinni järeämmin, reikäpeltinauhalla. Varsinaiset pedaalit on järjestetty lautaan siten, että alhaalla on Line6 pedaalimallintajat sekä Line6 Expression Pedal ja korokkeen päällä on sitten pikkupedaalit (Danon Chorus, tila Mesan kanavanvaihtajalle ja BOSSin Digitaali Delay). Line6:set on aseteltu aika väljästi, sillä laudassa on vielä tilaa jollekin pedaalille (näillä näkymin tilan tulee täyttämään Digitechin Whammy) ja jos/kun uusi pedaali tulee lautaan kiinni, tiivistyy alarivi jonkin verran. Muuntajat (joista selitin jo toiseen viestiin) olen sijoittanut myös kiinni lautaan, siten että Line6-muuntajat on kiinni korokkeen sivupalassa ja heti niiden vieressä on sitten Mascotin virtalähteet (tajusin vasta jälkikäteen, että ainakin osan muuntajista olisi myös voinut laittaa korokkeen alle piiloon). Laudan sivussa on sitten vielä (poikkiasennossa) 6-osainen, katkaisijalla varustettu, 3m:n roikka. Signaalireitti laudassa menee seuraavassa järjestyksessä: kitara --> Dano chorus --> Line6 Modulaatio --> Line6 Delay --> BOSS Delay --> vahvistin Efektilaudan kaverina mulla on vielä Line6 Floor Board, joka hoitaa vahvistimen ohjauksen. Laudat on yleenä sijoiteltu mikkitelineen molemmin puolin suunnilleen siten, että ne muodostavat / (efektilauta vasemmalla, FB oikealla) näköisen asetelman. Molemmat laudat kulkevat kätevästi erään tuttuni tekemässä roudauslaatikossa, joka on suunniteltu juuri minun pedaalihässäköitä varten. Efektilauta menee pohjalle, piuhat väliin ja FB siihen päälle. Pari tyynyä kun vielä laittaa FB:n päälle ennen kannen sulkemista niin aika lailla tiivis paketti on kasassa. Roudaus on nykyään paljon helpompaa kun ei tarvitse aina järjestää autosta tilaa noille laudoille. Ja kytkeminenkin käy nopeasti ja näppärästi. | |
![]() 23.10.2002 21:39:34 | |
Hienoa rekvisiittaa muuten kuvassa! Juu, mutta puutarhasaksilla oli ihan törkeän vittumaista katkoa reikäpeltinauhaa. :P Pienemmillä pensassaksilla oli lopulta paljon parempi kuin noilla isommilla. Mutta pensassakset reutaa vastaan... Njääh. | |
![]() 23.10.2002 21:39:35 (muokattu 23.10.2002 21:39:55) | |
Hienoa rekvisiittaa muuten kuvassa! Juu, mutta puutarhasaksilla oli ihan törkeän vittumaista katkoa reikäpeltinauhaa. :P Pienemmillä pensassaksilla oli lopulta paljon parempi kuin noilla isommilla. Mutta pensassakset reutaa vastaan... Njääh. Jahas, elohiiri etusormessa. | |
![]() 23.10.2002 21:41:03 | |
Pari tyynyä kun vielä laittaa FB:n päälle ennen kannen sulkemista niin aika lailla tiivis paketti on kasassa. Roudaus on nykyään paljon helpompaa kun ei tarvitse aina järjestää autosta tilaa noille laudoille. Ja kytkeminenkin käy nopeasti ja näppärästi. Minä ihan oikeasti luulin, että nukutkin siellä laatikossa kun rupesit miitissä niitä tyynyjä kaivamaan sieltä pois. Oikea multiboksi siis. | |
![]() 23.10.2002 21:50:00 | |
Minä ihan oikeasti luulin, että nukutkin siellä laatikossa kun rupesit miitissä niitä tyynyjä kaivamaan sieltä pois. Oikea multiboksi siis. Hoho! | |
![]() 23.10.2002 22:03:39 | |
Mullakin on tyyny tuossa salkussa poistamassa kolinat... :) Ja kitaralaukussa on hammasharja, ruplia, ja kortonki. Mitäpä muuta maailmankiertuueella tarvitsee.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)