jakasepp 23.10.2005 11:22:12 | |
---|
Tervehdys. Kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni Bossin kompurasustaineria tuolla erään kaverini luona. Kitarana toimi joku ibanezin rokkikitara x vuodelta y. Olen ollut siinä käsityksessä, että kompressori vahvistaa signaalia niin, että kieliä ei tarvitse kuin hipaista, joka taas mahdollistaa helpommat legatot esimerkiksi cleanilla soitettaessa. Bossin kompuralla efekti oli kuitenkin olematon cleanilla ja jopa vahvistimen särö päällä. Kovemmat boostit irtoavat mun digitechin hotheadista, joka ei edes ole kompressori sanan varsinaisessa merkityksessä. Sustain-ominaisuuskaan ei oikein toiminut bossin vehkeessä. Pitääkö tässä siis ajatella, että kompura on aivan turha vehje vai onkohan kyseisessä kappaleessa vain jotain vikaa :) ? Syystä tai toisesta epäilen, että tiedän liikaa asioista, joista on aivan älytöntä tietää paljon mitään. -Erlend Loe |
cd10 23.10.2005 11:33:33 | |
---|
Ihan sama homma minulla, ei mitään vaikutusta! mahtaakohan vika löytyä käyttäjästä vaiko noista bossiin vermeistä |
migeboy 23.10.2005 11:36:09 (muokattu 23.10.2005 11:38:24) | |
---|
No eiköhän se ole kiinni myös siitä säätäjästäkin. Itsellä toi pedaali on kanssa (Boss CS-3), ja olen ihan ok saundit saanut pihalle kun vähän säätänyt. |
LamaAjanElvis 23.10.2005 11:36:41 | |
---|
Kyllä minä huomaan jo zoom505II kompuran tuottaman hyödyn herkkyyteen ja sustainiin. Muutenkin sillä saa pyöristettyä sitä soundia puhtaallakin. "Oikeita" kompuiroita en ole koskaan kokeillut. |
jakasepp 24.10.2005 07:48:14 | |
---|
Kyllä sitä vehjettä kokeilin säätää vaikka miten päin, mutta eipä tuosta mitään hyötyä näyttänyt olevan. Myös kaveri sanoi, että laite on ollut iso pettymys. Taidan jättää sittenkin Behringerin 20e kompuran ottamatta, kun tilaan sen bluespedaalin t-kaupasta :) Itsetehdyt phaser ja wahi kyllä kuulostivat vinkeiltä! Syystä tai toisesta epäilen, että tiedän liikaa asioista, joista on aivan älytöntä tietää paljon mitään. -Erlend Loe |
JLM 24.10.2005 09:11:25 | |
---|
Kompuralla varmaan harvoin saa aikaiseksi mitään niin dramaattista kuin säröpedaalilla. Suht mietona boostina mielestäni toimii ihan mainiosti. Kannattaa tutustua kompressointiin ihan tekniseltä kantiltakin, niin on varmaan myös helpompi ymmärtää millaisia tuloksia sillä voi saada kitaran kanssa. |
-septimisti- 24.10.2005 09:28:25 (muokattu 24.10.2005 09:28:50) | |
---|
Tehköön tämä kirjoitus kaikille selväksi, että kompressorin tarkoituksena ei ole 'buustata' mitään. Tai no oikeastaan on, mutta kompressori noin käytännössä VAIMENTAA. Kun singnaali ylittää tietyn tason astuu kompressori kehiin ja vaimentaa. Kun volumea kääntää lisää ja samalla kompressoi tapahtuu juuri tämä hipaisuefekti, eikä kielten kunnolla rankaiseminen silti aiheita verta-korvista-efektiä. |
wuchi 24.10.2005 10:46:09 | |
---|
Tehköön tämä kirjoitus kaikille selväksi, että kompressorin tarkoituksena ei ole 'buustata' mitään. Tai no oikeastaan on, mutta kompressori noin käytännössä VAIMENTAA. Kun singnaali ylittää tietyn tason astuu kompressori kehiin ja vaimentaa. Kun volumea kääntää lisää ja samalla kompressoi tapahtuu juuri tämä hipaisuefekti, eikä kielten kunnolla rankaiseminen silti aiheita verta-korvista-efektiä. Lisäyksenä tähän kirjoitukseen, voisin vielä tarkentaa että kompressoinnin idea on litistää sounia. Eli hiljaiset äänet nousevat tiettyyn tasoon ja äänekkäät äänet(?) vaimenevat. Eli siis vähentää dynamiikkaa. Ei siis varsinaisesti boostaa mitään, kuten aiemmin sanottu. Bossin pedaalin aiemmin omistaneena sanoisin ettei ole se parhain kompura mitä olen kokeillut :) Ei Esko yksin kylvä. |
dfloreno 24.10.2005 10:50:53 | |
---|
Ja se gaini on siinä sitä varten, että kun ääntä litistetään, niin saadaan tuotua sitä kokonaisvolumea sitten ylös. Clean-boostit on sitten asia erikseen. God made me funky |
kartar 28.10.2005 07:39:38 (muokattu 28.10.2005 08:12:37) | |
---|
Ihme kyllä, jos joillain Bossin kompura ei ole vaikuttanut soundiin mitenkään! Itse just hankin kyseisen boxin ja eilen testailin sitä 6505+:n kanssa. Vaikutus oli melkoinen ja onneksi positiivisessa mielessä. Eihän se mikään särötin ole, mutta "tiivistää" soundia mielestäni mukavasti. Crunch-kanavaan iskettynä varsinkin toimi ja tuotti miellyttävämmät soundit kuin aiemmin käyttämäni Uraltonen modaama sd-1! |