Aihe: Mikä kitara olisi paras minulle?
1 2
Feenix
09.09.2005 17:44:17
Nyt on kitara kuume, ja paha.
Aiemmin vuosien varrella on tullut soiteltua sen verta, että muutamat soinnut ja riffit kulkee. Tarvisin nyt sähkökitaran ja vahvistimen koti soittelua varten. Mikä olisi halvin järkevä ratkaisu? Musiikki tyyli on Suomirockista Heviin.

Kitaroita näkyy löytyvän uutena 130 ylöspäin, mutta onko 200€ kuitenkin laadun raja? Kaksikelaiset mikrofonit lienevät sopivammat musiikkityyliin, vai pitäisikö olla molemmat? Helpposoittoisuus lienee tärkeää ainakin alkuvaiheessa?

Mitä olette mieltä mallintavista vahvistimista (esim. Line6 Spider II 15w)? Eri keskusteluissa osa kehuu maasta taivaaseen ja osa ei pidä minään.. Olisiko viisaampaa laittaa tavallinen vahvari ja pedalit+efektit erikseen?

Olisin tyytyväinen jos paketin hinta ei menis paljoa päälle 450 € (järkeä?)

Kaikki kommentit ja ehdotukset tervetulleita,
KIITOKSET jo etukäteen..
Ze Kink
09.09.2005 18:07:17 (muokattu 09.09.2005 18:08:03)
Ehdottaisin näitä:

Kitara: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-176935.html
Vahvistin (jos soittelet vain kotona): http://www.thomann.de/thoiw3_roland_micro_cube_prodinfo.html
Vahvistin (jos meinaat soittaa bändinkin kanssa): http://www.thomann.de/thoiw3_hughes … ttner_editionblue_30r_prodinfo.html
tai vaikka: http://www.thomann.de/thoiw3_roland_cube_30_combo_prodinfo.html

Mallintavat tosiaan jakavat mielipiteitä. Itse en ole mistään mallintavista comboista digannut joita olen testannut, vaikka esim. Pod on aika hyvä vehje. Tuo Spider on mielestäni huono, en saanut siitä mitään kovin hyviä saundeja irti kun koitin. Siihen hintaan saa jo paljon parempaakin.

Laitoin linkit Thomannille, jotta saat jotain käsitystä hinnasta. Sieltä ei kuitenkaan välttämättä kannata lähteä ostamaan.

E: Näköjään tuo olikin kotisoitteluun. Eli Microcube kannattanee siis hommata.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Terry Pantheras
09.09.2005 18:12:43 (muokattu 09.09.2005 18:16:47)
Tai tämmönen (tai vastaava) LTD himppu halvemmalla:

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-172246.html

Ja Micro cube (n.100 €) tai 30 (n.230€) perään...

Olis ainakin minulle aloittelijana kelvannut.

E: eikä sun varmaan tuossa vaiheessa soittoharrastusta vielä hirveästi kannata miettiä mallintavien ja putkivahvistimien eroja, se tulee sit ehkä myöhemmin... ;)
"If you're going to kill me, you should show some "Hunter Etiquette" and eat me." -Trey Spruance
toxic
09.09.2005 18:13:18
Kaikki kommentit ja ehdotukset tervetulleita,
KIITOKSET jo etukäteen..

Kannattaa kokeilla itse mikä tuntuu parhaimmalta, mutta silti ehdotan: Yamaha pacifica, esp-ltd:n halvimmat jne...

Vahvistin: Roland Cube30
tommiot
09.09.2005 18:28:46 (muokattu 09.09.2005 18:31:08)
RG321 on omien kokeilujen perusteella (en siis sano sen takia että kaikki kehuvat sitä täällä muusikoiden.netissä) paljon parempi kuin LTD:n halpikset. Ainakin se vanhempi RG321, tuolla uudella en ole koskaan soittanut. Yamaha Pacifica 112 on varmaan myös ihan ok. Ehkä kiinteätallainen kannattaa kuitenkin ostaa mieluiten, koska nuo vibrat eivät ole kovin hyviä noissa halvemman hintaluokan kitaroissa. Vahvariksi kannattaa tuota Microcubea kokeilla, mutta miksei vaikka Guitarporttia, jos kotona soittelet vain.

EDIT: Käytetyistä kamoista saa parhaan hintalaatusuhteen, jos osaa katsoa ettei osta paskaa. 450€ saa jo erinomaiset kamat aloittelijalle, jos vaan jaksaa etsiä.
LaXu
09.09.2005 18:39:59
Perinnevibran voi aina blokata jos ei sitä tarvi. Yamahan kitarat ovat minun suositukseni. Hintaluokasta riippumatta tuntuvat olevan laadukkaita. Varsinkin mikkiosasto on mielestäni huomattavasti esim. Ibanezia parempaa. Esimerkiksi Yamaha Pacifica 412V (299€) tai jos haluaa tuplahumpparit niin vaikka RGX320 (294€).

Jos tekee mieli hitusen enemmän sijoittaa, niin Yamahan uusi RGXA2 (http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180919.html) on mielestäni erittäin asiallinen. Kevyt, tyylikäs, laadukkaista osista tehty, hyvä sustain ja mainio soundi, joka on mielestäni vähän P90-suuntaan vaikka humpparikitara onkin. Saatanpa itsekin jossain vaiheessa lunastaa moisen kokoelmaani...

Vahvistinpuolelta Roland Cube ja Vox Valvetronix sarjat ovat asiallinen valinta. Käytettyjä kannattaa toki katsella ensisijaisesti.
Terry Pantheras
09.09.2005 18:43:36
Yamahan uusi RGXA2 (http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180919.html) on mielestäni erittäin asiallinen. Kevyt, tyylikäs, laadukkaista osista tehty, hyvä sustain ja mainio soundi, joka on mielestäni vähän P90-suuntaan vaikka humpparikitara onkin. Saatanpa itsekin jossain vaiheessa lunastaa moisen kokoelmaani...

Onpas muuten pirun tyylikäs kitara! Hemmetti!
"If you're going to kill me, you should show some "Hunter Etiquette" and eat me." -Trey Spruance
Ze Kink
09.09.2005 18:49:58
Tai tämmönen (tai vastaava) LTD himppu halvemmalla:

Olen kyllä verrannut Rg321:seen noita Ltd:n keppejä, ja 200-sarjaan asti Rg321 tuntui ja soundasi paremmalta. Ltd:n 400-sarja jo pieksi tuon Rg321:sen, mutta hintaero on jo melko suuri.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
Ze Kink
09.09.2005 18:52:58
Perinnevibran voi aina blokata jos ei sitä tarvi. Yamahan kitarat ovat minun suositukseni. Hintaluokasta riippumatta tuntuvat olevan laadukkaita. Varsinkin mikkiosasto on mielestäni huomattavasti esim. Ibanezia parempaa. Esimerkiksi Yamaha Pacifica 412V (299€) tai jos haluaa tuplahumpparit niin vaikka RGX320 (294€).

Totta, Yamahat ovat myös kovia. Suosittelin tuota Rg321:stä lähinnä koska tuosta listasta löytyi hevikin, ja totesin tuon Rg:n taipuvan siihen loistavasti. Tuota Rgx320:stä en ole kokeillut, joten en osaa sanoa. Pacifica 412 on kyllä kova kitara, ja voin suositella sitäkin, jos singlecoilit kelpaavat.
LamaAjanElvis
09.09.2005 18:57:18
RG321 on mielestäni hyvin soiva/soitettava kitara. jokunen aika sitten hommasin sellaisen.
I don't know why my heart beats, i only know it does...Sormet lähtee soundista. Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
Trueno
09.09.2005 19:44:20
En viitsi kuormittaa Mnetiä uudella kitaranhakuketjulla, joten laitan tähän samaan.

Miten tuo Ibanezin RG321 pärjää jos vertaa Fenderin Meksikon Stratocaster Standardiin tai jopa USA Highway 1:iin? Hintaeroahan noilla alkaa olla jo 200 - 400 euroa, mutta ovatko nuo Fenderin kepukat jo reipaasti parempia sekä laadussa, soinnissa ja viimeistelyssä?
"Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes."
Ze Kink
09.09.2005 20:11:36
En viitsi kuormittaa Mnetiä uudella kitaranhakuketjulla, joten laitan tähän samaan.

Miten tuo Ibanezin RG321 pärjää jos vertaa Fenderin Meksikon Stratocaster Standardiin tai jopa USA Highway 1:iin? Hintaeroahan noilla alkaa olla jo 200 - 400 euroa, mutta ovatko nuo Fenderin kepukat jo reipaasti parempia sekä laadussa, soinnissa ja viimeistelyssä?

Eivät. Japsistratoilla ja Jenkkistratoilla tuota eroa alkaa jo löytyä, mutta noilla ei mielestäni kauheasti ole (Highwayhän ei ole edes oikeasti Jenkeissä tehty). Ovat kuitenkin vähän erilaisia nuo kitarat, vrt. Stratojen leppärunko ja singlecoilit tai HSS -mikitys, ja Iban HH -mikitys ja mahonkirunko.
Krice
09.09.2005 20:15:27

Jos tekee mieli hitusen enemmän sijoittaa, niin Yamahan uusi RGXA2 (http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180919.html) on mielestäni erittäin asiallinen.

Järjettömän ruma limppu. Mutta ei kai kitaraa ulkonäön vuoksi osteta.
Hohhoijaa
09.09.2005 20:15:57
Sanotaan nyt vielä, että koulumme musaluokassa on RG321 joten olen sillä monesti soittanut, ja komppailen Moridinin ja Ze Kinkin kommentteja kys. kitarasta.
Sinä! Avatarin tarpeessa? Ota yhteyttä.
Saatavilla mm. kauhu- ja eläinaiheisia.
guitariste
09.09.2005 20:16:38

Jospa unohat nuo ibanezin paskat kokonaan ja ostat käytetyn Jacksonin. Ja juuri tuo line kutonen mitä ehotit itekin on ihan ookoo kotisoittoon ja toimiihan se treeneissäkin.
tommiot
09.09.2005 20:19:40
Jospa unohat nuo ibanezin paskat kokonaan ja ostat käytetyn Jacksonin. Ja juuri tuo line kutonen mitä ehotit itekin on ihan ookoo kotisoittoon ja toimiihan se treeneissäkin.

Mielipiteitähän nämä, mutta tuo Ibanez hakkaa kyllä saman hintaluokan Jacksonit täysin. Tiesitkö muuten, että Ibanezilla on myös kalliimpia malleja, joita myös saa käytettynä. :o
Härski
09.09.2005 20:23:32
Osta strato, se on paras kenelle vain.
LamaAjanElvis
09.09.2005 20:32:43

RG321:n kaula/otelauta on ainakin lakkaamaton, siinä on säästetty hinnassa jonkin verran ja halvemmat metalliosat eivät pääse soittoa häiritsemään koska talla on kiinteä. bodyn maali ja lakkaus tuntuisi ainakin omassa royal bluessa olevan riittävän paksu. mitään muutakaan rosoa ei kitarasta ole löytynyt.

ja meksikon stratot ja varsinkin meksikon classic sarja tuntuisi olevan ainakin lakkauksen kannalta parempi mitä USAn Highway sarja jossa sitten muuten taitaa olla ehkä kalliimpi elektroniikka ja tietenkin amerikkalaisten kokoajien kalliimpi palkka.

mulla on myös mexico classic 50strato jonka viimeistely ei ole ottanut vielä yli1.5v soiton jälkeen kulumisjälkiä ja muutakaan ongelmaa ei ole ollut kitaran kans. ainakin minun korvassa soi erittäin hienosti mutta jonnekkin hevitapposäröille vedettäessä tuppaa ainakin nämä vakiot yksikelaiset mikit ottavan häiriöö ja siinä RG:n humpparit vie pidemmän korren. stratossa vaan on sellainen soundi joka kuulostaa minun ja monen muun korvaan hienolta ja toisten ei.

vaikee mennä RG:tä ja Stratocasteria minun mielestä vertaamaan ellei näitä vertaa johonkin tiettyyn musiikkilajiin liitettynä.
I don't know why my heart beats, i only know it does...Sormet lähtee soundista. Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
Feenix
10.09.2005 10:33:44
Ehkä kiinteätallainen kannattaa kuitenkin ostaa mieluiten, koska nuo vibrat eivät ole kovin hyviä noissa halvemman hintaluokan kitaroissa.

Ibaneziin olen lämpeämässä, mutta onko vibra/talla ongelma esim halvemmassa ibanezin mallissa (GRG170) jos sitä ei käytä tai ottaa sen kokonaan pois?

Vahvariksi kannattaa tuota Microcubea kokeilla, mutta miksei vaikka Guitarporttia, jos kotona soittelet vain.

Mikä on tuo Guitarport, tietokoneen kautta soitettava jutska? Miten pelittää, mitä maksaa?
tommiot
10.09.2005 10:47:02 (muokattu 10.09.2005 10:50:17)
Ibaneziin olen lämpeämässä, mutta onko vibra/talla ongelma esim halvemmassa ibanezin mallissa (GRG170) jos sitä ei käytä tai ottaa sen kokonaan pois?
Mun mielestä on ihan turhaa hommata kitara vibratallalla jos sitä ei voi käyttää. Tallaahan ei voi ottaa kokonaan pois jos meinaa kitaralla soitella, mutta kammen kyllä :) Kaverin GRX-140 ei ainakaan pidä yhtään virettä, lyijykynääkin on kokeiltu satulaan...

Kokeile mikä istuu käteen parhaiten.

Mikä on tuo Guitarport, tietokoneen kautta soitettava jutska? Miten pelittää, mitä maksaa?
http://www.thomann.de/thoiw3_line6_ … sn=a2559fca8172036fe50f88cc8e186d09
Omia kokemuksia ei ole, joku muu voi varmaan kertoa.

Edit: http://muusikoiden.net/keskustelu/s … &dest=subject&x=18&y=10 Lueskele vaikka noita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)