Aihe: lyhyt skaala - matalampi vire..
1
NYdoll
16.08.2005 09:06:22

Tuleeko kitarasta ihan täysi rimpula, jos skaala on 24" ja sen vääntää d-vireeseen? kielet mulla on ollu 0.12-0.56..
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless
Jucciz
16.08.2005 09:10:52 (muokattu 16.08.2005 09:14:38)
Onko skaala Les Paul -tyyppinen eli 24.75"?

Jos skaala on vain 24" ja virekin vielä kokosävelen matalempi, luulen että 12-56 -setti tuntuu lähinnä keitetyltä spagetilta... päätellen siitä, että joillekin soittajille tuon paksuinen setti on ihan sopiva normaalivireelle.

Testaa itse - vain sinä tiedät, ovatko kielet sinulle liian löysät vaiko eivät.

PS. Hyvä keikka Napalmeilla keskuspuistossa. T: Roudari :)
NYdoll
16.08.2005 09:20:26

Oon siis tottunu soittaan d-vireessä just tolla kielisetillä, mutta nykyisen kitaran skaala on 25"... Tuo vaan houkuttelee kovasti toi humpparijaguar.. Yo-rahoilla tulee kuitenkin ostettua kitara ja oon kahden vaiheilla. Joko sellane 50's strato tai sit tollanen Jaguar...
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless
Jucciz
16.08.2005 09:33:34
Hmm, onpa tosiaan lyhytskaalainen kitara, tarkistin Googlella ja 24" pitää paikkansa.

Kehitetäänpä seuraavanlainen logiikka (nämä termit ovat täysin omiani, mutta ne havainnollistavat tilannetta edes hieman):

Stratocasterista Les Pauliin siirryttäessä skaala lyhenee:
25.5" -> 24.75" = 0.75" = yksi "pykälä"

Les Paulista Jaguariin siirryttäessä skaala lyhenee:
24.75" -> 24" = 0.75" = yksi "pykälä"

Näin ollen olet siirtymässä yhteensä kaksi "pykälää" lyhyempään skaalaan.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että "tatsi" pysyy suurin piirtein samana kun "Fender-skaalan" ja "Gibson-skaalan" välillä hypätään kielisetin paksuudessa yksi pykälä eteen- tai taaksepäin. Esimerkkinä mainittakoon, että olen havainnut 11-52 -setin tuntuvan Stratocasterissa suurin piirtein yhtä jäykältä kuin 12-54 -setin Les Paulissa. Tuon logiikan mukaan Jaguar tarvitsisi noin 13-56 -setin, jotta sama jäykkyys säilyisi.

Jos olet tähän asti käyttänyt 12-56 -settiä 25.5" -skaalalla ja olet siirtymässä 2 "pykälää" lyhyempään skaalaan, tulisi kielisetinkin nyt logiikkani mukaan jäykistyä 2 "pykälää", eli jonkun 14-58 -vahvuisen setin luulisi olevan aika lähellä. 13-settejä on kuitenkin huomattavasti helpommin saatavilla, uskoisin, joten kannattaa koittaa ensiksi 13-settiä paksulla bassopäällä (esim. 13-60) ja jos se tuntuu vielä liian löysältä niin sitten vaikka irtokielillä rakentamaan 14-settiä.

Mainittakoon myös vielä, että vireen nostaminen/laskeminen jäykistää/löysentää myös kielten tatsia karkeasti yhden "pykälän" verran, eli 12-54 -setti D-vireessä tuntuu suurin piirtein yhtä jäykältä kuin 11-52 -setti Eb-vireessä jne.
Juzzu
16.08.2005 09:39:42
Kehitetäänpä seuraavanlainen logiikka

Edelisen kitaran skaala oli 25", ei 25.5".
NYdoll
16.08.2005 09:44:46

Danelectrossa on toi 12-setti ja sais ehkä olla vähän löysemmätkin noi kielet. Helvetti sentään kun ei osaa päättää.. Onhan tässä kyllä vielä joulukuuhun asti aikaa...
Jucciz
16.08.2005 10:27:08
Edelisen kitaran skaala oli 25", ei 25.5".

No puoli tuumaa sinne tai tänne. ;)
Dumb
16.08.2005 10:32:03

Tuo vaan houkuttelee kovasti toi humpparijaguar.. Yo-rahoilla tulee kuitenkin ostettua kitara ja oon kahden vaiheilla. Joko sellane 50's strato tai sit tollanen Jaguar...

"Vihalistalla:
...Humbuckerit...."

Eli eikös tuo ole aika selvä juttu, että kumman kitaran valitset. Vai, oletko kääntänyt kelkkasi, hehe. 8-)
NYdoll
16.08.2005 11:55:07

humbuckerit ovat joutuneet vihalistalle oikeastaan kahdesta syystä... Toinen syy on oman ibanezin raivostuttava tallarimpula ja toinen on testaamani Kirk Hammet signaturen ylikuumat mikit. Ei saanu puhdasta soundia oikee hakemallakaan. Humpparit on ihan jees, kunhan eivät ole liian kuumat.
Oon näiden kitaroiden kanssa niin helvetin pinnallinen, että yritän löytää aina hienoimman mahdollisen kitaran. Periaatteessa olen kallistumassa tuon Jaguarin puoleen, koska mulla on jo hyvä kitara jossa on ykskelaset (Danelectro) ja tarvitsisin periaatteessa toisessa bändissä hieman tukevampaa soundia. Tuo Ibanez aiheuttaa inhon väristyksiä kasarimaisella ulkoasullaan, eikä muutenkaan ole mikään paras mahdollinen keppi.
Jag
16.08.2005 19:22:44

Tuo vaan houkuttelee kovasti toi humpparijaguar

Hoho..mun skitta :D
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
moottorisaha
16.08.2005 19:38:20 (muokattu 16.08.2005 19:50:36)

humbuckerit ovat joutuneet vihalistalle oikeastaan kahdesta syystä... Toinen syy on oman ibanezin raivostuttava tallarimpula ja toinen on testaamani Kirk Hammet signaturen ylikuumat mikit. Ei saanu puhdasta soundia oikee hakemallakaan. Humpparit on ihan jees, kunhan eivät ole liian kuumat.

Hoho! Uskomatonta logiikkaa. Vähän sama kun pistäisin vihalistalleni kohdan "ruoka" ja sen jälkeen kertoisin että toinen ruoka mitä söin oli pilaantunutta, ja toisessa oli kukkakaalia, jonka mausta en pidä yhtään.

BTW. Kitaran volapotikan säätelyllä saa ihmeitä aikaan. Jos tuntuu että etuaste rykii särölle, vaikka pitäisi olla puhdasta, niin vähentää volumeja.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)