Aihe: Efektilooppi vahvistimeen, jossa sellaista ei valmiina ole
1 2 3
Ape Escape88
03.01.2022 13:48:03
Moi!

Korvan kehityttyä ja polkusimien lisäännyttyä olen karvaasti tajunnut, että olisi sittenkin pitänyt pyytää Matamp Green Series 3000 -nuppiin se efektilenkki. Etenkin kaiku- ja viive-efektit menevät melko muhjuksi etuasteessa.

Tiedustelin efektiloopin jälkikäteen lisäämisen speksejä Matampin mainion Facebook-ryhmän kautta. Konepellin aukaisemisen ja sisuskalujen kopeloimisen sijaan moni ryhmäläinen liputti Fryetten Power Stationin nimeen, siitä kun efektilenkki löytyy. Into piukeana googletin laitteen ja petyin - järkyttävän kova hinta, vaikka ajaa asiansa varmasti hyvin.

Eli nyt kysymykseen: mitä muita efektilenkillisiä keinokuormia tiedätte? Perseeni kestää maksimissaan 500e ratkaisuja, sitä kalliimpien kohdalla tyydyn kuuntelemaan muhjuisia viiveitä etuasteessa.

Kiitos jo etukäteen kommenteista!

-Make

P. S. Jos ko. ongelmaan on jokin toinen kikkakutonen, olen kiinnostunut. Ainahan voisi ostaa efektilenkiillisen vahvistimen, mutta taidan pitää Vihreästäni niin paljon, että se on ja pysyy.
JuSu
03.01.2022 13:52:08
Ape Escape88:

Jos ko. ongelmaan on jokin toinen kikkakutonen, olen kiinnostunut. Ainahan voisi ostaa efektilenkiillisen vahvistimen, mutta taidan pitää Vihreästäni niin paljon, että se on ja pysyy.

Rakenna wet-dry-wet -systeemi siten, että laitat Matampin perään keinokuorman, ja sen line outista räkkiefektiin --> trankkupääte --> kaksi pikkukaappia?

Halvimmillaan kolmisen satkua, mutta ihan p*rsettähän tuollaista on roudata... =)
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Sammo
03.01.2022 14:14:59
JuSu: Rakenna wet-dry-wet -systeemi siten, että laitat Matampin perään keinokuorman, ja sen line outista räkkiefektiin --> trankkupääte --> kaksi pikkukaappia?

Halvimmillaan kolmisen satkua, mutta ihan p*rsettähän tuollaista on roudata... =)

Jos tälle tielle lähtee niin kannattaa tiedostaa että jos päätyy Harley Bentonin PA100:een (tai Jet City Jettenuatoriin tai Bugeran vastaavaan, olen lukenut), niin vaimennusta tulee 3db pienimmilläkin asetuksilla. Tämä häiritsi itseä yllättävän paljon.

Päätteen ja kaiuttimen väliin laitettava Line-Out -boksi on ittellä luultavasti seuraava kokeilu. Suhrilla on kallis ISO Line Out, joka on ollut loppu joka paikasta tai sitten David Bray:n kohtuuhintainen boksi:
https://reverb.com/item/18069275-bray-lo-1-line-out-box
This is on a whole other level. Its level one.
Shredator
03.01.2022 14:16:57

Tietääkseni tuo Fryette on tällä hetkellä ainoa joka moisia ratkaisuja tarjoaa. Siinäkin joudut käyttämään sen pääteosastoa ymmärtääkseni.

Itse tein siten, että vahvistin menee load boxiin (Two Notes Captor X) ja siitä normaalisti looppiin meneviin efekteihin (pitch, delay yms.) ja siitä suoraan interfaceen. Eli ne efektit on vähän niin kuin laitettaisiin studiossa jälkikäteen. Jos haluaa tuollaista soveltaa esim. livekäytössä niin sitten pitäisi kanssa mennä pöytään suoraan tai jotenkin monitorointiin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
harryk
03.01.2022 14:20:50

Olemme asentaneet meidän oman bufferoidun ja säädettävän efektilenkin satoihin omiin Bluetone-vahvistimiin ja myös lukuisiin muun merkkisiin vahvistimiin hyvällä menestyksellä. Meidän lenkkimme on myös kohinaton ja saundillisesti läpinäkyvä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Ape Escape88
03.01.2022 17:00:00
Shredator: Tietääkseni tuo Fryette on tällä hetkellä ainoa joka moisia ratkaisuja tarjoaa...

Googlettelin hikikarpaloittain ja löysin myös sellaisen vaihtoehdon kuin Bad Cat Unleash. Laitteen valmistus on harmi kyllä lopetettu :(

Etsintä jatkuu, tosin tuo wet-dry-wet -viritys alkoi kiinnostaa. Kuten myös Bluetonen foorumimarketointi ;)

Jos sopii pitää keskustelua yllä, niin kysytään vielä: Mitkä perusasiat minun on hyvä tietää efektilenkeistä, jos päädyn raottamaan konepeltiä ammattilaisella?

Ymmärtääkseni efektilenkkejä on montaa eri sorttia? Mikä toimisi parhaiten haaveessani, jossa "puhdas" soundi on tyyliä crunch, etuasteen yliohjaukseen polkaisen särön päälle ja kaiku-, aika- ja modulaatiomuljutukset tapahtuisivat mielellään etuasteen ja päättärin välissä?

Koukeroisia kysymyksiä, joten iso kiitos valaisevista vastauksista!

-Make
ituvirtanen
03.01.2022 18:00:47

Jos sopii pitää keskustelua yllä, niin kysytään vielä: Mitkä perusasiat minun on hyvä tietää efektilenkeistä, jos päädyn raottamaan konepeltiä ammattilaisella?

- signaalitaso, näitä on sitten hyvin erilaisia linjatasosta lähtien
- lähtökohtaisesti Returnin impedanssi on hyvin suuri ja Sendin pieni
- onko lenkki rinnan vai sarjassa?
* jos lenkki on rinnan, onko sen paluun taso säädettävissä (parallel effects loop)?
- voiko lenkin panna päälle etupaneelista tai jalkakytkimellä?

- jakkien laatu (Switchcraft, Neutrik)
- kytkimelliset jakit mieluummin kulta- kuin hopeapäällysteisiä (oksidoituminen)
- jakkien tila (mahtuvatko kulmaplugit vierekkäin?)
erty
03.01.2022 18:42:52
Mä eka karsastin ehdotusta keinokuorman line outista toiseen vahvariin, mut nyt kun miettii niin se lienee kaikista järkevin vaihtoehto. Ottaen huomioon et kyse on 30W Matamp/Orange styrkkarista, niin voinee olettaa et pääte on aina ruvella bändivolalla. Efektilooppi tällaisessa styrkkarissa ei välttämättä muuta tilannette juurikaan, delayt ja reverbit kompressoituu ja muhjuuntuu siltikin vaikkei ihan niin paljoa kuin ennen etusta. Ite hommaisin (tekisin) vaan line out boksin kaiutinlähtöön ja siihen kaveriksi jonkun ison vanhan Peaveyn combon, missä riittäisi headroom. Olettaen ettei tarvi roudailla. Kolmeen sataan pitäisi lähteä koko roska. Tai sit vaan nöyrtyy ja hommaa ton Fryetten tai vastaavan päätteellisen keinokuorman, jolla hoituu sama mut yhteen kaappiin.
Ape Escape88
03.01.2022 19:53:07
erty: Mä eka karsastin ehdotusta keinokuorman line outista toiseen vahvariin, mut nyt kun miettii niin se lienee kaikista järkevin vaihtoehto. Ottaen huomioon et kyse on 30W Matamp/Orange styrkkarista, niin voinee olettaa et pääte on aina ruvella bändivolalla...

Totta turiset! Mulla on volumet aika lailla aina kaakossa, jotten jää jalkoihin. Näin ollen tuo ehdottamasi Peavey combo -hässäkkä ei olisi yhtään hassumpi ratkaisu. Hmm valintoja valintoja...

Pistää muuten miettimään, että miksi ylipäätään Green Matamp Series 3000ssa on oletuksena efektilenkki - ja millainen se oikeastaan on? Jätin omastani lenkin aikanaan pois, jotta sain hintaa alaspäin. Nyt kaduttaa ja pitää etsiä vaihtoehtoja.
Exhausted
04.01.2022 11:07:48 (muokattu 04.01.2022 11:09:09)

Ape Escape88: Moi!
Perseeni kestää maksimissaan 500e ratkaisuja, sitä kalliimpien kohdalla tyydyn kuuntelemaan muhjuisia viiveitä etuasteessa.

Yksi kompromissi on hankkia jokin hyvä säröpedaali, vaikka sitten putkilla, jonka avulla voit pitää vahvarin (semi)puhtaana ja laitaa kaiut särön jälkeen, jolloin ne ei muroudu liikaa. Itse käytän tämän tyylistä setuppia ja tykkään.
Shredator
04.01.2022 11:33:34 (muokattu 04.01.2022 11:33:49)

Exhausted: Yksi kompromissi on hankkia jokin hyvä säröpedaali, vaikka sitten putkilla, jonka avulla voit pitää vahvarin (semi)puhtaana ja laitaa kaiut särön jälkeen, jolloin ne ei muroudu liikaa. Itse käytän tämän tyylistä setuppia ja tykkään.

Se soundaa erilaiselle silti verrattuna looppiin laitettavilla ja toimii auttavasti vain delay/reverb-efekteille. Esim. Pitch- tai harmonizer-efektit on pakko pistää looppiin ellei tietoisesti hae sitä säröytyvää soundia.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Exhausted
04.01.2022 11:56:55 (muokattu 04.01.2022 11:59:22)

Kyllä mä laittaisin pitchaukset heti kitaran jälkeen, ettei se pitchaus muokkaa särön tonea. Harmonisoinnit on sitten hankalampi asia, ehkä kyseenalaistaisin tarpeen keikkaympäristössä.

Disclaimer: mun kokemukset digitaalisista pitch-efekteistä ja niiden kyvyistä saattaa olla hieman vanhentuneita. Tykkään myös siitä että kitara kuulostaa kitaralta, pedaaleilta ja vahvarilta, ja tässä kontekstissa Whammy-pedaalin rupisuus kuuluu estetiikkaan sen sijasta että kitara kuulostaisi maagisesti kahdelta kitaralta :) Ite oon myös runnonut vahvariin sisään EHX Freezeä, loopperia ja ehkä myös jotain harmonizeria, kyllä siitä keikkapaikan kohinassa varmaan oleellinen välittyy.
LesPaul70
04.01.2022 12:55:13
Exhausted: Kyllä mä laittaisin pitchaukset heti kitaran jälkeen, ettei se pitchaus muokkaa särön tonea.

Tähän vahva sama. Mulla ekspipedaalilla ohjattava pitch shifteri juurikin heti ekana skitan jälkeen, jolloin sitä veivattaessa vaikutus soundiin eniten halutunlainen. Vertailukohtana floikkatalla.

Yleensäkin kannatan filosofiaa, että luuppiin (etuvahvarisärön jälkeen) vain efektit, joiden luuppiin laittamiselle on jokin painava syy. Minun tapauksessani:
- EQ. Ennen säröä toimisi enemmänkin buustina kuin sävynsäätönä.
- Noise gate. Etusen suhinoita ja muita häiriöääniä vaikea leikata muuten.
- Modulaatioefekteistä vain ne, joiden havaitsen soundaavan selvästi paremmalta särön jälkeen
- Kaikuefektit (delay, reverb) ilman muuta särön jälkeen. Nämä ovat ylivoimaisesti paras perustelu efektiluuppien tarpeellisuudelle särövahvareissa.

Noin muuten kannattaa kokeilla efektejä ensin vahvarin edessä. Yllättävän monet efektit on vielä tänä päivänäkin suunniteltu toimimaan vahvarin edessä ja ne saavat sydärin tai muuten vain pilaavat soundin luupissa ajettuna.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
samiko
04.01.2022 12:57:40
Ape Escape88: Totta turiset! Mulla on volumet aika lailla aina kaakossa, jotten jää jalkoihin. Näin ollen tuo ehdottamasi Peavey combo -hässäkkä ei olisi yhtään hassumpi ratkaisu. Hmm valintoja valintoja...

Pistää muuten miettimään, että miksi ylipäätään Green Matamp Series 3000ssa on oletuksena efektilenkki - ja millainen se oikeastaan on? Jätin omastani lenkin aikanaan pois, jotta sain hintaa alaspäin. Nyt kaduttaa ja pitää etsiä vaihtoehtoja.

Jos tosiaan päätettä rankaisee niin efektilenkillä ei tee mielestäni yhtikäs mitään.

Itse ratkaisisin homman joko a, kokonaan toisella vahvarilla, tai sitten b, kaiut/delayt toiseen vahvariin.
Ape Escape88
04.01.2022 16:28:25
samiko: Jos tosiaan päätettä rankaisee niin efektilenkillä ei tee mielestäni yhtikäs mitään.

Itse ratkaisisin homman joko a, kokonaan toisella vahvarilla, tai sitten b, kaiut/delayt toiseen vahvariin.

Toisen vahvistimen hommaaminen on käynyt kieltämättä mielessä. Esimerkiksi Marshall 1987x sopisi tarkoitukseen. Houkutus on ollut suurta, mutta Matamp on vienyt voiton, toistaiseksi.

Kiitokset muuten tähän asti kertyneistä kommenteista! Mun täytyy nyt pistää mietintämyssy päähän, että mille sitä alkaisi. Vaihtoehtoja on näemmä pirusti :D
von spets
04.01.2022 17:05:40
Jos kolvi pysyy kädessä ja piirikaavio ei ole hepraa, voi itse duunailla passiivisen fx-loopin aika helposti. Se saattaa toimia pedaalien kanssa yllättävän hyvin.
Ite olen sellaisen duunannut Marshall-tyyppiseen omatekeleeseen ja ihan hyvin on hoitanut hommansa jo monta vuotta.

Jos DIY-osaamista ei ole, niin veisin koneen Bluetonelle modattavaksi.
Ape Escape88
04.01.2022 20:00:59
von spets: Jos kolvi pysyy kädessä ja piirikaavio ei ole hepraa, voi itse duunailla passiivisen fx-loopin

Kolvi pysyy kädessä joten kuten, mutta käsi alkaa tärisemään jo ajatuksestakin, että menisin sohimaan kolvilla vahvistimen sisuksia. Taidan jättää modaukset ammattilaisille :D

Tuo passiivinen efektilenkki (sarjaan kytkennällä) on muuten se, mikä on Matampin hyllyversiossakin. Hmm täytyy lukea vähän lisää noista, että olisiko se sittenkin ratkaisu.
LaXu
04.01.2022 22:45:51 (muokattu 04.01.2022 22:46:37)
Osta oikeasti vaan se Fryette PS2. Kerran kirpaisee, on sitten hyvä efektilenkki, keinokuorma ja putkipäätevahvari tulevaisuudessakin.
Sammo
04.01.2022 23:29:16 (muokattu 04.01.2022 23:29:44)
Ape Escape88: Kolvi pysyy kädessä joten kuten, mutta käsi alkaa tärisemään jo ajatuksestakin, että menisin sohimaan kolvilla vahvistimen sisuksia. Taidan jättää modaukset ammattilaisille :D

Tuo passiivinen efektilenkki (sarjaan kytkennällä) on muuten se, mikä on Matampin hyllyversiossakin. Hmm täytyy lukea vähän lisää noista, että olisiko se sittenkin ratkaisu.

Dumbleissa ja D-johdannaisissa on useissa tuo sama ratkaisu ja googlaamalla Dumbleator/Kleinulator löytyy ratkaisuja valmiista rakennusarjan kautta kytkentäkaavioon, putkilla tai ilman.

Tuossa saattaisi toimia myös Ebtechin Line Level Shifter, jolla saa puljailtua signaalitasojen kanssa
This is on a whole other level. Its level one.
dropD
07.01.2022 14:07:38 (muokattu 07.01.2022 14:36:52)

Sammo: Dumbleissa ja D-johdannaisissa on useissa tuo sama ratkaisu ja googlaamalla Dumbleator/Kleinulator löytyy ratkaisuja valmiista rakennusarjan kautta kytkentäkaavioon, putkilla tai ilman.

Tuossa saattaisi toimia myös Ebtechin Line Level Shifter, jolla saa puljailtua signaalitasojen kanssa

Näyttää Dumbleator olevan bufferoitu putkilooppi omalla virtalähteellä, jonka voi laittaa passiiviseen looppiin. Ei äkkisältään hirmun yksinkertainen viritelmä. Passiivinen looppi toimii hyvin "preamp out" taikka "poweramp in" käytössä, mutta looppina kannattaa katsoa minkälaisen muljuttimen sinne laittaa. Pedaalit ottavat kitarasta vastaan yleensä luokkaa 300mV signaalia ja etuasteen jälkeen signaalin taso voi olla suuruusluokkaa 30V eli 100 kertaa isompi.

Vahvistimesta riippuu myös onko loopista mitään hyötyä ollenkaan. Non-master volume vahvistimessa, jota ajetaan särölle voi sanoa suoraan että looppi ei auta mitään (särö tulee pääteasteesta). Master volume vahvistimessa toimivuutta voi arvioida siten, että jos halutun soundin saa aikaan master pienellä, looppi todennäköisesti toimii hyvin. Jos masterin pudottaminen vie mennessään myös halutun särön, on tilanne saman kuin non-master vahvistimien kanssa. Pakkaa sekoittaa toki myös mikäli master on PPIMV tyyppinen, jolloin ollaan jälleen samassa tilanteessä kuin non-master vahvistimien kanssa.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)