Aihe: Landolan säätötalla
1
aWatti
03.04.2022 01:15:14 (muokattu 03.04.2022 01:29:59)
Olen laittamassa ystävälle vanhaa teräskielistä Landolaa soittokuntoon.
Se kitara on saanut aikas paljon"kipeää" ja se on suoraan sanoen "raiskattu",kun ei soittimille saisi tehdä tuollaista.

Mut siiitä saa siltikin soittokelpoisen kun vaan tekee siitä sellaisen.
Minulla nyt ei satu olemaan täällä yksiössä mitään puusepänverstasta tai muutakaan kitarapajaa,mutta kyllä se onnistuu käyttämällä toisenlaisia keinoja.
Eli siitä tulee soittokelpoinen kitara mikä soi niin hyvin kuin sellainen voi soida,

Yks asia mistä en voi tinkiä on se mikä siitä puuttuu; se metallipulikka mitä nimitetään säätötallaksi.
Hieno sinänsä,mutta sillähän ei noissa "kaulavikaisissa" ole mitään käyttöä..
Tarkoitan kaulavikaisella sitä,et jos kielten korkeus on 12th 8mm,ni sehän on soittokelvoton soitin.

Laitoin tuossa yhden (ihan ilman palkkaa ja korvausta) niillä muilla keinoilla soittokuntoiseksi ja tämä tuli minulle siinä sivussa luvattuna toiselle ystävälle.
Soi ihan hienosti (hintaisekseen) ja entinen roudari-kitaristi on tyytyväinen siihen.
Lupasin laittaa tuonkin ja syystä et se on sen toisen ihmisen ensimmäinen kitara koko elämässä ja kyseinen ihminen haluaa opetella soittamaan.

No nyt sitte olis se palikka haussa.
Kai sentään jollakin ihmisellä tässä maassa on sellainen?

Ei:en suostu tekemään siitä tallasta kiinteää ja siks toisekseen sen myötä päästään taas jo em. eli siihen et täällä yksiössä ei ole mahdollista tehdä sellaista,eikä ole edes koneita/vehkeitä asiaan.
Löytyisikö se mitä tarvitsen ja mitä nimitän tietystä syystä pulikaksi joltain joko lahjoituksena postikululuilla tai ainakin johonkin nimelliseen hintaan?

Tuossa muuten riittää tekemistä.kun joku on/oli yrittänyt oikaista sitä kaulan kulmaa ronkkimalla otelaudan alaosan väkisin ilman lämpöä ylös ja sen jälkeen se kitara on ilmeisestikin laitettu lattialle toisinpäin ja poljettu jalalla päälle..
No ei se soittokelpoisuus sillä kovin paljoa kohene,eikä sillä,et sinne otelaudan alapäähän on laitettu jotain pahvia väliin.
Kaulaliitos on tietenkin nyt sitte vähän "auki",mut se ei ole se suurin murhe,vaan se mitä kysyn ja pyydän.
Eikä noilla keinoilla muuten laske kielten korkeuskaan sieltä 12th kuin korkeintaan pari milliä...

Sen verran "ammattitaitoista" väkeä,et sen "jonkun vääntöraudan" väliin ei ole ollut edes puupalikkaa.vaan jotain kulmikasta mistä on aikas hyvät jäljet.
Tallan puuosakin oli ilmeisesti ollut halki (tehty remonttia tai sähkökitaran kielet) ja sekin oli väännetty jäljistä päätellen samoilla keinoilla ylös ja pois.
Onneks ne on sentään liimanneet sen vaihtokappaleen vanhojen jälkien mukaan ihan kohdalleen..
Samainen neropatti on liimannut satulan jollain 2-komponenttiliimalla paikalleen.
Kielethän sen siellä pitää paikallaan,mut tämä on ajatellut varmistaa asian )yli-tursuavalla liimalla) niin et joudun viilaamaan sen sieltä pois : )

Mut auttaisitteko,ni saadaan ystävälle (budjetin mukainen~ muutama kymppi) soittokelpoinen kitara siihen soiton opetteluun?
Minä autan loput,mut minulla ei ole sitä säätötallaa minkä tarvin enemmänkin tallaluun pidikkeeksi kuin muuhun.
Nii; kyseessä on joku 70-lopun tai 80-luvun alun Landola millä ei sinänsä ole mitään arvoa.
Arvo on tällä hetkellä 0e ja muu eli käyttöarvo lähitulevaisuudessa tulee uusista kielistä,satulasta,tallasta ja tallaluusta.

Ari

yv tai aritippitappi@hotmail.com
basisti1971
03.04.2022 08:53:24
Moi.

aWatti: Olen laittamassa ystävälle vanhaa teräskielistä Landolaa soittokuntoon.
Se kitara on saanut aikas paljon"kipeää" ja se on suoraan sanoen "raiskattu",kun ei soittimille saisi tehdä tuollaista.

Valtaosa noista Fazer ajan kymmenistätuhansista Landoloista on jo varmaankin koristeena, maanparanteena tai lämmityskäytössä, joten tuota on sentään yritetty elvyttää.
Vaikka kiertotaloutta, uusiokäyttöä ja kierrätystä olenkin harrastanut jo pitkään ennen kuin niistä tuli kuuminta hottimuotia, sen kokemuksen perusteella mitä mulla noista on, en juurikaan sääliä niitä kohtaan tunne.
Varsin suurella osalla ei sijaa musiikki-instrumenttina tai soittimena ole.
Valitettavaa, mutta minkäs teet kun valmistusfilosofia oli mikä oli.

aWatti: Mut siiitä saa siltikin soittokelpoisen kun vaan tekee siitä sellaisen.

Vaatii kyllä yksilöstä riippuen ylettömästi aikaa ja työtä, mutta mitäs sitä harrastukselleen mahtaa.
Monasti tyhjästä (tai jostain muusta aihiosta) soittoinstrumentin vääntäminen on mun mielestä kannattavampaa kuin Fazer ajan Landolasta.

Instrumenttikorjauksen harjoitteluun ja opetteluun kuitenkin mitä mainioimpia, kokolailla rankasti saa kämmätä ettei parannusta syntyisi ;).
Ja jos kämmää, on kokemusta viisaampi, ja voi haalia seuraavan kokeilukohteeksi.

aWatti: Lupasin laittaa tuonkin ja syystä et se on sen toisen ihmisen ensimmäinen kitara koko elämässä ja kyseinen ihminen haluaa opetella soittamaan.

Jos juuri tuohon kitarayksilöön on vahva tunneside, asian toki ymmärtää.

Mutta jos tunnesidettä ei ole, autat suunnattomasti enemmän jos ohjaat ko. henkilön kitaransoiton alkutaipaleelleen jonkun vähemmän haastavan kitaran kanssa.
Landola nimittäin Fazer omistuksen aikaisten sekoiluiden ansiosta vastaa erästä Arkadianmäkeläistä siinä kuinka tehokkaasti kansaa saadaan käännytettyä omasta asiasta pois tai jopa sitä vastaan.

aWatti: Yks asia mistä en voi tinkiä on se mikä siitä puuttuu; se metallipulikka mitä nimitetään säätötallaksi.
No nyt sitte olis se palikka haussa.
Kai sentään jollakin ihmisellä tässä maassa on sellainen?

En henkeäni pidättelisi että moinen löytyisi, irtonaisena varmasti ensimmäisten joukossa häviämässä kun kielet jostain syystä irroitetaan/irtoaa.
Mulla ei ole kuin yksi "säätötallallinen" ja trapetsikielenpitimillinen 7-73 12-kielinen, ja moninaisista syistä johtuen on ollut jo pitkään koristeena.
Noita Landoloissa käytettyjä "säätötalloja" talloja oli muistaakseni useamman laisia, joten tarkka malli ja vuosimalli tarvitaan jotta olisi edes teoreettiista mahdollisuutta että moinen löytyisi.

"Varmin" taho jolta voisi tiedustella niin tallaa kuin kitaran malliakin jos seteli on hävinnyt, voisi olla brändin nykyinen omistaja Noromies (mnetnic. KIT50RA https://muusikoiden.net/jasenet/37379).

aWatti: Ei:en suostu tekemään siitä tallasta kiinteää ja siks toisekseen sen myötä päästään taas jo em. eli siihen et täällä yksiössä ei ole mahdollista tehdä sellaista,eikä ole edes koneita/vehkeitä asiaan.

Ennen kun moisen päätöksen lukkoon lyöt, mittaa tarkasti onko talla lipsahtanut vahingossa oikeaan kohtaan.
Suurimmassa osassa joita mulla on ollut tai on edelleen, talla on Landolamaisesti väärässä paikassa eikä intonaatiota saa perinteisen tallanluun vaatimattomalla (olemattomalla) säätövaralla edes sinnepäin kohdalleen.
Menee toki yksin rämpytellessä vaikka pielessä olisikin, mutta muiden kanssa vireessä soittamisesta ei tule mitään.
Myös kaularaudan toimivuus on syytä varmistaa, on toiminut ehkä noin puolessa niissä joissain kymmenissä tuonikäisissä Landoloissa joita olen omistanut tai korjannut/arvioinut korjauskustannuksia.

Jos hyvä tuuri käy, säätötallan koloon saat tehtyä mieleisestä materiaalista niin leveän tallan että saat viilattua intonaationkin kohdalleen.
Noin tein teininä reissu 12-kieliseen kahdesta lappeelleen käännetystä luusatulasta, joihin viilasin kieli kerrallaan kosketuspisteet.
Onnistui ja onnistuu vallan mainiosti käsityökaluin vaikka keittiön pöydällä.

Sinänsä ei asiaan liity, mutta...
Botit eivät diskriminoi mnettiäkään vaikka matalan/olemattoman aktiivisuuden saitti onkin, joten jos ei ole tarvetta seksiseuralle tai pinteessä olevien lottovoittajien auttamiselle, selkokielisen spostiosoitteen julkaiseminen ei ole suositeltua ;).

T:Samuli
aWatti
24.04.2022 20:50:00
Asia on edelleenki ajankohtainen ja olisi haussa se mitä kysyin.
Minä.eikä kitaran omistajakaan ei tietenkään edellytä sitä.et joku ihan noin vaan ja omalla kustannuksellaan lähettäisi sellaisen,vaikka kaapista tai muutoin soittokelvottomasta kitarasta sellainen löytyisikin.

Mutta kunhan nyt löytyisi ensin se mistä neuvotella. ja sopia

Jos jotakuta kiinnostaa asia noin muutoin ja kuvista katsottuna harrastuksen vuoksi/mielenkiinnosta.niin laitan Googlen kuvalinkin tähän alle.

https://photos.google.com/share/AF1 … EJjcVN5aTVBREtZS25kN1dhVmtURmtDejBR

Viilauskuvissa on se edellinen Landola minkä laitoin soittokelpoiseksi laskemalla kielet niin alas (=soittokelpoiseksi) kuin ne saa ilman kaulan irti ottamista (8mm to 4.5mm 12th); ja mikä muuten soi omistajankin mielestä ihan hienosti,vaikkei noista kuvista valmista/valmiiksi hiottua näykään.
Ei tullut silloin mieleen kuvata lähtökohtaa,eikä valmistakaan uudella tallaluulla/satulalla...
Nuo on alunperin kuvattu omiksi "työkuviksi" muiston vuoksi.

Viilaukset ovat hyvin tarkkaan mitattuja ja harkittuja.vaikkei se ehkä ihan siltä näytäkään noissa kuvissa : )
Ne tietenkin on viilattu nimenomaan mitoitukseen ja sen vuoksi,että hioin tallan pitämällä niitä "merkkinä",enkä ihan arviolta silmämitalla...
Sen metalliosankin;mistä muuten jäii tasan 2mm jäljelle eli sen verran millä tallaluu pysyy vielä paikoillaan.

Toki jos jotakuta kiinnostaa,niin voin käydä kuvaamassa sen nykyisessä hyvässä soittokunnossakin ja vaiks kertoa päälle,että kuinka paljon pois,miten ja mistä,syyt ja seuraukset.

Viimeiset ja loput seitsemän kuvaa ovat siitä työn alla olevasta kitarasta minkä lupasin laittaa ystävälle.
Tässä tapauksessa ensimmäiseksi kitaraksi ja soittimeksi elämässä.
Alkulähtökohta; katsokaas sitä mitä sille on tehty.
Mut kyllä se "soi" muutaman viikon sisään,riippuen siitä,että saanko sen auttamis-projektin ja "viilauskuvissakin" jollain tavalla näkyvän tallan metalliosan jostakin ja milloin/jos saan....
Tai siis kitaran omistaja saa,en minä.

Itsellä on tuossa teräskielinen Tenson mihin olen ihan tyytyväinen.enkä sen vuoksi tarvitse toista teräskielistä kitaraa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)