Aihe: Tokai mikkien korkeus
1
jkarha
13.10.2022 19:07:14

Olisiko kellään jakaa kokemuksia Tokain mikkien korkeussäädöstä, miten ne kannattaa säätää jotta soi parhaiten? Omassa kitarassa (TST-50) on HSS mikitys, tehtaan jäljiltä ne ovat melko alhaalla stratoksi, semmonen 4,5 - 5,5 mm kielen alapinnasta (low E, toinen puoli aavistuksen ylempänä). Ostin kitaran juuri uutena ja hienosäädöt on nyt kohdillaan, tuntuu ja soundaa kyllä hyvältä. Kannattaako Tokain single coil mikkeihin soveltaa Fenderin ohjeita, ja miten humbucker? Tiedän kuuntelemalla tuo pitäisi selvittää mutta jos joku jo tietäisi Tokain Vintage mikeistä.
Kyllä huonokin treenikerta aina hyvän työpäivän voittaa.
Laulava Kylätohtori
13.10.2022 19:58:46 (muokattu 13.10.2022 20:00:00)
Varmaan aika samat ohjeet pätee Tokain kuin Fenderin vastaaviin mikkeihin. Jokaisella valmistajalla on omat ohjeet perusasetukseen, mutta nuo perusasetukset ovat enemmän eräänlainen lähtötaso, mikä ei välttämättä ole kaikille se paras. Siksi sanotaan, että korvat sen kertovat.

Minusta, henkilökohtainen näkemys, tietoa ei ole, nuo vintagemikit kuulostavat paremmalta vähän alempana. Jotenkin avoimemmalta ja dynaamisemmalta. Fenderin ohjeissa mikit taitavat olla tosi ylhäällä, ei niitä varmaan paljon ylemmäs voi edes nostaa ilman soundin kärsimistä.

Humbuckereista en osaa niin paljoa sanoa, mutta monet ovat niistäkin sanoneet samaa, että vähän alempana soundaa paremmalta. Joskus mikkejä, mallista riippumatta, voi joutua laskemaan tosi alaskin.

Ja yksi asia säädöissä on, että olisivat suurin piirtein balanssissa. Toki riippuu käyttötarkoituksestakin. Joskus voi olla pelkkää plussaa, jos esim. talla tuuttaa vähän lujempaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
pappasfin
13.10.2022 21:10:51 (muokattu 13.10.2022 21:13:47)
jkarha: Olisiko kellään jakaa kokemuksia Tokain mikkien korkeussäädöstä, miten ne kannattaa säätää jotta soi parhaiten? Omassa kitarassa (TST-50) on HSS mikitys, tehtaan jäljiltä ne ovat melko alhaalla stratoksi, semmonen 4,5 - 5,5 mm kielen alapinnasta (low E, toinen puoli aavistuksen ylempänä). Ostin kitaran juuri uutena ja hienosäädöt on nyt kohdillaan, tuntuu ja soundaa kyllä hyvältä. Kannattaako Tokain single coil mikkeihin soveltaa Fenderin ohjeita, ja miten humbucker? Tiedän kuuntelemalla tuo pitäisi selvittää mutta jos joku jo tietäisi Tokain Vintage mikeistä.

Ei ole Tokain mikkejä saadetty mutta itse lähtisin säätämään sen mukaan mikä omia korvia miellyttää (toki niitä voi säätää ns. valmistajan ohjeiden mukaan myös tai kokeilla vaikka sitä Fenderin ohjeen mukaista säätöä).

Ite mä säädän mikit silleen, että korvin kuuntelen miltä se soundi vaikuttaa. Esim. Kaulan singlecoili mikki (otan puhtaat soundit ja vähän kokeilen särösaundeja ja säädän sen mukaan mm. sitä tuleeko kirkaampaa vaiko vähän tummempaa soundia tai jotain siltä väliltä eli säätelen sitä mikkiä treble- ja bassopuolelta itellle sopivaksi (mikit mulla tarpeeksi etäällä niistä kielien alapinnoilta, silleen on mun mielestä paljon dynaamisempi se soundikin).

Sama tapa tietysti koskien keskimikkiä ja tallamikkiä.

Tallamikissäkin humpparissakin homma menee sen mukaan hakeeko sillä terävämpää vaiko tummempaa mureutta soundiin.

Mulla yleensä siis mikit on niin, ettei ne ole ihan vaaterissa vaan joko treble tai bassopuoli mikin päistä on jompikumpi vähän korkeammalla, harvoin ihan yhtä korkeella (näin siis stratoissa ainakin). (toki ne saa olla yhtä korkealla molemmista päistä).

Nyt en enää muista mutta jossain kitarassa sitä mikkiä pysty säätämään sitenkin, että mikin peräpuoli (se puoli joka on tallaan päin) sai joko laskettua tai nostettua eli mikki oli esim. vähän kenollaan kaulaan päin).

Toivottavasti sait jotain selkoa mun sekavasta postauksesta ;D
PappaSFin
Laulava Kylätohtori
13.10.2022 21:47:56
Voit kokeilla säätää mikkejä. Vaikka yksi kerrallaan kokeilet säätää yhden kierroksen ylöspäin ensin toiselta puolelta ja sitten toiselta puolelta. Kuuntelet, meneekö soundi huonompaan vai parempaan. Ajatuksena, että pääset tarvittaessa palaamaan lähtötilanteeseen, joka ainakin ilmeisesti toimii. Sama onnistuu, jos sattuu olemaan työntömitta käytettävissä tai rakotulkit. Mutta pieniä säätöjä yksi kerrallaan ja kuuntelet, mitä tapahtuu. Ei mene sitten holtittomaksi ruuvailuksi.

Toki kannattaa pitää myös vanha ohje mielessä. Ehjää ei kannata korjata. Itse opettelen tätä vieläkin enkä varmaan koskaan opi sitä. Monta kertaa käynyt jälkikäteen mielessä, että olisi vaan senkin ymmärtänyt antaa olla koskematta. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
jkarha
13.10.2022 23:02:48

Mä taidan toistaiseksi antaa niiden olla koska kitara on mulle uusi tapaus, täytyy soitella sillä jonkin aikaa. Melko alhaalla ovat mutta olen melko tykästynyt siihen miltä
kuullostaa ja esim. humppari joka on alimpana, vastaa nyt volumitasoltaan yksikelaisia.
Kiitos kommenteista ja saa yhä jatkaa keskustelua.
Ziggy Bubba
15.10.2022 22:03:32 (muokattu 15.10.2022 22:07:03)

Jos asia vielä mietityttää, ota ruuvari käteen ja pyöräytä kaikkia mikkien ruuveja esim. yksi 360-asteen kierros ylös. Tämä siis jos tosiaan mikkien keskinäinen balanssi on sulle hyvä.

Mikkien korkeuden tsekkaamista suosittelen kyllä kaikille, voi nimittäin tulla tosi positiivia muutoksia soundiin pienellä työllä.
Esimerkiksi omassa Tokain 335:ssä oli mikit "jossain" liikkeen asennuksen jäljiltä. Noh, monta vuotta sitä soitettuani tsekkasin ajatuksella korkeudet ja totesin, että nehän soi paljon nätimmin kun ne laski aika selkeästi alemmas. Tykästyin tätä kautta kitaran soundiin ihan uudella tavalla. Halvempaa näin, kuin vaikka ostaa Gibson tilalle :)
jkarha
16.10.2022 19:59:27

Tokain sijaan innostuin säätämään mikkejä MIM stratossani alaspäin. Olen siihen joskus päivittänyt Lindy Fralinin Hot Vintage mikit ja nämä olleet säädettynä Fenderin suositusten mukaisesti melko ylös. Tulee vaikutelma että mikit alempana sointiin tulee mukaan enemmän kitaran omaa akustista sointia, minulle tuo on tärkeämpää kuin voluumi.
jkiva
17.10.2022 22:40:46

Makuasioita tietenkin, mutta mulla on straton mikit aika lailla pleksin tasossa. Tulee mukavaa "ilmavuutta" soundiin. Telen kans about sama, tallamikki vähän pellin yläpuolella.

Ja sit tietenkin eri mikkien välinen balanssi hakea.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)