Aihe: Dobro Hound Dog 1 | |
---|---|
![]() 10.10.2022 15:25:11 | |
Hojo hojo. Mielessä olisi Thoman putiikista Dobro Hound Dog kitara Josta on puukotelolla tai peltikotelolla versiot. Puukotelollinen varmaankin hieman pehmeämpi soundi, mutta peltikoppainen olisi tyylikäs. Pelti koppaisessa nauhat pitemmälle eli muistaakseni 14 nauha väliin. Vaihtoehtona jompikumpi, ei molemmat Kommenttei, kiitos. | |
![]() 10.10.2022 15:37:56 | |
Metallisesta sanotaan että siinä ois ns spun cone, puisesta vaan että spider bridge. Oisko kartio vähän parempi tai yksilöllisempi, en tiedä. | |
![]() 10.10.2022 18:55:17 (muokattu 10.10.2022 20:22:55) | |
Puisessa on kovempi ääni koska spider kenno. Soundi on terävä ja kirkas. Metallikoppaisessa enemmän honottava, nuhainen ja hieman banjomainen soundi kun spun kenno on toisin päin kuin spider. Puiset spider kennoiset yleensä countrysoittajien mieleen ja metallikoppaiset spun kennoiset blues, jos jotain karkeaa yleistystä heittää. Minun soittoon toimii metallikoppaiset spun kennoiset paremmin, mutta tämä siis minun mielipide. | |
![]() 10.10.2022 21:07:15 | |
mpekkanen: Puisessa on kovempi ääni koska spider kenno. Soundi on terävä ja kirkas. Metallikoppaisessa enemmän honottava, nuhainen ja hieman banjomainen soundi kun spun kenno on toisin päin kuin spider. Puiset spider kennoiset yleensä countrysoittajien mieleen ja metallikoppaiset spun kennoiset blues, jos jotain karkeaa yleistystä heittää. Minun soittoon toimii metallikoppaiset spun kennoiset paremmin, mutta tämä siis minun mielipide. Kiitos. Tämä selventää valintaani, joka kuvittelee joskus soittavansa bluesia | |
![]() 11.10.2022 09:39:17 | |
Moi. Ei kokemusta kumpaisestakaan noista, mutta yleisesti ottaen ainakaan omaan varsin rajalliseen resonaattori-instrumenttikokemukseen nojaten sen enempää ripustustavalla -Spider vs. Bisquit- kuin samankokoisen kartion valmistustavallakaan -painosorvattu (=spun) vs. prässätty (=pressed tmv.) ei äänenvoimakkuuteen ole juurikaan vaikutusta. Soundiin voi kumpaisellakin olla vaikutusta, enemmän tai vähemmän ja kuteen muissakin nyansseissa: joku kuulee, joku ei. Kuten niin monesta muustakin, myös kumpaisestakin vastakkainasettelusta ja niiden yhdistelmistä löytyy netistä luettavaa runsaasti. Kopan materiaalilla en myöskään ole huomannut merkittävää vaikutusta äänen laatuun tai voimakkuuteen olleen kun vertaillaan saman laatu-/hintaluokan laitteita. Metallikoppa on kyllä tällaiselle viileämmästäkin pitävälle todella kylmä jalkaa/kylkeä/kättä vasten, ja sylissä soittaen dorkan liukas jalkaa vasten. Suurin yksittäisen rakenneratkaisun vaikutus soundiin ja äänenvoimakkuuteen mun mielestä ja kokemukseenkin perustuen on kielten ylimenokulmalla tallassa. Aivan samoin kuten kaikissa trapetsikielenpitimellisissä instrumenteissa. Tuon säätäminen on valmiiksi pienikulmaisilla -kuten sellaisillakin joissa kaulakulmaa ei helposti voi muuttaa- usein todella haastavaa tai jopa mahdotonta yleistä soitettavuutta ylenmäärin heikentämättä. Vaikka tällä hetkellä ainoan resonaattorini (HB resobasso) kokeilematta ostin koska B-stockkina "halvalla sain", en välttämättä suosittele ainakaan vakavampaan soitantoon kokeilematta resonaattori-instrumenttia ostamaan. Ja jos joutuu kokeilematta ostamaan, varmistaa etukäteen että ainakin kartio on standardikokoinen ja kielten ylimenokulmaa voi tallassa säätää tavalla tai toisella. T:Samuli | |
![]() 11.10.2022 11:10:07 | |
mpekkanen: Puisessa on kovempi ääni koska spider kenno. Soundi on terävä ja kirkas. Metallikoppaisessa enemmän honottava, nuhainen ja hieman banjomainen soundi kun spun kenno on toisin päin kuin spider. Puiset spider kennoiset yleensä countrysoittajien mieleen ja metallikoppaiset spun kennoiset blues, jos jotain karkeaa yleistystä heittää. Minun soittoon toimii metallikoppaiset spun kennoiset paremmin, mutta tämä siis minun mielipide. Tässä tekstissä meni bisquit ja spun sekaisin minulta. Eli korvaa spun sana bisquit, niin menee oikein. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)