Aihe: Boss GX-100
1
Bass One
15.03.2022 11:25:54
Boss on julkaissut uuden multipaavon GX-100, joka kiinnostaa kovin. Siinä arkkitehtuuri ja saundit taitavat olla samoja GT1000 ja Coren kanssa, mutta ulkoinen formaatti eri plus kosketusnäyttö..

Itse olen joogaillut multiefektien / mallintajien ostamisen kanssa, koska normipedaalien käyttöliittymä on enemmän mieleen ja niitä voi vaihtaa mielensä mukaan. Silti multijormasta, kuten GX-100 saisi isosti hyötyjä etenkin vahvistin- ja kaappimallinnusten ja suuren efektimäärän määrän (joista vain osa tulisi ostettua erikseen) kautta. Minulle siitä olisi erityisen isoa hyötyä sillä soitan bassoa ja kitaraa.

Itsellä Bossista (normipedaaleista) jäänyt yleensä sellainen mnjoo, ihan ookoo, muttei paras -fiilis, mutta toki nykyisillä multijormamarkkinoilla (line6, Neural, Headrush) kehityskulkukin on nopeaa.

Mikäs teidän näkemys on Bossin multilaitteista ja erityisesti niiden efektien saundeista sekä vahvistin- ja kaappimallinnuksista?
"Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?"
cigarbox
22.04.2022 05:47:27 (muokattu 22.04.2022 05:48:33)
Boss uusi multipaavo....hmmmm.....
En ollut ajatellut että hankkisin enään koskaan multipedaalia 2000 luvun kokeilujen jälkeen...
Mutta koska olen käyttänyt viimeiset vuodet läppäriä softineen äänittämiseen niin niiden sisällä olevien plugien parantumisen myötä kiinnostus heräsi kuitenkin ja kun kohtuu hintainen boss gx 100 nyt ilmaantu niin...
Olen iloisesti yllättynyt äänen laadusta lukemattomissa efekteissä....vahvistin mallinnukset on sitten eri asia...ne on hankalia....mutta saundit toimii niin äänittäessä suoraan softaan tai vahvistimen kautta....
Nyt on itsellä enään koeajossa miten tallennetut omat säädöt pysyy ja toimiiko moitteetta muutenkin.
Hyvä laite toiataiseksi.(n. 2 kk joka päivä käytössä)
deeaa
04.10.2022 15:26:29

Nekrobump, mutta juu.

Olen nyt tuolla GX100:lla soitellut puolisen vuotta ja on kyllä mahtava peli. Reilun levyllisen äänitellytkin sillä. Melko sellaista kasarityylistä heavy-Marshall soundia käytän.

Mallit on todella hyviä, ja perään kun pistää omat mieleiset IR:t niin enpä kaipaa juuri muuta. Kuten aina Bossin vastaavissa, tässäkin saa toki EQ:ta käyttää hyvinkin ahkerasti ja monessa vaiheessa, mutta hyvää kamaa tulee kerta kaikkiaan.

Käytän konetta niin, että patchissä on ensin mahdollinen särö ja efekti, mutta sitten menee signaali Breakout-lähtönä loopista suoraan oikealle kitaravahvarille. PA:han tai tallenteelle taas menee soundi vasta main outeista eli niissä on sitten mukana myös mallinnus ja IR jne.

Sitten Boss toimii samalla tarvittaessa midiohjaimena vaihtaen vahvistimen soundia myös. Eli soundit teen Bossilla mutta teen myös samanlaiset oikealla Marshallilla joka toimii mulle omana monitorina. Mutta ei tarvi mikittää.

Itseasiassa keikalla miksaaja yritti mikittää mun Marshallia, mutta kun suosittelin kokeilemaan DI linjaa bossista sen sijaan, pienen testailun jälkeen tuli peukkua että paljon parempi. Ja kyseessä kuitenkin miksaaja jolla kymmenien vuosien kokemus marsujen mikyksistä isoillakin areenoilla. Myös yleisöstä on kuulunut vain ylistäviä kommentteja soundeista.

Enemmän säätöä nuo Bossin soundit vaatii - ja varsinkin EQ:ta - kuin varmasti moni hienompi mallinnin, mutta sitten niistä tulee myös omanlaisensa. Ei kuulosta sitten sille samalle tuuballe kuin 96% kaikesta nykymetallista joiden kitarasoundia ei erota toisistaan. Varmaan kaikki vedetty samoilla valmiilla Helix, Kemper tai Cortex patcheillä. Itse tykkään hieman karummasta, vintagemmasta ja aidomman kuuloisesta soundista. Loput saa kyllä sitten pöydästä ruuvattua.

En usko että ihan heti tulee tästä systeemistä vaihdettua muuhun. Cortexia on kyllä tarkoitus testailla jossain vaiheessa, epäilemättä sillä saa jopa parempaa helpommin, mutta itse kyllä diggaan bossia kovasti.
-- It's always fun until someone gets hurt...then it gets hilarious!
Bass One
18.11.2022 18:57:21
Onkos tähän Boss GX-100 käyttäjäkuntaan tullut kasvua, kokemuksia ja arvioita saundeista ja käytöstä?

Aiemmin jo kyselinkin, mutta aika vähän tuli kommentteja.

Hintalappu on hyvä, käyttöliittymä moderni, monikäytöisyys kohdillaan (itsekin soitan bassoa ja kitaraa) ja paljon muuta hyvää. Silti, Thomannin arvostelut vähäisiä ja huonohkoja ja sama pätee myös Talkbassiin. Moitteita tulee esimerkiksi Premier Guitarin suunnalta mm. huonoista säröistä.

Itselle suurin kysymysmerkki, näin basson ja kitaran soittajana, ja myös miinus on, ettei Boss kovin isosti loista bassopedaaleissa saati sitten vahvistin- ja kaappimallinnuksissa. Miten kitarapuolella?
En tarvitse sinällään minkään tietyn spesifisen vahvistimen tai kaapin saundia. Riittää kun kuulostaa hyvälle. Mutta kuulostaako? Saako perussaundin kohdilleen ilman muita varsinaisia efektejä?

Kuinkas sitten käytettävyys? Itse en analogiajan ihmisenä paljoa tietomoottorieditoreista perusta ja isoa plussaa laitteet saa jos niitä pystyy kohtuullisen hyvin säätämään vaikka biisien välillä. Ainakin kuvittelisin, että Bossissa kosketusnäyttöineen se on paljon helpompaa kuin vaikka saman hintaluokan Helix Stompeissa, joissa semilikinäköiselle on postimerkin kokoisessa näytössä ihan liikaa haastetta. Toinen on sitten se valikkojen viidakko.

Kokemuksia, suosituksia, moitteita vaiko kiltisti Helix tms.
"Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?"
ThomasOfFinland
03.12.2022 22:06:31
Tässä kikottimessa ei ole lainkaan aux-in rööriä. Saanko siis kytkemällä tuon laitteen usb kaapelilla tietokoneeseen ulos taustanauhat. Itse soittelen pääasiassa kuulokkeilla ja niistä pitäisi saada siis taustanauha sekä sitten kitara ulos. Mikäli onnistuu niin tämä laite menee hankintaan, vaikuttaa paperilla sen verran lupaavalta ja onhan Youtubessa puhuvat päät myös laitetta kehuneet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)