Satellite Kid 10.08.2009 21:56:50 | |
---|
Tuleekohan tämä nyt oikealle alueelle.. Eli orkesterin 2 kitaraa ja basso treeneissä uuden laulajan myötä ekaa kertaa 1/2 sävelaskelta alavireessa, ongelmana vire (korjautunee ajan myötä) mutta pahempi tuo kielten "rätinä", kepeistä tulee "liian kevytsoittoisia". Mitä kannattaa kitaroissa / bassossa ekana säätää tuon minimoimiseksi? Itse olen tilaamassa custom-kitaraa, voiko rakennusvaiheessa kitaraan tehdä jotain speciaalia kun on tiedossa että soitin tulee aina olemaan 1/2 sävelaskelta alavireessä? Gracias jo etukäteen. "Ei kukaan ihminen voi arvostella rockmusiikkia tai rockmuusikkoja. Ne on ihan vääriä ihmisiä mitkä ei oo liottanu kolvia naisen perseessä, koska osa rytmistä on kotoisin sieltä." -Remu, Poika Varjoiselta Kujalta |
ballfish 10.08.2009 21:58:30 | |
---|
Paksummat kielet. "Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori |
hapan 10.08.2009 21:59:09 | |
---|
Kannattaa säätää kielien paksuus pykälää jämäkämmäksi. Ja kaularautaa pikkasen löysemmälle. |
duc 10.08.2009 21:59:21 | |
---|
Yhtä pykälää paksumpi kielisetti voi auttaa. |
Satu ja Tuija 10.08.2009 22:01:34 | |
---|
Satellite Kid: Mitä kannattaa kitaroissa / bassossa ekana säätää tuon minimoimiseksi? Gracias jo etukäteen. Itte lähtisin ihan säätämisestä. |
McNulty 10.08.2009 22:05:15 | |
---|
Jep. Eli ensin kitara tietysti säätöihin. Kyllä sillä 9-42 setilläkin voi soittaa Eb-vireestä ilman särinöitä ja muita haittaääniä. Jos soittotatsista tulee liian "kevyt" ja epämiellyttävä, niin silloin kannattaa vaihtaa kitaraan paksummat kielet. Jos nyt käytössä on esim. 9-42, niin tilalle 10-46 tai 10-52. Mikäli taas 10-46 nyt käytössä, niin ei muuta kuin vaikka 11-52 ja rokki soimaan. Custom-soittimeesi ei tarvitse tehdä mitään erikoisempia. Riittää että valitset oikeanlaisen kielisetin (oikeanlaisuus on kiinni soittajasta, eli sinusta... me täällä emme voi sanoa mikä on passeli kielisetti just sulle, se vaan pitää löytää kokeilemalla erilaisia kieliä... eri valmistajien, eri paksuisia jne.) ja huolehdit kitaran säätöihin. Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien! |
pekurides 10.08.2009 22:26:32 | |
---|
Tunteella päin vittua. |
Jucciz 11.08.2009 01:00:45 | |
---|
Paksummat kielet vaan kehiin ja sitten taas vanhat tutut kun laulaja oppii olemaan. Tai sitten jatkat niillä paksummilla senkin jälkeen, kun huomaat, että niillähän on kivempi soittaa. :) |
mungiisi 11.08.2009 11:16:17 | |
---|
Mä oon aina halunnu tietää, että minkätakia käytetään yleensä puolisävelaskeleen matalempaa virettä? Kokosävelaskeleen laskun vielä ymmärrän jotenkin, mutta olen aina ihmetellyt näitä puolittaisia... |
ballfish 11.08.2009 11:19:50 | |
---|
mungiisi: Mä oon aina halunnu tietää, että minkätakia käytetään yleensä puolisävelaskeleen matalempaa virettä? Kokosävelaskeleen laskun vielä ymmärrän jotenkin, mutta olen aina ihmetellyt näitä puolittaisia... Kitarahan soi ihan eri tavalla puolen sävelaskeleen alavireessä. Kieli soi rikkaammin ja moni juttu kuulostaa yksinkertaisesti paremmalta. "Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori |
Terry Pantheras 11.08.2009 11:46:22 | |
---|
mungiisi: Mä oon aina halunnu tietää, että minkätakia käytetään yleensä puolisävelaskeleen matalempaa virettä? Kokosävelaskeleen laskun vielä ymmärrän jotenkin, mutta olen aina ihmetellyt näitä puolittaisia... Esim. Hendrixin kohdalla sen ääniala sopi paremmin puolisävelaskelta matalampaan vireeseen ja venyttely oli helpompaa - varsinkin kun tämä oli Jimille yksi sen tavaramerkeistä. Alottajalle paksummat kielet. MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~ |
humppahanuristi 11.08.2009 12:15:32 | |
---|
Terry Pantheras: Esim. Hendrixin kohdalla sen ääniala sopi paremmin puolisävelaskelta matalampaan vireeseen ja venyttely oli helpompaa - varsinkin kun tämä oli Jimille yksi sen tavaramerkeistä. Alottajalle paksummat kielet. Miksi se koko kitara pitää solistin äänialan takia vetää uuteen vireeseen, voihan sitä vaan vaihtaa sävellajia. Venyttelyn helppouskin taitaa riippua soittajasta ja myöskin kielten paksuudesta. Humpasta rautalankaan... |
Izer 11.08.2009 12:31:08 | |
---|
humppahanuristi: Miksi se koko kitara pitää solistin äänialan takia vetää uuteen vireeseen, voihan sitä vaan vaihtaa sävellajia. Riippuu vähän siitäkin miten haluaa tiettyjä juttuja soitella, esim. riffirokissa tai näppäilytyylisissä jutuissa sävellajin vaihto ei niin vain onnistu vaan on muutettava virettä, esim. Guns N' Rosesin biisit. Jos siis tuntuu, että alempi on solistille parempi. Muuten komppaan tuota kitaran hienoa ja räyhäkkää sointia Eb-vireessä. Ridin' with the wind! |
mungiisi 11.08.2009 12:41:08 | |
---|
Izer: Muuten komppaan tuota kitaran hienoa ja räyhäkkää sointia Eb-vireessä. Onko tässä muka niin suuri ero tavalliseen E-vireeseen? Vaikuttavathan asiaan kielet ja kitarakin. Eikö vastaavaa räväkkyyttä voi saada E-vireeseen eri kielisetillä? |
erikiva 11.08.2009 12:56:39 (muokattu 11.08.2009 15:04:51) | |
---|
mungiisi: Onko tässä muka niin suuri ero tavalliseen E-vireeseen? Vaikuttavathan asiaan kielet ja kitarakin. Eikö vastaavaa räväkkyyttä voi saada E-vireeseen eri kielisetillä? Mulla on itselläni ihan tapana veivata E-vireellä vedettäviä biisejäkin Eb:llä. Tällä hetkellä kun omistaa vaan yhden kitaran, niin ei viitsi alkaa virettä veivaamaan ylöspäin tatsin ja intonaation kustannuksella. Ja mukana jamittelukin onnistuu himassa helposti, kun transponoi alkuperäisen puoli sävelaskelta alemmas. En tiedä onko pelkkää psykoakustiikkaa, mutta kuulostaa vaan mun korvaan mehevämmältä tuo Eb, ei sitä millään kielisetillä voi mun mielestä fiksata. E: Itsellä on käytössä 11-48 setti, eikä tuo turhia rätise. Kun pakat loppuu, niin lähtee 12-52 testiin. How Could I Care? |
Terry Pantheras 11.08.2009 13:06:29 | |
---|
humppahanuristi: Miksi se koko kitara pitää solistin äänialan takia vetää uuteen vireeseen, voihan sitä vaan vaihtaa sävellajia. Venyttelyn helppouskin taitaa riippua soittajasta ja myöskin kielten paksuudesta. Kitarahan nyt on fyysisiltä ominaisuuksiltaan moinen, että tietyt jutut melkeinpä pitää vetää esim. vapaana soivan kielen ominaisuuksia hyödyntäen yms... On ihan eri asia soittaa sama juttu E:stä tai vaikka F:stä. Saatikka Eb:stä. Ja juu: on eri asia lähteä venyttelemään 8-setin vaivaishiirikielillä kuin 13:n rambosetillä... *winks* Vai täh? :D MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~ |
stealingrudeboy 11.08.2009 13:14:31 | |
---|
Tuo Eb on viimeisen vuoden tai parin aikana vakiintunut mulle aika lailla vakiovireeksi. Pidän eniten juuri siitä saundista. Toki suurin syy lienee juuri fiiliksessä. Standardivire tuntuu jotenkin liian popilta ja D-vire menee jo jotenkin turhan lähelle heviä. Tämä nyt on vaan tämmöinen ajatusmalli, että Eb = rock. Mutta fiiliksen mukaan näissä jutuissa pitäisikin mielestäni mennä. Tietenkin paljon rock-musiikkia on olemassa juuri tuosta vireestä. Itselle 10-52 -setti on toiminut tuossa vireessä. 11-52 oli pitkään käytössä mutta venyttelen niin paljon että pidemmissä sessioissa kädet ja sormet eivät meinanneet kestää. On kuitenkin päiviä, jolloin tuota hieman paksumpaa settiä kaipaisi. Aika pienillä säädöillä koko operaatiosta luulisi kuitenkin selviävän. |
Imper 11.08.2009 18:07:22 | |
---|
Jotkut kitarat tosiaan soi paremmin Eb-vireessä. Oon pannut merkille! Kaikissa kitaroissa ei tosin oo vireellä samanlaista vaikutusta... Everyone is a per-son |
Sabbathologist 13.10.2022 14:51:28 (muokattu 13.10.2022 14:58:12) | |
---|
Oma kitarani on sellainen ''jäyhäjakke'', niin sen takia haluaisin virittää sen Eb-vireeseen. Vaan kun kokeilin, niin tuntuu olevan epävireinen. Siis kielet suhteessa toisiinsa. Vaikka vapaana soivina kielet onkin vireessä, niin painettuina on havaittavissa selvää epävireisyyttä. Intonaatio pielessä. Auttaisiko siihen pelkästään pykälää paksumpi kielisetti, vai pitäisikö tehdä muutakin? Nykyiset kielet on 9-42. Soittotuntuma on miellyttävämpi matalammassa vireessä. Toki paksumpia kieliä on raskaampi soittaa, luulisin kuitenkin että pykälää paksumpiin kieliin vaihtamalla ja virettä laskemalla soittotatsi kevenisi. Lisäksi kitarani kaula on selkeästi ''jouskarilla''. Vaan kun se soi kuitenkin normivireessä hyvin, niin en tiedä onko siitä haittaa. ballfish: Kitarahan soi ihan eri tavalla puolen sävelaskeleen alavireessä. Kieli soi rikkaammin ja moni juttu kuulostaa yksinkertaisesti paremmalta. Mistä herääkin kysymyksiä: miksi (sähkö)kitara soi(si) paremmin Eb-vireessä? Miksei kitaraa suunnitella ja valmisteta soimaan optimaalisesti sille tarkoitetussa vireessä? Arseholes doesn't really matter much to king |
zedder 13.10.2022 15:15:26 | |
---|
Ööö.. Siis oliko sitä intonaatiota jo säädetty sitä toista virettä varten, vai eikö? Trubamolli. |