Aihe: Pedaalien välipiuhat / liittimet 1 | |
---|---|
![]() 05.08.2023 07:09:30 (muokattu 05.08.2023 07:10:02) | |
Joku sanoi, että sellaiset ns. Z-liittimet ei ole hyvä asia. Kuulemma ne voivat vaurioittaa pedaalin ''plugia''. Pitääkö tämä paikkaansa ja jos pitää, niin mihin se perustuu? Minkälaisia liittimiä / yhdistyspiuhoja itse suositte / suosittelisitte? | |
![]() 05.08.2023 08:17:22 | |
Sabbathologist: Joku sanoi, että sellaiset ns. Z-liittimet ei ole hyvä asia. Kuulemma ne voivat vaurioittaa pedaalin ''plugia''. Pitääkö tämä paikkaansa ja jos pitää, niin mihin se perustuu? Minkälaisia liittimiä / yhdistyspiuhoja itse suositte / suosittelisitte? Tarkoitatko z-liittimellä semmoisia kiinteitä palikoita? Niissä ajatus pedaalin jakin vaurioittamisesta liittyy varmaankin siihen, että jos pedaali pääsee liikkumaan, niin jostain kohtaa pettää kun se palikkaliitin ei jousta toisin kuin lyhyt piuhan pätkä siinä pedaalien välissä. Riski on suurempi "uusilla" pedaaleilla, joissa jakit on liitetty juotoksin suoraan piirilevyyn, eli ei jousta sieltäkään jos plugi vääntyy, vaan rikkoo juotoksen. Itse olen käyttänyt niitä 5-10cm mittaisia välipiuhoja. Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! | |
![]() 05.08.2023 09:50:05 (muokattu 05.08.2023 10:03:56) | |
jkiva: Tarkoitatko z-liittimellä semmoisia kiinteitä palikoita? Tämmöttiis: https://www.musamaailma.fi/fi/aanen … connector-pc-z-efektien-valiplugi-z Mun mielestä nuo on käteviä, mutta monet sanoo että ei oo hyvä jutska. Niissä ajatus pedaalin jakin vaurioittamisesta liittyy varmaankin siihen, että jos pedaali pääsee liikkumaan, niin jostain kohtaa pettää kun se palikkaliitin ei jousta toisin kuin lyhyt piuhan pätkä siinä pedaalien välissä. Niin. Vaan kun se kuulemma koskee vain nuita Z-liittimiä, eikä esimerkiksi tällaisia: https://www.musamaailma.fi/fi/aanen … al-pc-c-connector-efektin-valiplugi Nuo on kuulemma ihan bueno. | |
![]() 05.08.2023 10:38:51 | |
Sabbathologist: Niin. Vaan kun se kuulemma koskee vain nuita Z-liittimiä, eikä esimerkiksi tällaisia: https://www.musamaailma.fi/fi/aanen … al-pc-c-connector-efektin-valiplugi Meikä on nähnyt nimenomaan tuollaista kritisoitavan asian tiimoilta, eli eiköhän se sama ongelma siinäkin ole. Toisaalta näen kyllä kätevyysaspektinkin, eli valinta riippunee siitä, mikä vaakakupissa itselle eniten painaa. | |
![]() 05.08.2023 13:56:14 | |
Jos koko paketin saa täysin liikkumattomaksi niin kai tuollaisetkin voivat toimia, mutta en todellakaan haluaisi moisia riskitekijöitä omiin spedaaleihini. Joustoa on hyvä jossain välissä olla. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 05.08.2023 14:38:52 (muokattu 05.08.2023 14:41:08) | |
No eihän ne pedaalit normaalisti mihinkään liiku? Tai riippuu toki siitä, miten niitä käyttää. Itse en yleensä painele niitä jalalla ollenkaan, vaan pidän niitä pöydällä ja painelen tarvittaessa sormella. Ei ne siinä touhussa kyllä mihinkään liiku. Piuhoissa on se huono puoli, että jos niitä tarpeeksi taivuttelee, ne menevät p*skaksi. Ja viehän ne hitosti tilaa verrattuna tuollaiseen tynkään, joka laitetaan kahden spedun väliin. | |
![]() 05.08.2023 15:02:24 | |
Sabbathologist: No eihän ne pedaalit normaalisti mihinkään liiku? Tai riippuu toki siitä, miten niitä käyttää. Itse en yleensä painele niitä jalalla ollenkaan, vaan pidän niitä pöydällä ja painelen tarvittaessa sormella. Ei ne siinä touhussa kyllä mihinkään liiku. Piuhoissa on se huono puoli, että jos niitä tarpeeksi taivuttelee, ne menevät p*skaksi. Ja viehän ne hitosti tilaa verrattuna tuollaiseen tynkään, joka laitetaan kahden spedun väliin. Eri pedaalien jakit saattaa olla sen verran eri korkeudella et pedaalit voi jäädä osittain ilmaan noiden liittimien varaan vaikkei sitä silmällä heti näkiskään. Jonkin verran noissa on pelivaraa muotonsa puolesta, mut ei ihan hirveesti. Sit kun pedaalia polkasee niin voima ei kohdistukkaan pedaalin pohjaan vaan jakkeihin ja pahimmassa tapauksessa piirilevyyn. Mut kyl ne tommosessa pöytäkäytössä voi toimia ihan ok. Kannattaa silti ennen kytkentää tarkastaa ja kiristää kaikkien pedaalien jakkien mutterit ja varmistaa ettei pedaalit kellu noiden liittimien varassa. Mekaaninen kytkin vaatii kuitenkin aika paljon voimaa, käytti sitä sit kädellä tai jalalla. | |
![]() 05.08.2023 15:13:31 | |
Kulmaplugeilla varustettu välikaapeli ei vie enempää tilaa. Esim. https://uraltone.com/instrumentti-v … la-15cm-erittain-pienikokoinen.html | |
![]() 05.08.2023 15:18:45 | |
Nykyään on saatavilla välipiuhoja (esim. EBS), joissa on niin litteät liittimet, että tilantarve on minimaalinen. Eli en oikein näe Z-liittimien hyötyä, kun kuitenkin on olemassa pieni riski että pedaalia polkiessa eri tasolla oleviin liittimiin tulee vääntöä. If you don't have ability, you wind up playing in a rock band. | |
![]() 05.08.2023 16:40:02 (muokattu 05.08.2023 17:08:45) | |
Antakaa toisen nyt laittaa kiinteillä plugeilla pedaalinsa pöydälle, kun niin kovasti halajaa. Mä en oikein ymmärrä näiden ketjujen pointtia jos kerran se oma valinta on jo naulattu kiinni ja hakattu marmoritauluun. Itsehän kolvailen omat välijohdot pedaalilautoihin. Yleensä Van Dammen KXE Pro unbalanced patch kaapelilla (vastaava kuin Mogami, jota maailmalla kehutaan) ja päihin sitten SquarePlug SP400 tai SPS4, riippuen vähän installaatiosta. Vähän paksummalle kaapelille sitten saman valmistajan SP500 ja SPS5. Saa juuri oikean mittaiset ja malliset. moving in stereo | |
![]() 05.08.2023 17:08:10 | |
McNulty: Antakaa toisen nyt laittaa kiinteillä plugeilla pedaalinsa pöydälle, kun niin kovasti halajaa. Mä en oikein ymmärrä näiden ketjujen pointtia jos kerran se oma valinta on jo naulattu kiinni ja hakattu marmoritauluun. Alkuperäisessä postauksessa esitettiin kysymyksiä, joihin on vastailtu ja kerrottu perusteita. Kerrankin asiallisena pysynyt ketju ; ) | |
![]() 06.08.2023 08:00:20 (muokattu 06.08.2023 08:01:16) | |
Pitää paikkansa. Yksi ongelma noissa on se, että valamisen vuoksi pedaalien koteloiden sivuseinämät usein omaavat päästön eli eivät ole pystysuorassa. Koteloon kiinnitetty jakki ei ole siis vaakasuorassa. Vinossa olevien jakkien yhdistäminen jäykällä liittimellä aiheuttaa vääntöä. Pahimmillaan tuo voi nostaa pedaali toisen reunan ilmaan, jolloin pedaalin polkeminen kuormittaa liitimiä raskaasti. Pedaalien ketjuttaminen jäykästi toisiinsa aiheuttaa myös sen, että jos yksi pedaali liikkuu jostain syystä kuten potkusta, niin taas syntyy vääntöä liittimiin. En oikein koskaan ole ymmärtänyt noiden käyttöä normaalin matalan kulmamallin plugin ja johdon sijaan. | |
![]() 06.08.2023 09:59:50 | |
Mikko1978: Yksi ongelma noissa on se, että valamisen vuoksi pedaalien koteloiden sivuseinämät usein omaavat päästön eli eivät ole pystysuorassa. Koteloon kiinnitetty jakki ei ole siis vaakasuorassa. Hyvä pointti, vaakasuoruuden pitäisi olla aika tarkkaa kankeita välipalikoita käytettäessä. En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)