Aihe: Efektilenkit askarruttavat 1 2 | |
---|---|
![]() 22.07.2023 08:01:08 | |
Tulin tässä päivänä muutamana lukeneeksi jostain lontoonkielisestä ryhmästä, ettei kitarapedaaleja tulisi oikeastaan kytkeä vahvistimen efektilenkkiin, koska linjatasoinen signaali saattaa vahingoittaa ko. kallisarvoisia vehkeitä. Jotenkin vaan ei istu järkeen, että lähinnä kotikäyttöön suunnattujen pienehkötehoisten styrkkareiden loopit olisi tarkoitettu vain ja ainoastaan räkkiefekteille. Itse olen paitsi kiduttanut modulaatioefektejä transistori- ja putkistyrkkareiden lenkeissä, niin myös muljuttanut syntikoiden ja kiipparivahvistimen välissä. Mitään germanium fuzzia en nyt sinne välttämättä löisi, tosin tuskin muitakaan säröjä. Tiedä sitten lenkin hyödyistä noin soundien kannalta, mutta kitaravahvistimen eteen tuleva ketju kun on riittävän pitkä jo ilman mitään dilsoja ja kumppaneitakin. Sen olen kantapään (lue tärykalvon) kautta kokenut, ettei samaa virtalähdettä ole soveliasta käyttää ennen ja jälkeen etuasteen. Toinen askarruttava asia ovat efektipedaalien itsensä sisältämät lenkit. Näissähän signaali toki pysyy instrumenttitasoisena, mutta itse hyöty on jäänyt kysymysmerkiksi. Lenkkejä löytyy itseltä ainakin häröstä okaaverista/fuzzista sekä muutamista EHX:n ja Bossin erikoisemmista vermeistä, jotka eivät muutenkaan ole peruslautaan vakiintuneet. Some people never go crazy.
What truly horrible lives they must lead.
Charles Bukowski | |
![]() 22.07.2023 09:39:33 | |
Efektilenkkejä on moneen lähtöön. Osa on suunniteltu vain ns. studiokäyttöön, mutta miltei kaikissa nykyisissä kitaravahvistimissa on pyritty ne tekemään niin, että ne hyväksyvät myös matalamman jännitetason (0,3 V) efektejä. Iso haaste on tehdä efektilenkki, joka ei lisää vahvistimen pohjakohinaa, eikä säröydy kun siihen kytkentään efektejä. Lenkin lähtötason säätö on hyödyllinen, sillä sen avulla estetään efektin yliohjautuminen tarvittaessa. En ole kuullut mistään, että efektilenkki olisi aihuttanut jonkun efektin rikkoutumisen. Normaali passiiivinen kitaramikki tuottaan. n. 0,3 voltin jännitteen. Tämä ajetaan vahvistimen etuasteen läpi, jolloin jännitetaso voi nousta jopa kymmeniin voltteihin kytkennästä riippuen. Tästä signaali ajetaan efektilenkkiin, jossa sen taso pitää pudottaa takaisin n. 0,3 V tasolle, jotta se ei yliohjaa efektiä. Kuljettuaan efektin läpi signaali pitää taas palauttaa alkuperäiselle korkeammalle tasolle, jotta se ohjaa vahvistimen pääteastetta kuten halutaan. Tämä kaikki pitää tehdä ilman ylimääräisiä kohinoita ym. Ei ole ihan helppoa. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 22.07.2023 10:10:44 | |
Itse en liene mahdollista ylimääräistä säröytymistä edes huomannut, koska säröytyminen on pitkälti se homman juju. En edes esitä olevani ynkkäsoolokitaristi, vaan rottaa muffiin ja ehkä vielä blue boxia dallasiin alias Iommiin. Sen verran olen kultakorva vieläpä, kun n. kerran kuussa viritän viulut, niin tappejan saa väännellä ihan urakalla. Some people never go crazy.
Charles Bukowski | |
![]() 22.07.2023 12:09:21 (muokattu 22.07.2023 12:16:01) | |
harryk: ... jännitetaso voi nousta jopa kymmeniin voltteihin kytkennästä riippuen. Tästä signaali ajetaan efektilenkkiin, jossa sen taso pitää pudottaa takaisin n. 0,3 V tasolle, jotta se ei yliohjaa efektiä. Kuljettuaan efektin läpi signaali pitää taas palauttaa alkuperäiselle korkeammalle tasolle, jotta se ohjaa vahvistimen pääteastetta kuten halutaan... Kiitos selvennyksestä! Passiivistä efektilenkkiä olen käyttänyt jo vuosia erilaisten purkkien kanssa AB763 ja JCM800 -tyylisiin vahvistiimiin survottuina ja mitään ei ole mennyt rikki enkä huomaa lisääntynyttä kohinaa. https://robrobinette.com/Generic_Tube_Amp_Mods.htm#FX_Loop Voiko jännitteennousu aiheuttaa soundiin ikäviä muutoksia = "blocking distortion" juuri pääteasteen/vaiheenkääntäjän osalta? Mulla on luupissa digitaalinen efektilaite TC:n Plethora X5. | |
![]() 22.07.2023 12:50:49 | |
von spets: Kiitos selvennyksestä! Passiivistä efektilenkkiä olen käyttänyt jo vuosia erilaisten purkkien kanssa AB763 ja JCM800 -tyylisiin vahvistiimiin survottuina ja mitään ei ole mennyt rikki enkä huomaa lisääntynyttä kohinaa. https://robrobinette.com/Generic_Tube_Amp_Mods.htm#FX_Loop Voiko jännitteennousu aiheuttaa soundiin ikäviä muutoksia = "blocking distortion" juuri pääteasteen/vaiheenkääntäjän osalta? Mulla on luupissa digitaalinen efektilaite TC:n Plethora X5. Vahvistimissa joissa särö tuotetaan nimenomaan vaiheenkääntäjässä, vanhat marsut ja Trainwreck, on hankalaa tehdä looppia koska silloin helposti häviää särö. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 22.07.2023 12:56:20 (muokattu 22.07.2023 12:58:01) | |
Toisaalta Bossin Tube expanderia käyttämällä poistuu kaikki tuollaiset ongelmat, voit käyttää sitä vahvistinta niin kovalla kuin haluat ja lisätä efektin sen jälkeen, tai käyttää Bossin omia efektejä, sisäänrakennettuja, ja ajaa sen soundin mihin tahansa kaappiin käyttäen tube expanderin omaa päätettä niin hiljaa tai kovaa kuin haluat. Samaan tyyliin Van Halen käytti Marsujaan. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 22.07.2023 13:16:27 | |
von spets: Kiitos selvennyksestä! Passiivistä efektilenkkiä olen käyttänyt jo vuosia erilaisten purkkien kanssa AB763 ja JCM800 -tyylisiin vahvistiimiin survottuina ja mitään ei ole mennyt rikki enkä huomaa lisääntynyttä kohinaa. https://robrobinette.com/Generic_Tube_Amp_Mods.htm#FX_Loop Voiko jännitteennousu aiheuttaa soundiin ikäviä muutoksia = "blocking distortion" juuri pääteasteen/vaiheenkääntäjän osalta? Mulla on luupissa digitaalinen efektilaite TC:n Plethora X5. Jos efektilenkki on passiivinen, se ei aiheuta lisää kohinaa, koska siiinä ei ole vahvistusasteita ym. Passiivinen lenkki ei aiheuta jännitteennousua, koska siinä ei ole mitään mikä vahvistaisi signaalia, ellei lenkissä oleva efekti nosta osaltaan jännitetasoa. Blocking distortion syntyy tietääkseni yleensä siitä kun kitarasignaalia ajetaan liian kovaa pääteputkien hiloille. Se jännitteennousu syntyy yleensä etuasteessa ja vaiheenkääntäjässä. Yksi tapa estää sitä on pienentää vaiheenkääntöputken ulostulokondensaattroreiden arvoa. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 22.07.2023 17:32:31 | |
aristoteles666: Vahvistimissa joissa särö tuotetaan nimenomaan vaiheenkääntäjässä, vanhat marsut ja Trainwreck, on hankalaa tehdä looppia koska silloin helposti häviää särö. Olemme tehneet lukuisia Trainwreck-johdannaisia, joista eräisiin on asennettu myös efektilenkki asiakkaan pyynnöstä. Emme ole havainneet isompia ongelmia lenkin osalta kuten säröjen häviäminen. Master volume on tällaisissa kytkennöissä kriittinen, sillä iso osa säröistä tehdään tosiaan vaiheenkääntäjässä ja pääteasteessa. Tällöin vaihtoehdoiksi jää joko ppimv (post phase inverter master volume), Variac-tyyppinen päätetehon säätö tai keinokuorma. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 24.07.2023 13:16:05 (muokattu 24.07.2023 13:19:37) | |
harryk: Olemme tehneet lukuisia Trainwreck-johdannaisia, joista eräisiin on asennettu myös efektilenkki asiakkaan pyynnöstä. Emme ole havainneet isompia ongelmia lenkin osalta kuten säröjen häviäminen. Master volume on tällaisissa kytkennöissä kriittinen, sillä iso osa säröistä tehdään tosiaan vaiheenkääntäjässä ja pääteasteessa. Tällöin vaihtoehdoiksi jää joko ppimv (post phase inverter master volume), Variac-tyyppinen päätetehon säätö tai keinokuorma. Verrattuna normaaliin looppiin, ongelma on Trainwreckissä se että jos ymppäät sen ennen vaiheenkääntäjää, niin sitten delayt ja reverbit ym ovat säröllä vaiheenkääntäjän jalkeen, ja se tekee loopista käyttökelvottoman/turhan. Joten että siitä saa mitenkään käyttökelpoisen, se täytyy ympätä vaiheenkääntäjän jälkeen mikä on jo poikkeuksellista, Toisaalta kuten yllä jo kirjoitin, Bossin Tube expander yms, hoitaa koko ongelman pois kuleksimasta. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 24.07.2023 20:37:06 (muokattu 24.07.2023 20:38:23) | |
Loopeissa on tosiaan eroja. Tuon Marsun vakiolooppi kuulostaa videon perusteella niin kurjalta, etten keksi sille oikein käyttöä. https://youtu.be/SFxz4-8FIRg&t=146 | |
![]() 25.07.2023 19:35:19 | |
chinaski79: Tulin tässä päivänä muutamana lukeneeksi jostain lontoonkielisestä ryhmästä, ettei kitarapedaaleja tulisi oikeastaan kytkeä vahvistimen efektilenkkiin, koska linjatasoinen signaali saattaa vahingoittaa ko. kallisarvoisia vehkeitä. Kai tämä paikkaansa pitää ainakin vanhojen Marshallien osalta. Itse luin asiasta, kun tulin laittaneeksi kasarilla tehdyn 2555:n looppiin MXR:n EQ-pedaalin. Pedaali ei ehtinyt hajota, mutta lähellä varmaan oltiin. Soundi alkoi pätkiä ja pedaali oli tulikuuma. Minulla oli samalla kertaa loopissa Bossin NS-2, ja epäilen että se vaurioitui silloin. | |
![]() 27.07.2023 21:10:19 | |
Kiitoksia keskustelusta, joka paljon on viisastuttanut. Kertokaapa vielä, mitä kivaa olette keksineet tehdä pedaaleihin itseensä rakennettuihin efektilenkkeihin? Itse kun en ole yhteenkään mitään järjellistä keksinyt. Mikä ylipäätään on toiminta-ajatus ko. pedaaleissa; toimivatko jotenkin styrkkareiden tapaan? Some people never go crazy.
Charles Bukowski | |
![]() 27.07.2023 23:57:18 (muokattu 27.07.2023 23:57:52) | |
Loopit tuntuu tosiaan olevan aikamoinen villi länsi. Omassa Suhr Badger 18:ssa on tuo pelittänyt kyllä hyvin. Paitsi että :) Siinä ilmenee semmosta jännää rutinaa kun loopin vikan paikan Bluesky reverbistä laittaa efektit isolle. Taitaa tulla vaan liian vahva signaali sisään FX returniin. "Liikaa märkää" voisi olla diagnoosi. Pitääpä testata delay reverbin jälkeen. | |
![]() 28.07.2023 00:31:17 | |
Ziggy Bubba: Loopit tuntuu tosiaan olevan aikamoinen villi länsi. Omassa Suhr Badger 18:ssa on tuo pelittänyt kyllä hyvin. Paitsi että :) Siinä ilmenee semmosta jännää rutinaa kun loopin vikan paikan Bluesky reverbistä laittaa efektit isolle. Taitaa tulla vaan liian vahva signaali sisään FX returniin. "Liikaa märkää" voisi olla diagnoosi. Pitääpä testata delay reverbin jälkeen. Itse huomasin lenkissä olevan ihan liikaa matskua. Ensimmäisenä pihalle lensi Bossin eq. Ehkä sen voisi korvat Black Boxila, mutta vituttaa maksaa edes käytetystä passiivivolumesäätimestä 50 egee. Pedaalirakentajat, siinä on sarkaa millä kilpailla Some people never go crazy.
Charles Bukowski | |
![]() 28.07.2023 02:20:01 | |
Varmaan aika hankala vahvarivalmistajille myös ottaa huomioon kaikki eri pedaalien muuttujat, eri impedanssit sun muut. Strymonit näyttäis ainakin puskevan aika kuumaa signaalia. | |
![]() 28.07.2023 23:53:22 | |
Ziggy Bubba: Varmaan aika hankala vahvarivalmistajille myös ottaa huomioon kaikki eri pedaalien muuttujat, eri impedanssit sun muut. Strymonit näyttäis ainakin puskevan aika kuumaa signaalia. Mulla Mesa V efektiloopissa parhaimmillaan 3 Strymonia enkä mitään ongelmia havainnut. | |
![]() 29.07.2023 09:07:52 | |
Ziggy Bubba: Varmaan aika hankala vahvarivalmistajille myös ottaa huomioon kaikki eri pedaalien muuttujat, eri impedanssit sun muut. Strymonit näyttäis ainakin puskevan aika kuumaa signaalia. Eikö nykyaikaisissa pedaaleissa ole säätimet, joilla niiden signaalin voimakkuutta voi säätää? mulla oli Boss RE20 spedu jossa oli oma potikka signaalin säätöä varten ja nykyisessä RE202 spedussakin on kytkin jolla voi valita onko pedaali vahvistimen edessä vai efektilenkissä. Enemmän efektilenkin laatuun vaikuttanee se, kuinka hyvin sen saa istutettua vahvistimen omaan rakenteeseen, josta tuossa aikaisemmin olikin puhetta. Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele | |
![]() 29.07.2023 10:48:05 (muokattu 29.07.2023 10:51:12) | |
Omakin kokemus puhuu vahvasti sen puolesta, että on efektilenkkejä ja efektilenkkejä. Ja sitä olen päivitellyt halki maan sivun, että jotkut valmistajat eivät vielä tänä päivänäkään osaa tehdä pedaaleja, jotka toimivat efektilenkissä. Sikäli kiinnostava ketju tämä, että ymmärtää taas vähän paremmin miksi näin on. (Eri signaalitasot ovat toki olleet tiedossa jo 80-luvulta asti.) Ennenkuin hiffasin, että jotkin pedaalit eivät vain osaa käyttäytyä luupissa vaan paskantavat soundin, luulin vahvarissa olevan jotain vikaa kun kotona soundaa hyvältä mutta bändin kanssa ulos tulee yhtä scheissea. Yllätys olikin, että kun jonkin vanhan luottopedaalin repäisi pois luupista, vahvarin soundi parani yli 100%. Siksipä itsellä on nykyään käytössä yksinkertainen vesikoe pedaaleille: kokeilen uuden spedun vuorollaan kaikkien vahvarieni (tätä nykyä vain Mesoja) efektilenkeissä. Jos jonkin vahvarin soundi menee ihan skeidaksi vain sen takia, että pedaali ON vahvarin efektilenkissä, kyseinen pedaali lähtee armotta vaihtoon. (E: Koskee siis tietysti vain luuppiin aiottuja pedaaleja, ei mitään overdriveja ja semmoisia, jotka muutenkin laitan vahvarin eteen. :) Esim. T.C. Electronicin uudemmilla digispeduilla on todella heikko track record, mutta myös esim. Bossin vanha 80-lukulainen GE-7 muutti luupissa ollessaan kaikkien vahvarien soundin muoviseksi - myös silloin, kun oli poissa päältä. Yhtään pedaalia en ole onnistunut koskaan "käräyttämään" / vahingoittamaan tuolla kokeilulla. Vahvarin edessä ovat edelleen toimineet rumban jälkeenkin. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. | |
![]() 29.07.2023 11:44:45 | |
LesPaul70: Omakin kokemus puhuu vahvasti sen puolesta, että on efektilenkkejä ja efektilenkkejä. Ja sitä olen päivitellyt halki maan sivun, että jotkut valmistajat eivät vielä tänä päivänäkään osaa tehdä pedaaleja, jotka toimivat efektilenkissä. Sikäli kiinnostava ketju tämä, että ymmärtää taas vähän paremmin miksi näin on. (Eri signaalitasot ovat toki olleet tiedossa jo 80-luvulta asti.) Ennenkuin hiffasin, että jotkin pedaalit eivät vain osaa käyttäytyä luupissa vaan paskantavat soundin, luulin vahvarissa olevan jotain vikaa kun kotona soundaa hyvältä mutta bändin kanssa ulos tulee yhtä scheissea. Yllätys olikin, että kun jonkin vanhan luottopedaalin repäisi pois luupista, vahvarin soundi parani yli 100%. Siksipä itsellä on nykyään käytössä yksinkertainen vesikoe pedaaleille: kokeilen uuden spedun vuorollaan kaikkien vahvarieni (tätä nykyä vain Mesoja) efektilenkeissä. Jos jonkin vahvarin soundi menee ihan skeidaksi vain sen takia, että pedaali ON vahvarin efektilenkissä, kyseinen pedaali lähtee armotta vaihtoon. (E: Koskee siis tietysti vain luuppiin aiottuja pedaaleja, ei mitään overdriveja ja semmoisia, jotka muutenkin laitan vahvarin eteen. :) Esim. T.C. Electronicin uudemmilla digispeduilla on todella heikko track record, mutta myös esim. Bossin vanha 80-lukulainen GE-7 muutti luupissa ollessaan kaikkien vahvarien soundin muoviseksi - myös silloin, kun oli poissa päältä. Yhtään pedaalia en ole onnistunut koskaan "käräyttämään" / vahingoittamaan tuolla kokeilulla. Vahvarin edessä ovat edelleen toimineet rumban jälkeenkin. Mä laitan kaikki pedaalit vahvistimen eteen, vaikka nykyisin molemmissa vahvistimissani on luuppi, niin en ole koskaan oikein luuppiin tykästynyt. Mutta siinä missä kaikki spedut ei toimi lenkissä niin eihän ne aina toimi siinä edessäkään. Mutta itselläni suurin osa...... tai no oikeastaan kaikki (en mä niitä speduja niin paljoa käytä), on toimineet. Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele | |
![]() 29.07.2023 15:49:44 (muokattu 29.07.2023 15:49:52) | |
hallu: Mutta itselläni suurin osa...... tai no oikeastaan kaikki (en mä niitä speduja niin paljoa käytä), on toimineet. Mulla tulee heti mieleen yksi, joka ei toiminut vahvarin edessä. Originaali Small Clone Chorus buustasi signaalia sen verran, että sai trankkulaitteen sisääntulon ruvelle -> rätinää. Ei siis kaunistanut cleania soundia toivotulla tavalla. Muuten lämmin makeasoundinen chorus oli. Mitään levelin säätöä siinä ei muistaakseni ollut. Mutta joo, vahvarin edessä spedu kuin spedu yleensä pelittää odotusten mukaisesti. Valitettavasti ainakin minun käyttöskenaarioissani on yleensä tarkoituksenmukaista heittää ainakin reverbit ja delayt särön jälkeen siis efektiluuppiin. Myös EQ ja modulaatioefektit vähän sen mukaan, mitä niillä yrittää tehdä. Siis EQ sävynsäätöön (->särön jälkeen, eli luuppiin) vai buustaukseen (->ennen säröä), ja modulaatiotkin soundaavat varsin erilaiselta ennen säröä kuin sen jälkeen. Tietysti jos tämä palsta olisi TGP, niin kaikilla olisi Fenderin vuosikertavahvarit ja säröt otettaisiin transistoripurkeista, ei ongelmaa efektilenkkien kanssa. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)