Aihe: Halvan keinokuorman kummastelua
1
JuSu
09.09.2023 19:10:17 (muokattu 09.09.2023 19:11:17)
Moro!

Mulla on kolme kappaletta Harley Bentonin PA-100 -keinokuormaa. Olen käyttänyt niitä 20W Marshallien kanssa (SC20H, DSL20H/C, Jubilee), ja ovat toimineet hyvin jarruttamassa vehkeitä kotivolumelle. Toki jonkin verran on yläpäätä leikkautunut pois, mutta se ei ole ollut häiritsevää.

Hankin tuossa sitten Marshall JVM215 -combon. Hämmästyin suuresti, sillä ko. kuorma paskoo soundin täysin. Yläpäätä leikkautuu vahvasti ja alapää menee löysäksi ja epämääräiseksi.

Eli voiko siis sama keinokuorma toimia toisen vahvistimen kanssa hyvin, ja toisen kanssa olla likimain käyttökelvoton?

Ja mikähän ois sitten kohtuuhintainen keinokuorman JVM:lle? En tarvitse isoa vaimennusta, mutta vaimennuksen tulisi olla portaattomasti säädettävä jollain vaimennusvälillä. Ihan 0-3db riittäisi, käytän sitä ikäänkuin mastervolumena lavasoundin hienosäätöön. SPL Reducer?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
LaXu
10.09.2023 02:25:54
Tarviiko se JVM edes keinokuormaa? Tehokas master volume -vahvari järjettömällä määrällä etuastesäröä. Ei tuota ole mielestäni suunniteltu luukutettavaksi päättärisäröllä.

Jos haluat kuitenkin päivittää, Bluetone Loadbox on oma suositukseni. Lite-version saa varmaan pyytämällä sopivan, mielestäni nuo "täyden" loadboxin kaiutinsimut ja kuulokeliitännät ovat aika turhia.
basisti1971
10.09.2023 08:26:47
Moi.

JuSu: Eli voiko siis sama keinokuorma toimia toisen vahvistimen kanssa hyvin, ja toisen kanssa olla likimain käyttökelvoton?

Tokihan kaikki on periaatteessa mahdollista, mutta ehjä keinokuorma ja ehjä vahvistin yhdistelmällä voi melkoisella varmuudella todeta ettei ole mahdollista.

JuSu: ...ko. kuorma paskoo soundin täysin. Yläpäätä leikkautuu vahvasti ja alapää menee löysäksi ja epämääräiseksi.

Kuulostaa vahvasti siltä että impedanssisovitus on pielessä syystä tai toisesta.
Moderneista Marshalleista ei juuri kokemusta ole, mutta oletan että nykyisissäkin nfb ja siihen olennaisesti liittyvä precense säätö otetaan päätemuuntajan toisiopuolelta, joten impedanssisovitus vaikuttaa suoraan nfb:n määrään, muuttaen taajuusvastetta suunnitellun vastaiseksi.

T:Samuli
JuSu
10.09.2023 09:45:51
LaXu: Tarviiko se JVM edes keinokuormaa? Tehokas master volume -vahvari järjettömällä määrällä etuastesäröä. Ei tuota ole mielestäni suunniteltu luukutettavaksi päättärisäröllä.

Ei tarvitse siinä mielessä, että päätettä ruvelle ajettaisiin.

Suunnittelin sellaista lavesetuppia, missä FOH vedettäisiin signaali vahvistimesta Friedman Mic No Mo' -lootasta (eli vasta kaiuttimelle menevästä signaalista). Sen jälkeen olisi tuo keinokuorma, jolla voisi säätää vahvistimen lavavolumea ilman, että se vaikuttaa yleisölle tai muiden monitoreihin menevään tasoon. Hoituisi oma monitorointi kätevästi.
JuSu
10.09.2023 09:49:07
basisti1971: Moi.

Tokihan kaikki on periaatteessa mahdollista, mutta ehjä keinokuorma ja ehjä vahvistin yhdistelmällä voi melkoisella varmuudella todeta ettei ole mahdollista.

T:Samuli

Ok, kiitos tästä. Pitääpä puljata. Sain toistettua ongelman kuitenkin kahdella eri laitteella, eli lienee vahvistimesta jotenkin johtuva homma. Jos vaikka tarkistaisin piuhat ensin. =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)