KaappoK 26.10.2023 16:42:13 | |
---|
Ongelmani on seuraavanlainen. Minulla on aina ollut lyhyet sormet enkä tarkoita "lyhyet" vaan oikeasti ihan oikeasti lyhyet. Olen nyt soitellut lyhytskaalaisilla kitaroilla ja aika monta vuotta ja vaikka sormet juuri ja juuri yltää vaikeampiinkin sointuihin ei se silti tunnu luonnolliselta. Tutkiskelin vähän niin löysin, että Fender oli aikoinaan tehnyt noita 572mm skaalaisia kitaroita, mutta niitä ei ole tehty enää aikoihin eikä vastaavia saa mistään käsiin. Onko teillä MITÄÄN suosituksia tai ideoita tälläisistä extra lyhytskaalaisista kitaroista joihin voisin tutustua vai pitääkö itse rakentaa :) |
p130 26.10.2023 16:55:45 (muokattu 26.10.2023 17:16:28) | |
---|
KaappoK: Ongelmani on seuraavanlainen. Minulla on aina ollut lyhyet sormet enkä tarkoita "lyhyet" vaan oikeasti ihan oikeasti lyhyet. Olen nyt soitellut lyhytskaalaisilla kitaroilla ja aika monta vuotta ja vaikka sormet juuri ja juuri yltää vaikeampiinkin sointuihin ei se silti tunnu luonnolliselta. Tutkiskelin vähän niin löysin, että Fender oli aikoinaan tehnyt noita 572mm skaalaisia kitaroita, mutta niitä ei ole tehty enää aikoihin eikä vastaavia saa mistään käsiin. Onko teillä MITÄÄN suosituksia tai ideoita tälläisistä extra lyhytskaalaisista kitaroista joihin voisin tutustua vai pitääkö itse rakentaa :) 22 5" siis. Squier Duo Sonic tulee mieleen. Jos ei enää saa uutena, niin on kuitenkin sen verran tuore, että löytäminen ei liene ongelma. Torilla taisi olla vähän aikaa sitten aito vanha Fender, siinä on toki hintaluokkakin eri. Edit: osassa Duo Soniceja on 24" skaala, mutta 22 5" on ollut tarjolla myös. Ei löydy Fenderin tai Squierin sivuilta, eli uutena ei saa. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Pinewood 26.10.2023 17:08:52 (muokattu 26.10.2023 17:09:16) | |
---|
Tuo 572 mm on todella lyhyt. Itsellä tuli heti mieleen, menisikö jokin ohutkaulainen Jaguar 610 mm (24") skaalalla, mutta kerrot jo soitelleesi lyhytskaalaisilla. |
zookiejoe 26.10.2023 17:10:26 | |
---|
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!"
- Nooa, 4341 eKr |
mpekkanen 26.10.2023 17:36:21 | |
---|
Jos sen kaulan tarvitsee olla tasan 572mm niin Jackson minion kitaroissa on sellainen skaala. Rungon muotoa on kaksi, Randy Rhoads ja Dinky ja molempien hinta Thomannilla 180€. Jos muutaman millin pidempi kaula käy niin sitten on Squier mini Strat. Kyllä noita lyhyempiä kauloja on monella merkillä jos haluaa käytettynä etsiä jotain laadukasta. Itsellä oli 60-luvun alun National jossa oli 22,5 tuuman skaala. Harvemmin niitä vain liikkuu. Noissa uusissa Jackson Minion ja Squier Mini Strat kitaroissa on aika ohut kaula ja hieman normaalia kapeampi verrattuna tohon mun vanhaan National kitaraan. Jossa ei tuntunut kaula mitenkään kauhean pieneltä koska oli kuitenkin aika paksu ja normaali levyinen vaikka oli siis lyhyempi kaula. |
JohnnyBGoode 26.10.2023 19:14:49 | |
---|
Rickenbacker 325 (tai Chickenbacker, jos haluaa kokeilla tsägää muutamalla huntilla Kiinasta). On varmaan lyhyin kaikista 530 mm. |
mpekkanen 26.10.2023 19:30:29 | |
---|
JohnnyBGoode: Rickenbacker 325 (tai Chickenbacker, jos haluaa kokeilla tsägää muutamalla huntilla Kiinasta). On varmaan lyhyin kaikista 530 mm. Rickenbacker 325 on melkein skaalaltaan kuin baritoni ukulele. Ei ole kuin reilu sentin ero... |
19691970 27.10.2023 21:15:11 (muokattu 27.10.2023 21:25:23) | |
---|
https://www.thomann.de/fi/fender_squier_mini_strat_v2_bk_il.htm Tuossa on 578 mm skaala. Minulla on myös tosi pienet kädet, ja omistin tuommoisen joskus. On ihan ok kitara pienikätiselle. Itse olen huomannut että kaulan leveys on melkeinpä skaalan pituutta tärkeämpää. Tuo on vain 40,6mm ja ainakin omille käsille on ison tuntuinen ero, onko se kaulan leveys alle 41 mm vai esmes 43 mm |
19691970 27.10.2023 21:20:11 | |
---|
|
PIM 29.10.2023 04:35:18 | |
---|
19691970: https://www.thomann.de/fi/fender_squier_mini_strat_v2_bk_il.htm Tuossa on 578 mm skaala. Minulla on myös tosi pienet kädet, ja omistin tuommoisen joskus. On ihan ok kitara pienikätiselle. Itse olen huomannut että kaulan leveys on melkeinpä skaalan pituutta tärkeämpää. Tuo on vain 40,6mm ja ainakin omille käsille on ison tuntuinen ero, onko se kaulan leveys alle 41 mm vai esmes 43 mm Mullon yks 578 mm skaalanen strato, joka syntyi kun pulttasin Skujun mini Jazzmasterin kaulan Affinity straton runkoon kiinni. Kun molemmissa kitaroista etäisyys kaulan tyvestä tallaan on tasan sama niin intonaation kanssa ei tullut mitään ongelmia. Itseasiassa sekä minin bodysta ja kaulasta tuli molemmista soitettavampia, kun bodyyn pisti normikokoisen straton kaulan ja kaulan laittoi kiinni normikokoisen bodyyn, sillä alkuperäinen mini JM on melko rimpula, kuten tollaset minit nyt yleensäkin on täysikokoisiin tottuneelle. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |