Aihe: Blues Junior IV tehot hiipuu
1
Apa94
19.12.2023 11:47:41
Moikka!

Mulla on alkanut Blues Junior IV nyt temppuilemaan hieman ja tiputtanut "tehoja". Alkuun hävisi sillä, että laittoi kiinni ja päälle, mutta nyt ei sekään auta :D. Kuulostaa siltä, että kaikki alakerta katoaa ja tehoja jää alta puolet, mutta ilman kunnon potkua. Vahvistin käytössä kotona ja mietinkin, että oiskohan pääte tai etuaste putket tulossa vaihdon tarpeeseen.
Osaisiko joku siis neuvoa onko tämä tyypillinen ilmiö putkien vanhentumiselle ja olisiko sattumoisin tietoa kummat putket kyseessä? Vaihtoa haluaisin itse kokeilla ihan vain oppimiskokemuksen kannalta.
samiko
19.12.2023 16:23:38
Apa94: Moikka!

Mulla on alkanut Blues Junior IV nyt temppuilemaan hieman ja tiputtanut "tehoja". Alkuun hävisi sillä, että laittoi kiinni ja päälle, mutta nyt ei sekään auta :D. Kuulostaa siltä, että kaikki alakerta katoaa ja tehoja jää alta puolet, mutta ilman kunnon potkua. Vahvistin käytössä kotona ja mietinkin, että oiskohan pääte tai etuaste putket tulossa vaihdon tarpeeseen.
Osaisiko joku siis neuvoa onko tämä tyypillinen ilmiö putkien vanhentumiselle ja olisiko sattumoisin tietoa kummat putket kyseessä? Vaihtoa haluaisin itse kokeilla ihan vain oppimiskokemuksen kannalta.

https://uraltone.com/blog/ongelmia- … rkistukset-ennen-huoltoon-viemista/
McNulty
19.12.2023 17:12:04
Sanoisin, että kaksi vahvaa vaihtoehtoa.
1. Putket
2. Elektrolyyttikonkat

Koska kyseessä on Fenderin vahvistin, niin sen sisällä on todennäköisesti Groove Tubes- tai Fender-uusioleimatut kiinalaiset tahi venäläiset putket. Kestävät aikansa, kunnes tulevat tiensä päähän. Omista uudemmista Fendereistä ne on vaihdettu heti ensitöiksi laadukkaampiin rööreihin.

Toinen syyllinen voi olla käyttöjännitteen suodatukseen tarkoitetut elkot eli kondensaattorit eli konkat. Fender käyttää jostain omituisesta syystä IC:n eli Illinois Capacitorin valmistamia elkoja ja ne ovat ilman torahampaita sanottuna täysin paskoja. Häiriöherkkiä ja helposti "savut pihalle päästäviä".

Jos vahvistimeen teettää putkirempan, niin kannattaa samalla vaihdattaa nuo konkat. F+T -merkkiset konkat ja uudet (esim. TADin leimaamat) putket sisään, niin niillä saa Blues Junnulle jatkoa ja kosolti ajoaikaa. Tuollainen konkkasarja maksaa vahvistimesta riippuen 10-30 euroa ja sille hieman työtä. Kolme etusputkea ja pari EL84 rööriä + konkkaremppa kuulostaisi ihan 250-300€ rempalta näin hihasta ravistettuna arviona.
moving in stereo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)