Aihe: Harley Benton lukkovirittimet vs. tavalliset "laatu"virittimet 1 2 | |
---|---|
![]() 24.01.2024 08:54:19 (muokattu 24.01.2024 08:54:51) | |
Pojan PGMM Ibanezia pitäisi vähän päivittää paremmilla virittimillä, kun nykyiset eivät ole kovin hienosäädettävät eivätkä tunnu pitävän virettäkään erityisen hyvin. Ämpyilen, että pitäisikö tilalle ostaa Harley Bentonin lukkovirittimet vaiko Gotohin 381:t, jotka Ibaneziin tavallaan "kuuluvat". Jälkimmäiset eivät ole lukittavat, mutta muuten todettu japsi-iboissa hyviksi. Hinnassa ei ole käytännössä eroa, setti kustantaa sen 40-50 euroa. Välityssuhde olisi HB:ssä myös hienompi (19:1 vs Gotohin 16:1). Todettakoon, että tässä tapauksessa viritintarjontaa muilta valmistajilta rajaa se, että ko. keppi on reverselapainen. Ajattelin kuitenkin herätellä keskustelua asiasta ihan yleisemmällä tasolla. Kuinka tärkeänä asiana näette virittimien a) laadun b) lukitusominaisuuden? "Olen kitissyt tästä ennenkin ja tulen kitisemään tulevaisuudessakin." -Penasol
"Olisit ollut olematta väärässä, niin ei olisi tarvinnut kenenkään korjata." -Panzer Syrjä | |
![]() 24.01.2024 09:13:46 (muokattu 24.01.2024 09:14:29) | |
Omat kokemukset ovat osoittaneet, että hienompi välityssuhde on iso tekijä yleisen laatuvaikutelman suhteen virittimissä. Lukitettavuus on sitten ihan makuasia miten tykkää taablata. My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg | |
![]() 24.01.2024 09:35:20 | |
Onko kitarassa millainen satula? Aika monesti se vireen pitävyys on satulasta kiinni, eikä virityskoneistosta. | |
![]() 24.01.2024 10:30:44 | |
Mä oon laittanut HB:n halvimmat lukittavat useampaan kitaraan ja hyvin toimii. Mutta kuten sanottua, useimmiten syy viritysongelmiin löytyy satulasta, mutta jos virityskoneistossa on selvää klappia niin siinä kohdin kannattaa vaihtaa virittimet parempiin, jos ei muuten niin viritysmukavuuden vuoksi. HB:t on ainakin selkeä parannus tässä suhteessa esim. halvemman pään Jetien alkuperäisiin virittimiin. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. | |
![]() 24.01.2024 18:02:39 | |
mpekkanen: Onko kitarassa millainen satula? Aika monesti se vireen pitävyys on satulasta kiinni, eikä virityskoneistosta. Satulassakaan ei ole hurraamista, mutta se on tarkoitus päivittää samalla Graphtecin tuotteeseen. Orkkis virikoneistoissa on kuitenkin jonkin verran klappia + välityssuhde tuntuu olevan vähän krouvin puoleinen, joten muutaman kympin hinnalla kannattaa saman tien päivittää. "Olen kitissyt tästä ennenkin ja tulen kitisemään tulevaisuudessakin." -Penasol
"Olisit ollut olematta väärässä, niin ei olisi tarvinnut kenenkään korjata." -Panzer Syrjä | |
![]() 24.01.2024 18:09:31 | |
dajackal: Satulassakaan ei ole hurraamista, mutta se on tarkoitus päivittää samalla Graphtecin tuotteeseen. Orkkis virikoneistoissa on kuitenkin jonkin verran klappia + välityssuhde tuntuu olevan vähän krouvin puoleinen, joten muutaman kympin hinnalla kannattaa saman tien päivittää. Itsellä ei ole kokemusta noista HB:n lukkovirittimistä, mutta arvelen ne ihan toimiviksi. Minulla on ollut pari vanhempaa HB kitaraa ja vaikka ne ei olleet laadultaan yhtä hyviä kuin nämä uudet, niin molemmissa oli ihan hyvät virityskoneet. Satulat oli molemmissa taas aika huonot. Graphtecin satula on varmasti ihan hyvä päivitys. | |
![]() 25.01.2024 09:50:55 | |
Kiinteätallaisessa kitarassa en koe lukkovirittimistä saatavana mitään etua. Kielten vaihtoakaan ne eivät helpota vaan pikemminkin toisin päin. Hidas välitys ja vähäinen välys tekevät tarkasta virittämisestä helpompaa, mutta vireen pito-ongelmat tyypillisesti eivät johdo virittimistä vaan satulasta. Koskaan ei voi liiaksi painottaa sitä, kuinka tärkeä kunnon materiaalista kunnolla viilattu satula on. Kunnollinen satula tekee ihmeitä vireisyydelle, vireen pitämiselle ja soitettavuudelle. | |
![]() 25.01.2024 09:58:08 | |
Jokainen voi kokeilla miten paljon saa virittimen pyörimään kiskomalla kieltä :) Jos se viritin pyörii, niin sitten siinä on varmasti vikaa. | |
![]() 25.01.2024 10:19:43 | |
Ei tarvi ämpyillä kun ostaa lukittavat ja laadukkaat. | |
![]() 26.01.2024 13:57:03 | |
Mun mielestä lukkovirittimet ei ole ainakaan kielten vaihdon kannalta näppärämpiä verrattuna perinteisiin virittimiin. Päinvastoin. Ja jos satula on kunnossa, ei lukkovirittimet tuo perinteisille kitaroille lisäarvoa vireen pitävyydenkään kannalta. Ostin vajaa vuosi sitten lespan, johon ex-omistaja oli laittanut lukkovirittimet, mutta vaihdoin siihen orkkisvirittimet. Vire pysyy yhtä hyvin kuin lukkovirittimillä, mutta muuten elämä on jopa helpompaa. Tulin, näin, soitin. | |
![]() 26.01.2024 15:07:58 (muokattu 26.01.2024 15:08:38) | |
Mikko1978: Kiinteätallaisessa kitarassa en koe lukkovirittimistä saatavana mitään etua. Kielten vaihtoakaan ne eivät helpota vaan pikemminkin toisin päin. Hidas välitys ja vähäinen välys tekevät tarkasta virittämisestä helpompaa, mutta vireen pito-ongelmat tyypillisesti eivät johdo virittimistä vaan satulasta. Koskaan ei voi liiaksi painottaa sitä, kuinka tärkeä kunnon materiaalista kunnolla viilattu satula on. Kunnollinen satula tekee ihmeitä vireisyydelle, vireen pitämiselle ja soitettavuudelle. Satula pitää toki olla kunnossa, mutta lukkovirittimet ovat kyllä muuten ihan ylivertaisia tavan virittimiin joka suhteessa. Kieltä menee vähemmän tapin ympäri (ei mene ollenkaan), kieli lukittuu paremmin, punos ei pääse liikkumaan ollenkaan puristuksessa (jos se ylipäätään mahdollista on - jonkun mielestä on). Kaikkein parasta on kuitenkin, että kielen vaihto vie paljon vähemmän aikaa, eikä viritintä tarvitse pyöritellä juuri ollenkaan. Kieli kädellä kireäksi, lukko kiinni ja viritys. Kaverilla kokemusta HB-virittimistä ja kehuja on tullut. | |
![]() 26.01.2024 17:22:24 | |
Tympee Huttunen: Satula pitää toki olla kunnossa, mutta lukkovirittimet ovat kyllä muuten ihan ylivertaisia tavan virittimiin joka suhteessa. Kieltä menee vähemmän tapin ympäri (ei mene ollenkaan), kieli lukittuu paremmin, punos ei pääse liikkumaan ollenkaan puristuksessa (jos se ylipäätään mahdollista on - jonkun mielestä on). Kaikkein parasta on kuitenkin, että kielen vaihto vie paljon vähemmän aikaa, eikä viritintä tarvitse pyöritellä juuri ollenkaan. Kieli kädellä kireäksi, lukko kiinni ja viritys. Kaverilla kokemusta HB-virittimistä ja kehuja on tullut. Olen nyt kahteen keppiin vaihtanut lukot, ääni niille. Nopea kielten vaihto ja vire pysyy, välityssuhde ainakin aikaisempiin verrattuna on isompi. Ei ole HB:n kilkkeistä kokemusta, mutta F:n ha Gotohin romppeista kyllä. Ovat hyviä. Vielä olis kaks normi vehkeillä, mutta kyllä nekin vaihtuu. Schallerit on kokeilematta. Samalla, kun remppaa, niin tallatkin vaihtuu. | |
![]() 26.01.2024 17:30:07 | |
JohnnyBGoode: Olen nyt kahteen keppiin vaihtanut lukot, ääni niille. Nopea kielten vaihto ja vire pysyy, välityssuhde ainakin aikaisempiin verrattuna on isompi. Ei ole HB:n kilkkeistä kokemusta, mutta F:n ha Gotohin romppeista kyllä. Ovat hyviä. Vielä olis kaks normi vehkeillä, mutta kyllä nekin vaihtuu. Schallerit on kokeilematta. Samalla, kun remppaa, niin tallatkin vaihtuu. Mulla on parissa kepukassa Schalleria ja PRS-kepukassa on jokin heidän oma. PRS on sellainen talttapäinen, joka ei ihan yhtä kätevä ole kuin tuollainen karhea nuppi. Hipshotia löytyy myös ja vallan jees sekin. Siinä on lavan takana kiristimet. | |
![]() 29.01.2024 09:45:56 | |
Tympee Huttunen: Satula pitää toki olla kunnossa, mutta lukkovirittimet ovat kyllä muuten ihan ylivertaisia tavan virittimiin joka suhteessa. Kieltä menee vähemmän tapin ympäri (ei mene ollenkaan), kieli lukittuu paremmin, punos ei pääse liikkumaan ollenkaan puristuksessa (jos se ylipäätään mahdollista on - jonkun mielestä on). Kaikkein parasta on kuitenkin, että kielen vaihto vie paljon vähemmän aikaa, eikä viritintä tarvitse pyöritellä juuri ollenkaan. Kieli kädellä kireäksi, lukko kiinni ja viritys. Toistaiseksi mun kitaroissa ei ole kieli loppunut kesken. Mitähän tuo parempi lukittuminen tarkoitta? Normivirittimilläkään kielet eivät luista mihinkään eli niilläkin lukittuminen on niin hyvä kuin se voi olla. Jos tuntuu siltä, että virittimien pyörittelyyn menee paljon aikaa, niin silloin menetelmissä tai työkaluissa on puutteita. Kieltä ei tarvitse kiertää tolkuttoman paljon virittimen ympärille ja viritintä luonnollisestipyöritellään kunnollisella veivillä tai sähkövääntimellä. Noin toimien ei takuulla mene enempää aikaa kuin lukkovirrimien kanssa pelatessa. Varsinkin yleiset lavan takaa lukittavat lukkovirittimet eivät auta mitään, koska niitä ei voi lukita kitaran ollessa pöydällä huoltoasennossa vaan kitaraa pitää nostella. Tästä videosta voi laskea sekunteja siihen, paljonko aikaa kuluu virittimen pyörittelyyn: https://youtu.be/_sAQcAlAeKU?si=SM5x7mS_BKLInAF2 | |
![]() 29.01.2024 14:38:24 | |
Mikko1978: Toistaiseksi mun kitaroissa ei ole kieli loppunut kesken. Mitähän tuo parempi lukittuminen tarkoitta? Normivirittimilläkään kielet eivät luista mihinkään eli niilläkin lukittuminen on niin hyvä kuin se voi olla. Jos tuntuu siltä, että virittimien pyörittelyyn menee paljon aikaa, niin silloin menetelmissä tai työkaluissa on puutteita. Kieltä ei tarvitse kiertää tolkuttoman paljon virittimen ympärille ja viritintä luonnollisestipyöritellään kunnollisella veivillä tai sähkövääntimellä. Noin toimien ei takuulla mene enempää aikaa kuin lukkovirrimien kanssa pelatessa. Varsinkin yleiset lavan takaa lukittavat lukkovirittimet eivät auta mitään, koska niitä ei voi lukita kitaran ollessa pöydällä huoltoasennossa vaan kitaraa pitää nostella. Tästä videosta voi laskea sekunteja siihen, paljonko aikaa kuluu virittimen pyörittelyyn: https://youtu.be/_sAQcAlAeKU?si=SM5x7mS_BKLInAF2 Kunnollista muutosvastarintaa. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. | |
![]() 29.01.2024 16:03:48 | |
Mikko1978: Toistaiseksi mun kitaroissa ei ole kieli loppunut kesken. Mitähän tuo parempi lukittuminen tarkoitta? Normivirittimilläkään kielet eivät luista mihinkään eli niilläkin lukittuminen on niin hyvä kuin se voi olla. Jos tuntuu siltä, että virittimien pyörittelyyn menee paljon aikaa, niin silloin menetelmissä tai työkaluissa on puutteita. Kieltä ei tarvitse kiertää tolkuttoman paljon virittimen ympärille ja viritintä luonnollisestipyöritellään kunnollisella veivillä tai sähkövääntimellä. Noin toimien ei takuulla mene enempää aikaa kuin lukkovirrimien kanssa pelatessa. Varsinkin yleiset lavan takaa lukittavat lukkovirittimet eivät auta mitään, koska niitä ei voi lukita kitaran ollessa pöydällä huoltoasennossa vaan kitaraa pitää nostella. Tästä videosta voi laskea sekunteja siihen, paljonko aikaa kuluu virittimen pyörittelyyn: https://youtu.be/_sAQcAlAeKU?si=SM5x7mS_BKLInAF2 No itse en käytä akullista ruuvinväännintä kieltenvaihdossa tai pidä kitaraa noin pöydällä. Mulla on kyllä ihan tavan virittimillä kitaroita myös, mutta mieluummin otan lukittavat ja niitä vaihdankin paikkaan. Pidän kitaraa vaan sylissä ja pistän kielen paikkaan. Lukko kiinni ja noin neljänneskierros kiristämistä ja se on siinä. | |
![]() 29.01.2024 16:17:40 | |
Jeszse: Kunnollista muutosvastarintaa. No sitä se ei ainakaan ole. Tuon muutoksen olen jo tehnyt 90-luvulla ja havainnut, etteivät keisarin uudet vaatteet oikein rokkaa. Kymmenisen vuotta soittelin pelkästään lukkovirittimisellä kepukalla. Nykyisin tuostakin kokemuksesta oppineena split shaft -virittimet ovat mieluisin vaihtoehto. | |
![]() 29.01.2024 16:24:42 | |
Tympee Huttunen: No itse en käytä akullista ruuvinväännintä kieltenvaihdossa tai pidä kitaraa noin pöydällä. Mulla on kyllä ihan tavan virittimillä kitaroita myös, mutta mieluummin otan lukittavat ja niitä vaihdankin paikkaan. Pidän kitaraa vaan sylissä ja pistän kielen paikkaan. Lukko kiinni ja noin neljänneskierros kiristämistä ja se on siinä. Joo polven päällä sormin pyöritellen homma on hidasta ja noin toimien lukkovirittimet ovat parhaimmillaan. Pöydällä on helpompi kelata kieli tasaisesti oikealle kireydellekin. Nykyisin pyrin tekemään hommasta mahdollisimman helppoa ja olen lopettanut polven päällä ropaamisen kokonaan. | |
![]() 29.01.2024 16:31:53 | |
Ei noilla tavallisilla virittimillä nyt niin kauan mene aikaa, kun sen kielen vaihtaa, että se olisi joku ongelma. Joitakin sekuntteja menee ehkä enemmän per kieli, että ei sillä lukkovirittimellä sitä aikaa ihan kauheasti kuitenkaan säästä. Ja tavalliset virittimet toimii myös ihan hyvin sen vireen pitämisen suhteen. Lähinnä se on makuasia kummista tykkää, eli normaaleista vai lukittavista, mutta molemmat toimivat hyvin. | |
![]() 29.01.2024 16:48:46 | |
Itsellä ei aika ole niin tiukilla etteikö muutaman kerran vuodessa ehtisi vaihtaa kielet ihan normivirittimiä pyöritellen :D Tiedä sitten jos alkaa Amerika kiertue ja keikkaa riittää joka illalle... itse ne kielet kuitenkin joutuu vaihtamaan, kitarateknikkoon ei ole varaa. Silloin täytynee hommata lukkovirittimet, että ehtii bailaamaan senkin ajan mitä virittimien pyörittelystä säästyy :) En ole musiikin asiantuntija. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)