Aihe: Etuasteen ohut soundi, putkimiehet hoi?
1
JuSu
13.11.2002 09:47:36
Eli kuten uhkasin, tässä putkivahvistinguruille pähkinää (voi olla helppokin).

Ongelmana on nupin etuasteen ohuehko soundi, alapäätä pitäisi saada lisää. Vika ei ole päätteessä, sillä ulkoista etuastetta käytettäessä soundi on varsin tuhti.

Koitin paria etuasteputkea (V1 ja V2, katso alempana) vaihdella erityylisiin, ja hienoista parannusta oli havaittavissa, muttei kuitenkaan mitään isompaa vaikutusta.

Missä vika voisi luurata? EQ-osastolla? Mitä enemmän tätä ajattelen, niin jossain on oltava jotain häikkää, koska pääteaste itsessään antaa tarvittaessa yllinkyllin alapäätä, mutta etuasteesta sitä ei saa pihalle.

Ajatuksia? Tekninen data mainitsee etuasteputkia olevan kaksi, ja sitten pääteasteen puolella vielä 3 kpl ECC83/12ax7... Siis seuraavasti (stereopääte):

Preamp:
V1-> ECC83/7025 F.Q.
V2-> ECC83/12AX7 selected
Poweramp:
V3-> ECC83/12AX7 selected
V4,V5-> ECC83/12AX7 standard
V6,V7,V8,V9-> EL84, matched set
V10,V11,V12,V13-> EL84, matched set

Putkien layout ja muu tekninen data on saatavilla jpegginä, pyydä maililla jos kiinnostaa. Jollain tapaa maalaisjärjellä ja mutumenetelmällä kuvittelisin, että nuo 'selected' putket olisivat soundin kannalta olennaisimmat...?

Kiitos.

JuSu
"Suurin ero miesten ja poikien välillä on lelujen hinnassa."
PIM
13.11.2002 13:30:55
Jos sulla on siihen skemat niin käy hakeen duncanamps.com:sta tone stack calculator ja heitä siihen skemasta löytyvät tone stackin komponenttien arvot ja katso miltä taajuusvaste niillä näyttää. Sitten vaan kokeilet erilaisilla arvoilla saada lisää bassovastetta. Tämä siis sillä edellytyksellä että tone stack on jotain perinteistä tyyliä ala Vox-Marshall-Fender. Sitten vaan kolvi kauniiseen käteen ja menox.
JuSu
13.11.2002 13:46:37
Jos sulla on siihen skemat niin käy hakeen...

Ei oo skemoja. Onneksi. =)

Voisi nimittäin äkkiä tulla kiusaus kolvailuun...

JuSu
Teijo
13.11.2002 13:56:44
Engeleistä on aika huonosti scemoja netissä paitsi Blackmoren engelistä on hyvä kuva http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/schematics.htm

Ritchien koneessa on kaksi etuasteputkea ja sitten efektilenkille yksi, veikkaanpa että tossa räkkihedissä tuo efektilenkki on myös "luokiteltu" power ampin putkiksi. Ehkä niin onkin sitten tapana, mistäs minä...

Tonestäkki jota on tossa Ritchiellä ainakin aika "perinteikäs".

Luultavasti olet vaan tottunut/mieltynyt liiaksi tubemanin saundiin
PIM
13.11.2002 15:03:07
Ei sitten engeli jaksanut kauaa kiinnostaa;-?
JuSu
13.11.2002 15:27:20
Ei sitten engeli jaksanut kauaa kiinnostaa;-?

Jaa, viittaatkos Keltaisen Pörssin ilmoitukseen?

Kyllä se ihan aktiivikäyttöön tulee, pääte oli oikein mehukkaan soundinen. Mutta mulla tuo laite menee ikäänkuin puoliksi hukkaan, kun etuaste ohitetaan. Jos joku kokee tai uskoo, että vehjes olisi itselle hyvä, niin aina voidaan miettiä kaupantekoa.

Mitään varsnaista tarvetta myyntiin ei ole. Ei vain ole nyt intoa lähteä kauheasti sen etuasteen kanssa taistelemaan. Sen siitä saa, kun sokkona ostaa... =)

JuSu
PIM
13.11.2002 16:00:56
Siihenpä siihen, mutta mikäs minä olen arvostelemaan kenenkään hankintoja;-)

Nimim. Lähdenpä tästä kohta puoliin pelastamaan yhtä Fenixiä.
Kalm
13.11.2002 16:01:13
Missä vika voisi luurata? EQ-osastolla? Mitä enemmän tätä ajattelen, niin jossain on oltava jotain häikkää, koska pääteaste itsessään antaa tarvittaessa yllinkyllin alapäätä, mutta etuasteesta sitä ei saa pihalle

Kuulostaa että siihen olisi ympätty jubileemarsun etunen ;)
Siinä tosin "tonestäkki" on ok (efektilooppi on ennen tonestäkkiä ja sitä kautta soundi on avoin) mutta normaali-inputin puolella joku tuppaa sitä parasta botnea hieman nakertavan (etenkin clippikanavilla)
JuSu
13.11.2002 16:16:22

Kuulostaa että siihen olisi ympätty jubileemarsun etunen ;)
Siinä tosin "tonestäkki" on ok (efektilooppi on ennen tonestäkkiä ja sitä kautta soundi on avoin) mutta normaali-inputin puolella joku tuppaa sitä parasta botnea hieman nakertavan (etenkin clippikanavilla)

Tutulta kuullostaa. Mailasin tuossa vehkeen alkuperäiselle omistajalle asian tiimoilta. Kun saadaan tieto, että onko tuo ihan alunperinkin ollut laitteen ominaisuus, niin ollaan jo viisaampia.

Ja nyt kun mainitset, niin tosiaan, jubileemarsuissa on samaa vikaa. Epäilen kuitenkin, että asia lienee kuten Teijo yllä ehdotti, meikäläisen korva on tottunut toisenlaiseen soundiin...

JuSu
kelpo
13.11.2002 16:38:13
JuSu, myönnä että sua vituttaa jo vilkaistakin sitä Engliä. Helvetin pettymys... siitä mitään lähe... ;)
JuSu
14.11.2002 08:39:42
JuSu, myönnä että sua vituttaa jo vilkaistakin sitä Engliä. Helvetin pettymys... siitä mitään lähe... ;)

Enkä myönnä... =)

Pettymys toki, mutta olin mä varautunut siihen. Pakkohan se oli, kun sokkona ostin. Ja kuten sanottua, vehjes toimii oivasti päättärinä Tubemanin kera. Soundissa on tiettyä rähinää enemmän kuin Peaveyn päättärissä (joka mulla siis ennen tuota oli), johtuisiko pienemmästä tehosta (2x35W vs. 2x50W)?

Eikä se etunenkaan ihan huono ole. Ei vain ole minun makuiseni.

JuSu
kivi
14.11.2002 10:19:25

Eikä se etunenkaan ihan huono ole. Ei vain ole minun makuiseni.

Jos se kuulostaa silver jubileelta, olisko siellä diodileikkuri särössä? Sitähän vois muutella...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)