Aihe: Putkivahvistin
1 2
juhist
29.11.2002 17:41:36
Siis tiedän, että putkivahvistimessa on parempi soundi, mutta kysynpä vaan että miksi se erityisesti olisi parempi kuin transistoripeli tällaiselle rankan rockin soittajalle?!? Ja onko tehoissa jotain eroa transistorivahvistimeen? Siis esim. 50W täysputkivahvistin, käsittäisin, että sillä ei periaatteessa tee mitään kun rummut ja toinen kitara+ 100Wtransu pauhaa yhtäaikaa. Tarkoitus olisi selvitä pienillä keikoillakin. Ja jos tehoiltaan kilpailukykyisen täysputken aikoo ostaa, saa alkaa ässäarpoja raaputtelemaan.
Keke Urlaub
29.11.2002 18:02:09

1. Pärjäät 30w kunnon putkikamppeella niitten hikisten valvestatekamppeitten rinnalla.

2. Soundissa on usein aika uskomaton ero. Etsippä haulla jotain aikasempia threadeja aiheeseen liittyen.
Aqualung -J.U.O.P.P.O. = Juhlallisen Uhrautuva Optimisti ja Pysyvästi Passiivinen Organisaattori-
J.K
29.11.2002 18:07:46
No monet isot metallinimethän käyttää vain ja ainoastaan transistorikoneita, kun niissä on äärettömän tiukka särö. Itselläni on 50W putkinuppi ja yksi tai kaksi kaappia. Se on paljon kovaäänisempi kuin mikään esim. 100w 900-sarjan Marshalli. Pitää varoa ettei seinät kaadu. Ja bändi soittaa TOSI lujalla. 50w on kyllä tarpeeksi, jos merkki on oikea.
Fortune
29.11.2002 20:23:18
No monet isot metallinimethän käyttää vain ja ainoastaan transistorikoneita, kun niissä on äärettömän tiukka särö.

Niinkuin ketkä?
Dam-di-dam-di-dam.
Uutta musiikkia saatavilla.
Hannu H.
29.11.2002 20:23:23

minun mielestäni juuri putkista saa paremman "ulinan" hevin soittamiseen :-D trankku vehkeessä se saundi on jotenkin "eloton" mutta taas kerran nä on vaan muun mielipiteitä...
J.K
29.11.2002 20:31:53

Niinkuin ketkä?

No ainakin tuntemattomat suuruudet: D.Darrel(Pantera) ja J.(White Zombie).
Jester
29.11.2002 21:04:12

No ainakin tuntemattomat suuruudet: D.Darrel(Pantera) ja J.(White Zombie).

Ja siinäpä ne molemmat tais sitten ollakki...hihii... :D
kivi
29.11.2002 21:16:56

Ja siinäpä ne molemmat tais sitten ollakki...hihii... :D

Eläpä kiusaa:-)

Onhan noita varsinkin raskassoundisemmilla bändeillä näkynyt valvestaten nuppeja ja muita trankkupelejä, ainakin kotimaisista löytynee niin Niskalaukauksilta kuin tältä moneen kertaan halpojen transistorivahvistimien nimeen vannoneelta Otra Romppaiselta (Mana Mana, Psykoplasma, Kostajat...)

Mites mä muistelisin että se ihan käsittämätön kitarasankari, mikä Living Colourissa soitti, olis käyttänyt LabSeriesin nuppia. Sehän on trankku tai hybridi, ei täysputki ainakaan. Aika karmea kone, muuten, halpa kuin mikä. Se on niitä aiemmin Gibson-merkillä myytyjä trankkuja.

Ja trankkukoneena hyvin tunnettua Roland JC:tä löytyy muutama kappale varmaan useimpien isojen metallibändien stäkeistä - Metallicasta Marillioniin.

ja hybridejähän löytyy sitten vaikka keneltä, kun muistetaan että mm. Music Man -nupit on hybridejä.

Mutta kaikkien kunniaksi on sanottava, että useimmiten noita käytetään yhdistelminä, otetaan yksi alue jostain vahvistimesta ja säröpohjaa toisesta tai sillai... eli usein ei oo tarkoituskaan, että se yksi vahvistin tekis koko soundin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
J.K
29.11.2002 21:33:41
Help me! Suomentakaa kun oon niin tyhmä, etten tiiä onko täällä tarkoitus vaihtaa myös asiallisia mielipiteitä kamoista, vaan onko tämä joku koululaisten huumoripalsta jossa yritetään tehdä toisia naurunalaisiksi? Huumori on huumoria ja paska on paskaa. Oon nääs alottanut keikkahommatkin jo 70-luvun lopulla joten olenko lie ulkona nykynuorison kotkotuksista? t.Vanaha PIERU
hemmo
29.11.2002 21:46:03

Olen pikku hiljaa tullut siihen tulokseen, että en tarvitse lainkaan minkäänlaisia putkivahvistimia, sillä teurastan joka tapauksessa styken oman saundin jollain pilipali-hevisäröllä.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että joku tietty trankkuvahvari vastaa paljon tiheämmin ja artikuloidummin säröön. Olen kokeillut ja omistanut melko monta styrkkaria.
Kamalistani ei mahdu tähän.
7615
29.11.2002 21:47:04
Oon nääs alottanut keikkahommatkin jo 70-luvun lopulla joten olenko lie ulkona nykynuorison kotkotuksista? t.Vanaha PIERU

Vielä kun kirjoitustaito vastaisi kuvausta... Tuot kyllä erehdyttävästi mieleen juuri opinnot aloittaneen lukiopojan :)
Vilhelmus
29.11.2002 22:15:25

Jeh. Ja Tigerstedtkin kehui tuossa männä Riffissä jotta "in-your-face -trankkusärö on tehokas. Kuiva.
Olen maailman kovin jätkä, runkut!
kivi
29.11.2002 22:15:26
Help me! Suomentakaa kun oon niin tyhmä, etten tiiä onko täällä tarkoitus vaihtaa myös asiallisia mielipiteitä kamoista

Kyllä, ehdottomasti.

Ja Marshallin JCM900-sarja on täysputkea.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
J.K
29.11.2002 22:41:48
Toki 900 on täysputki, tarkoitus oli vain tuoda esille, että ei se vattiluku kerro absoluuttisesti, kuinka äänekäs vahvistin on. Niin en oo nääs oppinu kunnolla kirjottaan, kun oon aina vaan rämpyttäny kitaraa.
apuri
29.11.2002 22:56:18
Mites mä muistelisin että se ihan käsittämätön kitarasankari, mikä Living Colourissa soitti, olis käyttänyt LabSeriesin nuppia. Sehän on trankku tai hybridi, ei täysputki ainakaan. Aika karmea kone, muuten, halpa kuin mikä. Se on niitä aiemmin Gibson-merkillä myytyjä trankkuja.

Tais toi Living Colourin Vernon Reid soittaa räkkivehkeillä ainakin kun LC oli aktiivisemmin kasassa ennen hajoamista. Molemmilla suomen keikoilla oli pari n. 48 unitin räkkiä täynnä roinaa..

Trankkukoneilla tai Valvestatella soitteli esim. Prong, kannattaa tsekata Cleansing ja Rude Awakening.

Lisäksi pelkkä wattimäärä ei kerro koko totuutta lähtevän mökän määrästä. Myös kaiutinelementtien herkkyys vaikuttaa kuinka ääntä lähtee..
J.K
30.11.2002 00:13:05
LabSeries oli ja on oikeasti hyvä transistorivahvistin, B.B Kingin suosikki muuten. Rolandin Blues Cube myös erinomainen, päihittää monet putkikoneet. Vernon Reid mainosti myös Blues Cubea ja oli myös armoton Mesa Boogie ja TC mies, kitarana tietenkin Hamer!
PIM
30.11.2002 10:53:26
Ja Marshallin JCM900-sarja on täysputkea.

Minusta tuo on hieman harahaanjohtavasti sanottu. Ainakin skemojen perusteella ysisatasen signaalitiessä on niin paljon puolijohdetta ettei täysputkesta voi juuri puhua. JTM:t ja JMP:t on täysputkea.
I ain't like old Saint Nick, he comes but once a year. - BB King: Backdoor Santa
Syntilä
30.11.2002 12:13:23

Minusta tuo on hieman harahaanjohtavasti sanottu. Ainakin skemojen perusteella ysisatasen signaalitiessä on niin paljon puolijohdetta ettei täysputkesta voi juuri puhua. JTM:t ja JMP:t on täysputkea.

Aika harhaanjohtava on myös puolijohde -nimitys. Puolijohdehan putkikin on. Olisi kai parempi puhua pn -liitoksista tai ihan vain pii komponenteista.
Jester
30.11.2002 14:14:33

Eläpä kiusaa:-)

...Mites mä muistelisin että se ihan käsittämätön kitarasankari, mikä Living Colourissa soitti, olis käyttänyt LabSeriesin nuppia. Sehän on trankku tai hybridi, ei täysputki ainakaan...

LC:n Vernon Reid on käyttänyt ainakin VHT:n Pittbulleja ja Mesan Tri-Axis räkkihässäkkää. Ne on aika kaukana halvasta transistoriräikästä.
J.K
30.11.2002 15:16:46
Ennen Tri-Axista Reid käytti tietenkin Boogien Quad Preampia, Stereo Simul päätteitä ja kaikkia mahdollisia vermeitä siihen väliin. Mutta totta tosiaan 1997 Reid mainosti Rolandin Blues Cubea, varmaan oli pikkurahasta puutetta...transistoriräikkä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)