Aihe: Straton virittely & customointi
1
Lilli
31.12.2002 07:39:40
Onko kenelläkään antaa kokemusperäistä tietoa Fenderin Stratocasterin muuntelusta: tarkoituksena olisi vaihtaa tallamikki hieman jytymmäksi, eli miten olisi Seymour Duncanin Hot Rails II? Mikä on lopputulos, tuleeko sustainia ja humpparisoundeja? Ja pitäsikö volumepotikka vaihtaa esimerkiksi 500k-malliseksi (en tosin tiedä, mikä potikka amerikan stratossa on vakiona). - Toisaalta, pitäsisikö kaulamikki vaihtaa myös suurempitehoiseksi?
Ja toinen juttu olisi tallan (kelluva) lukitseminen, koska en vibrakampea käytä. On aikaisemmin ollut ilmassa ajatuksia puukiiloista yms. mutta minne ne tungetaan? Hanuriin ei mahdu, kun siellä on jo se kännykkä... Olen ottanut jouset pois ja laittanut tallan alle puupalikan ja sitten jouset takaisin; hyvin on pysynyt mutta esteettisessä mielessä parempiakin konsteja varmalla on. Kertokaa hyvät kanssamatkustajat !
Tumppi38
31.12.2002 08:51:21
Onko kenelläkään antaa kokemusperäistä tietoa Fenderin Stratocasterin muuntelusta: tarkoituksena olisi vaihtaa tallamikki hieman jytymmäksi, eli miten olisi Seymour Duncanin Hot Rails II? Mikä on lopputulos, tuleeko sustainia ja humpparisoundeja?

Hieman jytympi tulee mutta ei oikeata humpparisoundia mielestäni (puuttuu tuo humpparin leveys). Sustainia ei taida saada kunnolla lisää kuin liima kaulalla eli straton tyylinen kiinnitys kuullostaa siltä mitä se on.

Ja pitäsikö volumepotikka vaihtaa esimerkiksi 500k-malliseksi (en tosin tiedä, mikä potikka amerikan stratossa on vakiona). - Toisaalta, pitäsisikö kaulamikki vaihtaa myös suurempitehoiseksi?

Joo, voisi kannattaa vaihtaa toi volapotikka kun taitaa olla 250 k vakiona. Jos neckki mikin soundiin et halua kajota niin kyllä tuo säätövara riittää saamaan hyvän balanssin.

Ja toinen juttu olisi tallan (kelluva) lukitseminen, koska en vibrakampea käytä.

Ne samat pulikat mullakin on etu ja takapuolella niin että noi kielten meno reijät näkyy hyvin takaplexin koloista en muunlaista ole jaksanut tehdä. Tietysti jos jaksaisi routerin kanssa pelata siihen sopivan "tulpan" niin voisi olla parempi..... . . . . . .
JPL
31.12.2002 09:24:40
Onko kenelläkään antaa kokemusperäistä tietoa Fenderin Stratocasterin muuntelusta: tarkoituksena olisi vaihtaa tallamikki hieman jytymmäksi, eli miten olisi Seymour Duncanin Hot Rails II? Mikä on lopputulos, tuleeko sustainia ja humpparisoundeja? Ja pitäsikö volumepotikka vaihtaa esimerkiksi 500k-malliseksi (en tosin tiedä, mikä potikka amerikan stratossa on vakiona). - Toisaalta, pitäsisikö kaulamikki vaihtaa myös suurempitehoiseksi?
Ja toinen juttu olisi tallan (kelluva) lukitseminen, koska en vibrakampea käytä. On aikaisemmin ollut ilmassa ajatuksia puukiiloista yms. mutta minne ne tungetaan? Hanuriin ei mahdu, kun siellä on jo se kännykkä... Olen ottanut jouset pois ja laittanut tallan alle puupalikan ja sitten jouset takaisin; hyvin on pysynyt mutta esteettisessä mielessä parempiakin konsteja varmalla on. Kertokaa hyvät kanssamatkustajat !

Customoinnista ihan yleisesti muutama juttu. Jos otetaan lähtökohdaksi esim Stratocaster niin sen ideana on tuottaa määrätynlainen soundi ja sillä sipuli. Nyt jos esim. sustainia haetaan niin sitä tulee kitarasta itsestään jossa on liimakaula ja oikeanlaista puuta ympärillä.

Nyt kun lähetään muuttamaan kitaran ominaispiirteitä niin voidaan äkkiä olla tilanteessa jossa soitin ei ole enää hyvä oikein millään osa-alueella. Valitettavasti ei semmosta kitaraa olekaan josta löytyy kaikki ne legendaariset ja halutut soundi ja soitannolliset piirteet joita haetaan.

Nyt kun isketään stratoon humppari taakse ja joissain tapauksissa jopa floikkari niin ei siinä oo jäljellä straton ominaispiirteita eikä siitä taida olla oikein täysveriseksi hevikepiksikään.

Tämä ei tarkoita sitä että lopputulos olisi huono koska sellaista ei ole näissä makuasioissa. Tän älyttömän paasauksen ajatuksena(ilmeisesti) oli se että kannattaa miettiä noita ratkaisuja ihan kunnolla. Mikkien ja potikoiden vaihtelu on virkistävää hommaa ja usein hyödyllistä kun muistaa sen vanhan lauseen että Stratosta ei saa LesPaulin soundia eikä toistepäin.

Pitää varmaan käydä koeajamassa se Line6:n Variax ni pääsee tästä orastavasta puritaanisuudesta...no tuskinpa. Hyvät uudetvuodet vaan kaikille!
Tumppi38
31.12.2002 09:28:50
Valitettavasti ei semmosta kitaraa olekaan josta löytyy kaikki ne legendaariset ja halutut soundi ja soitannolliset piirteet joita haetaan. Kun muistaa sen vanhan lauseen että Stratosta ei saa LesPaulin soundia eikä toistepäin.

Joo, kyllä on hyvä olla nurkassa monenlaisia orkkis kitaroita mutta jos haluaa tollasen all-around pelin esim keikka toimintaan niin joutuu hieman customoimaan ja antamaan periksi tuolle puritaanisuudelle.
JPL
31.12.2002 09:50:00

Joo, kyllä on hyvä olla nurkassa monenlaisia orkkis kitaroita mutta jos haluaa tollasen all-around pelin esim keikka toimintaan niin joutuu hieman customoimaan ja antamaan periksi tuolle puritaanisuudelle.

Tuo on aivan totta. En tarkoittanutkaan sitä etteikö tuollainen all-around peli olisi kätevä minkä varmaan ymmärsitkin. Tulihan sitä itsekin tällättyä Jeffbeckjuniorit tallapuolelle stratoon ja mikäs siinä.

Toi yleiskäyttöisyys sinällään on kyllä hyvä lähtökohta. Stratolla on musta muutenkin suht yleiskäyttöisiä piirteitä. Jipii... kahvi aamusella pehmentää kivasti mielipiteitä. Päädyin itse jossakin elämänvaiheessa yleiskäyttöisyydessä niinkin persoonattomaan vehkeeseen kuin pulttikaula PRS:ään mutta se onkin jo ohi aiheen.
Juzzu
31.12.2002 10:05:52
Päädyin itse jossakin elämänvaiheessa yleiskäyttöisyydessä niinkin persoonattomaan vehkeeseen kuin pulttikaula PRS:ään mutta se onkin jo ohi aiheen.

Edelleen ohi aiheen, mutta eikös olekin kuitenniin melko all-äröundia tuossa kepissä? Onkohan tuo muuten synonyymi myös persoonattomuudelle? Ainakin ämeriikan PRS-fanaatikot väittävät tunnistavansa PRSsit jne. mutta ainakaan omaan korvaan ei ihan hillittömiä yleissoundeja ole jäänyt, mallitkin kun ovat erityyppisiä.

Kuriositeettina mainittakoon, että tuollaistakin keppiä voi vielä "suunnata", esim. oma leppä-vaahtera CE pongahti enemmän straton suuntaan (huom! En väitä että stratomaiseksi) vaihtamalla mikit Duncaneihin - huomattavan paljon kirkkaammat kuin PRS:n omat "synkät" mikit (VB & HFS) ja puolitetut soundit klangaa aivan eri tavalla. Mutta tiedä jos taas kohta vaihtaisi takaisin orkkiksiin, vaihtelu virkistää!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Tumppi38
31.12.2002 10:16:17
Edelleen ohi aiheen, mutta eikös olekin kuitenniin melko all-äröundia tuossa kepissä? Onkohan tuo muuten synonyymi myös persoonattomuudelle?

Joo, all aroundiahan se tuo kun on toi pulttikaula ja humbuckerit puolitettavana. Orkkiksissa on myös se että tatsi vaihtuu ja jo se muokkaa sitä mitä ja miten soitetaan. Esim: Stratolla en soita samanlaisia juttuja kuin LP:llä ja päinvastoin. All aroundissa ei tatsi vaihdu ja siten tuo fysikaalinen ohjaavuus puuttuu. Ei minun mielestäni siitä kuitenkaan tule persoonatonta vaan "omanlaistansa" siis tunnistettavaa omalla tavallaan.
Juzzu
31.12.2002 10:22:43
Orkkiksissa on myös se että tatsi vaihtuu ja jo se muokkaa sitä mitä ja miten soitetaan. Esim: Stratolla en soita samanlaisia juttuja kuin LP:llä ja päinvastoin

No tuo on kyllä varmaan ihan totta. Esim. mainitussa PRS:ssä on 25" kaula mikä osaltaan on myös tietyn sortin kompromissi ja mielestäni soitettavuudelta pirullisen hyvä sellainen, mutta taatusti erilainen kuin vaikkapa LP:n lyhyempi skaala.

Unelmissa on tehdä vielä jossakin vaiheessa oma liimakaula-mahonkirunko-Single Cut, joka muotokieleltään vastaisi aika pitkälle Normi-LP, mutta jossa olisi 25" kaula.
JPL
31.12.2002 10:45:18

Edelleen ohi aiheen, mutta eikös olekin kuitenniin melko all-äröundia tuossa kepissä? Onkohan tuo muuten synonyymi myös persoonattomuudelle? Ainakin ämeriikan PRS-fanaatikot väittävät tunnistavansa PRSsit jne. mutta ainakaan omaan korvaan ei ihan hillittömiä yleissoundeja ole jäänyt, mallitkin kun ovat erityyppisiä.

No nimenomaan sitä ja itse en ole ollenkaan fanaaattinen tuon suhteen. Jossakin vaiheessa joutui soittamaan paljon erilaisissa jutuissa ja koin tuon helpoimmaksi "kompromissiksi" ihan jo rahankin suhteen. Persoonatonhan tuo hieman on mutta persoona sitten tulkoon soittajasta jos on tullakseen.

Ei se ihan luokaton voi olla tuo PRS CE24 kun muutaman viikon takaisissa äänityssessioissa vedin yhden jazztyppisen livevedon PRS:llä vaikka käytössä ois ollu hyvässä iskussa oleva 73´strato ;-) Taisin heittää lantilla. Jotain mikityksistä tms. jutuista taisin kirjailla tonne studiopalstalle. Sissus ku menee ohi aiheen koko ajan. Palauttakaaaaaa joku tää takas raitelle.

Ja taas sitä uuttavuotta toivottaen!
Tumppi38
31.12.2002 10:46:26
Unelmissa on tehdä vielä jossakin vaiheessa oma liimakaula-mahonkirunko-Single Cut, joka muotokieleltään vastaisi aika pitkälle Normi-LP, mutta jossa olisi 25" kaula.

Eikös tuo ole jo PRS:n mallistossa ?? siitä vaan kauppaan . .
Juzzu
31.12.2002 10:59:43
Eikös tuo ole jo PRS:n mallistossa ?? siitä vaan kauppaan . .

No joo, mutta silloin se ei ois itse tehty eikä tuo SC:n muodot muutenkaan hirveästi puhuttele.

ja hinnatkin on ihan käsittämättömät.
Albert Järvinen
31.12.2002 12:43:23
Jos mä lähtisin stratoa muuttelemaan, niin pistäsin tupla humpparit (kaulaan ja tallaan). Ja sitten liimakaula. Se taitas kyllä enemmän olla rakentelu juttuja. Hankalahan pulttikaulaa on muuttaa liimakaulaksi ja päin vastoin. Sitte kun vielä tune-o-maticci.

Ei mut sehän on SG :P.
Juzzu
31.12.2002 13:03:33
Tässäpä muuten myös varsin... noh.. persoonallinen idea Straton kustomointiin.

http://www.minimal.com/rvrbtr/home.html

Kokeilkaas joku :o)
Hannu H.
31.12.2002 14:11:03

voisi kokeillakkin :-D
Keppi
01.01.2003 13:39:23

Tarkotit sä nyt, et sä oot laittanu puupalikan sillain niinkun sinne "julkiselle" puolelle runkoo?? En aivan käsittänyt...tyhmä kun olen. Kyllähän se niinkin toimis, mutt mä "lukitsisin" mieluummin sillain, ett laittasin sen palikan vibrajousi-aukoon...siis takakautta. Sillain, ett klappi tulis rungon ja tallan väliin...niinkun kielistä nähden pystysuuntaan. Tuntus maalaisjärjellä, ett tämmönen ratkaisu ois sustainen kannalta parempi, ku kielien värähtely siirtys tehokkaammin runkoon...varmaankin??=)

Muuten olen kyllä Straton laittamisessa samalla linjalla, ku JPL. Puritaanisuutta tai ei. Mäkään en tykänny ennen Straton sinkku-tallamikistä, ku se ei ollu erityisen tanakka, mutt näin vanhempana oon tullu toisiin aatoksiin. Sekin on nääs osa Straton soundia. Se on just niin tunnistettava. Siitä vähän häviää se Stratomaisuus. Jos kuuntelee vaikka jotain Henkkaa, nii oleellinen osa sitä soundia on just noi ykskelaset. Hommaa sitt toisen kitaran, jos ei käy johonkin...no maksahan ne tietysti kyllä joo. Oon mä kyllä harkinnu, ett omaani laittasin vähän paksummat nauhat...silläkin uhalla, ett sustaini huononee=)

Vielä noista jousista...oon kuullu isoilta pojilta kyllä sellastakin, että eräs oleellinen osa Straton soundia on just noi jouset. Eli jos ne vetää tiukalle tai lukitsee esim. edellämainitulla tavalla, niin keppi ei enää sois samallatavalla?? Ainakin itse olen ollut huomaavinani, ett puhtailla soitettaessa kelluva talla kuulostaa paremmalta...mene ja tiedä?!?
Keppi
01.01.2003 13:42:45
Kuriositeettina mainittakoon, että tuollaistakin keppiä voi vielä "suunnata", esim. oma leppä-vaahtera CE pongahti enemmän straton suuntaan (huom! En väitä että stratomaiseksi) vaihtamalla mikit Duncaneihin - huomattavan paljon kirkkaammat kuin PRS:n omat "synkät" mikit (VB & HFS) ja puolitetut soundit klangaa aivan eri tavalla. Mutta tiedä jos taas kohta vaihtaisi takaisin orkkiksiin, vaihtelu virkistää!

Varmasti näin kävikin...mutt kuulostaakos se nyt enää sitt niin LP mäiseltä?=)
Lilli
03.01.2003 12:42:10

Tarkotit sä nyt, et sä oot laittanu puupalikan sillain niinkun sinne "julkiselle" puolelle runkoo?? En aivan käsittänyt...tyhmä kun olen. Kyllähän se niinkin toimis, mutt mä "lukitsisin" mieluummin sillain, ett laittasin sen palikan vibrajousi-aukoon...siis takakautta. Sillain, ett klappi tulis rungon ja tallan väliin...niinkun kielistä nähden pystysuuntaan. Tuntus maalaisjärjellä, ett tämmönen ratkaisu ois sustainen kannalta parempi, ku kielien värähtely siirtys tehokkaammin runkoon...varmaankin??=)

Muuten olen kyllä Straton laittamisessa samalla linjalla, ku JPL. Puritaanisuutta tai ei. Mäkään en tykänny ennen Straton sinkku-tallamikistä, ku se ei ollu erityisen tanakka, mutt näin vanhempana oon tullu toisiin aatoksiin. Sekin on nääs osa Straton soundia. Se on just niin tunnistettava. Siitä vähän häviää se Stratomaisuus. Jos kuuntelee vaikka jotain Henkkaa, nii oleellinen osa sitä soundia on just noi ykskelaset. Hommaa sitt toisen kitaran, jos ei käy johonkin...no maksahan ne tietysti kyllä joo. Oon mä kyllä harkinnu, ett omaani laittasin vähän paksummat nauhat...silläkin uhalla, ett sustaini huononee=)

Vielä noista jousista...oon kuullu isoilta pojilta kyllä sellastakin, että eräs oleellinen osa Straton soundia on just noi jouset. Eli jos ne vetää tiukalle tai lukitsee esim. edellämainitulla tavalla, niin keppi ei enää sois samallatavalla?? Ainakin itse olen ollut huomaavinani, ett puhtailla soitettaessa kelluva talla kuulostaa paremmalta...mene ja tiedä?!?

Kyllä tarkoitin... täytyy heti alkaa etsiskeleen sopivaa kuivaa puupalasta takapuolen jousiholeen! - Muistu vaan miäleen straton muuntelusta Ben Granfeltin ratkaisut, jotka muistaakseni oli jotain sellaisia notta humppari tallaan ja Wishbone-tour - 'here I come!'. - Tai alunperin olin kyllä ajatellut straton soundia veivata hiukan lähemmäs lespoo; kun keikalla kieli poikkee niin voisi ottaa varamiesstraton heti käyttöön ettei tars kielenvaihdon kanssa tuhrailla... toisaalta stringsaver lespossa on nyt pelittänyt... joten taidan jättää koko jutun?
Keppi
03.01.2003 15:10:29
- Tai alunperin olin kyllä ajatellut straton soundia veivata hiukan lähemmäs lespoo; kun keikalla kieli poikkee niin voisi ottaa varamiesstraton heti käyttöön ettei tars kielenvaihdon kanssa tuhrailla... toisaalta stringsaver lespossa on nyt pelittänyt... joten taidan jättää koko jutun?

Sulla on sitt LP:kin? Sillon kyllä varsinkin kannattas säilyttää Strato stratona. Niistä kahdesta löytää kyllä kaikki variaatiot. Musta toi Straton tallahumppari on kyllä vähän turha kapistus. Ei se oikein sovi. Siitä ei kuiteskaan saa hirveesti sitä tanakkuutta stratossa ja kuiteskin ykskelanen leikkaa sillain kivemmin...vaan voihan tohon humppariin puolituksen rakentaa helpostikkin...ja näähän on vaan mun mielipiteitä=)
KMT
03.01.2003 15:23:17

Siis jos joku nyt ei tiedä mikä bigsby on niin tos on yks malli: www.elderly.com/accessories/items/B16N.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)