Aihe: 30W Laney putkivahvistin 1 | |
---|---|
![]() 11.01.2003 17:10:39 | |
Riittäiskö tollanen vahvari bändikämpälle? Kävin Levytukussa testaamassa tollasta ja lähti makee soundi. "Rock n' Roll All Night And Party Every Day" | |
![]() 11.01.2003 17:30:56 | |
Riittäiskö tollanen vahvari bändikämpälle? Kävin Levytukussa testaamassa tollasta ja lähti makee soundi. Kyllä pitäs jos on täysputkipeli niin olla riittävästi watteja. Saatpahan aukinaisemman saundin kun voi kääntää sinne kaakompaan suuntaan volyymiä. Kyllä yleensä parikymmentä wattia putkipelistä piisaa. Riippuu tietysti vähän siitä soitettavasta matskustakin.... | |
![]() 11.01.2003 17:32:34 | |
LC30-II on ainakin aivan mainio peli. Hyvin riittää tehot bändinkin kanssa. VC30 en ole testannut, mutta se taitaa olla hieman miedompi säröjen suhteen. | |
![]() 11.01.2003 17:39:41 | |
Mulla on tuo VC-30 ollu nyt vähän aikaa ja tehot on todellakin riittänyt. Muutamia keikkojakin olen vetänyt ja kovakätisen rumpalin kanssa volyymit oli noin 2-3 välissä. Riittää ainakin minulle, ei ehkä missään tuskahevissä, mutta kevyemmässä oikein jees. | |
![]() 12.01.2003 00:00:14 | |
Mun kaverilla on Kustom KGA 65W transistori vahvistin ja siitä ei kuulu clean kanava kunnolla edes rumpujen takaa. Siis miks putkivahvistimet on niin tehokkaita vaikka niissä olis vähemmän watteja???? "Rock n' Roll All Night And Party Every Day" | |
![]() 12.01.2003 16:45:42 | |
Mun kaverilla on Kustom KGA 65W transistori vahvistin ja siitä ei kuulu clean kanava kunnolla edes rumpujen takaa. Siis miks putkivahvistimet on niin tehokkaita vaikka niissä olis vähemmän watteja???? Minun tietojeni mukaan putkien soundi ei ns. hajoa tai säröydy kuten transistorien tekee kovaa soitettaessa joten korva kuulee sen paremmin. Toivottavasti tajusit, minä en saanut tuosta selostuksestani oikein selvää. Hitto tämä tunne on rasittava kun tietää asian mutta ei osaa sitä selittää kunnolla =) | |
![]() 12.01.2003 19:15:44 | |
Minun tietojeni mukaan putkien soundi ei ns. hajoa tai säröydy kuten transistorien tekee kovaa soitettaessa joten korva kuulee sen paremmin. Toivottavasti tajusit, minä en saanut tuosta selostuksestani oikein selvää. Hitto tämä tunne on rasittava kun tietää asian mutta ei osaa sitä selittää kunnolla =) Eikö kyse ole kuitenkin siitä että putkivahvistimen soundi _voi_ säröytyä ilman että siitä tulee riipivää. Pientä säröä ei huomaa jos muitten kanssa soittaa. Jos taas transistorivahvistimen vääntää niin ruvelle että se alkaa säröytymään niin se on ihan erilainen särö eikä sitä kuuntele pirukaan. | |
![]() 13.01.2003 13:46:20 | |
Siis miks putkivahvistimet on niin tehokkaita vaikka niissä olis vähemmän watteja???? Putkikoneet ovat kait helposti "ylimitoitettuja" eli tuo maksimiteho on ilmoitettu esim. tietyllä siedettävällä harmonisella säröllä. Hypoteettinen esimerkki: Putkikoneen toistokäyrä on riittävän lineaarinen vain esim. 3/4 tehoille asti, joten 100W putkikonetta myydään 75 wattisena, koska siihen se kykenee liikaa säröytymättä. Potikat kaakossa kuitenkin lähennellään sitä 100W ja samalla vielä runsas alempien harmonisten tuoma lisäväri sysää päälle voimakkaamman kuuloaistimuksen. 75W trankkukoneen toistokäppyrä on taas on lineaarinen aina sinne tehojen äärirajoille asti ja siihen ne tehot sitten jäävätkin? Näin siis luukutettu putkikone raikaa huomattavasti voimallisemmin kuin tuo nimellisesti samantehoinen inisevä puolijohde HiFi-helvetti. Tai sitten tehot ovat muuten vain ilmoitettu päin persettä? Jotain pohjaa tuolle aavistukselle voi saada tarkastelemalla pelkkiä vahvistimien tyyppikilpiä/hyötysuhteita: Tyyppikilven mukaan 25/50W putkimarsuni ottaa verkosta 175W, vanha 50W transistori 'JCM800' comboni otti verkosta 50W (Whoah! 100% hyötysuhde?? ;). Käytännössä tuon trankkupelin tehot vastasivat kuitenkin putkikonetta 25W asennossa ja volume about puolivälin paikkeilla. Tehoja voidaan myös ilmoitella vähän mikä näyttää paperilla parhaimmalta =>On RMS:ää,piikki/hetkellisiä tehoja ja ties mitä. Näähän on tuttuja esim. kuponkiuutisten '1000W' autostereomainoksista ja muista. Myös vahvistimen arkkitehtuuri ja käytettävät kaapit vaikutavat lopputulokseen aika roimasti. Joku oikeasti asiasta tietävä jatkakoon... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)