Aihe: Nauhojen uusiminen 1 | |
---|---|
![]() 08.01.2003 19:46:58 | |
Olen tässä vähän kahden vaiheilla. On tullut soitettua kitarasta nauhat mataliksi ja sieltä täältä koloille. Kieliä olen joutunut nostamaan ehkä hieman tämän takia, mutta soitto kuulostaa silti vireiseltä ja kaikki äänet soivat. Kannattaiskos mun lähitulevaisuudessa uusia nauhat? Se maksais varmaan noin 200e+otelaudan lakkaus. Kitara on Fender Strato Japanin tuotantoa. Näyttää ihan '54:lta. Vai pistäiskös kitaran myyntiin, vielä kun se on soittokunnossa ja ottais melkein omansa pois? Kitara on hienon näkoinen ja mukavasoittoinen, mutta ei kovin sustainikas varsinkaan 12.nauhan jälkeen. Mitäs sitä tekis? PLEASE: Remove toilet paper from roll before using | |
![]() 08.01.2003 20:26:17 | |
Olen tässä vähän kahden vaiheilla. On tullut soitettua kitarasta nauhat mataliksi ja sieltä täältä koloille. Kieliä olen joutunut nostamaan ehkä hieman tämän takia, mutta soitto kuulostaa silti vireiseltä ja kaikki äänet soivat. Kannattaiskos mun lähitulevaisuudessa uusia nauhat? Se maksais varmaan noin 200e+otelaudan lakkaus. Kitara on Fender Strato Japanin tuotantoa. Näyttää ihan '54:lta. Vai pistäiskös kitaran myyntiin, vielä kun se on soittokunnossa ja ottais melkein omansa pois? Kitara on hienon näkoinen ja mukavasoittoinen, mutta ei kovin sustainikas varsinkaan 12.nauhan jälkeen. Mitäs sitä tekis? Kaks sataa euroa? Ööh.. Kuka noin paljon siitä ryövää? Mikset tekisi sitä nauhojen vaihtoa itse? Ei sen pitäisi olla kovin vaikea homma. Ja onko siinä vaahtera otelauta? Meinaan en kyllä menisi esimerkiksi ruusupuuta tai eebeniä lakkaamaan ollenkaan. En näe siinä ainakaan noilla puilla mitään etuja. Kannattaa vain hioa nauhojen vaihdon yhteydessä se vaan tarpeeksi suurinumeroisella vesihiompaperilla, jotta se saisi hiukan kiiltoa. Jotkut ovat sitä mieltä että pitää mennä ainakin 1200:n asti. Tiedä häntä, kun en ole kokeillut.. Ostat nauhaa ja sellasen suojan, jotta on helpompi viilata osumatta puuhun. Tai teet sen suojan ite vaikka maalarinteipillä. Kuumennat nauhaa vaikka silitysraudalla (ei höyry) ja kun liima on kuumentunut, vedät sen pihdeillä ulos ja raaputat jollain liiman kolosta pois. Sitten vaan komponenttiliimaa, uusi nauha sisään ja viilaus. Nauha on helppo laittaa siten että asettelee sen kunnolla ja ehkä vähän survoo käsillä paikoilleen, sitten liina päälle ja sellasella muovipäisellä "dead blow" -vasaralla naputtelet sen kunnolla sisään. Sinuna en myisi soitinta pois, varsinkaan jos siitä vähänkin pidät. Kun kitaroita ei koskaan ole liikaa varalla, jos vaikka keikalla vahinko käy. Ja muutenkin monia on myöhemmin alkanut kaduttamaan kun on myynyt oivan soittopelin pikkurahan tarpeessa pois. Joku osaa varmaan antaa jotain vinkkejä tohon sustainin parantamiseen sieltä ylhäältä, mä en osaa. Mut luulisin että se paranee uusien nauhojen myötä. Ja ootkos muuten varma että se on kitara joka ei soi, eikä efekti, joka katkaisee äänen liian aikaisin, tai peräti oma vajaavainen tekniikka? :) | |
![]() 08.01.2003 20:27:53 | |
Ai hitto, nauhojen viilaus ja kiillotusohjeet unohtu.. No nyt en ehdi, mun pitää alkaa lukee läksyjä. Huome on taas hauska 8.05-16.00 pituinen koulupäivä rakkaassa lukiossani. Joku muu saa kertoa lisää. | |
![]() 08.01.2003 21:10:32 | |
Kannattaiskos mun lähitulevaisuudessa uusia nauhat? Se maksais varmaan noin 200e+otelaudan lakkaus. Kitara on Fender Strato Japanin tuotantoa. Näyttää ihan '54:lta. Vai pistäiskös kitaran myyntiin, vielä kun se on soittokunnossa ja ottais melkein omansa pois? Jos on hyvä kitara niin totta helekutissa kannattaa nauhat vaihtaa. Tämän päivän hinnoista en tiedä mutta viitisen vuotta sitten kitarapajassa mikin kiinnitys ja nauhojen hionta ja tallapalan vaihto maksoi silloiset kuusisataa markkaa. Ei sillä rahalla uutta skebaa osta. | |
![]() 08.01.2003 21:26:13 (muokattu 08.01.2003 21:29:12) | |
Jos on hyvä kitara niin totta helekutissa kannattaa nauhat vaihtaa. Tämän päivän hinnoista en tiedä mutta viitisen vuotta sitten kitarapajassa mikin kiinnitys ja nauhojen hionta ja tallapalan vaihto maksoi silloiset kuusisataa markkaa. Ei sillä rahalla uutta skebaa osta. Voi kun se oliskin noin yksinkertaista. :) Tolla kitaralla on myyntiarvoa tossa kunnossa varmaan joku ~450e(kovalla laukulla). Noista Japanilaisista näkee välillä kiskottavan huimia hintoja. Tohon kun lisää sen nauhoituksen (200e jos ei tartte lakata, mutta epäilen että tarvitsee koska lakkaa on osittain nauhojen sivuilla, nauha kun otetaan pois lakkaus arvatenkin repeää) niin sillä rahalla saakin jo hyvän kitaran. Hyvä kitara, muttei niin hyvä että olis vesiselvää että ton kanssa haluan vanheta. Toinen stratoni (kopsu) on '80 luvun alusta, soinnillisesti omaa luokkaansa, mutta hardvaressa olisi parantamisen varaa. Kaks sataa euroa? Ööh.. Kuka noin paljon siitä ryövää? Mikset tekisi sitä nauhojen vaihtoa itse? Ei sen pitäisi olla kovin vaikea homma. Ja onko siinä vaahtera otelauta? Toi vaahteraotelauta ei välttämättä ole paras treenauskohde. Voi tulla itkua ja hampaitten kiristelyä. PLEASE: Remove toilet paper from roll before using | |
![]() 08.01.2003 22:29:45 | |
Ostat nauhaa ja sellasen suojan, jotta on helpompi viilata osumatta puuhun. Tai teet sen suojan ite vaikka maalarinteipillä. Kuumennat nauhaa vaikka silitysraudalla (ei höyry) ja kun liima on kuumentunut, vedät sen pihdeillä ulos ja raaputat jollain liiman kolosta pois. Sitten vaan komponenttiliimaa, uusi nauha sisään ja viilaus. Nauha on helppo laittaa siten että asettelee sen kunnolla ja ehkä vähän survoo käsillä paikoilleen, sitten liina päälle ja sellasella muovipäisellä "dead blow" -vasaralla naputtelet sen kunnolla sisään. Olipa karkeaa kitarankorjaustekstiä! Ensinnäkin. Jos ei nauhoja ole esimerkiksi hiottu kertaakaan aikaisemmin niin eihän niitä missään tapauksessa kannata ruveta vaihamaan, vaan hiomaan. Nauhat viilataan samalle tasolle leveällä n. 15-20 senttisellä hienolla viilalla ja sen jälkeen nauhat pyöristetään erikoisviilalla. Toki pyöristyksen voi hoitaa ihan tavallisella kolmikulmaisella viilalla mutta se vaatii jo paljon kokemusta. Lopuksi nauhat kiilloitetaan 000 teräsvillalla. Näin se kyllä parhaiten onnituu. Tuskin olet soittanut nauhat niin loppuun ettei tätä sinänsä ihan normaalia toimenpidettä pystyisi tekemään. Nauhoja pystyy viilaamaan ehkä pari kolmekin kertaa ennenkuin nauhojen vaihto on väistämätön toimenpide. Ei nuhoja tarvitse iroittaa millään silitysraudalla. Ei nauhat oo liimattu missään kitarassa eikä niitä normaalisti tulekaan limata. Kun on tarvetta vanhat nauhat saa parhaiten pois pienillä hohtimilla mistä leuat on viilattu tasalle niin että ne menee kiinni otelautaan asti ja pääsee hyvin alle. Varovasti puristaen nauhat nousee siististi. Hohtimia kannatta pitää tiukasti kiinni otelaudassa ettei siitä pääse irtoaman säleitä. Nauhaa saa ostaa isommalla"tang'illa", eli vähän suuremmilla väkäsillä jos otelaudan nauhakolot syystä tai toisesta on kuluneet. Missään tapauksessa ei saa käyttää mitään Araldit tyyppisiä komponentti liimoja. Pikku tippa Superliima Geeliä on sallittua jos on aivan pakko saada päät pyymään. Ajatelkaa kuinka mahdoton tehtävä seuraavalla nauhanvaitajalla on jos liimaatte nauhat! "G-strings are for strippers" | |
![]() 08.01.2003 23:03:01 | |
Samaa kattelin mäkin. Vitun järkevää alkaa neuvoo jotain nauhojenvaihtoa kun pojalla (Siis Antti1) ei selkeesti ole hajuakaan siitä miten nauhat vaihdetaan. Ihme spedeilyä. Vituttaa tollanen mätiedänkaikestakaikenjaneuvonmuita -pelleily. | |
![]() 09.01.2003 01:48:24 (muokattu 09.01.2003 02:09:41) | |
Heh Ei kyllä ole helppo saada aikaan edes siedettevää lopputulosta, jos kokemattomana menee nauhoja vaihtamaan. Kyllä ne vielä irti jotenkin saa, mutta uusien nauhojen trimmaus onkin sitten hankalampi homma. Ei perhana se 600 markkaa olis hinta eikä mikään,suhteutettuna siihen aikaan miten kauan siinä menis mahdolliselta aloittelijalta, puhumattakaan lopputulokeksta :) Tosin en ole missään nähnyt, että noita nauhojen vaihtoja alle 200 eurolla tehtäisiin varsinkaan vaahtera"otelaudoille". Joku Harri Höylä, yleisesti puutöissä pätevä henkilö, tällaisen homman hoitaisi varmasti hyvin, varmaan halvemmalla. Toinen asia on sitten löytää sellainen henkilö. Ja tässä tapauksessa, ei mikään nauhojen vaihto ole tarpeen. Kuten poppamies sanoi, ehdottomasti vilaaminen on se ainoa järkevä vaihtoehto. Viilaaminenkin kannattaa suorittaa ammattilaisella, mikäli ei halua investoida näihin kalliisiin erikoistyökaluihin, mm nauhaviilaan. EDIT: Lisäilin hieman tekstiä | |
![]() 09.01.2003 02:03:22 | |
Poppamieheltä tuli taas tän erän järkevin teksti. Eli: kannattaa ensin käyttää siellä hionnassa, ennen kuin lähtee mitään nauhanvaihtoja teettämään. Ja jos ja kun kitara on hyvä, kyllä mä ainakin maksan vaahterakaulan nauhanvaihdosta lakkauksineen tai vahauksineen epäröimättä tuon 200 euroa, jos sillä voi varmistua, että lopputuloksena on täysin alkuperäisen oloinen kaula. Nimittäin, kaulan ja otelaudan miellyttävyys on ainakin mulle se tärkein syy mieltyä johonkin kitaraan, ja vastaavasti paraskin kitara lähtee, jos kaulan tuntuma on "mulle väärä". Sadallakin eurolla toki nauharemontin saa. Mutta se ei todennäköisesti oo samalla tavalla huomaamaton ja näkymätön, kuin ammattilaiselta sopii odottaa. Hm. Mitäs mä tiedän, mulla on nauharemontti ollut akuutti ykköskitaralle jo useamman vuoden, vaan en saa viedyksi, kun "kyllähän sillä soittaa kun tietää miten se käyttäytyy ja entäs jos sen tuntuma muuttuu huonoksi ja eikä ne oo kuin noi parin nauhan nuo kohdat"... Sepällä käydessä saattaisi selvitä sustaininpuutteenkin syy. Henk koht epäilen, että joku mikki on liian ylhäällä, ja pääsee magneettikentällään vaimentamaan kielen värähtelyä kun kieltä sormitetaan tietyn nauhan yläpuolella... "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 09.01.2003 02:10:43 | |
Ei perhana, kivi jo kerkesi lukea tuon surkean tekstini ennen editointia =) | |
![]() 09.01.2003 02:26:25 (muokattu 09.01.2003 02:28:26) | |
Ei perhana, kivi jo kerkesi lukea tuon surkean tekstini ennen editointia =) Ok - pääset samaan kiitokseen Poppamiehen kanssa. :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 09.01.2003 08:23:04 | |
Tosiaan, oma rakkaanikin näytti aika kuluneelta (parit todella syvät urat nauhoissa), ja mänin ammattilaiselta kyselemään, että voiko nauhoja vieloä hio, vai pitääkö vaihtaa jo uudet. Parin päivän päästä kävin hakemassa kepin takaisin hiotuilla nauhoilla. Uskomatonta jälkeä! Ihan kuin olisivat uudet olleet. Ja vieläkin kuulemma varaa oli hio tulevaisuudessakin. Eli kyllä niissä yleensä piisaa hiontavaraa, vaikka urat aika syviltä näyttäisikin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 09.01.2003 15:36:42 | |
Hm. Mitäs mä tiedän, mulla on nauharemontti ollut akuutti ykköskitaralle jo useamman vuoden, vaan en saa viedyksi, kun "kyllähän sillä soittaa kun tietää miten se käyttäytyy ja entäs jos sen tuntuma muuttuu huonoksi ja eikä ne oo kuin noi parin nauhan nuo kohdat"... Sepällä käydessä saattaisi selvitä sustaininpuutteenkin syy. Henk koht epäilen, että joku mikki on liian ylhäällä, ja pääsee magneettikentällään vaimentamaan kielen värähtelyä kun kieltä sormitetaan tietyn nauhan yläpuolella... Ihan hyvä epäilys toi mikkien korkeus, mutta ei se ole siitä kiinni. Olkoonkin että noi Texas Speciaalit muodostaa melko voimakkaan magneettikentän mutta mulla ne ovat kuitenkin melko alhaalla, reilusti alempana mitä SRV-stratossa on tehdasasetuksena tai fenkun oma suositus. Semmosta ole miettinut että oliskos sustainittomuuden syy kaulakulma? Silmämääräisesti on paha mitään todeta. Onko kova homma säätää kaulan ja bodyn välistä kulmaa? PLEASE: Remove toilet paper from roll before using | |
![]() 09.01.2003 16:05:47 | |
Onko kova homma säätää kaulan ja bodyn välistä kulmaa? Ei oo kova homma, on ihan fender-soittajan vakioaskareita. Pro-hommana menee puuviilua pinoamalla, mutta kauloja irroitellessa mä olen löytänyt sieltä muovinpaloja, jäätelötikkuja, bussilippuja, prikkoja, plektroja ja oikeastaan ihan mitä vaan suunnilleen suorakulmaista. Noista mainituista parassoundisimpia lienee jäätelötikut:-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 09.01.2003 16:07:16 | |
Onko kova homma säätää kaulan ja bodyn välistä kulmaa? No mulle se tuli ikään kuin kaupan päälle tuossa nauhojen hionnan yhteydessä. Kitarankorjaaja oli sen verran ammattilainen, että päätti omatoimisesti tuon tehdä, kun katsoi sen parhaaksi keinoksi saada yhtälö kaulan kulma+ kielten kulma + intotaatio parhaaksi mahdolliseksi ja soitettavaksi. En pannut vastaan, kun ei hintakaan noussut. :o) Toi kulman säätö tapahtuu laittamalla kaulan ja rungon väliin todella pienikulmainen ja matala "kiila", joka voi olla tehty puusta tai vaikka messingistä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)