Aihe: Kaulan muotoileminen 1 | |
---|---|
![]() 06.01.2003 16:41:43 | |
Tuo nyt sitten kohta (luullakseni) on edessä. Eli tämmösiä kysymyksiä: 1. Kuuluuko otelaudan olla kiinni kun kaulan muotoa tehdään? 2. Kannattaako kaula olla bodyssa kiinni (esim. puristimella) kun sitä muotoillaan? 3. Onko jotain pahoja kömmähdyskohtia jotain kannattaa varoa? | |
![]() 06.01.2003 16:47:49 | |
1. Ei 2. Ei 3. Älä höylää liikaa. Kannattaa ehkä tehdä perusmuotoilu sillä "lepakkohöylällä", ja sitten palikan ympärille laitetulla karkealla hiekkapaperilla. Palikan käyttö on tärkeää, muuten tulee kuoppia ja epätasaisuuksia. Lepakkohöylä=kavahöylä tjsp. | |
![]() 06.01.2003 17:02:25 | |
Lepakkohöylä=kavahöylä tjsp. = Li-li-li-lintu! Back to the 80's | |
![]() 06.01.2003 18:22:35 | |
= Li-li-li-lintu! H. Höylä :D | |
![]() 07.01.2003 08:20:09 (muokattu 07.01.2003 08:20:44) | |
1. Ei 2. Ei 3. Älä höylää liikaa. Kannattaa ehkä tehdä perusmuotoilu sillä "lepakkohöylällä", ja sitten palikan ympärille laitetulla karkealla hiekkapaperilla. Palikan käyttö on tärkeää, muuten tulee kuoppia ja epätasaisuuksia. Lepakkohöylä=kavahöylä tjsp. Onko Askomiko tehnyt kitaroita? (no onhan se... :o) )Ensi maanantaina mänen taas kymmenen muun kanssa muotoilemaan kitarankauloja, joissa otelauta on taatusti liimattu kiinni kaulaan ennen otelaudan tai kaulan muotoiluja. Miten Askomiko passaat muodot kohdalleen, jos se on irrallaan? Tai no, kai sekin onnistuu... Noh, mä teen ainakin tuon noin, kun kerran ammattilainen niin neuvoi. Voihan noita tehdä kai monella tavalla. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 07.01.2003 09:26:22 | |
1. Kyllä. Miten muuten kaulasta ja otelaudasta saa yhtenäisen tuntusen? Tietysti kaulan voi sahata suunnilleen muotoonsa ennen otelaudan kiinnittämistä, mutta kyllä otelauta pitää olla kiinni ennen profiilin höyläämistä. 2. Ei. 3. Juu, varo ettet höylää liikaa. Puusta saa aina pois, mutta sitä on vaikeempi kasvattaa. | |
![]() 07.01.2003 15:28:47 | |
No jos ajatellaan järjellä niin se otelauta ei ole siinä kiinni kun siihen tehdään alkumuotoa...siinä nimittäin menee monta kaulaa paskaks jos joku alottelija yrittää hioa sitä suoraan kohdalleen. Sen voi aluksi muotoilla niin että reunoille jää noin pari milliä puolelleen ylimääräistä ja sen jälkeen voi liimata sen otelauta ja trimmata sit ne reunat. Tän jälkeen voi vielä ihan rauhassa hioa profiilia paremmaks ku alu on jo tehty kavahöylällä, siklillä ja karkeemmalla paperilla. | |
![]() 07.01.2003 15:37:56 | |
No jos ajatellaan järjellä niin se otelauta ei ole siinä kiinni kun siihen tehdään alkumuotoa...siinä nimittäin menee monta kaulaa paskaks jos joku alottelija yrittää hioa sitä suoraan kohdalleen. Sen voi aluksi muotoilla niin että reunoille jää noin pari milliä puolelleen ylimääräistä ja sen jälkeen voi liimata sen otelauta ja trimmata sit ne reunat. Tän jälkeen voi vielä ihan rauhassa hioa profiilia paremmaks ku alu on jo tehty kavahöylällä, siklillä ja karkeemmalla paperilla. Totta, nyt pitääkin miettiä, mitä tarkoitetaan sillä, kun kaulan muotoa tehdään. Mulla toi tarkoittaa otelaudan ja profiilin tekoa, ei lavan tms. tekoa. Olisi ehkä voinut tosiaan itsekin täsmentää... Tarkennetaan nyt, että itse tein vaahteraan karkeat kaulan muodot, eli kaula oli vielä 'neliskanttinen', pyöristämättömin kulmin. Tämän jälkeen päälle liimasin pyöristämättömän, kunnolla tasohöylätyn otelaudan, joka reunat oli "sinne päin" saman malliset kuin kaula, eli kapeni satulaa kohti. Otelautaan oli sahattu nauhojen urat tässä vaiheessa. Tämän jälkeen oli siis tassussa erittäin hankalasti soitettava, neliskulmainen kaula, johon seuraavaksi tein alustavan otelaudan muodon (kavahöylää, sikliä ja hiomapaperia.). Alustavan otelaudan sen takia, että minua valistettiin siitä, notta saattaa kaulan jännitykset vielä muuttua ja siten otelautakin. Sitten kaulan "tassun" puolta vaan hinkkaamaan, ja jahka se on valmis, niin otelauta vielä valmiiksi. Ja sitten voinkin varmaan naputella nauhat paikalleen. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 07.01.2003 16:07:36 | |
No mitenkä menetellään, kun minulla on peukalon sijainnina (keskellä kämmentä) takia valmiiksi nauhoitettu otelauta? | |
![]() 07.01.2003 17:51:10 | |
Itse tekisin valmiin otelaudan kanssa näin: -ensin sahaisin vannesahalla kaula suunnilleen oikeaan muotoon -sitten suoristaisin oikohöylällä pinnan jota vasten otelauta tulee -sitten jyrsisin kolon kaularaudalle -seuraavaksi liimaisin otelaudan kiinni -sitten muotoilisin kaulan kavahöylällä Tämäm jälkeen tuleer sitten viilausta, hiontaa, lakkausta, virittimien reikien porausta, jne. jne. | |
![]() 08.01.2003 15:19:56 | |
Jos vaan on mahis käyttää tasohöylää niin sillä vetää se pinta mihin se otelauta tulee kiinni oikohöylä nääs ei oikein anna hyvää jälkee ja vasta tän jälkeen leikata se muoto vannesahalla. Paljon riippuu kans siitä teetkö lapaan tilttiä elikkä tuleeko se kulmaan itte kaulaan nähden. Toi on ihan kans hyvä huomioida et se kaulan jännitteet muuttuu siitä tavaraa poistettaessa elikkä kantsii jo muotoilla sitä kaulan profiilia jonkin verran ennen otelaudan liimausta et se otelauta ei lähde irvistelemään. | |
![]() 08.01.2003 16:19:36 | |
siis kaulasta on tulossa ihan telen kaula ja tasohöylällä vetästy siivut... | |
![]() 08.01.2003 17:35:34 | |
Ainiin se muodon saaminen... Minä tein silleensä, että hioin nauhahiomakoneella "noin"-muodon kaulan siihen kohtaan jossa muoto loppuu ja alkaa kiinnityskohta, samoin kuin lavan puolelle. Sitten vain ka-ka-kavahöylällä "yhdistin" ne kaksi alkumuotoa toisiinsa. Minun rakennusohjeita ei voi pitää kovinkaan hifinä, oikeastaan ainoa asia joka onnistui oli juuri kaulan profiili... :) Tuo nauhakoneella muotoilu on kätevää, toivottavasti oivalsit, vaikea selvittää ilman kuvia... Eh. | |
![]() 08.01.2003 17:40:11 | |
Ja niin, otelauta paikalleen lopussa, muuten siitä tulee viistettyä paloja irti höylällä. Sitten vasta lopuksi reunan siloitus. | |
![]() 08.01.2003 18:41:17 | |
Ainiin se muodon saaminen... Minä tein silleensä, että hioin nauhahiomakoneella "noin"-muodon kaulan siihen kohtaan jossa muoto loppuu ja alkaa kiinnityskohta, samoin kuin lavan puolelle. Sitten vain ka-ka-kavahöylällä "yhdistin" ne kaksi alkumuotoa toisiinsa. Juuri noin homma tehtiin Mr. Ruokankaan pitämällä soitinrakennuskurssilla tuossa takavuosina. Otelauta liimattiin kylläkin ennen muotojen veistelyä. | |
![]() 08.01.2003 19:25:41 | |
Ja niin, otelauta paikalleen lopussa, muuten siitä tulee viistettyä paloja irti höylällä. Sitten vasta lopuksi reunan siloitus. Vaikka liimaatte sen otalaudan ennen tai jälkeen niin seuraava kikka helpottaa asiaa huomattavasti. Kovapuinen otelauta,kaula ja liimaa välissä on todella liukas yhtälö. Jos on vaikeuksia saada otelauta pysymään paikoillaan kun yrität saada puristimia paikalleen, ammu nitoojalla muutamia niittejä otelaudan alapintaan, n. 4-5 kpl koko otelaudan pituudelta. Katkaise niitit sivuleikkureilla niin että jää tuollaset millin tyngät törröttämässä otelaudasta. Sitten kun laitat liimaa ja painat otelaudan kohdalleen, ei takuulla liukastu enää oikealle eikä vasemalle. Opin tämän tempun kun olin joitain vuosia sitten Landolan tehtaalla käymässä. "G-strings are for strippers" | |
![]() 08.01.2003 19:31:27 | |
ammu nitoojalla muutamia niittejä otelaudan alapintaan, n. 4-5 kpl koko otelaudan pituudelta. Katkaise niitit sivuleikkureilla niin että jää tuollaset millin tyngät törröttämässä otelaudasta. Mä hakkasin 4 kpl pikkuruisia nauloja kaularaudan uran lähitienoilla, pari kumpaankin päähän, ja katkaisin ne sitten sivuleikkureilla. Noita nauloja ei sitten kannattane hakata kovin syvälle kaulaan, voi tulla ylläripylläri eteen, kun tekee kaulan profiilia... :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)