Aihe: Les Pauliin mikinpuolitukset?
1
Imper
23.01.2003 23:40:58

Eli olenpa harkinnut Gibsonin Les Paul Studiooni mikinpuolituksien laittamista. Tai siis, onko tuo yleensäkään mahdollista? Onko kaikissa humbuckereissa valmiina mahdollisuus puolitukseen? Jos ei, niin onko tätä mahdollisuus lisätä?
Entäpä miten puolituksen kytkeminen kannattaisi hoitaa? Onnistuuko tämä ihan vedettävillä potikoilla, koska ei huvittaisi alkaa bodyä porailemaan lisäkytkimien takia. Kitaran mikit ovat siis perus Gibson LP -mikit eli 490R Alnico magnet humbucker ja 498T Alnico magnet humbucker.
Onko mahdollinen toimenpide mahdollista hoitaa itse? Kolvi pysyy jotenkin kädessä juuh, mutta mitäpä asiantunteva liike tällaisesta velottaisi? Arvioita!
Everyone is a per-son
Ossi
24.01.2003 00:18:16

En ole tullut aukoneeksi noita Gibsonin perushumbuckereita kun ei ole ollut siihen tarvetta. Todennäköisesti noissa on kelojen välinen muovisukalla suojattu liitos ujutettu piiloon kelojen väliin. Varsinkin jos kyseessä on metallikuorinen mikki, jonka kuoren irroitus vaatii reilunkokoisen kolvin ja homman kanssa kannattaa olla varovainen.

Helpoin tapa puolitukseen saattaisi olla esim. oikosulkea tuo kelojen välinen liitos joko erillisellä kytkimellä tai kytkinpotikalla maihin. Eli yo. tyyppiseen pelkästään kaksikelaiseksi tarkoitettuun mikkiin tarvitsee värkätä käämien liitoskohdasta erillinen piuha kytkimelle. Homma sinänsä ei ole kovinkaan kummoinen, mutta mikäli kotitarveteknikon kädet vispaa ku Joe Cockerilla kannattaa offensiivi teetättää asiantuntijalla.
"Toi oli hyvä, briljanttia. Mutta otetaan vielä kerran."
PIM
24.01.2003 12:18:57
Helpoin tapa puolitukseen saattaisi olla esim. oikosulkea tuo kelojen välinen liitos joko erillisellä kytkimellä tai kytkinpotikalla maihin.

Kytkinpotikan kun vielä kolvaa siten että laittaa sen toneksi ja niin että yläasennossa sillä potikalla pystyy säätään kuinka paljon sitä toista kelaa tulee mukaan niin säätömahdollisuudet on "rajattomat". Ainakin mulle LP tonepotikat on aivan turhia niin jos alkaisin itse väsäämään niin unohtaisin sen tonen kokonaan ja laittaisin ala-asennossa mikin tavalliseksi humppariksi ja yläasennossa säädettäväksi humppariksi.
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
dsp drv
24.01.2003 12:43:23
Kyllähän tuo mikkien puolitus lerpassa on ihan käyttökelpoinen modi, tietysti riippuen mikeistä. Itse tein se Seymour Duncanin Alnico II Pro -mikeillä ja tosiaankin on ihan hyvä olla olemassa.

Tietysti volume taso tippuu huomattavasti puolittaessa, mutta sitähän voi sitten kohottaa vaikka boostispedulla tai ottaa tähän huomioon jo etukäteen - siis laskee volumea kitarasta kun soittaa tuplakelaisena ja nostaa sitä sitten puolittaessa...toimii ainakin kotisoitossa, tosin pitää ottaa huomioon se, että äänen sävy muuttuu jos ei ole tehnyt konkalla volumepotikkaan/potikoihin ohitusta...

http://www.guitarelectronics.com/diagrams.html

Tuolta löytyy ohjeet tuota puolitusta varten, ei ole kovinkaan vaikea tehdä jos kolvia on ennen tuon tyylisessä tarkoituksessa käyttänyt ja jotain ymmärtää elektroniikasta...eikä siinä nyt mitään pilalle mene vaikka menee munille, kunhan ei polta skebaa. :)

...ei kun kokeilemaan vaan. No jos mikistä ei tule ulos neljää piuhaa niin sitten on tietysti eri asia kun joutuu purkamaan mikin...tätä voi sitten muut kommentoida, itse en ole tuolllaisia modannut...
fox
24.01.2003 18:13:40

Kitaran mikit ovat siis perus Gibson LP -mikit eli 490R Alnico magnet humbucker ja 498T Alnico magnet humbucker.
Onko mahdollinen toimenpide mahdollista hoitaa itse? Kolvi pysyy jotenkin kädessä juuh, mutta mitäpä asiantunteva liike tällaisesta velottaisi? Arvioita!

Kyllä sä aivan ensiks joudut nuo mikit availemaan elikkäs kuoret poistamaan. Toisin kuin tuossa mainittiin suosittelen huomattavan vilpittömästi sahaamaan sen tinaklöntin joka kiinnittää kuoren pohjalevyyn, se käy äärettömän näppärästi esim. Dremelin miniporalla ja leikkuulaikalla. Jos sitä koittaa jollain katonkorjaajan leveellä 250W kolvilla niin todennäköisyys siitä että käämit kärähtää on 75%, pikkiriikkisellä 20W elektroniikkakolvilla taas se ei juurikaan edes lämpene. Ne liitospiuhat on kelojen välissä tungettuna talkin avustuksella sinne, ja se on suhteellisen helppoa hommaa sitten pistää siihen vaikka 4+maa - johdotus joka mahdollistaa esim. sarja-rinnankytkennän jota meikäläinen pitää raakaa puolitusta parempana koska humppari jää humppariksi molemmissa vaiheissa ja rinnankytkentä "simuloi" singlecoilia kohtuullisesti. Ei se avaaminen ylivoimaista ole....
Sitä en tiedä kuka nykyään noita tekee noin oikein työkseen, kyllä ennen oli muutama sälli. Kohotki oli korkkia ja käet kukkui kovempaa. Minäkin niitä joskus olen tehnyt ja huomasin ilokseni vieläkin osaavani..... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)