Aihe: Mitä teippiä kitaramikkiin?
1
Billsner
19.01.2003 22:22:00
Repäisin irti teipit rikkinäisestä humpparista ja huomasin että sen vika humpparissa olikin vain poikki mennyt johto.

Jos kolvaan johdon takaisin kiinni niin millaista teippiä siihen mikin ympärille pitäisi laittaa (ei taida käydä se teippi mitä käytetään jääkiekkomailoihin, samanäköistä se kyllä on :) ?
kivi
19.01.2003 22:23:09
Sähköteippiä. Eli eristysnauhaa. Kangaspäällysteinekin käy.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Billsner
19.01.2003 22:24:12
Sähköteippiä. Eli eristysnauhaa. Kangaspäällysteinekin käy.

Tänks.
Pekkatapio
19.01.2003 22:24:24
Mä oon ainakin puolitusten jälkeen laittanut juuri lätkäteippiä kelojen ympärille, enkä ole omakohtaisesti huomannut mitään vikaa siinä olevan.
Billsner
19.01.2003 22:29:31
Mä oon ainakin puolitusten jälkeen laittanut juuri lätkäteippiä kelojen ympärille, enkä ole omakohtaisesti huomannut mitään vikaa siinä olevan.

Mikä se mikin puolitus käytännössä on? Mitä vaikutusta ja miten se tehdään?
Pekkatapio
19.01.2003 22:39:24 (muokattu 19.01.2003 22:40:22)

Mikä se mikin puolitus käytännössä on? Mitä vaikutusta ja miten se tehdään?

Humbuckereissahan (usein Gibsonin kitaroissa) on kaksi kelaa kytkettynä sarjaan. Fenkkuin mikit ovat usein taasen yksikelaisia.

Humbucker kytkimen avulla puolittamalla päästään nauttimaan molempien mikkityyppien iloista. Humbuckerin kelojen "välistä" tulee kaksi piuhaa, toinen tulee ensimmäisestä kelasta "ulos" ja toinen menee toiseen kelaan "sisään". Nämä piuhat on juotettu toisiinsa kiinni.

Liitos avaamalla ja viemällä johdot sopivaan kytkimeen saadaan kytkimen yhdessä asennossa yksi kela käyttöön ja toisessa asennossa kaksi kelaa. Pitäisi piirtää kuva, jotta olisi helpompi ymmärtää moinen.
Billsner
19.01.2003 22:48:38

Humbuckereissahan (usein Gibsonin kitaroissa) on kaksi kelaa kytkettynä sarjaan. Fenkkuin mikit ovat usein taasen yksikelaisia.

Humbucker kytkimen avulla puolittamalla päästään nauttimaan molempien mikkityyppien iloista. Humbuckerin kelojen "välistä" tulee kaksi piuhaa, toinen tulee ensimmäisestä kelasta "ulos" ja toinen menee toiseen kelaan "sisään". Nämä piuhat on juotettu toisiinsa kiinni.

Liitos avaamalla ja viemällä johdot sopivaan kytkimeen saadaan kytkimen yhdessä asennossa yksi kela käyttöön ja toisessa asennossa kaksi kelaa. Pitäisi piirtää kuva, jotta olisi helpompi ymmärtää moinen.

Eli periaatessa pitäisi saada yksi "kytkinpaikka" lisää jos haluaa puolittaa mikin (esim. jos nyt kolmepaikkainen niin pitäisi saada neljä paikkainen) ?

En taida itse osata sitä tehdä, mutta yksi kaveri on sähkömies ja hän saattaisi osata.
Pekkatapio
19.01.2003 22:54:13

Eli periaatessa pitäisi saada yksi "kytkinpaikka" lisää jos haluaa puolittaa mikin (esim. jos nyt kolmepaikkainen niin pitäisi saada neljä paikkainen) ?

En taida itse osata sitä tehdä, mutta yksi kaveri on sähkömies ja hän saattaisi osata.

Öö, en oo ite koskaan ajatellu asiaa tolleen, mut teoriassa kai mahdollista. Helpointa tuo lie toteuttaa ns. push-pull-potikoilla.
Billsner
20.01.2003 09:06:41
Miten se periaatessa menisi... Nykyisin kaksi humpparia ja kolme asentoinen kytkin. Näin vaikuttaa kytkin. 1. Tallamikki päällä 2. Talla & kaulanmikki päällä 3. Kaulanmikki päällä (http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/gio/pages/grx720.html)

Miten tuo kannattaisi tehdä tuo puolitus? Oma kytkin sille puolitukselle vai onnistuisiko laittaa neljäasentoinen kytkin siihen?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)